Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Fundadores

Aktiv medlem
En heldämpad High Pivot Bad Boy.
C20_C33100M_Bad_Boy_1_BBQ_PD-1.png
C21_C21102U_Jekyll_Crb_1_BGN_PD.png

gustavgo

Aktiv medlem
Går det att göra Neo Topstone Lefty ännu fulare? :sneaky:

Annars en Slice RS i citybike stuk, typ damcykelstyre, singlespeed och några feta hjul.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Många bra ideer, jag samlar ihop dem lite så länge!

Frippegubben Ok, eftersom det är lefty fram, kan det inte vara righty bak???

efj Jag tror på riktigt att det finns en marknad för en systemsix med rakt styre. Det det har ju redan gjorts, men jag vill se din tappning! Likt er caad black - superpremium snabb pendel/stadscykel. Prissätt den sedan svindyrt, pitcha för kollegorna med argumentet positiv priselasticitet.

Moses95 Rebirth of the hooligan?

Aribr Designa en modern långslagig lefty? Gärna på nya Jekylln med Clementz gröna färg och gula Mavic fälgar.

Fundadores En heldämpad High Pivot Bad Boy.

GustavGo Går det att göra Neo Topstone Lefty ännu fulare? Annars en Slice RS i citybike stuk, typ damcykelstyre, singlespeed och några feta hjul.

Rezorex Lite som efj va inne på, en system six fast som gravel/mtb.
grx
29”ers
Rakt styre/riser
Osv.

Unsuspected En park/freeride hoj med dubbelkronad Lefty och 27,5" för Max och Ratboy.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen förslagen, så jag tror jag klipper och klistrar lite i dem....vad sägs om:

- Systemsix med rakt styre, 1x12 drivlina, lite fläskigare däck.
- Jekyll med Moto gaffel. Vi tar 120mms Ochon och gör en modern Moto på 150-160mm. Dubbelkronad enkelbenad gaffel så klart, Ochon är ju i dag styvare än både motsvarande Fox och Sid, så att ge den ett extra ben är ju liksom sinnessjukt, det blir för STIFF!!!!!
- En snygg Topstone Carbon Neo Lefty.
- Sist men inte minst, PippiWs Olga i modernare tappning. Så klart damcykelgeometri, men resten är bara svinlätt landsvägsräser rakt igenom.

Nu när jag väljer att göra 4 hojjar så kanske jag satsar mer på kvantitet än kvalite, så lite mer photoshop än cad...

SweBender

Aktiv medlem
Okej jag har tänkt klart och sorterat mina hundra ideer till följande tre.

1. Scalpel Slice RS - Kort slagig fulldämpad aero vasa raket. Djupa fälgar, snabba linjer, internt och elektroniskt. Tänk en modern John Tomac Yeti för 2022!

2. Top Stooligan - Karbon, små hjul (gärna 3 ekrade hed med integrerat SON dynamo), topstone dämpad holligan med bockstyre. Äventyret har inga gränser. Smarta lösningar gör den möjlig att bära på ryggen vid bergbestigning samt lätt nog att ta med på den uppblåsbara kanoten, bikerafting delxue. Tänk inte gravel, tänk everywhere!

Sista nu så håll i dig och gräv djup i arkviven

3. Cannondale Easy Rider NEO - Yes the return of liggcykeln! Nu med elassistans för den ultimata pendlaren, långfärds touring cykeln you name it. Hjärtat är en stark Bosch Performanceline CX 4 motor, Gates Carbon Belt drive och till sist Rohloff e-14 navväxlar. Ska även finnas en variant med Enviolo Automatic växlar. Tänk modernt, aero as f#€%K, bekvämt och förvarings samt lastmöjligheter.

Hoppas du nappar på något av förslagen!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki, då kör vi.

Jag sket i 3d byggandet och körde lite photoshop i stället. Och först och främst några disclaimers...

1. Detta är bara på skoj, inget som representerar något som kommer släppas på riktigt.
2. Eftersom detta bara är på skoj så är ambitionen därefter, det kan fattas någon kabel till något, Shimano bromshandtag till Sram bromsar, lurig geometri, en skugga ligger fel, osv osv.
3. Detta är bara på skoj.

=)

Hoj nr 1.

