Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Nu är det trams-tisdag.

Nu när jag är mitt uppe i ett Super V bygger, men snart ska röra mig till ett betydligt modernare bygge så kan det ju vara kul att leka lite..

Hur skulle Super V se ut om vi tog designen, men applicerade den på Scalpel geometri, 29 tummare, behålla headshock, men få upp slaglängden till 100-120mm både fram och bak. Och styra upp bakre länkaget lite...
Visa bilaga 492694

Jo...kanske så här? Ser inte helt illa ut....men skall göra lite MER skisser på en version med lite modernare formspråk framöver....
Visa bilaga 492695

Och för att röra upp lite känslor så har jag verkligen blivit sugen på en ersättare till familjens muggiga Monark hoj....

Eldrift, headshock, vad mer kan begära...Mavaro Neo!
Visa bilaga 492697

Men för att verkligen späka elcykelhatarna så skulle jag vilja ge den en härlig Death Proof (Tarantino rulle...) makeover. Mattsvart, rå, lika mycket cafe racer som muskelbil körd av psykotisk fd stuntman.

Jag vill ha den klar nu, och jag vill börja dagarna med att kränka cykelpendlare i Sthlm , för att sedan tvärt vända och klyva dem med min aludisk.

Death...mmm...death.
Visa bilaga 492700

Kram.
As nice men i den filmen är ankan chrome 😁 as coolt koncept förövrigt

SebbeK

Aktiv medlem
Nu är det trams-tisdag.

Nu när jag är mitt uppe i ett Super V bygger, men snart ska röra mig till ett betydligt modernare bygge så kan det ju vara kul att leka lite..

Hur skulle Super V se ut om vi tog designen, men applicerade den på Scalpel geometri, 29 tummare, behålla headshock, men få upp slaglängden till 100-120mm både fram och bak. Och styra upp bakre länkaget lite...
Visa bilaga 492694

Jo...kanske så här? Ser inte helt illa ut....men skall göra lite MER skisser på en version med lite modernare formspråk framöver....
Visa bilaga 492695

@AlfaAlfa jag är lite nyfiken på hur dina Cannondalekollegor reagerar på dina alster?

frippegubben

Aktiv medlem
Du som har insikt i cykeldesignfilosofierna, varför har man övergett höga chainstays? Jag kan förstå att det kanske inte var nån jättevinst tidigare när det handlade om 26-tummare med 1.95" däck och tredelat fram.
Men i dagsläget med singelklinga fram så behöver den inte så extremt högt och det måste vara lättare att göra plats för biffiga däck (typ 2.6 och uppåt) om man inte behöver ta hänsyn till framdreven.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
As nice men i den filmen är ankan chrome 😁 as coolt koncept förövrigt
Määäh, jag tog mig lite artistisk frihet, som att det vart en cykel i stället:giggle:
@AlfaAlfa jag är lite nyfiken på hur dina Cannondalekollegor reagerar på dina alster?

Jag tror jag får förklara det så här, jag har ju mitt "proffessionella" jobb på Cannondale där jag designar cyklar och övriga produkter, sen så har jag min hobby, vilket är mina cykelbyggen som visas här på happyride, instagram och ibland Bikeradar.

Båda drivs ju av intresset för cyklar och cykeldesign.
Men sen så är de väldigt olika. Om man jämför med bilar så är hobbyn "styling" medans jobbet är bildesign.

När det gäller hobbydelen så handlar det mer om bygg balla hojjar som jag själv gillar, där ser jag mig inte som designer, utan mer en som lackar och plockar ihop cyklar. Jag gör ju ingenting "nytt" från grunden. Mitt mål med det här är att skapa en samling av balla hojjar byggda efter eget tycke och smak.

När det gäller jobbet så handlar det ju om att designa en cykel från grunden, här sitter jag inte och photoshoppar sidvyer på existerande cyklar, utan här skissar man allt från grunden och 3d modellerar, prototypar osv. Det är en lång process, tar ca 2-3 år innan en cykel gått från penna och papper till något som står i butik. Här kan jag ju inte tänka på vad JAG vill ha, utan vad användarna behöver.

Jag vill framöver verkligen visa hur ett cykel går från papper till färdig produkt, två av de fyra cyklar jag jobbar med nu lär nog titta ut på marknaden sent nästa år om jag har tur. Då ska jag göra ett reportage, det är så så sååå mycket faktorer som påverkar hur en cykel ser ut. Och man är ju inte bara en person man är ju ett team på ca 10 personer för en hoj där jag är en del i kakan som designer.

Det som är intressant är att man vet vad som kommer på marknaden från Shimano, Sram osv de kommande 2-3 åren, det är fördelen med att jobba hos ett stort märke som Cannondale, vi får möjlighet att testa nya prylar som kanske inte en mindre tillverkare kan. Det här fuckar ju också upp lite när det gäller ens egna hojjar, man vill inte kanske kasta pengar på något som snart ersätts av något ballare. Att Sram skulle komma med Rival AXS och GX AXS visste jag i oktober förra året t.ex.

Nu åter till frågan...

De gillar det, de vet ju att jag har en viss dragning när det gäller cyklar, custombyggen och blanding av retro och nytt.
Man håller isär jobb och hobby, mina custombyggen är ju bara min version av hojjar, eller när jag skissar en Super V i 29er version så är det ju bara min tanke, inte något som Cannondale företräder. Jag brinner för märket och det gillar dem. Men jag försöker också tänka på att man ska ha lite munkavle på sig, jag visar ju inget som Cannondale tänker få ut på marknaden, eller snacka skit om andra märken osv.

Cannondale är i en stor förändring, jag gillar att ge min tvist på det gamla och ser verkligen fram emot det som kommer.

Långt svar:giggle:

Du som har insikt i cykeldesignfilosofierna, varför har man övergett höga chainstays? Jag kan förstå att det kanske inte var nån jättevinst tidigare när det handlade om 26-tummare med 1.95" däck och tredelat fram.
Men i dagsläget med singelklinga fram så behöver den inte så extremt högt och det måste vara lättare att göra plats för biffiga däck (typ 2.6 och uppåt) om man inte behöver ta hänsyn till framdreven.

Superbra fråga! Jag kanske kan återkomma till den i kväll...men höga chainstays är inte dött, det kom ju till då man ville ha kort bakdel, få plats med breda däck och tredelat fram, nu är vi ju på nått sätt där igen, feta däck, kort bakdel och kriget mot framklingans plats!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ping! Det är HELG!!!!

Oki.

Det var ju tanken att smälla ihop Super Vn i helgen, men ett troligtsvis bortslarvat paket av posten satte stopp för det. Paketet innehåller ett styre, och är det ingen som har ett 25.4 x 600mm (eller längre) i BRA eller NY skick till salu så får jag beställa ett nytt. Och betala tull igen, och vänta 5 veckor igen. ZZZZZ......

Men det var också lite examen, födelsedagar och en AW som gjorde att det las ganska lite fokus på cyklar.

Men lite hans med, dunkade ihop hjulen med däcken och snabbkopplingarna och vart sådär brutalt supernöjd, att sätta krymsplang på ventilerna är inte bara något som tar bort missljud, utan även stylingmässigt i klass med kolfiberfilm eller tonade blinkers, classy.
x1.jpg

Jag har sorterade också klistermärken, här är min samling av Palace Ankor t.ex.
x12.jpg

Sen ramlade det in ett Nos turkost flaskställ, minns ej fabrikat, men så fort det är "New Old School" så är det tydligen asnajs.
x13.jpg

Och när vi sätter NOS prylar på cykeln, då måste man kontra med lite nice Kina Cnc bling. Och de matchar ju nästan de röda hjulaxlarna, "halvnästan matchning" är ju också det resultat man ska vänja sig vid när man beställer färgeloxerade prylar från olika företag. De som minns trådens start med den orangea scotten minns kanske också mitt problem med att hitta matchande orange eloxerade prylar, det var mest guld, rött eller brunt.
xxxx.jpg

Och med nya Bromsreglage så kan man ju lika gärna skaffa nya bromsar med.....sparar förklaringen tills cykeln är klar.
x14.jpg

Det här får vara det sista inlägget på Super Vn innan den är klar, håll tummarna att det löser sig med styret så får ni se hojen nästa helg. Och för er som tycker jag är en tönt för att jag bölar angående ett styre....alltså...shit vilket styre...

Nu över till något annat.

Jag har ju Min Caad13 ramsats ståendes, och har funderat vad jag ska göra med den. Det är en förserie ram, och är tillverkad på ett lite annorlunda sätt än produktionsmodellen. Detta påverkar inte funktionen eller något på själva ramen, men den täcks inte av garantier och får inte säljas vidare. Jag räddade den från soptunnan helt enkelt.

1623008032725.png

Så vad ska jag göra med den? Jag har fan ingen aning.

Men nu kommer vi till en grej som g;r att jag ibland känner mig som Thanos. Jag har tillgång till alla Cannondale hojjar i 3d, samt de mesta komponenter från Sram, Shimano, Magura osv osv osv. Det här gör ju att jag kan ju bygga hojen digitalt redan innan jag sitter med prylarna i handen, jag kan också direkt få fram mått på saker och ting, hur fuckad blir geometrin om man släger på en 100mm Lefty på ramen, eller hur feta däck får plats, och med all 3d data så är det enkelt att bygga custom grejer, kanske en riktigt najs sittande sadelväska, sjukt cleana skärmar, eller täckbrickor för hål osv.

....så...ladda upp Caad13 3d fil.
x17.jpg

Och på med lite färg...
x18.jpg

Och det är ju det här som är skitkul...att leka med olika färger.....
x19.jpg

Eller redan nu visualisera hojen i en "soffbild"...
x126.jpg

MEN, fördelen är ju det enorma legot av cykeldelar man nu har. SÅ låt oss testa lite...
Rakt styre, 1x11 drivlina, 650bhjul med 42mm däck. Något sånt här är vad jag skulle KANSKE kunna tänka mig att bygga, en trevlig kompis till tjejens caad10 FlatbarCross.
x121.jpg

Med en färgsättning som är lite av en inverterad version av min F29, svart med färgstänk, lite silverfärgade komponenter med lite matt blästrad finish.
x122.jpg

Eller kanske viper red....
x124.jpg

Anyways, får se vad jag gör med den framöver, men att utnyttja 3d filerna för att visualisera och 3d printa customprylar är något som kommer komma i det HEMLIGA bygget som det teasats om tidigare.

Man kanske bara ska bygga hojjarna i 3d, bli lite bättre på visulaisering och bara göra fantasihojjar digitalt renderade?

Skulle va så mycket snällare mot plånboken...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har ett Roox FPS Riser Bar i natureloxering med svarta loggor som jag kan donera. Gul spacer om jag minns rätt. Ska vara 640 mm och för 25.8mm styrstam.

SweBender

Aktiv medlem
Promax Mini V broms? Eller vad är det för en broms? Den var smutt och letar själv efter lite roligare Mini-V bromsar :)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det ringde på dörren, jag öppnade, en stressad man svingade något mot mig.... Innan jag instinktivt gick ner i split, drog fram mitt Katana svärde och klöv han från "hål till hål" så såg jag att det var ju postmannen med mitt styre.

Hoppas att ni förstår varför jag längtat efter det....vit pearl...med rosa och lila färgstänk....

dadouche3.jpg

Och med dagens mått...sjukt smalt. Alltså, jag minns ju tiden med smala styren, men va fan, körde vi alla runt utan axlar eller?

Jag kommer att få kapa lite i handtagen för att köra gripshift....inte bestämt mig om det blir Coda handtagen eller Fabric, jag har tills på söndag att bestämma mig...för nu...så byggs det faktiskt Super V.
dadouche.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki...hade tänkt å vänta tills den är helt klar....men jag måste bara posta en teaser, jag står och fnissar rakt ut, det här är som när man tittar på gamla kort och blir chockad över hur fan man såg ut i frisyr och kläder. Det ser kanske inte så illa ut på bild, men fy fan vad stökig den är!!! ÄLSKART!
think2.jpg

think.jpg

jjjj

Aktiv medlem
Usch vad bra. Känns lite som när man stod på pressbyrån och bläddrade i senaste Mountain Bike Action som tonåring när jag ser de där bilderna. Kanske lite Yeti turkost som saknas bara.

Jensen

Aktiv medlem
Det ringde på dörren, jag öppnade, en stressad man svingade något mot mig.... Innan jag instinktivt gick ner i split, drog fram mitt Katana svärde och klöv han från "hål till hål" så såg jag att det var ju postmannen med mitt styre.

Hoppas att ni förstår varför jag längtat efter det....vit pearl...med rosa och lila färgstänk....

Visa bilaga 494966

Och med dagens mått...sjukt smalt. Alltså, jag minns ju tiden med smala styren, men va fan, körde vi alla runt utan axlar eller?

Jag kommer att få kapa lite i handtagen för att köra gripshift....inte bestämt mig om det blir Coda handtagen eller Fabric, jag har tills på söndag att bestämma mig...för nu...så byggs det faktiskt Super V.
Visa bilaga 494965
Ser bara ett problem. Man gråter blod när man ska dra åt en klamra över den lacken :-)

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
Usch vad bra. Känns lite som när man stod på pressbyrån och bläddrade i senaste Mountain Bike Action som tonåring när jag ser de där bilderna. Kanske lite Yeti turkost som saknas bara.
Oh jag minns när jag lyckades prenumerera på MBA. Har för mig att jag skickade 60 dollar kontant i ett kuvert :) Bästa stunden varje månad den kom i brevlådan, pärmlästes så jag kunde drömma mig bort från min fattiga CyclePro Stony Point en stund.

H.

Aktiv medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem

Oki, det har inte hänt så mycket, för det är bra drag på jobbet, samt att vi även rensar och fixar i lägenheten inför flytt.

MEN.

Jag har tvättat av en stor del av cykelarmadan, och fan, det är ändå en rätt ball samling med hojjar ändå.

Slaten, med NY sadel.
bb3.jpg

Fruns Caad10 Black Inc. Ska på med ett par pedaler, hon vill byta från Look pedaler till något med SPD på ena sidan och vanlig plattis på den andra sidan. Som den står nu utan pedaler väger den 6.1kg, så viktmålet klarades inte...men å andra sidan...har ju inte bytt drivlinan än heller...
bb.jpg

Och F29 som verkligen fick dammet avspolat, och påminde mig om att jag höll ju på att byta styrstam och sådant på den. Hmm....
bb2.jpg

EDIT, tog bort de sakerna jag la ut på annons, för de som var intresserade, pm:a eller h[ll utkik p[ blocket.

Åter till Super Vn. Den är inte riktigt klar än...fattas en vital del, och lite kabeldragning och någon visuell touch till, men den är på hjul och den börjar få det där utseendet jag vill ha....är det en gammal hoj i bra skick? Eller helt nybyggd? "r den original och uppgraderad, eller ett mishmash av prylar bara?
bb10.jpg

bb11.jpg

Den är som sagt inte klar, men stökigheten finns där, och jag älskar det.

Det som jag däremot inte älskar tillgången på delar och priser i retromtb världen, är det inte omöjligt att få tag i så ska någon ha 1 miljard för någon gammal cnc:ad aluklump med extremt tvivelaktig funktion. Jag har gått bet på bakdämparlösning till hojen, jag trodde jag hade löst det med dämpare och adapter, men helt räknat fel på längden, så hela arrangemanget vart för långt helt enkelt. Idealt är en dämpare med ett cc mått på 127mm, samt ha ett H\U\Clevis fäste i ena änden, innermåttet på denne måste vara 20mm. Jag slänger ut en fråga i fall någon har något liggandes till en Super V, vet att det fanns andra hojjar under 90 talet som använde liknande infästning på dämparna.

Alternativet är att köpa Risse Racing dämparen för 3000 kr, men jag kräks på att lägga de pengarna på cykeln, den har redan kostat lite, och då är tanken att mest bygga den för kul skull, och cykla nån gång ibland. Det här är första generationen av Super V, och den är helt ärlig, usel i funktionen, de nyare modellerna med annan infästning av dämpare och annan sving är betydligt bättre.

Därför vill jag komma undan så billigt som möjligt, för det är inte värt pengarna.

MEN, i stället för att grina, eller bara sätta dit en pinne med två hål så är alternativet att helt enkelt bygga en enkel fjäderbaserad bakdämpare. Så då gör vi så. Om nu ingen har något liggande...

Jag caddade upp skiten...
bb7.jpg

Och printade ut en enkel modell för att testa måtten.
bb8.jpg

Och det verkar fan passa...
bb9.jpg

Bygga en egen dämpare kan låta avancerat, men tanken är inte att bli en konkurrent till Öhlins, jag har en dämpare till en moped liggandes, som jag kommer använda som bas. Det är en olje-fjäder dämpare som jag helt enkelt tänkte kapa ner till rätt längd, och göra en ny Clevis infästning i ena ändan av. Men återigen, det hade ibland bara varit skönt att köpa en färdigmonterad cykel och inte göra något alls. Men, det är ju så sjukt tråkigt.

Mer om detta kommer...

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Vet av erfarenhet att Lesjöfors kan svänga ihop specialfjädrar. I alla fall gjorde de det för tio år sedan åt diverse bönder som bodde runt någon av fabrikerna i västra Götaland och behövde byta någon traktorfjäder som inte tillverkats på 40 år. :)

Edit: tänkte om moped-fjädern var lite hård.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vet av erfarenhet att Lesjöfors kan svänga ihop specialfjädrar. I alla fall gjorde de det för tio år sedan åt diverse bönder som bodde runt någon av fabrikerna i västra Götaland och behövde byta någon traktorfjäder som inte tillverkats på 40 år. :)

Edit: tänkte om moped-fjädern var lite hård.

Bra tips! Jag tror det här kommer fungera, men de vore najs med budget Öhlins haha!

SweBender

Aktiv medlem
Alltså tack för alla dina hojar. Hade börjat tvivla på mitt projekt som jag planerar. Om det var värt det liksom. Nu ser jag dina hojar och ja. Det är värt det. Back to the drawing board!

Barometer

Aktiv medlem
Det är kul att se din "stege" av cyklar. Från ganska normalt (lefty jaja..) till stenhårt tyskstuk till lekfullt smakfullt till helt bananas. Snyggt jobbat! 🙏

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Alltså tack för alla dina hojar. Hade börjat tvivla på mitt projekt som jag planerar. Om det var värt det liksom. Nu ser jag dina hojar och ja. Det är värt det. Back to the drawing board!
Haha, du får ta över cyklarna när jag flyttar till Tyskland, eller i alla fall vara fodervärd!

Det är kul att se din "stege" av cyklar. Från ganska normalt (lefty jaja..) till stenhårt tyskstuk till lekfullt smakfullt till helt bananas. Snyggt jobbat! 🙏
Tackar så mycket, tror du kommer gilla de tre kommande byggena, faller absolut inom ramen för smakfullt till bananas!

Super Vet är riktigt jäkla snygg!

/T
Den blir ball, men det som jag älskar är att den är allt på en och samma gång, when in doubt, just add!

Vilken rubrik lägger du ut grejorna under? "cyklar", "konstverk", "möbler & heminredning", "uppleveleser & nöje", "hobby &samlarprylar"?
Haha, det blir nog under cyklar och underkategorin "hjälp mig"

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vad hade du för grejor att sälja av? Länk till annonser? Ska inte bara ordna en lopp marknad samtidigt som man får kolla på dina alster IRL?

Halloj!

Annons kommer absolut att komma framöver, som sagt, håller ju på med flyttförberedelser så det har hittats mer prylar i gömmorna. Och en Loppis vore faktiskt rätt kul!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej! Hade tänkt skoja lite i cad programmen i helgen....

Jag har tillgång till allt som är Cannondale.

Så det jag vill ha hjälp av er är inspiration. Vad skulle ni vilja se? Gå in på Cannondales hemsida och leta bland hojar och komponenter, vad vore eran drömhoj? Synapse med Lefty Ocho? Scalpel med Headshock? Topstone Carbon med lågt insteg?

GO crazy!!!! Posta era tankar i tråden, jag väljer den jag gillar bäst och bankar ihop den i 3d.

Kram

efj

Aktiv medlem
Hej! Hade tänkt skoja lite i cad programmen i helgen....

Jag har tillgång till allt som är Cannondale.

Så det jag vill ha hjälp av er är inspiration. Vad skulle ni vilja se? Gå in på Cannondales hemsida och leta bland hojar och komponenter, vad vore eran drömhoj? Synapse med Lefty Ocho? Scalpel med Headshock? Topstone Carbon med lågt insteg?

GO crazy!!!! Posta era tankar i tråden, jag väljer den jag gillar bäst och bankar ihop den i 3d.

Kram
Jag tror på riktigt att det finns en marknad för en systemsix med rakt styre. Det det har ju redan gjorts, men jag vill se din tappning! Likt er caad black - superpremium snabb pendel/stadscykel. Prissätt den sedan svindyrt, pitcha för kollegorna med argumentet positiv priselasticitet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer