Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

desmo

Aktiv medlem
Sonens skrytbygge är färdigt, pedalerna skall bytas till något bättre, men nu är den ihop! Sonen är superstolt då vi kladdat det mesta av lacken tillsammans och han har fått härja rätt fritt i mina bra-att-ha lådor!
Visa bilaga 555233
Visa bilaga 555234 Visa bilaga 555235 Visa bilaga 555236
Varför tänker jag på denna tro?

1652609688341.png

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Varför tänker jag på denna tro?

Visa bilaga 555345
Lite så är det ju faktiskt, har ju likt en kolatorsk gett han första fixen med att lära han cykla, nu är han fast i träsket. Jag har ju själv varit cykel nörd i snart 20 år, och det är länge för någon som hatar rutiner, traditioner och upprepningar som jag. Jag har sagt att när jag fyller 41 så säljer jag alla hojar och satsar på möbelsnickeri i stället.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tänker vara först att medge att jag var imponerad över ryggstödet på pakethållaren.

Jag var tvungen att titta två gånger för att fatta vad du menade, sen såg jag det och skrattade. Fick bilden i huvudet av att någon på pakethållar fabriken fått feeling och bara fortsatt svetsa och skapat ett litet popemobile säte.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Fredag, det är varmt. Men i morgon tar familjen tåget till Strasbourg för att shoppa lite kläder och insupa lite Fransk kultur.

Det är rätt skönt att kunna gasa till jobbet i shorts och t-shirt på frugans skrytbygge....
1653635661000.png

Hon undrar så klart när jag är klar med mina tester och inkörningsutvärderingar utav den, ja jag älskar den, den är snabb, rapp och jävligt snygg. Arkitekter nickar belåtet åt en, jag får parkera den gratis inne på Freiburgs konstmuseum, och hur jag än cyklar så slutar det alltid att jag står uppställd på classic car show con course de elegance liknande tillställningar. Kort sagt, man känner sig speciell, utvald och älskad.

Kontrasten är total när jag sitter på mitt egna pendlarhärke, jag känner mig mer som jag flyttar gods med en gaffeltruck. Min hoj ser rätt hängig ut, allt är skavt och slitet. Sånt där kan ju se rätt ballt ut om det har en Mad Max känsla, men här är det mer sönderrepad entredörr på en hunduppfödning.
1653636134690.png

Jag inser att min droska aldrig kommer bli en sån där agil glädjespridare som fruns hoj, så jag tänkte att jag får helt enkelt embracea det. Jag jagar helt enkelt en 40-50 tals industriell look på den. Tänk industri symaskin eller en en gammal Köping 10 serie svarv.

Tänk Hammarlack. (oki, inte första hojen med hammarlack men ändå)

Givet öknamn på hojen, Svarven. Den är gjord för att ta mig från A till B, när som helst, samtidigt svarvandes ner på sina slitdelar.
1653636630746.png

Utöver projektplanering så har jag jobbat hårt med konstinstallationer i hemmet.
1653636896884.png

Den röde, min F700 Volvo har halvdemonterats lite för att slipa ner de repor och skit som finns på den för att sedan få lite färg ilagt.
1653636973098.png

Och blickar vi till vänster så står den Blåe, min Super V Prototyp. Och jag har ett dilemma....
1653637028881.png

...Jag fick nämligen tag i en rätt skojjig gaffel. En Fatty Solo, helt enkelt en Headshok Lefty. Detta är en förserie till de gafflar som sedan hamnade på Bad Boy White edition. Tanken är svindlade på att lackera denna gaffel blå och montera på Super Vn. Av förklariga skäl måste jag tyvärr skita i de gula Grimeca fälgarna i så fall. Men för den som minns så har jag de gamla XTR fälgarna ståendes samt LX prototyp skivbromsarna, de hade ju passat fantastiskt med hela temat av ovanliga prylar på en högst ovanlig ram.
1653637384072.png

Kolla in min samling av Coda sadlar! Snart påfylld med lite nytt....
1653637479425.png

Insåg att jag inte kört bil på väldigt länge, men vart så sjukt sugen på denna fina VW buss jag såg på vägen till jobbet.....
1653637602761.png

...och kanske ännu mer sugen på min kollegas asballa Land Rover, första gången jag ser en utanför Södermalms "jag jobbar som fotograf, fotar en hel del freestyle skidor, snowboard, jobbat med Jon Olsson"-täta gator.
1653637783209.png

Kram.

Bilagor

• 1653636952666.png
    1653636952666.png
    840.3 KB · Besök: 56

nisseson

Aktiv medlem
...och kanske ännu mer sugen på min kollegas asballa Land Rover, första gången jag ser en utanför Södermalms "jag jobbar som fotograf, fotar en hel del freestyle skidor, snowboard, jobbat med Jon Olsson"-täta gator.
Visa bilaga 557667
Haha, tänk att det redan 1985 kunde drivas självironiskt med den sortens bil. :-) Men vad är det för cykel på fronten?

Screenshot_20220527-122647607 (1).jpg

Jonte H

Aktiv medlem
Den här fredagen blir det inga fräcka ramar på bilderna. Förra året släppte Cannondale en feeeeeet bok till anställda och löst hängande folk där man firar sina 50 år som föetag. Här finns allt fränt, snaskigt o galna som är företagets historia, från starten som tillverkare av cykelsläp och tält, alla jäkla konkurser och fram till nu. Man har intervjuat allt från grundaren Joe Montgomerys familj, till Missy Giove och typ de mesta som någon gång jobbat i eller med företaget.

Se och avundas för den här ska jag avnjuta med en Apfelschurle och Jäger.

Kram

Visa bilaga 553812

Visa bilaga 553813
Visa bilaga 553814
Visa bilaga 553816 Visa bilaga 553815
Visa bilaga 553817
Missy Giove, Tävlade inte hon på en Cannodale med sjukt många växlar?

JLarsson

Aktiv medlem
Jag inser att min droska aldrig kommer bli en sån där agil glädjespridare som fruns hoj, så jag tänkte att jag får helt enkelt embracea det. Jag jagar helt enkelt en 40-50 tals industriell look på den. Tänk industri symaskin eller en en gammal Köping 10 serie svarv.

Givet öknamn på hojen, Svarven. Den är gjord för att ta mig från A till B, när som helst, samtidigt svarvandes ner på sina slitdelar.
När jag fixade upp min Blomqvist-svarv gick jag in till färghandlaren och beställde en burk Asea-grönt.

IMG_3650.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
När jag fixade upp min Blomqvist-svarv gick jag in till färghandlaren och beställde en burk Asea-grönt.

Visa bilaga 557734
SÅÅÅÅÅÅ SNYGGT! Lyx med egen svarv också! Och det är exakt så där jag vill att en svarv skall se ut, inget datorstyrt eller laser och skit, man ska känna sig som Proffessor Baltazar bra ackompanjerat av Mikael B Tretows " En makalös manick"

TOST

Aktiv medlem

Visa bilaga 557656
Det måste dit mer slipat/blånerat stål och lättrade handtag! Kanske en distans under styret utformat som en gradskiva eller skalindexering?
1654000938524.png
1654001625122.png

Huvudströmbrytare i rätt stuk, arbetslampa framåt och rund nätt industriell varningslampa som bromslampa.
1654002030104.png
1654001969503.png
1654002102628.png

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det måste dit mer slipat/blånerat stål och lättrade handtag! Kanske en distans under styret utformat som en gradskiva eller skalindexering?
Visa bilaga 558644 Visa bilaga 558645

Huvudströmbrytare i rätt stuk, arbetslampa framåt och rund nätt industriell varningslampa som bromslampa.
Visa bilaga 558647 Visa bilaga 558646 Visa bilaga 558648
DU är helt rätt ute, har tittat är definitivt inne på lite roligare och mer stilmässigt passande lampor, vore ju kul att få en riktig strömbytare till elassistanten faktiskt! Kanske en röd nödstopsknapp till droppern också!!!:)

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki, två dagar kvar tills man landar in i Sverige igen, en och en halvs vecka Semester. "Semester" som jag och frun lite skämtsamt kallar denna resa, kommer mer känna mig som ett Amerikansk presidentkandidat som åker på sån där peoples tour och besöker olika delstater, tar folk i hand, pussar bebisar på kinden och vinkar från flygplan. Kort sagt, allt vi missat på ett år när det gäller nära och kära skall avhandlas på en vecka.

Jag har räknat ut att när frågan -Hur har ni det i Tyskland? kommer för fjortonde gången, då åker blysprutan fram.

Hur har ni det i Tyskland?

Jo tack, bara bra, väldigt varmt, vi har legat på mellan 25-30 grader här i Freiburg och armsvetten har gjort brutala Calskroves på kläderna.

Vi har haft cykelmanifestation här i Freiburg, där man stänger av några gator i stan och familjer ger sig ut på cyklar och demonstrerar mot bilar, jag gillart.
Den här bilden är inte tagen 1987, det är bara min 5 år gamla Iphone som lägger på något gråstarr filter.
1654456657878.png

Vi befinner oss i Lefty county som ni förstår.
1654456770779.png

Som sagt, vädret är varmt, men det är ändå ganska mysigt, numera kör vi kontorets fredagsfrukostar utomhus. Känns nästan lite som kollo. Skillnaden här att jag inte får röka och hångla med mina ledare.
1654456860117.png

Frukost och frukost, mer Elvis/Edward Blom style på frukostarna här i Göööörmany. Skillnaden mellan mig och mina extremt hårt tränande kollegor är att de carbo loadar, jag blir bara fet och gasig.
1654457221400.png

En sak jag dock verkligen bara uppskattar är att jag har blivit kontorets lilla återvinningsstation, allt som ingen annan vill ha, eller är retro, eller bara wierd hamnar hos mig. I fredags så möttes jag av en brun Turbo sadel på skrivbordet, mycket nöjd.

1654457197983.png

Och då rör vi oss in på projekten. Den röde, drömcykeln nr 1 har fått en rejäl makeover, har lagt i färg i stenskott, smörjt upp drivlinan samt gummidetaljer, och sedan vaxat upp den rejält.
1654458637527.png

Och så här är den, min tonårsdoms drömhoj.
1654458672891.png

Jag har ju dock tanken på att kanske hotta till den lite mer.....lite mer rejs. Har en röd styrstam liggandes...
1654458778771.png

Samt att jag tänkte renovera upp detta Cetec/Mavic hjulpar, är betydligt lättare än CODA/Mavic hjulparet som sitter på hojen nu. Sitter ett par väldigt fräscha Tioga Factory XC däck på dem som jag tycker andas rätt tidsanda.
1654458966264.png

Och apråpå hjul så kan vi ge oss in på den blåe Super Vn. Kommer ju som sagt inte köra på det gula Grimeca hjulen, utan det blir skivbromshjul nu. SÅ jag har byggt framhjulet, men måste hitta nått fräsigt baknav så jag kan bygga upp bakhjulet. Dessa fälgar är rätt lätta, har xtr "finish" och var ursprunglingen till en showhoj för eurobike nån gång på vikingatiden.
1654459165604.png

På dessa fälgar hamnar ett par Schwalbe Billy Bonkers. Har letat efter dem länge på nätet, men de har varit slut länge, till min förvåning så hade en random cykelaffär i Freiburg 6 st däck liggandes för det facila priset av 10.90 Euro styck. Vet inte om det här är någon outlet version av däcken då de Billy Bonkers jag sett tidigare på nätet samt min sons hoj har varit mer senapsgula, så där barndiarre färgade. Dessa är brunare, mer "Ulf Brunnberg dagen efter midsommarkröks björnandet på utedass".
1654459570481.png

Den blåe kommer ju också få en Hefty, Lefty Headshok. Och jag har ju en jävel i gömmorna, dock utan själva dämpningen så jag inhandlade en begagnad gaffel här i Freiburg som jag ska sno dämpenheten ifrån. När det är gjort skall den lackeras blå, få gula dekaler och en gul damask sen ska jag väl äntligen få ihop den blåe. Ingen som har ett par CODA skivbromsar liggandes till salu?.......
1654459682454.png

Projekt nr 3, Svarven, fick hem lite lådor med balla grejjer. En lädersadel från Gusti, samt ett billigt scrambler cross styre från amazon.
1654459825713.png

Om ni minns så såg den ju ut så här tidigare....
1654459920697.png

Så vart det helt enkelt...poff...en Harley Dyna Wide Glide. Nu är ju droppern i lägsta läget, vilket känns helrätt, man ser ut som man hukandes skjutsar en skottkärra framför sig, men det känns som man sitter åt fel håll i en gynstol. Med denna geo förändring samt nya uppsyn känner jag mig som Doug The Bountyhunter när jag pendlar till jobbet, ska träna lite lite, för jag känner att bar överkropp med skinnväst hade varit asballt på denna hoj.
1654460194100.png

Nåja, den ska lackas med blågrön hammarlack framöver och få lite mer mekanisk verkstad inspirerade tillbehör sen.

Kram, ses i Sverige.

Mange.

Aktiv medlem
Haha,härlig läsning på morgonen.
fantastiskt fin den röda!

Har kikat på en treadwell till dottern, den har ett bra utgångsläge att få till en bra mix att form/funktion. Det styret är ju asballt och liknar det det scrambler varisorten du har.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Haha,härlig läsning på morgonen.
fantastiskt fin den röda!

Har kikat på en treadwell till dottern, den har ett bra utgångsläge att få till en bra mix att form/funktion. Det styret är ju asballt och liknar det det scrambler varisorten du har.

Treadwellen är ett superköp, både med och utan elassist, och den finns ju både i ht och remixte version. Skitkul cykel att cykla på, som en stor bmx. Är en av Cannondales storsäljare. Så när en annan ska köpa en via personalköp så blir man hänvisad till leverans kvartal 3 2023 haha.

Jag försökte få tag i ett styre via jobbet, men samma där, allt är slut.

För ett par helger sen terroriserade jag två av kontorets italien födda med bilder på det där monstret. De var inte imponerande, men jag berättade i alla fall att i Sverige heter Pizza "varma mackor".

jolov

Aktiv medlem
För ett par helger sen terroriserade jag två av kontorets italien födda med bilder på det där monstret. De var inte imponerande, men jag berättade i alla fall att i Sverige heter Pizza "varma mackor".
Varma mackor kan också vara kontroversiellt.

"You people make me sick.

A grilled cheese consists of only these following items. Cheese. Bread with spread (usually butter). This entire subreddit consist of "melts". Almost every "grilled cheese" sandwich i see on here has other items added to it. The fact that this subreddit is called "grilledcheese" is nothing short of utter blasphemy.
Let me start out by saying I have nothing against melts, I just hate their association with sandwiches that are not grilled cheeses. Adding cheese to your tuna sandwich? It's called a Tuna melt. Totally different. Want to add bacon and some pretentious bread crumbs with spinach? I don't know what the hell you'd call that but it's not a grilled cheese. I would be more than willing to wager I've eaten more grilled cheeses in my 21 years than any of you had in your entire lives. I have one almost everyday and sometimes more than just one sandwich. Want to personalize your grilled cheese? Use a mix of different cheeses or use sourdough or french bread. But if you want to add some pulled pork and take a picture of it, make your own subreddit entitled "melts" because that is not a fucking grilled cheese. I'm not a religious man nor am I anything close to a culinary expert. But as a bland white mid-western male I am honestly the most passionate person when it comes to grilled cheese and mac & cheese. All of you foodies stay the hell away from our grilled cheeses and stop associating your sandwich melts with them. Yet again, it is utter blasphemy and it rocks me to the core of my pale being. Shit, I stopped lurking after 3 years and made this account for the sole purpose of posting this. I've seen post after post of peoples "grilled cheeses" all over reddit and it's been driving me insane. The moment i saw this subreddit this morning I finally snapped. Hell, I may even start my own subreddit just because I know this one exists now.

You god damn heretics. Respect the grilled cheese and stop changing it into whatever you like and love it for it what it is. Or make your damn melt sandwich and call it for what it is. A melt."

https://www.reddit.com/r/grilledcheese/comments/2or1p3

Nu ska jag sluta våldföra mig på din tråd. Men om du får möjlighet att prova en calskrove så är proffstipset att skynda sig med hamburgerbrödet och pommesen. Sen kan du ta allt annat i valfritt tempo 🥰

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej hej, ett tag sen, och här är förklaringen.

I förra inlägget så var jag på väg till Sverige, och jävlar vilken rövresa det vart. Den här bilden förklarar allt, man tycker det låter kul, men innehållet är liksom bara röv.
1657646671889.png

Min tanke var att ta en mini semester i Sverige och hälsa på släkt och vänner. Och efter extrema krångel med överbokade tåg där vi i våran fyrapersons familj fick sitta på våra resväskor i åtta timmar i tågvagnen där man förvarar cyklar, alltså vi satt inte ensamma, vi delade hytten med bland annat en spyende gammal tant, inte bara munhålan som rockade loss där, även fisringen bröta loss lite skön brakskit blues vilket fyllde vagnen med en slags västerbottenost brokad.

Skulle ju också göra en smidig försäljning av en cykelram som jag hade med mig, så klart glömdes dator och arbetstelefon på tåget så kommunikationen med omvärlden klipptes ett tag.

Väl framme hann jag med att köpa en sadel av forummedlemmen Mange, och på kvällen hanns en Examensfest med. Dag två avnjöts i Stockholm, så klart vart hela familjen sjuk och vi spenderade resterande vecka av semestern i ryggläge på ett hotell. Kan låta najs, men det var det inte.

Tacksam över att få va tillbaks (även om jag saknar Sverige så det knakar) i Freiburg, så var det nu dags för riktig sommar som kollegorna sa.

37 grader i en vecka. Jag uppskattar inte tokvärme, och varje gång jag flugit utomlands och mött saunaväggen när flygplanets dörr öppnas, och lökringarna slagit ut likt ett par airbags, så har jag alltid tänkt att varför varför. Svensk höst är min stylee.

Men tyskarna här uppskattar värmen...så håll i er, här kommer lite reklam för Freiburg.

Arkitekturen här är ju rätt rolig, gammalt blandat med modernt, men det jag gillar är det ganska stökiga i allt, det är inte Tokyo med laserskurna gatstenar, det är mer Flåklypa Grand Prix över hela staden. Och hela staden andas lite Hippie....tycka vad man vill, men det är fan roligare än gubbar som åker runt i bilar och filmar sig skrikandes i mobiltelefoner att "nu jauvlar eeer det fanimaj niioooug".

1657647659284.png

Det g[r en kanal genom hela staden, och nu när det är varmt så byggs det liksom upp fikaplatser runt den där folk badar fötterna medans man käkar lunch eller sippar öl...
Se gärna den gula lilla Audin som skamset åker bakom en gångare, skulle han ens fundera på att Stockholmstuta på han skulle folk slita han ur bilen och offra han på tvåhjulingarnas altare.
1657647862089.png

Kolla vad folk göttar sig.
1657648071650.png

Och jag har hört att Gelato boomen kommit till Sverige, självklart med Italien som granne så har vi många gelatorior här i Freiburg, med flera klassiska smaker såsom Zitrone, Stracciatella och Paw Patrol.
1657648224269.png

Men oki, det här är inget reseforum så tillbaks till lite hardcore bike building igen.
1657648372206.png

Ovanstående bild hänger ihop med denna, har hunnit med att lacka min Headshok Fatty Solo Gaffel i Team Blue. Kan avslöja att färgkoden är RAL 5017. Tanken är ju att denna skall monteras på Super Vn. Mer info kommer.
1657648395654.png

Ett bygge som faktiskt är klart är mitt pendlarbygge. Så här såg den ut innan, ett ihopmek på en Tesoro ram.
1657648636921.png

Och nu tada!
1657648681518.png

1657648717699.png

1657648759050.png

Hemligheten är ju så klart Hammarlack.....fegade dock ur och tog gråmetallic i stället för grön. Den obligatoriska Brooks kopian från Gusti, Scrambler styre och Vans handtag fulländar looken.
1657648878008.png

Hojen ser bättre ut lajv, och jag vet inte hur många gånger jag droppar sadeln och låtsas varvar medans jag härmar en Harley vid rödlysena.

Håll ut, ska till Eurobike ett par dagar nu sen ska det byggas hojAR igen.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Oki. Eurobike är över, Rapha Crocsen har kommit, så här nära proffscyklist har jag aldrig varit.
1658340718640.png

Jag fick också hänga lite med Dangerholm när han inte skrev autografer eller posade med frustande tyska weightweeniegroupies. Gustav är kanske världens snällaste och trevligaste människa, och ursäkta den konstiga bilden, men jag gillade den, han liksom är spirituellt andlig, och jag ser ut som en svettig shopparhagga från Ullared. Här ser man också att jag på något sätt lyckats få varenda tote goodie bag med mig, hade snygg solbränna sen, såg ut som jag haft sju slipsar på mig haha.
1658340999948.png

Jag fick ockå skrapa lite på en Scott ram och nu fattar jag det, det är skönt faktiskt. Åter igen Gustav, tack för pratstunden och du är en väldigt trevlig människa!
1658341117616.png

Ni har säkert sett Gustavs byggen från mässan, och alla andra balla nyheter, så här kommer några som kanske inte synts så mycket, men som är värda en extra titt.

Väldans fin SS mtb.
1658341224766.png

Stekig BMX, med nästa års trend, custommålade sidewalls.
1658341317377.png

Bara älskar den här cargobiken från Streek
1658341383473.png

Och efter Eurobike så var man sjukt byggarsugen så ur bra-att-ha lådan drogs detta gamla dekalkit fram...
1658341473583.png

...och allt smetades på Super Vn. På bild syns även nylackad styrstam samt Lefty Solo gaffeln som fått lite dekaler. Gul headshok boot och handtag samt Volvo sadeln kommer matcha perfekt.
1658341969696.png

Det hade också trillat hem lite hjulbyggar delar...
1658341623823.png

...vilket gjorde att jag kunde bygga ihop ett komplett bakhjul, slänga på lite gamla Tioga svålar samt custom bromsskivor, och boom, nu har jag hjul till super vn.
1658341753538.png

Var också förbi favvobutiken här i freiburg, beer craft lodge, och hämtade upp lite öl. två tyskar, en finsk och en svensk.

Nu jävlar ska det byggas i helgen!

Kram

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tut på karusellen Trondheim.

Ölen slank ner....
ws7.jpg

Och jag fick ihop super vn något så där...
ws.jpg

ws4.jpg

Mina custom bromsskivor på plats...
ws3.jpg

och NOS sadeln på plats..
ws9.jpg

Lite småfix kvar sen skall den vara cyklingsbar.

Tänker också börja ett nytt bygge, En Scalpel Ht. Ni kanske minns min förra...
gg2.jpg

Men nu ska en ny byggas, vill bygga en riktigt rapp XC Hardtail, typ grusvägsraket. Skillnaden här blir att fokus blir ett extremt cleant bygge, lite klassisk i looken, men framförallt CLEAN. Metalliclack, mycket polerat och en snygg kombo av komponenter. Vill bygga något riktigt gräddigt. Som boende i Freiburg har man Trickstuff, Tune, Bike AHead, osv i trakterna, och vi har rabatt så lite sånt pimp ska på den. Kommer presentera bygget inom kort.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Dagarna rullar på här i Freiburg, tempen börjar dippa mot 30 grader och om nätterna går det faktiskt att sova utan att känna sig som en kåldolm i de svettdränkta lakanen.
1660986427666.png

Nu under semestertider så har jag och frun försökt att spicea matupplevelserna lite, tysk mat är en smaksak, men har inte ätit en god frukost på 8 månader nu, skulle döda för lite tunnbröd, bregott och skinka som inte är formpressad i formen av ett Nallebjörns huvud.
Maten är väldigt italiensk influerad här, och åter igen, efter 8 månader så är man sjukt trött på tomatslafs på bröd, tomatslafs på bröd, tomatslafs på mozzarella. Napoletansk pizza, fuck off, glorifierad varm macka. Men det finns en del guldkorn ändå, laxtartar för fan.
1660987141695.png

Nånting annat jag börjat uppskatta är att hänga med familjen vid ån Dreisam som rinner genom stan, en å utan voi sparkcyklar, ölburkar eller lik. På en sträcka av ån ligger det en gammaldags sluss, egentligen en jävla massa stenblock. Där kan man sitta och hänga, öla, luncha, sola och så vidare.
1660987237821.png

Jag viker själv ner åderpålarna i ån ibland....
1660987314919.png

...men jag inser ju att man ska ju liksom vika ner en hel studentskiva i ån för att uppnå maximal lusta.
1660987441294.png

Men...kanske dags för lite cykelbygge? Jag vill ju bygga en riktigt clean hardtail baserad på en Scalpel HT. Vi har mycket hojjar på jobbet, och man blir inspirerad. Den här Palace Mad Boyen t.ex, men har bestämt mig för att inte göra nått skrikigt discobygge igen.
1660987600978.png

utan mer det här....
1660987633475.png

Tanken är att bygga med moderna prylar, på en modern ram, men ta inspirationen från äldre mtbs, 80-tal, innan allt vart splatterfärg och neon och eloxerat. Tänker inte ens säga Neo-Retro, jag säger smakfullt bara. Ritchey cykeln symboliserar det jag vill ha, mycket silver, enkel färg på ramen, rent och enkelt utan kännas som ett Elmia bygge.
1660987657109.png

Jag började fundera på en ljusblåmetallic....
1660987870372.png

...och ja det är najs, men så började jag fundera på skinwall och då blir det där prålet igen...
1660987920614.png

Var väldigt inne på kopparmetallic, åt det där röda hållet, inte så barnbajsbrun som Volvos saffran är. Har köpt en frän Brooks Vans sadel av happymedlem med kopparnitar som skulle passa bra.
1660987985067.png

Och ja...snyggt...men tjatet om att (du vet att sram har kopparfägade kassetter och kedjor va?) kommer jag inte klara av.
1660988072189.png

Då såg jag helt plötsligt en dag en äldre vw buss med en duvblå färg och jag var kär. Googlade lite och såg att även Porsche hade fattat biffen, deras Aetna blå är sjukt snygg. Det här är helt och hållet vad jag är ute efter, en enkel färg som passar med polerat, svart och nån dutt koppar här och där. Åter igen, Singer porsche, inte Elmia bygge.
1660988170455.png

Typ lite så här har jag tänkt mig, en klassisk hardtail utan blaffiga loggor och skit.
1660988660152.png

Kommer göra en fullständig spec på bygget framöver....men det blir kolfiberfälgar, kolfiber Lefty Ocho och så klart ramen i kolfiber, resten blir polerat alu och svart.

Och här kommer bomben, jag tänker använda den vardagshoj utöver mtb:ande. Därför vill jag ha en Brooks som jag kan forma efter mitt skrev, jag vill ha lampor som alltid är "där", jag vill ha vanliga pedaler, jag vill ha ringklocka. Därför kommer jag köra Lightskin styre och sadelstolpe med inbyggt ljus, och pricken över iet, Brooks Vans sadeln, löjligt frän.
1660989092064.png

Den uppmärksamme såg de wierd bromsarna uppe i högra hörnet, och här är dem, Aliexpress special, Zrace M1. De ser nästan ut som ett par Trickstuff, men kostar en tiondel. Insidan är shimano, men frästa i stället för gjutna. Hyggligt lätta, ca 430 gram för fram och bak. Har varit sugen på dem länge, men tvekat...tills jag läste testerna av dem, i med ett par bättre belägg och de funkar klockrent. Finishen är helt oki, har egentligen ingen böjelse för "cnc" när det ser så här yxigt ut, men ville ha ett par blanka bromsar. Finns även med fyrkolvsok.
1660989647553.png

Så klart kan jag inte hålla fingrarna i styr, avanodiserade det gråa och slipade bort loggorna.
1660989892053.png

Det kommer bli mer polerat, skall polera "undre" delen på Leftyn samt ett Hollowgram vevparti med drev, så det blir att söka spons hos Mirka. Skall åter igen 3d printa en Lefty guard i genomskinlig plast, nej, kommer inte göra fler.
1660990064096.png

Mer kommer framöver

kram

Jonatan F

Aktiv medlem
Dagarna rullar på här i Freiburg, tempen börjar dippa mot 30 grader och om nätterna går det faktiskt att sova utan att känna sig som en kåldolm i de svettdränkta lakanen.
Visa bilaga 575578

Nu under semestertider så har jag och frun försökt att spicea matupplevelserna lite, tysk mat är en smaksak, men har inte ätit en god frukost på 8 månader nu, skulle döda för lite tunnbröd, bregott och skinka som inte är formpressad i formen av ett Nallebjörns huvud.
Maten är väldigt italiensk influerad här, och åter igen, efter 8 månader så är man sjukt trött på tomatslafs på bröd, tomatslafs på bröd, tomatslafs på mozzarella. Napoletansk pizza, fuck off, glorifierad varm macka. Men det finns en del guldkorn ändå, laxtartar för fan.
Visa bilaga 575580

Nånting annat jag börjat uppskatta är att hänga med familjen vid ån Dreisam som rinner genom stan, en å utan voi sparkcyklar, ölburkar eller lik. På en sträcka av ån ligger det en gammaldags sluss, egentligen en jävla massa stenblock. Där kan man sitta och hänga, öla, luncha, sola och så vidare.
Visa bilaga 575582

Jag viker själv ner åderpålarna i ån ibland....
Visa bilaga 575584

...men jag inser ju att man ska ju liksom vika ner en hel studentskiva i ån för att uppnå maximal lusta.
Visa bilaga 575585

Men...kanske dags för lite cykelbygge? Jag vill ju bygga en riktigt clean hardtail baserad på en Scalpel HT. Vi har mycket hojjar på jobbet, och man blir inspirerad. Den här Palace Mad Boyen t.ex, men har bestämt mig för att inte göra nått skrikigt discobygge igen.
Visa bilaga 575587

utan mer det här....
Visa bilaga 575588

Tanken är att bygga med moderna prylar, på en modern ram, men ta inspirationen från äldre mtbs, 80-tal, innan allt vart splatterfärg och neon och eloxerat. Tänker inte ens säga Neo-Retro, jag säger smakfullt bara. Ritchey cykeln symboliserar det jag vill ha, mycket silver, enkel färg på ramen, rent och enkelt utan kännas som ett Elmia bygge.
Visa bilaga 575589

Jag började fundera på en ljusblåmetallic....
Visa bilaga 575590

...och ja det är najs, men så började jag fundera på skinwall och då blir det där prålet igen...
Visa bilaga 575591

Var väldigt inne på kopparmetallic, åt det där röda hållet, inte så barnbajsbrun som Volvos saffran är. Har köpt en frän Brooks Vans sadel av happymedlem med kopparnitar som skulle passa bra.
Visa bilaga 575592

Och ja...snyggt...men tjatet om att (du vet att sram har kopparfägade kassetter och kedjor va?) kommer jag inte klara av.
Visa bilaga 575593

Då såg jag helt plötsligt en dag en äldre vw buss med en duvblå färg och jag var kär. Googlade lite och såg att även Porsche hade fattat biffen, deras Aetna blå är sjukt snygg. Det här är helt och hållet vad jag är ute efter, en enkel färg som passar med polerat, svart och nån dutt koppar här och där. Åter igen, Singer porsche, inte Elmia bygge.
Visa bilaga 575594

Typ lite så här har jag tänkt mig, en klassisk hardtail utan blaffiga loggor och skit.
Visa bilaga 575611

Kommer göra en fullständig spec på bygget framöver....men det blir kolfiberfälgar, kolfiber Lefty Ocho och så klart ramen i kolfiber, resten blir polerat alu och svart.

Och här kommer bomben, jag tänker använda den vardagshoj utöver mtb:ande. Därför vill jag ha en Brooks som jag kan forma efter mitt skrev, jag vill ha lampor som alltid är "där", jag vill ha vanliga pedaler, jag vill ha ringklocka. Därför kommer jag köra Lightskin styre och sadelstolpe med inbyggt ljus, och pricken över iet, Brooks Vans sadeln, löjligt frän.
Visa bilaga 575614

Den uppmärksamme såg de wierd bromsarna uppe i högra hörnet, och här är dem, Aliexpress special, Zrace M1. De ser nästan ut som ett par Trickstuff, men kostar en tiondel. Insidan är shimano, men frästa i stället för gjutna. Hyggligt lätta, ca 430 gram för fram och bak. Har varit sugen på dem länge, men tvekat...tills jag läste testerna av dem, i med ett par bättre belägg och de funkar klockrent. Finishen är helt oki, har egentligen ingen böjelse för "cnc" när det ser så här yxigt ut, men ville ha ett par blanka bromsar. Finns även med fyrkolvsok.
Visa bilaga 575615

Så klart kan jag inte hålla fingrarna i styr, avanodiserade det gråa och slipade bort loggorna.
Visa bilaga 575617

Det kommer bli mer polerat, skall polera "undre" delen på Leftyn samt ett Hollowgram vevparti med drev, så det blir att söka spons hos Mirka. Skall åter igen 3d printa en Lefty guard i genomskinlig plast, nej, kommer inte göra fler.
Visa bilaga 575618
Mer kommer framöver

kram

Ah! Så kul att följa tankearbetet och associationerna. Väldigt inspirerande!

Kan inte låta bli att tänka på Cinelli laser. Som gammal fixed-Gear-kille kan jag inte se något ballare än mtb inspirerad av cinelli laser - perfekt med kolfiberns mjuka skarvar också!

På tal om gamla fixed gear fanns det ju runt 2010 en (förutom Erik Nohlins Surly) som förkopprat en ram. Svårslaget coolt men ”gjort” :)

1A855E59-D839-479A-ACFF-F3965A1D1D18.jpeg
2037C643-BBF6-41B7-B39D-ECCE1312975C.jpeg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Här sitter jag, Svensk, i en Tysk stad, på en autentisk Irländsk pub och beställningen tar jag på engelska. Jag är Euromannen.

1662209332952.png

Jag inser att jag lever i något som jag kallar Stereovision, man måste ha minst två av allt, gärna fler, helst allt. Jag är en Hoarder, eller som de i finare ord kallas, en sammlare.
1662209312982.png

Ni känner säkert igen er, alla dessa jävla lådor, askar, förslutningsbara plastpåsar med grejer som är bra att ha, kanske möter jag personen i nöd som kanske behöver just den där jävla m4 skruven till en gammal stx bakväxeln som jag har sparat.

Kommer inte hända.

Med insikten av att förrådet vi har hemma i Sverige är fullt med cyklar och cykelprylar insåg jag att fan...jag måste börja rensa lite. När vi flyttade hit så hade jag noll cykelprylar eller cyklar med mig. På åtta månader har jag nu 5 st cyklar, och en vidrig samling av prylar, det mesta Cannondale...

Jag slängde ut två hojar på försäljning...

Fsi-n
1662210040664.png

Och F500:an
1662210093678.png

Har också hunnit slängt mycket skit och börjat titta hur mycket prylar som tar plats.

Det här är bra, samling av gamla headshock och lefty styrstammar och allt där till.
1662210177530.png

Sadlar är också bra...
1662210283244.png

Det här är iofs bra, två Headshock i nyskick, har också en låda med fjädrar och cartridges.
1662210374341.png

Centimetertjocka högar med dekalkit...
1662210430879.png

Sen får man lite feeling och börjar pussla lite med delarna och börjar tänka roliga byggen...
1662210548479.png

Som storskalig scrapbooking liksom, och det är det här jag ser framför mig, en storhjulig bmx
1662210606655.png

Och så har man inte lärt sig något alls, utan börjar titta på lite delar som behöver köpas för att göra klart bygget. Vet redan nu att jag kommer köpa något, och sedan hitta något bättre, och så har man automatiskt ökat prylsamlingen gånger två.

Och så finns det två Killer Vs till salu lokalt som kanske är rätt intressanta och kan hitta en plats här i hemmet....
1662210830301.png

Kram

Bilagor

• 1662210841140.png
    1662210841140.png
    1,017 KB · Besök: 31

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tut på karusellen trondheim!

Jag gjorde slag i saken och dunkade ihop MTBMX:en (what? Ja, det är det senaste...)
1663849751232.png

1663849782098.png

1663857341756.png

1663857370664.png
1663857401629.png

Lite kort kedja...men den kommer från en av familjens barncyklar. Växelsytemet är ändå mer för kedjesträckande än krispt växlande.

i morrn blir det modernare prylar...

MTBemil

Aktiv medlem
Tut på karusellen trondheim!

Jag gjorde slag i saken och dunkade ihop MTBMX:en (what? Ja, det är det senaste...)
Visa bilaga 582775
Visa bilaga 582776
Visa bilaga 582790
Visa bilaga 582791 Visa bilaga 582792

Lite kort kedja...men den kommer från en av familjens barncyklar. Växelsytemet är ändå mer för kedjesträckande än krispt växlande.

i morrn blir det modernare prylar...
Får vinkla bak det där styret bara, linjerat med gaffelvinkeln ska det va!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Topp