Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Jensen

Aktiv medlem
Haha Jensen min första tanke också! Stämmer. Dessa hojar byggdes endast för OS och tanken var att man byggde så lätt som möjligt så dom skulle igentligen inte hålla mer än några tävlingar.

Tack Alfa, STORT LYCKA TILL!
Hört historier om att de knäcktes över containerkant efter för att ingen av misstag skulle komma ut på marknaden. Tydligen inte alla 😂

Mange.

Aktiv medlem
Var det bara jag som läste fucmi på den dära?

Att koppen hade örat till höger när det står lefty?

Men överlag verkar @AlfaAlfa hamnat i så rätt sällskap mtp hur de olika ägarna har gjort sina cyklar och tidigare jobb.
Sånt drömjobb! Verkligen grattulert ännu en gång!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hört historier om att de knäcktes över containerkant efter för att ingen av misstag skulle komma ut på marknaden. Tydligen inte alla 😂

Haha, väldigt korrekt!
Därav denna lilla fina dekal...
50964C88-43A7-4B15-ADE3-0C3E6ADBE8CA.jpeg

Och vill man nörda sig i lätta grejer så kommer här några snitt i en modern caad ram, man är ner mot 0.67 i godstjocklek. Min gamla Super V låg minimum 2mm och uppåt.

Förstår folk nu varför man inte slipar svetsarna och polerar upp ramarna längre? Det blir hål!:)
3EE70912-64F8-4FDF-B5CC-E29A97016295.jpeg

jolov

Aktiv medlem
Haha, väldigt korrekt!
Därav denna lilla fina dekal...

Och vill man nörda sig i lätta grejer så kommer här några snitt i en modern caad ram, man är ner mot 0.67 i godstjocklek. Min gamla Super V låg minimum 2mm och uppåt.

Förstår folk nu varför man inte slipar svetsarna och polerar upp ramarna längre? Det blir hål!:)
Min gamla lbs hade en caad2 som var kapad på mitten upphängd på väggen. Var riktigt häftigt :D

antagligen därför man måste knäppa med fingret på varenda alu-cannondale man stöter på sen dess

Freddie L

Aktiv medlem
Det här börjar lukta studiebesök! Vi chartrar ett par bussar som kör Sverigetempo-sträckningen och plockar upp farbröder längs vägen (i första hand Happyiter kanske), sen några timmar i baren på färjan där vi kan diskutera om naven står eller hänger på/i ekrarna. Och på den vägen kan det inte bli fel? Jag lovar att vi kan sköta oss, Alfa! :-)

Så väldigt spännande att ge sig ut på äventyr med familjen! Lite avis. Lycka till!

Berk

Aktiv medlem
Det är det andra Freiburg, i södra Tyskland. Visst tar vi färja ändå, men det blir många timmar i bussen efter!

Ja, Freiburg im Breisgau, Tysklands MTB-mekka (i motsatsen mot Freiburg). Riktigt trevligt ställe, också en av de dyraste "städer" i Europa såg jag nyligen.

stuii

Ny medlem
Lite OT men kan verkligen rekommendera ett besök i Freiburg. Otroligt nära till bra cykling, skidåkning och vandring. Andra fördelar: bra vin & bärs och det helt ok laget i Bundesliga.

Att Cannondale har någon slags experimentell verkstad där hade jag ingen aning om. Den kommer jag besöka nästa gång jag är där😃

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Grymt! Snart får väl de där GT hojarna sällskap av något av din alster :)
Kul att du satsar och har stödet hemifrån med dig. Ta hand om familjen!
Haha Jensen min första tanke också! Stämmer. Dessa hojar byggdes endast för OS och tanken var att man byggde så lätt som möjligt så dom skulle igentligen inte hålla mer än några tävlingar.

Tack Alfa, STORT LYCKA TILL!

Ja, det kommer de få, snidar just nu på 3 st nya hojar! Ja, det ska bli så kul att göra det med familjen!

Och tackar!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Var det bara jag som läste fucmi på den dära?

Att koppen hade örat till höger när det står lefty?

Men överlag verkar @AlfaAlfa hamnat i så rätt sällskap mtp hur de olika ägarna har gjort sina cyklar och tidigare jobb.
Sånt drömjobb! Verkligen grattulert ännu en gång!

Ja, kan iofs avslöja att det står Lefty på andra sidan med, men håller med dig, det sticker i ögonen!`=)

Det här börjar lukta studiebesök! Vi chartrar ett par bussar som kör Sverigetempo-sträckningen och plockar upp farbröder längs vägen (i första hand Happyiter kanske), sen några timmar i baren på färjan där vi kan diskutera om naven står eller hänger på/i ekrarna. Och på den vägen kan det inte bli fel? Jag lovar att vi kan sköta oss, Alfa! :-)

Så väldigt spännande att ge sig ut på äventyr med familjen! Lite avis. Lycka till!

Jag flyttar ner i Januari, och när jag är på plats så ska jag absolut se till att ni får göra ett studiebesök och testa lite hojjar! Vi har ju också alla cykelmodeller i de flesta storlekar då vi också har hand om att skicka hojar för tidningstester och liknande i hela europa.

Och staden är verkligen värt ett besök i sig, jättefin arkitektur, mest soldagar i hela tyskland, och det ligger liksom inpressat mellan Schweiz och Frankrike, så det är liksom skidåkning och stranden på en och samma gång. Mindre bruna bönor och senap och mer sydländskt käk.

OCH de har riktiga, fungerande cykelfiler, tänk att cykla runt utan att behöva ha brinnande kedjor och knölpåkar för att hålla bilar på avstånd.

jolov

Aktiv medlem
Ja, kan iofs avslöja att det står Lefty på andra sidan med, men håller med dig, det sticker i ögonen!`=)

Jag flyttar ner i Januari, och när jag är på plats så ska jag absolut se till att ni får göra ett studiebesök och testa lite hojjar! Vi har ju också alla cykelmodeller i de flesta storlekar då vi också har hand om att skicka hojar för tidningstester och liknande i hela europa.

Och staden är verkligen värt ett besök i sig, jättefin arkitektur, mest soldagar i hela tyskland, och det ligger liksom inpressat mellan Schweiz och Frankrike, så det är liksom skidåkning och stranden på en och samma gång. Mindre bruna bönor och senap och mer sydländskt käk.

OCH de har riktiga, fungerande cykelfiler, tänk att cykla runt utan att behöva ha brinnande kedjor och knölpåkar för att hålla bilar på avstånd.

kanske ska börja trakassera dig i jakt på ett examensarbete 😁😂

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej hallå dagboken, det tenderar att bli rätt sällan man skriver här nu för tiden. Jag fingerfistar inte naveln om dagarna, tvärt om. För de som hängt med i tråden så vet man att förändring är på gång.....häng med!
1637262108823.png

FLYTT. Ja, flytt, jag och familjen skall flytta till Tyskland där jag ska börja jobba på Cannondales kontor i Freiburg. Det har fram till för ett par veckor sen varit ett jävla drag med renovering och fix med lägenhet och försäljning av den samma, samt att även passa på att verkligen rensa ur bland det man äger, och framförallt , det man inte behöver. Tanken var att flyttlasset till Freiburg skall vara så lite som möjligt, och vi har nog lyckats....
1637263008095.png

Corona har ju också ställt till det med resor osv, så själva flyttdatumet till Freiburg är fortfarande lite svävande, tyyyyyp nån gång efter nyår. Det här reseschabblet har också ställt till det lite när det gäller att kunna vara på plats i Freiburg för att kunna småbörja livet där med att skaffa lägenhet, skola och förskola till barnen och helt enkelt komma in i det tyska systemet.
Fy helvete vad pappersarbete det är i tyskland....

MEN, det här har också gjort att man blivit otroligt kär i Freiburg, det är en fantastiskt stad alltså....folk är skittrevliga, det är inte så tyskt TYSKT, utan lite mer avslappnat och betydligt mer Fransk/Italienskt livsnjutare över livsstilen.

Arkitekturen är galen också...blanding mellan gammalt och modernt....allting liksom glider ihop samtidigt som naturen får härja fritt. Man mår också rätt bra när vädret är bättre än i Svedala och man hör klirr från Biergartens på väg hem från kontoret.
1637262856547.png

1637262887780.png

1637262946441.png

Här är en bild av huset som byggs där lägenheten vi ska flytta in i kommer att finnas....ska vara klart i december, bilden är för ca två månader sen....det löser sig.
1637263041728.png

Och mitt i allt det här så har man ett jobb också, kanske världens bästa jobb faktiskt. När man fått hela garderoben utbytt till företagsriktiga reklampelarkläder så kan man ju inte annat än att känna sig uppskattad.
1637263376209.png

Rent jobbmässigt så händer det vansinnigt mycket just nu...Cannondale(med GT, Schwinn, Mongoose, Fabric m.m....) har ju blivit uppköpta av holländska Pon, som i dag äger bl.a Santa Cruz och Cervelo, gör att vi tillsammans är världens största cykelföretag så det finns resurser.

Vi kan helt enkelt göra sjukt roliga saker...så som att släppa specialsamarbeten med Palace eller Stella Mccartney...
1637263641126.png

...Men också styra om saker med tillverkningen av cyklarna så att vi startar upp en gigantiskt fabrik i Holland, samt utökar produktion och montering i Usa. Vi har ju sedan tidigare fabriker i Europa och Asien. Varför man inte satsar på en stor fabrik i en stad är helt enkelt för att kompetens finns på olika delar i världen och cyklar, kategorier och behov skiljer sig massor mellan t.ex Europa, Usa och Asien.

Och zoomar man ner på micronivå och tittar på det jag gör om dagarna, designar cyklar....så är jag så sjukt jävla stolt, jag har jobbat med en produkt rätt länge nu, och det kommer dröja ett tag innan den tittar ut på marknaden...men när den gör det, då kommer varje Cannondalenörd(och är du inte nörd så kommer du bli det...) att få en tår i ögat. Jag ser mig redan nu att jag kommer kunna springa ärevarv genom cykelvärlden highfivandes med folk medans de skanderar... HAN GJORDE DET, HAN GJORDE DET.

Och zoomar man ut ännu mer så kommer man ju ner på min hobbynivå....mitt cykelbyggande. Så vad är det för bygge jag gör då?

Jo...även om jag inte kommer visa hela hojen nu, ja den är fördig....så kan jag visa vad jag utgått ifrån och ge några teasers.

Grunden är alltså nya 2022 Scalpel Hardtail, Cannondales nya crosscountry hardtail...
1637264378322.png

Och det är den ramen jag har haft liggandes i garderoben sedan i April.
Kort info, Cykeln är gjord för 100-120mm gaffel, beroende på gaffellängd så ligger styrhuvudvinkeln på mellan 66-67 grader. Grundiden var att ta en Trail hardtail... få den att klättra bra också.....och gör den svinlätt. 895 väger den lättaste versionen av ramen med lack och all hårdvara.
1637264714244.png

Och vad har jag då gjort...ja...tanken har ju varit "prototyp"...som designer så har man förmånen att få se produktens liv från ide till det vi sen ser på hyllan i butik. Och det är just där innan den nått sin slutgiltiga form jag tycker de kan vara så jävla vackra. Man testar fortfarande, man testar olika färger, finishar, man gör ändringar, noteringar osv.

Det här är ju väldigt mycket mode nu...inom mode och designvärlden så är just känslan av en icke perfekt produkt i ett ofärdigt stadie nästan sin egen stil. Jag älskar det, älskar stöket och kontrasten, jag är så jävla trött på att allt ska vara ljust och fräscht haha.
1637265136472.png

Och det är typ så här cykeln kommer se ut, totalt omatchad, fast det matchar, och det blir små öar på cykeln med sina egna material, färger och kontraster.

1637265663802.png

Jag vet att jag låter som Ernst Kirschsteiger nu, men jag har skrivit inlägget med fickorna hängandes utanför byxorna samt att penis tittar fram genom gylfen, ja, jag har alltså gjort "Elefanten" medans jag har skrivit hela det här inlägget, så oroa er inte, jag är fortfarande precis som jag ska va.

Nu fick ni lite att tugga på, vågar inte lova när nästa update kommer, jag har så jävla mycket just med flytt och allt, smattrar på "gå in i väggen" som en lax i en laxtrappa just nu så är väldigt mån att ta det lite lugnt emellanåt.

KRAM!

Singular

Aktiv medlem
Hej hallå dagboken, det tenderar att bli rätt sällan man skriver här nu för tiden. Jag fingerfistar inte naveln om dagarna, tvärt om. För de som hängt med i tråden så vet man att förändring är på gång.....häng med!
Visa bilaga 524322

FLYTT. Ja, flytt, jag och familjen skall flytta till Tyskland där jag ska börja jobba på Cannondales kontor i Freiburg. Det har fram till för ett par veckor sen varit ett jävla drag med renovering och fix med lägenhet och försäljning av den samma, samt att även passa på att verkligen rensa ur bland det man äger, och framförallt , det man inte behöver. Tanken var att flyttlasset till Freiburg skall vara så lite som möjligt, och vi har nog lyckats....
Visa bilaga 524330

Corona har ju också ställt till det med resor osv, så själva flyttdatumet till Freiburg är fortfarande lite svävande, tyyyyyp nån gång efter nyår. Det här reseschabblet har också ställt till det lite när det gäller att kunna vara på plats i Freiburg för att kunna småbörja livet där med att skaffa lägenhet, skola och förskola till barnen och helt enkelt komma in i det tyska systemet.
Fy helvete vad pappersarbete det är i tyskland....

MEN, det här har också gjort att man blivit otroligt kär i Freiburg, det är en fantastiskt stad alltså....folk är skittrevliga, det är inte så tyskt TYSKT, utan lite mer avslappnat och betydligt mer Fransk/Italienskt livsnjutare över livsstilen.

Arkitekturen är galen också...blanding mellan gammalt och modernt....allting liksom glider ihop samtidigt som naturen får härja fritt. Man mår också rätt bra när vädret är bättre än i Svedala och man hör klirr från Biergartens på väg hem från kontoret.
Visa bilaga 524326
Visa bilaga 524327
Visa bilaga 524329

Här är en bild av huset som byggs där lägenheten vi ska flytta in i kommer att finnas....ska vara klart i december, bilden är för ca två månader sen....det löser sig.
Visa bilaga 524331

Och mitt i allt det här så har man ett jobb också, kanske världens bästa jobb faktiskt. När man fått hela garderoben utbytt till företagsriktiga reklampelarkläder så kan man ju inte annat än att känna sig uppskattad.
Visa bilaga 524337

Rent jobbmässigt så händer det vansinnigt mycket just nu...Cannondale(med GT, Schwinn, Mongoose, Fabric m.m....) har ju blivit uppköpta av holländska Pon, som i dag äger bl.a Santa Cruz och Cervelo, gör att vi tillsammans är världens största cykelföretag så det finns resurser.

Vi kan helt enkelt göra sjukt roliga saker...så som att släppa specialsamarbeten med Palace eller Stella Mccartney...
Visa bilaga 524340

...Men också styra om saker med tillverkningen av cyklarna så att vi startar upp en gigantiskt fabrik i Holland, samt utökar produktion och montering i Usa. Vi har ju sedan tidigare fabriker i Europa och Asien. Varför man inte satsar på en stor fabrik i en stad är helt enkelt för att kompetens finns på olika delar i världen och cyklar, kategorier och behov skiljer sig massor mellan t.ex Europa, Usa och Asien.

Och zoomar man ner på micronivå och tittar på det jag gör om dagarna, designar cyklar....så är jag så sjukt jävla stolt, jag har jobbat med en produkt rätt länge nu, och det kommer dröja ett tag innan den tittar ut på marknaden...men när den gör det, då kommer varje Cannondalenörd(och är du inte nörd så kommer du bli det...) att få en tår i ögat. Jag ser mig redan nu att jag kommer kunna springa ärevarv genom cykelvärlden highfivandes med folk medans de skanderar... HAN GJORDE DET, HAN GJORDE DET.

Och zoomar man ut ännu mer så kommer man ju ner på min hobbynivå....mitt cykelbyggande. Så vad är det för bygge jag gör då?

Jo...även om jag inte kommer visa hela hojen nu, ja den är fördig....så kan jag visa vad jag utgått ifrån och ge några teasers.

Grunden är alltså nya 2022 Scalpel Hardtail, Cannondales nya crosscountry hardtail...
Visa bilaga 524348
Och det är den ramen jag har haft liggandes i garderoben sedan i April.
Kort info, Cykeln är gjord för 100-120mm gaffel, beroende på gaffellängd så ligger styrhuvudvinkeln på mellan 66-67 grader. Grundiden var att ta en Trail hardtail... få den att klättra bra också.....och gör den svinlätt. 895 väger den lättaste versionen av ramen med lack och all hårdvara.
Visa bilaga 524351

Och vad har jag då gjort...ja...tanken har ju varit "prototyp"...som designer så har man förmånen att få se produktens liv från ide till det vi sen ser på hyllan i butik. Och det är just där innan den nått sin slutgiltiga form jag tycker de kan vara så jävla vackra. Man testar fortfarande, man testar olika färger, finishar, man gör ändringar, noteringar osv.

Det här är ju väldigt mycket mode nu...inom mode och designvärlden så är just känslan av en icke perfekt produkt i ett ofärdigt stadie nästan sin egen stil. Jag älskar det, älskar stöket och kontrasten, jag är så jävla trött på att allt ska vara ljust och fräscht haha.
Visa bilaga 524356

Och det är typ så här cykeln kommer se ut, totalt omatchad, fast det matchar, och det blir små öar på cykeln med sina egna material, färger och kontraster.

Visa bilaga 524358

Jag vet att jag låter som Ernst Kirschsteiger nu, men jag har skrivit inlägget med fickorna hängandes utanför byxorna samt att penis tittar fram genom gylfen, ja, jag har alltså gjort "Elefanten" medans jag har skrivit hela det här inlägget, så oroa er inte, jag är fortfarande precis som jag ska va.

Nu fick ni lite att tugga på, vågar inte lova när nästa update kommer, jag har så jävla mycket just med flytt och allt, smattrar på "gå in i väggen" som en lax i en laxtrappa just nu så är väldigt mån att ta det lite lugnt emellanåt.

KRAM!
HEJA!

Duffis

Ny medlem
Behöver du bli av med delar eller cyklar (plural) innan ni flyttar så skicka ett PM innan det hamnar på KÖP&SÄLJ tack :D

freddes

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt varför som sagt man inte lägger mer fabriker i Europa egentligen, blir ju numera inte lika dyrt som i Kina (jobbar som produktionschef där vi tagit hem ett arbete från Kina som blev marginellt dyrare men allt annat blev asbra). Har så jäkla många fördelar med att kunna jobba i princip hands-on. Så ett stort plus för the gigante fabrik :) Synsam tog ju hem sin produktion också från Kina.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Är inte trenden att man har fabrik i Kina primärt för kinesiska marknaden nu?

inte riktigt varför som sagt man inte lägger mer fabriker i Europa egentligen, blir ju numera inte lika dyrt som i Kina (jobbar som produktionschef där vi tagit hem ett arbete från Kina som blev marginellt dyrare men allt annat blev asbra). Har så jäkla många fördelar med att kunna jobba i princip hands-on. Så ett stort plus för the gigante fabrik :) Synsam tog ju hem sin produktion också från Kina.

Ni har båda rätt. Anledningen till att man har kvar fabrikerna i Asien är helt enkelt för att de är absolut bäst på tillverkning av ramar och komponenter i kolfiber och aluminium. Att försöka hitta samma typ av tillverkning i Europa är svårt, och om det finns, enormt mycket dyrare. När man tittar på Elcyklar så görs både produktion och engineering i Europa, då både EUropa och Asien är STORA marknader för elcyklar, då går det hand i hand liksom.

Den "vanliga" tillverkningen och monteringen kan dock med fordel flyttas till Europa. Dock vill jag lägga in en brasklapp om att i många fall och branscher så är det tyvärr så att det är arbetslöshet och ekonomiskt kris som gör att tillverkning nu flyttas till Europa då många länder kan erbjuda tillverkning för samma pris som i Asien......det vi som konsumenter inte ser är hur timlönen inom industriell tillverkning har dumpats något enormt Europa. Kort sagt, utåt kan många klappa sig på bröstet och prata om mer lokal tillverkning osv men så står någon krake och jobbar för ingenting. Har för mig senast jag tittade att snittlönen inom industrin är i Europa är 135-140 kr timmen...dock så kan det per

DOCK så kommer det mer och mer krav på att visa hela tillverkningsledet på produkter, så man kan se exakt VAR ens produkt är tillverkad, samt om den som tillverkat den faktiskt får en skälig lön. Det här är ju inte populärt så klart.....många kommer säkert känna sig lurade samtidigt som samvetet får sig en törn.

Nu ÄR jag för lokal tillverkning, så det var inte meningen att låta dyster, OCH det är absolut INTE ditt företag jag pratar om, det finns dock en del grisar inom tillverkningsindustrin och det är bara sorgligt när folk utnyttjas.
Det låter SKITBRA att ni flyttat tillverkningen närmare, och kan fler företag få tillverkning närmare Sverige så är det ju bara positivt!
Tummen upp!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är verkligen superkomplext. Om vi flyttar klädtillverkning från Bangladesh och Vietnam så får de som sydde kläder där inte dålig lön - de får ingen lön alls. :(

Tegheim83

Aktiv medlem
Och i dag dök det nya handtaget upp ifrån en av mina nya favoritsidor, https://www.axevotech.eu Lite halvkrånglig sida, italienskt företag, men de har en hel del bra prylar till bra pris och sjukt snabb leverans, rekommenderas. De har förutom massa lättvikts godis, sjukt mycket axlar, lager och småpill till nav, vevlager osv.

Lite offtopic, satt o kikade på axevotech och var sugen på att beställa därifrån.

Fastnade i checkout på "personal code" (översatt)
Är det personnummer de menar eller vad?

Hyffsade priser, lite dyr frakt jämfört med andra, men bättre tillgång om man kan lita på deras saldo.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Lite offtopic, satt o kikade på axevotech och var sugen på att beställa därifrån.

Fastnade i checkout på "personal code" (översatt)
Är det personnummer de menar eller vad?

Hyffsade priser, lite dyr frakt jämfört med andra, men bättre tillgång om man kan lita på deras saldo.

Hej och ursäkta sent svar, jajjemän, det är personnummret de vill ha!

Ja, det var faktiskt det ärliga lagersaldot som jag gillar med dem, peppar peppar att det funkar för dig nu!`=)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Ja var vi, jo...jag bestämde som sagt att flytta till Tyskland med familjen för att börja på Cannondales kontor i Freiburg.
Vi sålde av nästan alla möbler...lite slängdes in i ett Shurgard förråd, men i en skåpbil från Mabi så gick en tidig morgon december den 26e flyttlasset till tyskland.
happypress8.jpg

Jag tänkte posta en betydligt längre post på Fredag, men tänkte att jag ger en teaser i dag nu när det är så länge sen man skrev något....

Så ni kan se fram emot....

...Hur jävla najs Freiburg är som cykelstad....
happypress3.jpg

...Hur mår levern när man har ett helt systembolag att tillstå på minsta lilla kiosk...alltså...insidan på en mack här är mer brandfarlig än vid pumparna...
happypress7.jpg

...Hur tysk har jag blivit egentligen....är allt praktisch och har jag skaffat en Jack Wolfskin jacka? (nationaldräkt i Tyskland)....
happypress2.jpg

...Hur är vardagen på kontoret....och vad gör man där...
happypress5.jpg

...Vad rullar jag på i vardagen...och varför har jag totalt gått loss på Sneakers....
happypress6.jpg

...Och hur går det med cykelbyggena då?...jo...jag har grävt en hel del i gömmorna här på kontoret...
happypress4.jpg

...vilket har gjort att cykelinnehavandet är så här nere i Freiburg.

- Scalpel HT bygget är i verkstaden på jobbet och byggs ihop just nu.
- Genom jobbet så fick jag tag i en väldigt fin 2014 F29:a till frugan, den är i mint kondition och har stått i en utställning om Cannondales historia sedan den var ny. Om man följt tråden så vet man att just F29an är en av mina favoriter...
- Cannondale Treadwell Neo, det här är min vardagshoj, japp en ebike, men den är som en stor BMX och kanske den roligaste hojen i samlingen
- Cannondale Cujon är min sons första riktiga mtb och skall moddas lite lagom....

Nu kommer vi till de riktiga rariteterna....det här är unicorns så de skriker om det...

- Cannondale Super V Prototype. Den här är riktigt ball, ursprungligen byggdes hojen för att testa eldrift. Den är alltså inte byggd på Cannondales fabrikslina utan custombyggd i prototyp verkstaden, den har lite custom geometri, excentrisk vevlager, custombyggd bakre foxdämpare och en moddad Headshock gaffel m.m. Just nu är den i delar och jag kommer bygga upp den med lite balla delar från skrotlådorna i verkstaden. Den här cykeln fick jag om jag lovade att aldrig sälja den, så det kommer bli en riktig retro unicorn i samlingen. SÅ det finns ovanliga Super Vs...och så finns den här som är helt unik...i mint condition...

- Cannondale Hooligan Prototype, det här är en till unik hoj som jag fick gentemot att jag aldrig säljer den, den här är också byggd i deras prototypverkstad och är en av tre testhojjar som byggdes. Den är riktigt sliten och ska mest smörjas upp och få lite nya delar för att rulla vidare.
happypress.jpg

Så håll ut tills på Fredag, då kommer en massiv post....och har ni några frågor gällande Cannondale, flytt till Tyskland eller Freiburg så fråga på.

MVH Daniel

jolov

Aktiv medlem
Ja var vi, jo...jag bestämde som sagt att flytta till Tyskland med familjen för att börja på Cannondales kontor i Freiburg.
Vi sålde av nästan alla möbler...lite slängdes in i ett Shurgard förråd, men i en skåpbil från Mabi så gick en tidig morgon december den 26e flyttlasset till tyskland.
Visa bilaga 538514

Jag tänkte posta en betydligt längre post på Fredag, men tänkte att jag ger en teaser i dag nu när det är så länge sen man skrev något....

Så ni kan se fram emot....

...Hur jävla najs Freiburg är som cykelstad....
Visa bilaga 538515

...Hur mår levern när man har ett helt systembolag att tillstå på minsta lilla kiosk...alltså...insidan på en mack här är mer brandfarlig än vid pumparna...
Visa bilaga 538517

...Hur tysk har jag blivit egentligen....är allt praktisch och har jag skaffat en Jack Wolfskin jacka? (nationaldräkt i Tyskland)....
Visa bilaga 538519

...Hur är vardagen på kontoret....och vad gör man där...
Visa bilaga 538520

...Vad rullar jag på i vardagen...och varför har jag totalt gått loss på Sneakers....
Visa bilaga 538521

...Och hur går det med cykelbyggena då?...jo...jag har grävt en hel del i gömmorna här på kontoret...
Visa bilaga 538522

...vilket har gjort att cykelinnehavandet är så här nere i Freiburg.

- Scalpel HT bygget är i verkstaden på jobbet och byggs ihop just nu.
- Genom jobbet så fick jag tag i en väldigt fin 2014 F29:a till frugan, den är i mint kondition och har stått i en utställning om Cannondales historia sedan den var ny. Om man följt tråden så vet man att just F29an är en av mina favoriter...
- Cannondale Treadwell Neo, det här är min vardagshoj, japp en ebike, men den är som en stor BMX och kanske den roligaste hojen i samlingen
- Cannondale Cujon är min sons första riktiga mtb och skall moddas lite lagom....

Nu kommer vi till de riktiga rariteterna....det här är unicorns så de skriker om det...

- Cannondale Super V Prototype. Den här är riktigt ball, ursprungligen byggdes hojen för att testa eldrift. Den är alltså inte byggd på Cannondales fabrikslina utan custombyggd i prototyp verkstaden, den har lite custom geometri, excentrisk vevlager, custombyggd bakre foxdämpare och en moddad Headshock gaffel m.m. Just nu är den i delar och jag kommer bygga upp den med lite balla delar från skrotlådorna i verkstaden. Den här cykeln fick jag om jag lovade att aldrig sälja den, så det kommer bli en riktig retro unicorn i samlingen. SÅ det finns ovanliga Super Vs...och så finns den här som är helt unik...i mint condition...

- Cannondale Hooligan Prototype, det här är en till unik hoj som jag fick gentemot att jag aldrig säljer den, den här är också byggd i deras prototypverkstad och är en av tre testhojjar som byggdes. Den är riktigt sliten och ska mest smörjas upp och få lite nya delar för att rulla vidare.
Visa bilaga 538527

Så håll ut tills på Fredag, då kommer en massiv post....och har ni några frågor gällande Cannondale, flytt till Tyskland eller Freiburg så fråga på.

MVH Daniel
Erkänn nu. Du tjatade till dig hooliganen bara för att du sitter och jobbar op FOOLDiganen, vikcykeln som gör brompton ointressant.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Patentet på Bromptons vikning har väl gått ut. Det finns en del kloner i asien men de är just det, kloner. En utveckling framåt är vad jag vill se! Jag köper direkt!!

jolov

Aktiv medlem
Patentet på Bromptons vikning har väl gått ut. Det finns en del kloner i asien men de är just det, kloner. En utveckling framåt är vad jag vill se! Jag köper direkt!!
Tänk dig en design med pivoten för bakaxeln koncentriskt med vevlagret så att man slipper den fula kedjespännaren. BARA EN SÅN SAK

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Lite för tidigt, brukar komma senare, alfa släpper inget halvhjärtat. Inga dödslinjer här. Låt Alfa hinna till närlivset och få i sig några alkoläsk och jobba ihop ett mastodontinlägg som belöning till oss som orkar hålla oss vakna. Ni som inte orkar vara uppe får er present som barnen på julaftonsmorgon.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki då kör vi, barnen ligger i sängen, jag har en riktigt muggig Cocosrom drink i kroppen och nu kör vi del 1.

Så här börjar min dag, med ett stycke stenhårt ebike stål i nävarna. VÄldigt tidigt...för våran lägenhet är fördigbyggd, men inte husets fasad så varje morgon väcks man av stenhård tysk techno och röklukt, japp de tyska byggarbetarna är här.

Jag har haft lyxen att varje dag få välja en ny hoj att ha som "tjänstehoj" då vårat kontor har de flesta av Cannondales hojar i lager för test och utlåning för demodagar och tidningstester. Rätt fränt att ibland få cykla pånågot som kommer på marknaden om två år först....eller få testa Sram eller Shimanos prylar som inte ens presenterats än...

En av mina favoriter som jag lånar allt oftare och oftare är Treadwell Neo, enkel okomplicerad typ STOR bmx med lite elassistans. Tycka vad man vill om ebikes...men jag har bättre flås nu än tiden i stockholm och som bilägare. Jag cyklar som fan, överallt, jämt, och cykeln har blivit min packåsna. Jag har blivit king på att spänna fast paket med spännremmar på cyklar. Mitt cykelnördande har liksom gått in i nästa steg...bdsm bondage replekar med cyklar. Ge mig en cykel, en hög med paket, lite spännremmar och ni kommer få höra mitt frustrande och se min gylf kämpa för att hålla den sure inne.

h1.jpg

En stor del till att jag cyklar så mycket är att det går fan att cykla här....man har sitt eget cykelfält där två cyklar ryms i bredd, man kör cykelspråket där man visar med armen hur ska svänga, eller stopptecken om det skulle finnas något i vägen, som att ligga på rulle i tour de france. Och bilister och gångare respekterar detta cykelfält, står inga bilar parkerade där, inga mobilzombies som svassar runt. Och de gånger man tvingas cykla där bilar är så är de stenhårda på 1,5m regeln och inte en jävel tutar eller gasar sig förbi. Jag är liksom van att man cyklar med pekfingret uppe åt bilar och skriker "akta" när man jobbpendlar, det här är paradiset.
h2.jpg

Här är jag och Thulepapporna med sina Thule vagnar och vi är Kingar, se bara på det nonchalanta ena foten i marken och den andra på pedalen och handen på de muskulösa låren, som ett mcgäng utan ölmagar och skinnvästar, men med deffade kroppar och vädertåliga jackor. SÅ här blir det när man suttar v tvinnen åt helvete och aktiverar kroppen.
h3.jpg

Och här är mitt jobbgäng, och vårat kontor, två våningar Cannondale nörderi med en källare fylld med prototyper och gamla rejshojar. Vi är en blanding av nytt folk som jag....och folk som jobbat på Cannondale sen 90 talet.
h4.jpg

Vårat kontor ligger ju inne på ett Bryggeri, och som sig bör så har vi våran egen privata Biergarden. Här står vi också och slipar prototyper på somrarna, väldans trevligt.
h5.jpg

På fredagar som i dag så äter vi frukost ihop, det här är den nyttiga delen...till höger ej i bild ser man mig stå och fista Berlinermunkar i fejjan. Just Freiburg har en konstig matkultur, det är en blanding av korv och bärs, men också influerat av Italien och Frankrike då de ligger så nära så Flamkuchen...typ en pizza..och lokalt gjorda viner är stort. Man är ju van med tallriksmodellen sedan Sverige, här äter man typ en stor bit hårdost och en Prätzel till lunch medans man sänker en liter kolsyrat vatten eller äppelsaft.

Min mage har inte vant sig och än de vanliga boff pruttarna man lägger har bytts ut mot scenen i alien där Alien kommer ut ur magen...fast ur arslet då.
h6.jpg

Vi har ett till kök där vi tar emot media och som vi använder till eventdagar osv...återigen det tysk-italienska mixen, kaffemaskiner och ölpumpar.
h7.jpg

I och med att kontoret funnits länge och man varit djupt involverad i tävlingsavdelningen och just Cannondales high performance produkter såsom Lefty, kolfiberramar osv så finns det sjukt mycket roliga hojjar ståendes...
h9.jpg

Manuel Fumics gamla rejshoj bland annat....
h10.jpg

Eller dessa två rejshojjar till vänster...nån som kan gissa vilkas?
h11.jpg

Den här är rätt ball med...
h12.jpg

Japp, Peter Sagans gamla rejshoj....med tidsnoterna kvar från Tour de Flanders 2013. Helt custom ram som både är lättare än produktionsmodellen och custom geo. Undrar hur chef man vore om man kom på den här på den lokale klubb riden?
h13.jpg

Och om vi fortsätter mot min plats så hittar man lite dh historia taket...
h15.jpg

Och lite lokalproducerat....designad och framtagen ram och dämpare från Freiburg, och bling bling från de lokala förmågorna på Tune, Bike Ahead, Trickstuff och Intend. Scrolla upp för att se den röda versionen...
h14.jpg

Och här min plats...just nu väldigt städad och tråkig men det ska snart ändras på. Och här står grunden till ett kommande bygge. En Super V SL som byggdes för att testa en eldrivlina på. Den är alltså i mint condition, endast dammig. Ska ta mer bilder när jag börjar bygga på den, men den har custom geo, excentrisk vevlager, moddat CODA magic vevparti. Allt är helt nytt alltså, den är bara väldigt väldigt dammig och den gula damasken till Headshoken har skrumpnat lite. Fox vanilla dämpare bak med specialgjord fjäder och Headshockens insida är lite custom. Den här är jävla ovanlig alltså och skall byggas upp med lite roliga delar, så klart så O-retro som möjligt.
h16.jpg

Nere i prototypverkstaden kliade det lite i fingrarna så Christian som är verkstadssnubben nr1 svepte ihop den här snyggingen inför helgen, en GT Grade med E bike motion elassist, kan bli så att den här framöver skall lackas och fixas i ordning som en liten present åt frun min.
h19.jpg

Men först skall den här byggas färdigt.
h18.jpg

Kan också påpeka att min garderob blir mer och mer "Cannondale anställd". Jag börjar se ut som en sån där gubbe som äger en ganska ordinär Porsche...men går i Porsche jacka och alltid flashar Porsche nyckelring, han lever Porsche Boxter, men klär sig som GT3 RS.
h17.jpg

Det här var allt för del 1. Del 2 kommer bli mer cykelbyggande.

Kram

Nicathu

Aktiv medlem
Äntligen, som jag längtat efter en riktig uppdatering. När du tröttnat på cykelbranschen så borde du skriva något, du har ett härligt målande språk haha! Lycka till, jobba arslet av dig och njut för fullt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer