Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.
Jag ser inga signaturer på datorn heller?![]()
Bocka i den längst ner
Jag ser inga signaturer på datorn heller?![]()
Jag ser inga signaturer på datorn heller?![]()
Läser din fru dina happyinlägg?Men eftersom egentid inte 'numer betyder bdsm sex och spa besök längre
Snyggt, som alltid med dina byggen.Först ut var Super Vn som fick helt nytt drev, ett 33 tänders Gebhardt klinga till vevpartiet. Detta CODA vevpartiet är ju söndermoddat så det krävde sin lilla tid att hitta ett schysst drev som passade bcd:n. Som vanligt levererar tyskarna stenhård CNC porr.
![]()
Läser din fru dina happyinlägg?
Snyggt, som alltid med dina byggen.
Men saknas det inte några klingbultar?
gebhardt är tjeckiskt.
har fått tillverkat 69t och 57t därifrån, till ett par bromptons:)
gebhardt är iaf en bra firma, som för inte orimliga pengar kan tillverka kransar i även udda storlekar till precis vilket vevparti som helst. så länge kransen är max 75t.
lite ledtid får man räkna med på one-offs:)
Vad är grejen med de konstiga dreven på Suntour-veven?I veckan har vi haft städ och rensning i ett våra förråd på kontoret. Just det här förrådet är retrobikerns heta svettiga dröm. Här är prylar från tidigt 70 tal fram till tidigt 200o tal, allt i en härlig mix av komponentgrupper i oöppnade originalförpackningar och en massa prototypbröte. Vi ska som sagt rensa ut en hel del, en del ska skickas till kontoret i USA, en del ska säljas...men en del prylar får man faktiskt plocka åt sig.....haha.....mohahaha.....
Så förutom en lidl kasse med avid bromsar så plockade jag åt mig det här....
Ett par förserie bromsar från Shimano, släpptes sen på marknaden 2010 som Shimano LX T665 med lite andra bromsgrepp osv.
Visa bilaga 548693
...men dessa guldgripar vart dagens vinst alltså. 26 tums Shimano fälgar från 2003, fälgarna och ekrarna i är i mörkgrå kromfinish för att matcha dåvarande Shimano XTR M960 serien. Målet är så klart att hitta en M960 grupp i bra skick och bygga upp en rolig hoj.
Visa bilaga 548695
Kommer visa lite mer roliga prylar framöver som lyckades hitta hem till mig...
Ska se om jag får fota lite mer av de väldigt unika prylarna som vi hittade. Vem minns Suntour/Browning elektriska växelsystem från 1979, det låg oanvänt i originalkartong....huuuva! Och till salu om någon är intresserad.
Visa bilaga 548696
Visa bilaga 548697
Visa bilaga 548698
Det är en framväxel!Vad är grejen med de konstiga dreven på Suntour-veven?
Fungerade det?Det är en framväxel!
Den växlar genom att flytta en "tårtbit" av drevet mellan yttre <=> inre drevet.
Riktigt coolt! Det där hade jag missat helt!De fungerade, fördelen med dem var att du kan växla under full belastning, kedjen glider mellan klingorna som på ett tågspår typ.... Nackdelen med det var att systemet var svindyrt, små elmotorer och elektronik på sent 70 tal kostade flis gjorde att detta var helt vansinnigt dyrt på sin tid.
Skulle säkert kunna göra en comeback nu när elektronik är billigare, och du kan programmera på både ett billigare och smartare sätt.
Här finns en liten film på hur det fungerar.
vilken teknisk show-off. onödigt och bra? köparen bör väl göra sig bekant med att kunna renovera kransarna efterhand som de slits, kan tro att det inte kryllar av reservdelar.Riktigt coolt! Det där hade jag missat helt!
(Jag vill inte skriva dig på näsan, men du tror väl ändå inte att det ligger i farans väg att de här grejorna kommer att användas på ett sätt och i en omfattning som gör att de riskerar att slitas ut…?)vilken teknisk show-off. onödigt och bra? köparen bör väl göra sig bekant med att kunna renovera kransarna efterhand som de slits, kan tro att det inte kryllar av reservdelar.
en nackdel med konceptet är att i brist på kedjestyrare kommer kedjan att vilja hoppa efterhand som tänderna blir smalare upptill. ser att de ändå gjort tänderna ovanlig breda upptill, antagligen med tanke på detta.
gjorde det värt att titta in på happy idag:) man har alltid chansen lära sig något man inte kände till!
jo så blir det nog, och lite synd isf. elegant teknik är till för att användas!(Jag vill inte skriva dig på näsan, men du tror väl ändå inte att det ligger i farans väg att de här grejorna kommer att användas på ett sätt och i en omfattning som gör att de riskerar att slitas ut…?)
(Jag vill inte skriva dig på näsan, men du tror väl ändå inte att det ligger i farans väg att de här grejorna kommer att användas på ett sätt och i en omfattning som gör att de riskerar att slitas ut…?)
Ja herregud. Värst med München är dock den bayerska polisen. Har turnerat alldeles för mycket i Tyskland, men det är bara i denna delstat man kan få €160 i böter för att man stannar på en rastplats, går 100 meter in i skogen och kissar istället för att använda den förorenade ”toaletten”.Välkommen, hade missat din flytt, jag bor sedan 10 år i München så det skall bli kul att läsa dina reflektioner över Themen wie z.B: Varför dricker vuxna män Spezi? Behovet av den lilla röda klisterlappen som säger att jag inte ska köra över 240 km/h med vinterdäcken. Frauenparkplatz. Skyltar som säger vad som faktiskt är tilllåtet eftersom alla förbudsskyltar redan är gjorda. Jain. Road rage (bil mot bil på trång gata, den som backar förlorar). Röka i bil (inte jag, alla andra). Praktikaliteten av shorts och byxor i samma plagg. Hur rolig din kommentar om "mest soltimmar i Tyskland" faktiskt var. Vikten av att se "Man spricht Deutsch" som den tyska Sällskapsresan. Hur jävla svårt det är att nämna 10 tyska kändisar. Eller 5. Och inte tänka på Boris Becker. Ja, en rik kultur att ta in, helst onykter, men jag ser att du redan är på god väg. Lycka till!
Tänk att Lenny Henry pysslar med hojar nuförtiden @Guldragge!De fungerade, fördelen med dem var att du kan växla under full belastning, kedjen glider mellan klingorna som på ett tågspår typ.... Nackdelen med det var att systemet var svindyrt, små elmotorer och elektronik på sent 70 tal kostade flis gjorde att detta var helt vansinnigt dyrt på sin tid.
Skulle säkert kunna göra en comeback nu när elektronik är billigare, och du kan programmera på både ett billigare och smartare sätt.
Här finns en liten film på hur det fungerar.
...och den här Stars and Stripes CODA sadeln...gaaah...
Visa bilaga 551751
Den sadeln, f**k me jesus.
AMERICA!
FUCK ME
Som sagt, en tunn gräns mellan intressant hobby och skenande missbruk. Spekulerar inte ytterligare kring vilken sida gränsen du befinner dig, men jag vill också vara där!Ja, den sadeln är ball!
...och vill ni se mer ballt så kanske jag kan läska med ett par blå eloxerade CODA bromsar. Jobbets gömmor är en ooooooutömlig källa till balla, extremt ovanliga Cannondale saker. Ja, det finns ett blåeloxerat CODA magic vevparti också på kontoret.
Visa bilaga 552590
Och då är vi väl inne i fredagsuppdateringen.
Jag är en hoarder. En cykelhoarder deluxe. Jag är en alkoholist jobbandes på systembolaget där personalen konstant bara -Har du smakat den här då?
Man får plocka rätt frisk bland prototypdelar, testramar och förseriekrafs, och jag har blivit någon slags soptunna för allt detta. (Det låter stekigare än vad det är, men allt detta är saker som testats och inget som kan eller får säljas vidare då inget har serienummer eller garanti, därför ser man hellre att det används än slängs bort.) Vi börjar fördärvet med....
En väldigt halvkomplett GT Grade i storlek 44, lite för liten för mig, men tänker att lägga undan ramen tills någon av barnen växt till sig, och Ultegra gruppen plockar jag till....
Visa bilaga 552592
...The Pink Pony, en SuperSix EVO SE provlackad i en lilarosa metallic, sjukt ball, tänkte bygga ihop en riktigt stekig gravelräser framöver.
Visa bilaga 552593
Sen har jag blivit med elcykel...elcyklar också. För vissa är det att svära i kyrkan här...men hellre en elcykel än att svartmolna runt i en fläktremsskrikande volvo 240 i stan. Låt mig presentera GALTEN. Det är i grunden en Tesoro Neo ram, och tanken var att bygga en praktisk pendlarhoj med stöd, lampor, och som orkar bära lite last därav pakethållare.....sen så gick det överstyr, 120mm gaffel, ett par breda stans fälgar, fläskiga graveldäck, dropper, 800mm styre, Shimano SLX. Inga värstinggrejjer alls, men väldigt stabil. SKa eventuellt på med ett par SLX bromsar med. Och sen vet jag inte om jag ska putsa till den, eller göra något patina jobb eller bara dränka den i militärgrönt eller liknande.
Visa bilaga 552595
Hoj nummer två har jag redan visat...men nu är den min, GT Grade AMP ram men i stället för dropbar är det rakt styre, skärmar och slx växlar. Ska göra något kul med den...
Visa bilaga 552598
....typ köra lite retro GT stuk på den med splatterfärg osv...men vi får se..rätt sugen på att lacka den lila också....alltså jag ändrar mig 300 gånger i timmen.
Visa bilaga 552599
Och när frågan kom om jag för en liten peng ville överta denna löjligt fina Cannondale F-SI Carbon1 så kände jag bara...mmm...oki då. Däcken skall så klart bytas ut. Och sen skall jag lägga i lite svart färg i det lilla lilla stenskott som finns på underröret.
Visa bilaga 552604
Nu är det slut på hoardandet va?Njaee....alltså, jag har börjat titta lokala säljessidor och då dök den här upp. Om man kisar bort citybike stuket så ser man att det är en Cannondale F700 Volvo i grunden, nyskick, då gubben som köpte den ny till sin fru inte lyckades övertyga henne om att mtb är kul. Han byggde om den med pakethållare och skärmar och sån där 50+ prostata sadel(jag är själv 40 så jag är snart där med mina egna skrevproblem, kan typ vira pungen tre varv runt handleden) men hon gillade den aldrig. Så då svepte jag in och köpte den, den är i löjligt bra skick, men ska återfå lite CODA komponenter igen. Och så klart, bort med city bike möget.
Visa bilaga 552600
Så därför går det lite segt på hojbyggandet, varje gång jag öppnar verktygslådan så köper jag ett till projekt i stället. Men har börjat montera ihop sonens cykel. Även här har det som sagt gått över styr, ni kommer skaka på huvudet när den är klar.
Visa bilaga 552610
Sonen har fått bestämma hur hojen skall se ut, så vissa delar skulle vara vita med prickar eller leopard mönster. Och smileygubbe så klart. Och personifierad styrlager cap också....
Visa bilaga 552611
Lacken är riktigt ball, man ser att allt är gjort för hand, men klarlackat och slipat som en galning om vart annat för att få en slät och blank toppyta. Det är i grunden flera lager med "duttad" f'rg, sen har jag g[tt n[gra varv och duttat med rosa och blå pearl, sedan ett lager med holographic flakes. Ska ta några bilder i solsken så ni får se holographic flakesen glittra, rena lowrider blänket alltså.
Visa bilaga 552612
Det var fredagsuppdateringen, och en del i det fördärv som är min cykelhobby. Nu blir det något starkt för att få bort ångestskakningarna.
Kram
Tips: ska ni dra kärra är det ett stort plus med full-längds bakskärm. Annars flyger det småsten, grus och vatten mot kärran.Spenderade söndagen med att smeka på lite nya delar på tjejens GT....
Visa bilaga 554161
Så nu har hon en jävligt stekig pendlarhoj. Blir att dra cykelkärra med den här också.
Visa bilaga 554162
Tips: ska ni dra kärra är det ett stort plus med full-längds bakskärm. Annars flyger det småsten, grus och vatten mot kärran.![]()
Tips: ska ni dra kärra är det ett stort plus med full-längds bakskärm. Annars flyger det småsten, grus och vatten mot kärran.![]()
Det är synd, annars är det alltid ett plus att ha en kort bakskärm när man pendlar, så att folk ger fan i att försöka lajva klunga och ligga just bakom en i trafiken
Det är fan en remarkabel resa det här, du har gått från happys egen Dr. Emmet Brown till happys egen Hans Fahlén, och jag älskar det!Till mitt damm samlande Super V bygge så har jag varit på jakt efter en Volvo Cannondale sadel, eftersom jag jobbade där jag gör skickade jag ut en efterlysning på intranätet efter dylika sadel.
Och till slut fick jag napp, sadeln är inte bara i najs skick, den är helt oanvänd. Kanske att den tappat lite av sin knalliga blå färg...men NOS är den.
Visa bilaga 555107
Visa bilaga 555108
Jag går under kodnamnet Mjölkaren på jobbet då jag konstant rensar Cannondales inventarier på balla prylar.
Eftersom Cannondale inte har någon cargo bike så lånar jag denna best, en Riese Müller Load 60, heldämpad, elassist, full on Cadillac mode. Visa bilaga 555109
Märks det att Freiburg är en cykelstad och att om du har kids så är det typ lag på att ha cykelkärra?. Här är vårt cykelgarage. Varje bostad har en stolpe att låsa fast sina cyklar vid, och som ni ser äger varje Freiburgare i snitt 26 cyklar var. 99% av alla cyklar på CUBE elcykel med Thulekärra. Varje morgon är det som en Humancubethulecentiped som ringlar sig genom staden.
Visa bilaga 555110
Kräm.
Hans Fahlén, jag gillart på nått sätt, får se hur jag ska utveckla det här, men jag är en jävligt bra föresrpåkare för Freiburg faktiskt. Dock är pizzorna urusla här, jag inser hur bra den svenska klassiska pizzamenyn med 300 olika varianter är.Det är fan en remarkabel resa det här, du har gått från happys egen Dr. Emmet Brown till happys egen Hans Fahlén, och jag älskar det!
Tänk om en blandmissbrukare bosatt i Sverige hade fått gå lös i det där garaget! Vilken utopi att kunna ha det sådär.
Tänker vara först att medge att jag var imponerad över ryggstödet på pakethållaren.Eftersom det är söndag så åkte fin hojarna fram, de är båda projekt, och de är lågt prioriterade, men till frukostkaffet ställdes de upp och jag lät min fru få höra hur fantastiska de är och hur de kommer berika våra liv.
Visa bilaga 555328
När jag nämnde att vi kunde ta romantiska turer på dem och så fort folk ser oss kommer de jubla och klappa händerna tittade hon på mig och.....
[video]https://