thomaslundstrom
Aktiv medlem
Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Fan vad kul. Kör hårt!
Hört historier om att de knäcktes över containerkant efter för att ingen av misstag skulle komma ut på marknaden. Tydligen inte allaHaha Jensen min första tanke också! Stämmer. Dessa hojar byggdes endast för OS och tanken var att man byggde så lätt som möjligt så dom skulle igentligen inte hålla mer än några tävlingar.
Tack Alfa, STORT LYCKA TILL!
Hört historier om att de knäcktes över containerkant efter för att ingen av misstag skulle komma ut på marknaden. Tydligen inte alla![]()
Min gamla lbs hade en caad2 som var kapad på mitten upphängd på väggen. Var riktigt häftigt :DHaha, väldigt korrekt!
Därav denna lilla fina dekal...
Och vill man nörda sig i lätta grejer så kommer här några snitt i en modern caad ram, man är ner mot 0.67 i godstjocklek. Min gamla Super V låg minimum 2mm och uppåt.
Förstår folk nu varför man inte slipar svetsarna och polerar upp ramarna längre? Det blir hål!:)
Man kan väl sluta innan halva ramen är borta?!Förstår folk nu varför man inte slipar svetsarna
Det är det andra Freiburg, i södra Tyskland. Visst tar vi färja ändå, men det blir många timmar i bussen efter!sen några timmar i baren på färjan
Det är det andra Freiburg, i södra Tyskland. Visst tar vi färja ändå, men det blir många timmar i bussen efter!
Grymt! Snart får väl de där GT hojarna sällskap av något av din alster :)
Kul att du satsar och har stödet hemifrån med dig. Ta hand om familjen!
Haha Jensen min första tanke också! Stämmer. Dessa hojar byggdes endast för OS och tanken var att man byggde så lätt som möjligt så dom skulle igentligen inte hålla mer än några tävlingar.
Tack Alfa, STORT LYCKA TILL!
Var det bara jag som läste fucmi på den dära?
Att koppen hade örat till höger när det står lefty?
Men överlag verkar @AlfaAlfa hamnat i så rätt sällskap mtp hur de olika ägarna har gjort sina cyklar och tidigare jobb.
Sånt drömjobb! Verkligen grattulert ännu en gång!
Det här börjar lukta studiebesök! Vi chartrar ett par bussar som kör Sverigetempo-sträckningen och plockar upp farbröder längs vägen (i första hand Happyiter kanske), sen några timmar i baren på färjan där vi kan diskutera om naven står eller hänger på/i ekrarna. Och på den vägen kan det inte bli fel? Jag lovar att vi kan sköta oss, Alfa! :-)
Så väldigt spännande att ge sig ut på äventyr med familjen! Lite avis. Lycka till!
Ja, kan iofs avslöja att det står Lefty på andra sidan med, men håller med dig, det sticker i ögonen!`=)
Jag flyttar ner i Januari, och när jag är på plats så ska jag absolut se till att ni får göra ett studiebesök och testa lite hojjar! Vi har ju också alla cykelmodeller i de flesta storlekar då vi också har hand om att skicka hojar för tidningstester och liknande i hela europa.
Och staden är verkligen värt ett besök i sig, jättefin arkitektur, mest soldagar i hela tyskland, och det ligger liksom inpressat mellan Schweiz och Frankrike, så det är liksom skidåkning och stranden på en och samma gång. Mindre bruna bönor och senap och mer sydländskt käk.
OCH de har riktiga, fungerande cykelfiler, tänk att cykla runt utan att behöva ha brinnande kedjor och knölpåkar för att hålla bilar på avstånd.
HEJA!Hej hallå dagboken, det tenderar att bli rätt sällan man skriver här nu för tiden. Jag fingerfistar inte naveln om dagarna, tvärt om. För de som hängt med i tråden så vet man att förändring är på gång.....häng med!
Visa bilaga 524322
FLYTT. Ja, flytt, jag och familjen skall flytta till Tyskland där jag ska börja jobba på Cannondales kontor i Freiburg. Det har fram till för ett par veckor sen varit ett jävla drag med renovering och fix med lägenhet och försäljning av den samma, samt att även passa på att verkligen rensa ur bland det man äger, och framförallt , det man inte behöver. Tanken var att flyttlasset till Freiburg skall vara så lite som möjligt, och vi har nog lyckats....
Visa bilaga 524330
Corona har ju också ställt till det med resor osv, så själva flyttdatumet till Freiburg är fortfarande lite svävande, tyyyyyp nån gång efter nyår. Det här reseschabblet har också ställt till det lite när det gäller att kunna vara på plats i Freiburg för att kunna småbörja livet där med att skaffa lägenhet, skola och förskola till barnen och helt enkelt komma in i det tyska systemet.
Fy helvete vad pappersarbete det är i tyskland....
MEN, det här har också gjort att man blivit otroligt kär i Freiburg, det är en fantastiskt stad alltså....folk är skittrevliga, det är inte så tyskt TYSKT, utan lite mer avslappnat och betydligt mer Fransk/Italienskt livsnjutare över livsstilen.
Arkitekturen är galen också...blanding mellan gammalt och modernt....allting liksom glider ihop samtidigt som naturen får härja fritt. Man mår också rätt bra när vädret är bättre än i Svedala och man hör klirr från Biergartens på väg hem från kontoret.
Visa bilaga 524326
Visa bilaga 524327
Visa bilaga 524329
Här är en bild av huset som byggs där lägenheten vi ska flytta in i kommer att finnas....ska vara klart i december, bilden är för ca två månader sen....det löser sig.
Visa bilaga 524331
Och mitt i allt det här så har man ett jobb också, kanske världens bästa jobb faktiskt. När man fått hela garderoben utbytt till företagsriktiga reklampelarkläder så kan man ju inte annat än att känna sig uppskattad.
Visa bilaga 524337
Rent jobbmässigt så händer det vansinnigt mycket just nu...Cannondale(med GT, Schwinn, Mongoose, Fabric m.m....) har ju blivit uppköpta av holländska Pon, som i dag äger bl.a Santa Cruz och Cervelo, gör att vi tillsammans är världens största cykelföretag så det finns resurser.
Vi kan helt enkelt göra sjukt roliga saker...så som att släppa specialsamarbeten med Palace eller Stella Mccartney...
Visa bilaga 524340
...Men också styra om saker med tillverkningen av cyklarna så att vi startar upp en gigantiskt fabrik i Holland, samt utökar produktion och montering i Usa. Vi har ju sedan tidigare fabriker i Europa och Asien. Varför man inte satsar på en stor fabrik i en stad är helt enkelt för att kompetens finns på olika delar i världen och cyklar, kategorier och behov skiljer sig massor mellan t.ex Europa, Usa och Asien.
Och zoomar man ner på micronivå och tittar på det jag gör om dagarna, designar cyklar....så är jag så sjukt jävla stolt, jag har jobbat med en produkt rätt länge nu, och det kommer dröja ett tag innan den tittar ut på marknaden...men när den gör det, då kommer varje Cannondalenörd(och är du inte nörd så kommer du bli det...) att få en tår i ögat. Jag ser mig redan nu att jag kommer kunna springa ärevarv genom cykelvärlden highfivandes med folk medans de skanderar... HAN GJORDE DET, HAN GJORDE DET.
Och zoomar man ut ännu mer så kommer man ju ner på min hobbynivå....mitt cykelbyggande. Så vad är det för bygge jag gör då?
Jo...även om jag inte kommer visa hela hojen nu, ja den är fördig....så kan jag visa vad jag utgått ifrån och ge några teasers.
Grunden är alltså nya 2022 Scalpel Hardtail, Cannondales nya crosscountry hardtail...
Visa bilaga 524348
Och det är den ramen jag har haft liggandes i garderoben sedan i April.
Kort info, Cykeln är gjord för 100-120mm gaffel, beroende på gaffellängd så ligger styrhuvudvinkeln på mellan 66-67 grader. Grundiden var att ta en Trail hardtail... få den att klättra bra också.....och gör den svinlätt. 895 väger den lättaste versionen av ramen med lack och all hårdvara.
Visa bilaga 524351
Och vad har jag då gjort...ja...tanken har ju varit "prototyp"...som designer så har man förmånen att få se produktens liv från ide till det vi sen ser på hyllan i butik. Och det är just där innan den nått sin slutgiltiga form jag tycker de kan vara så jävla vackra. Man testar fortfarande, man testar olika färger, finishar, man gör ändringar, noteringar osv.
Det här är ju väldigt mycket mode nu...inom mode och designvärlden så är just känslan av en icke perfekt produkt i ett ofärdigt stadie nästan sin egen stil. Jag älskar det, älskar stöket och kontrasten, jag är så jävla trött på att allt ska vara ljust och fräscht haha.
Visa bilaga 524356
Och det är typ så här cykeln kommer se ut, totalt omatchad, fast det matchar, och det blir små öar på cykeln med sina egna material, färger och kontraster.
Visa bilaga 524358
Jag vet att jag låter som Ernst Kirschsteiger nu, men jag har skrivit inlägget med fickorna hängandes utanför byxorna samt att penis tittar fram genom gylfen, ja, jag har alltså gjort "Elefanten" medans jag har skrivit hela det här inlägget, så oroa er inte, jag är fortfarande precis som jag ska va.
Nu fick ni lite att tugga på, vågar inte lova när nästa update kommer, jag har så jävla mycket just med flytt och allt, smattrar på "gå in i väggen" som en lax i en laxtrappa just nu så är väldigt mån att ta det lite lugnt emellanåt.
KRAM!
. HAN GJORDE DET, HAN GJORDE DET.
You cant fold a Cannondale, it fooldz you, Hihau hihau (sagt med Arnold Schwarzenegger röst)Jag hoppas fortfarande att det är en vikcykel som gör brompton till ett minne blott
Ser också att du har det viktigaste i Tyskland precis framför huset; eine Bäckerei!
PalaceVi kan helt enkelt göra sjukt roliga saker...så som att släppa specialsamarbeten med Palace eller Stella Mccartney...
PalaceDet måste man väl säga var lite otippat, eller? Hur ser den kopplingen ut?
https://www.rapha.cc/se/en/stories/rapha-palace + att EF-laget cyklar på Cannondale samt har på sig Rapha-kläder, antar jag.
Förstår inte riktigt varför som sagt man inte lägger mer fabriker i Europa egentligen,
Är inte trenden att man har fabrik i Kina primärt för kinesiska marknaden nu?
inte riktigt varför som sagt man inte lägger mer fabriker i Europa egentligen, blir ju numera inte lika dyrt som i Kina (jobbar som produktionschef där vi tagit hem ett arbete från Kina som blev marginellt dyrare men allt annat blev asbra). Har så jäkla många fördelar med att kunna jobba i princip hands-on. Så ett stort plus för the gigante fabrik :) Synsam tog ju hem sin produktion också från Kina.
På väldigt långsikt kan samma sak hända när vi flyttar det från Sverige tyvärr.Det är verkligen superkomplext. Om vi flyttar klädtillverkning från Bangladesh och Vietnam så får de som sydde kläder där inte dålig lön - de får ingen lön alls. :(
Och i dag dök det nya handtaget upp ifrån en av mina nya favoritsidor, https://www.axevotech.eu Lite halvkrånglig sida, italienskt företag, men de har en hel del bra prylar till bra pris och sjukt snabb leverans, rekommenderas. De har förutom massa lättvikts godis, sjukt mycket axlar, lager och småpill till nav, vevlager osv.
Lite offtopic, satt o kikade på axevotech och var sugen på att beställa därifrån.
Fastnade i checkout på "personal code" (översatt)
Är det personnummer de menar eller vad?
Hyffsade priser, lite dyr frakt jämfört med andra, men bättre tillgång om man kan lita på deras saldo.
Erkänn nu. Du tjatade till dig hooliganen bara för att du sitter och jobbar op FOOLDiganen, vikcykeln som gör brompton ointressant.Ja var vi, jo...jag bestämde som sagt att flytta till Tyskland med familjen för att börja på Cannondales kontor i Freiburg.
Vi sålde av nästan alla möbler...lite slängdes in i ett Shurgard förråd, men i en skåpbil från Mabi så gick en tidig morgon december den 26e flyttlasset till tyskland.
Visa bilaga 538514
Jag tänkte posta en betydligt längre post på Fredag, men tänkte att jag ger en teaser i dag nu när det är så länge sen man skrev något....
Så ni kan se fram emot....
...Hur jävla najs Freiburg är som cykelstad....
Visa bilaga 538515
...Hur mår levern när man har ett helt systembolag att tillstå på minsta lilla kiosk...alltså...insidan på en mack här är mer brandfarlig än vid pumparna...
Visa bilaga 538517
...Hur tysk har jag blivit egentligen....är allt praktisch och har jag skaffat en Jack Wolfskin jacka? (nationaldräkt i Tyskland)....
Visa bilaga 538519
...Hur är vardagen på kontoret....och vad gör man där...
Visa bilaga 538520
...Vad rullar jag på i vardagen...och varför har jag totalt gått loss på Sneakers....
Visa bilaga 538521
...Och hur går det med cykelbyggena då?...jo...jag har grävt en hel del i gömmorna här på kontoret...
Visa bilaga 538522
...vilket har gjort att cykelinnehavandet är så här nere i Freiburg.
- Scalpel HT bygget är i verkstaden på jobbet och byggs ihop just nu.
- Genom jobbet så fick jag tag i en väldigt fin 2014 F29:a till frugan, den är i mint kondition och har stått i en utställning om Cannondales historia sedan den var ny. Om man följt tråden så vet man att just F29an är en av mina favoriter...
- Cannondale Treadwell Neo, det här är min vardagshoj, japp en ebike, men den är som en stor BMX och kanske den roligaste hojen i samlingen
- Cannondale Cujon är min sons första riktiga mtb och skall moddas lite lagom....
Nu kommer vi till de riktiga rariteterna....det här är unicorns så de skriker om det...
- Cannondale Super V Prototype. Den här är riktigt ball, ursprungligen byggdes hojen för att testa eldrift. Den är alltså inte byggd på Cannondales fabrikslina utan custombyggd i prototyp verkstaden, den har lite custom geometri, excentrisk vevlager, custombyggd bakre foxdämpare och en moddad Headshock gaffel m.m. Just nu är den i delar och jag kommer bygga upp den med lite balla delar från skrotlådorna i verkstaden. Den här cykeln fick jag om jag lovade att aldrig sälja den, så det kommer bli en riktig retro unicorn i samlingen. SÅ det finns ovanliga Super Vs...och så finns den här som är helt unik...i mint condition...
- Cannondale Hooligan Prototype, det här är en till unik hoj som jag fick gentemot att jag aldrig säljer den, den här är också byggd i deras prototypverkstad och är en av tre testhojjar som byggdes. Den är riktigt sliten och ska mest smörjas upp och få lite nya delar för att rulla vidare.
Visa bilaga 538527
Så håll ut tills på Fredag, då kommer en massiv post....och har ni några frågor gällande Cannondale, flytt till Tyskland eller Freiburg så fråga på.
MVH Daniel
Erkänn nu. Du tjatade till dig hooliganen bara för att du sitter och jobbar op FOOLDiganen, vikcykeln som gör brompton ointressant.
Men när det är dags för färg och stickers, så vill jag gärna ha fler cannondale-loggor än min superX. Så typ 20st isf. Så man vet vilket märke det ärNej nej, JAG jobbar inte på en ny Hooligan....
Det lovar jag, vi har tagit in Jockibois stylist just för denna hoj.Men när det är dags för färg och stickers, så vill jag gärna ha fler cannondale-loggor än min superX. Så typ 20st isf. Så man vet vilket märke det är
Så en ny Hooligan i collab med Jockiboi?
Tänk dig en design med pivoten för bakaxeln koncentriskt med vevlagret så att man slipper den fula kedjespännaren. BARA EN SÅN SAKPatentet på Bromptons vikning har väl gått ut. Det finns en del kloner i asien men de är just det, kloner. En utveckling framåt är vad jag vill se! Jag köper direkt!!