Jekyll med Långslagig dubbelkronad Lefty.
Oki, den här hojen älskar jag, tydliga dh vibbar, vilket passar, Jekyll är ju ett syskon till Cannondales dubbeldämpade DH prototyp, och jag kommer verkligen tjata på att vi ska göra en långslagig Lefty, vi har ju gjort det för. Röd och gult är ju klassisk Cannondale färgskala, men struntade i Geely loggan.
douf.jpg

Hoj nr 2.

System Six med raaaaaakt styre..
Som ni ser vart färgschemat en hyllning till den Bricklanebikes Fixien jag byggde. Och resten är rätt enkel, rakt styre, 1x12 och plats för kralligare däck. Som en superhybrid...eller framtidens gravelhoj...

douf2.jpg

Hoj nr 3.

SuperSextiPlus.
Det här är i grunden en Supersix, men precis som PippiW gick loss med kap, svets och våld på sin damhoj, så sätter vi kapen i Supersix ramen och skapar oss en klassisk "damhoj". På något sätt funkar det här, gillar tanken på att ha den avslappnade sittpositionen på en cykel, men vikten är svinlåg och komponenterna är high performance rakt igenom.

Gav cykeln en passande färgskala med, champagnemetallic, eller Gråstarrguld som det också kallas, gubbigt, och sådär härligt Toyota Camry. Även kläderna måste matchas mot det här, så släng aerokläderna och satsa på Terylen, Gabardin och en Roy Andersonsk färgskala.

douf3.jpg

Hoj nr 4.

Tooligan.
Swebender bad om Topstone & Hooligan mashup, och här är den. Vi slänger bort den muggiga alu ramen och bygger på Topstone Carbon ramen i stället, här plockar vi in lite Kingpin dämpning också. Framtill slänger vi på en brutalt kort Lefty gaffel, Jag tänkte först att det här blir skit, men nu vill jag ha en, älskar den.

douf5.jpg

Det fanns ju fler bra ideer, vilket bara innebär att jag tänker göra mer sånt här framöver, KUUUL!!!

eucalyptus

Aktiv medlem
Varför har ingen byggt en damcykel med aerohjul tidigare???!? Ballaste ever!

Fan va sugen man blev nu. Synd att inga cyklar har den geometrin du ritat upp. Och finns det så är de väl 40tkr+ elcyklar vilket blir lite väl saftigt för en lekcykel med så där balla hjul

Hasse#7

Aktiv medlem
Förslag på mer:
1) Snabb lastcykel, typ som en racer men med mindre hjul fram, lastyta ovanpå och krallig gaffel. Finns klassiska exempel men inte snabba.
2) Cannondale är kända för racertandem, gör något coolt på temat.
3) Bambino med direktdrivning fram är klassiskt barnkoncept, gör en som anspelar på retrostuk. Även limpcyklar med växelspak kunde vara kul att se även om de är opraktiska
4) Har frågat tidigare om vikcykel, kan du modda jacknifen?
5) En premiumklunker vore kul.
6) Superclean lätt Fixie/SS.

Jensen

Aktiv medlem
Skulle lätt kunna köpa alla de där fyra. Måste jag välja bort en blir det Systemsix med rakt styre. Varför? För att den sticker ut minst och skulle vara lätt att göra :-)

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Fan va cool!!

Kollade lite igår, det närmsta jag kunde finna var denna, men släng på ett par random aerohjul så har man sveriges häftigaste stadscykel för 70 tkr ^^ Alfas är det snyggaste jag någonsin sett, men eftersom den inte finns så kanske detta är näst-bäst

AlfaAlfa

Aktiv medlem

jolov

Aktiv medlem
Jag vill egentligen bara se en vikbar hooligan.

Jag gillar ju egentligen brompton, men jag blir så provcerad av att de inte lyckades hitta på ett sätt att sätta pivoten för bakhjulet koncentriskt med vevlageraxeln så att det inte behövds någon kedjespännare.

Tänk er sen typ trumbromsar istället för fälgbromsar

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki, saker och ting kommer till ett slut, och nu är Super V:n fotad och klar.
Kommer mer bilder framöver då jag sitter och redigerar dem nu...men håll till godo...
tondo1.jpg

tondo2.jpg

Det känns såååå najs att vara klar med bygget.....för jag hittar fan inte charmen i att meka äldre hojjar, allt är fastrostat, inga reservdelar finns, och finns det så är allt är svindyrt, och att bara ställa in bromsarna kräver skills som en hjärtkirurg. Sen när allt väl är ihop, inställt och klart så är funktionen sisådär. Nu låter jag riktigt gnällig, men är så trött på det här "2 steg bakåt" mekandet som präglat det här bygget.

Men zoomar jag ut lite så ser jag ändå en galen, skrikig flört med allt det jag tyckte var ballt med mtbs på 90 talet. Så där är jag nöjd.

Men zoomar jag in igen så blir jag bara irriterad...och när jag tänkte dra igång med Delta V bygget och svingarmslagret satt fastärgat i ramen så gick en propp i huvudet och jag gick över fanskapet med den största hammaren jag hade i verktygslådan.
tondo3.jpg

Så, nu tar jag en veckas semester, sen åker alla retro delar jag har har (även de som sitter på Super V:n) ut på annons. Jag inser att det här var som att hångla upp sin gamla högstadie sweet heart, vi är 20 år äldre nu, kroppen påverkas mer av jordens dragningskraft och den där amalgan lagningen jag står och slaskar runt tungan i ger en riktigt sur eftersmak.

Nu blir det tillbaks till moderna tider med elektroniska växlar, lätt kolfiber och trygghet.
tondo4.jpg

Vippen

Aktiv medlem
Bara att tacka för underhållningen igen! Men att du vågade ta den till Snösätra, den måste vara högvilt där?

DarthVidar

Aktiv medlem
Den där super Vb kan vara en av de snyggaste hojarna jag sett! Den är sådär vulgär på ett fulsnyggt vis som inte görs längre!

Även om jag gillar att meka i gammalt skrot från 90-talet så kan jag absolut förstå att du är less! Du har iofs gett dig på två tämligen säregna heldämpade hojar med tveksam funktion även när de var nya! Jag skulle personligen inte ta i en heldämpad hoj från tidigare än 00-talet ens med tång, men kreds till dig som ändå försökte!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Haha, kan vara det ärligaste jag läst på väldigt länge. Älskart! Och tack :)
Haha, ja men va fan. blir less!

Bara att tacka för underhållningen igen! Men att du vågade ta den till Snösätra, den måste vara högvilt där?
Det är lugnt där, mest graffitimålande 40+ pappor d'r och skumma bilverkstäder, barnen älskar det haha!

Den där super Vb kan vara en av de snyggaste hojarna jag sett! Den är sådär vulgär på ett fulsnyggt vis som inte görs längre!

Även om jag gillar att meka i gammalt skrot från 90-talet så kan jag absolut förstå att du är less! Du har iofs gett dig på två tämligen säregna heldämpade hojar med tveksam funktion även när de var nya! Jag skulle personligen inte ta i en heldämpad hoj från tidigare än 00-talet ens med tång, men kreds till dig som ändå försökte!

Tack, du har recis fattat det, fulsnyggt på ett vis som inte görs längre!!!

Ja, det har du helt rätt i, helstela hojar är enklare, så fort det blir heldämpat så är det så dyrt och krångligt att få tag i dämpare och lager m.m. och funktionen är faktiskt usel.

SweBender

Aktiv medlem
Jag älskar gamla hojjar. Inte alls irriterad över att när man fixat allt på sin F700 så glider quickreleasen bak av nån andledning. Jättekul när man kollar och upptäcker att man börjat käka i kedjestaget pga av däcket rör när man trampat ett tag då quickreleasen inte håller sig på plats...

Men som sagt älskar gamla cyklar....

MTBemil

Aktiv medlem
Istället för att renovera rosthögar själv så kan man kolla på när andra gör det (som vi gjort hela tiden). Inte riktigt AlfaAlfa klass men kul att se när äldre Cannondales får lite kärlek.
Jekyll:
Super V:
också snubblat förbi den kanalen, kul med omväxling från byggvideor på sprillans nya topspeccade hojar som man definitivt inte har råd med

AlfaAlfa

Aktiv medlem
också snubblat förbi den kanalen, kul med omväxling från byggvideor på sprillans nya topspeccade hojar som man definitivt inte har råd med

Kul, inte sett dem faktiskt, men det där är helt i min smak. Även om jag gillar "det senaste", och så klart även retro, så är det kul att se byggen där kreativiteten är prio, och inte bara visa att du tjänar löjligt mycket pengar.

Jag själv ser mig som en kung på att hitta rea klipp på obskyra sidor, och köpa FINA delar, i uselt skick för att sedan laga dem. Tyvärr på bekostnad av att jag har många hojjar...men få i komplett skick haha.

Jag är så sugen på att börja göra youtube byggen, det får dock bli om två år typ, måste skaffa en ordentlig plats att hållas på.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
zx.jpg

Ja, det var ju ett tag sen jag skrev här så nu är det dags att uppdatera lite, och förklara tystnaden lite.

Jag befinner mig just nu i Tyskland, i en stad som heter Freiburg.
zx2.jpg

Och vad gör jag här? Och varför kliver jag in för grindarna till ett bryggeri?
zx3.jpg

Jo här ligger Cycling Sports Groups Werkstatt. Och det är lika mycket Cannondales Europa kontor så som det är crazy bananas tomteverkstatt och utvecklingscenter. Här utvecklar man allt som är high performance när det kommer till Mtb och elcyklar. Allt från produkter som Lefty, till specialkomponenter, nya rammaterial osv. Kort sagt, det är här det händer.
zx4.jpg

Om man tror att att Cannondale jämt varit Handmade in the Usa så kan jag avslöja att så är inte sanningen.....här i tyskland har nämligen en del balla hojjar och komponenter tittat ut.

Häng med!

Det första vi möts av är...
zx5.jpg

Mmm...här finns en stor samling av utställningshojjar för den där extreme Cannondale nörden....det var att kippa efter andan och ta sig för bröstet när ens gamla ungdomsidoler uppenbarade sig....
zx6.jpg

Allt från gamla rejshojjar och ramar...
zx8.jpg

zx10.jpg

zx11.jpg

...till fullt cyklingsbara prototyper...
zx12.jpg

...och vem minns inte ELO, Cannondales elektroniska lockout till dämparna?
zx13.jpg

...med den extremt balla finessen att man kunde ha flera externa knappar, t.ex integrerade i barendsen...
zx14.jpg

...eller coda skivbromsar....
zx24.jpg

Och fortsätter man in i lokalerna så hittar man de anställdas egna custombyggen hängandes på väggarna...

Vad sägs om den här svinlätta hardtailen byggd på Cannondales retro ram kit dränkt i Bike Ahead, Extralite och Trickstuff prylar? Han som äger den har tidigare jobbat på just Bike ahead.
zx16.jpg

Den här GT Edge Titanium är rätt fet också, Nos ramkit byggd med lite nyare prylar från Zipp....(Gt och Cannondale har samma ägare för den som undrar...)
zx17.jpg

Och samma snubbe äger också den här limited edition 25 years utgåvan av Gt Zaskar Carbon dränkt i Tune prylar...ja han har tidigare jobbat på Tune...
zx18.jpg

Och det är det här som uppehåller mig just nu. Jag befinner mig i ett värld där alla är Cannondale nörds och tycker det är helt självklart att en hoj skall vara unik och så custom som möjligt. Jag är i trans och det är därför nästa del i mitt Cannondale nördande kommer ske...

Flytten från Sverige till Tyskland. Huuuva!, men nu har jag och frun sålt lägenheten och vi och kidsen kommer att testa bo i tyskland, lite för att jag får gå all in Cannondale, men väldigt mycket för att vi behöver ett äventyr nu där vi tvingar oss att slita upp lite rötter och våga göra något nytt.

Mer uppdateringar kommer snart!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Grymt! Snart får väl de där GT hojarna sällskap av något av din alster :)
Kul att du satsar och har stödet hemifrån med dig. Ta hand om familjen!

SweBender

Aktiv medlem
Oh en scalpel i six13 utförande. Vill minnas att de enbart kördes av teamet på os i Peking
Haha Jensen min första tanke också! Stämmer. Dessa hojar byggdes endast för OS och tanken var att man byggde så lätt som möjligt så dom skulle igentligen inte hålla mer än några tävlingar.

Tack Alfa, STORT LYCKA TILL!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer