För att ytterligare spä på min förälskelse för Freiburg...
...när man i Sverige ställer ut allmänna cykelpumpar, sånna där som alltid är trasiga och har bildäcksventil....
...så har man i Freiburg cykelslangsautomater, de står tre i rad och passar de flesta hjulstorlekar. Just ja, pumpen har dubbla munstucken och funkar.
Visa bilaga 541548
Men anledningen till att jag var ute och slet asfalt var att i dag var det mekarhelg på kontoret. Ganska lyxigt att ha en hel verkstad med vartenda jävla verktyg någonsin, samt sjukt mycket reservdelar till Cannondale, Shimano, Sram, Fox osv. Det här är inget skryt, men för mig som har ADHD så är det ett mentalt helvete att vänta på beställda prylar. Och skulle det va så att vi inte har rätt del så har vi 3d printers, svarvar, fräsar osv osv. Det här är himmelriket och kommer accellerera mitt cykelbyggande framöver.
Vi har också sjukt mycket delar man kan låna eller få på obestämd tid, därför kan man när har lite trist bygga ihop nått...
Christian byggde ihop den här behemoten som han ska ha som pumptrack leksak. Habit ram(hopplock av flera lösa delar, därav fläcktyfus lackeringen lackeringen) 27,5 hjul, Lefty max 140, moddad till 100 mm, singlespeed osv.
Ett praktexemplar a la Flåkrypa Grand Prix.
Visa bilaga 541551
Men det var den här besten jag skulle ge mig på....
Visa bilaga 541552
Tanken var att avelektrifiera den, dra ut gamla elkablar och skit och få bort den där 50t klingan. Den är verkligen i galet fint skick. Headshoken ser helt ny ut under damasken, bakdämparen likaså.
Mmmm...världens snyggaste vevparti....
Visa bilaga 541553
Ska posta lite mer bilder på demonteringen av hojen...men framförallt uppbyggnaden.
Och för att väga upp ramens perfekta skick så måste jag grisrengöra de delar som skall på hojen....
Shimano Xt och lite Magura bromsar....
Visa bilaga 541554
Och dessa Grimeca Bassano....vågar knappt avslöja vikten på dessa bestar....helgjutna alu fälgar. Jag tror jag ska ge mig in i Steel is real tråden och reta folk för deras veka och lätta konstruktioner.
De verkar också vara hatade i retro kretsar, vilket så klart gör mig ännu mer sugen på att använda dem. Alla hjul som har mellan tre till åtta ekrar är ballare än ekrade hjul, ok, Spengle är vidriga men ändå.
Ska man behålla dem gula eller lacka dem team blå? Eller svarta....
Visa bilaga 541556
Vi hade också fått en låda med hjälmar från EF racing teamet, så jag passade på att outfita familjen i lite balla POC hjälmar, kan bara tänka mig creden min fyra åriga dotter kommer få på förskolan när hon flashar sin Alex Howes hjälm.
Visa bilaga 541557
Nu är det Apfelshurle! Kram