Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Jensen

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Halloj!

Länge sen.

Men det har i alla fall hunnits med en del. Har nu nästan alla komponenter till hojen, det enda som saknas är hjul. Är helt lost här vad jag ska gå på, kolfiberfälgar, eller alufälgar, dyra nav eller billiga nav. Något lagom lätt och något som rullar fint. Har också börjat väga komponenterna jag har och OJ, den här hojen har gått ner i vikt. Om jag nu får tag i ett hjulset som väger runt 1500gram så har cykeln tappat 2,7kg. Original vägde den 11.6kg utan pedaler. Nu visar vågen på 8,9kg med pedaler, om jag nu får tag i ett hjulset med den vikten jag är ute efter. Kan bli lägre då alla vajerhöljen är vägda okapade osv...

Ska bli bättre på att uppdatera tråden, nu är det snart julledighet vilket innebär tid att montera!

Dock har jag önskat mig en Unno ram och bikeahead biturbo hjul i julklapp, om det slår in så kan det bli fördröjningar i monteringen.

Vi får se.

Just ja, åbäket är lackat och placerat på Hasselhoff filten, se så han spänner blicken i dig....

Orang eloxerade industry nine? Billigt nej absolut inte. Ballt? Javisst :-)

åååh jag vet....dräggel dräggel...
Eller de har ju konfigurator så du kan välja lite svarta ekrar bland alla oranga ??

Annars orange onyx nav med custom laseretsning (som de erbjuder) ??

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Alltså, så rackans stiligt! Det ser ju helt klart ut som att du skall köra på industry nine-lösningen ;-)

AlfaAlfa

Medlem
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Halloj!

Länge sen.

Men det har i alla fall hunnits med en del. Har nu nästan alla komponenter till hojen, det enda som saknas är hjul. Är helt lost här vad jag ska gå på, kolfiberfälgar, eller alufälgar, dyra nav eller billiga nav. Något lagom lätt och något som rullar fint. Har också börjat väga komponenterna jag har och OJ, den här hojen har gått ner i vikt. Om jag nu får tag i ett hjulset som väger runt 1500gram så har cykeln tappat 2,7kg. Original vägde den 11.6kg utan pedaler. Nu visar vågen på 8,9kg med pedaler, om jag nu får tag i ett hjulset med den vikten jag är ute efter. Kan bli lägre då alla vajerhöljen är vägda okapade osv...

Ska bli bättre på att uppdatera tråden, nu är det snart julledighet vilket innebär tid att montera!

Dock har jag önskat mig en Unno ram och bikeahead biturbo hjul i julklapp, om det slår in så kan det bli fördröjningar i monteringen.

Vi får se.

Just ja, åbäket är lackat och placerat på Hasselhoff filten, se så han spänner blicken i dig....

Eller de har ju konfigurator så du kan välja lite svarta ekrar bland alla oranga ??

Mohaha, det är sånt där jag faller för jämt!
” vi har ju den här standardlösningen, men sen kan du ju också få helt custom...”

:)

AlfaAlfa

Medlem
DarthVidar sa:
Alltså, så rackans stiligt! Det ser ju helt klart ut som att du skall köra på industry nine-lösningen ;-)
Mmm, det känns som enda lösningen va?:)

Fast kan ju anodisera om ett par ”vanliga” nav, och sapim erbjuder ju sina ekrar i massa olika färger...

Vi får se, jag kommer som vanligt göra det krångligt för mig:)

Jensen

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
Halloj!

Länge sen.

Vi får se.

Mohaha, det är sånt där jag faller för jämt!
” vi har ju den här standardlösningen, men sen kan du ju också få helt custom...”

:)
Tror faktiskt etsningen ingår. Men så är de ju dyra. Men magisk känsla när man frihjular med deras nav. Baksidan är vikt (tills deras lätta version kommit ut) och pris. Men de ä fan värda viktstraffet. Riktigt trevligt när tillverkaren är villig att göra specialdelar åt en för att passa ens ram osv, det är vad jag kallar service. Fick en custom ändstycke på axeln svarvad och skickad från USA.

Jensen

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
DarthVidar sa:

Fast kan ju anodisera om ett par ”vanliga” nav, och sapim erbjuder ju sina ekrar i massa olika färger...

Sapim ekrarna blir ju dock aldrig eloxerade :-)

AlfaAlfa

Medlem
Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
DarthVidar sa:

Sapim ekrarna blir ju dock aldrig eloxerade :-)
De är ju sant, sen så känns ju ekrar i metall oldschool nu när textil är det man ska ha. Äh jag bara lurar mig själv, hade jag kunnat motivera mig hade jag slantat upp för ett par Bikeahead biturbo hjul....

Kanske bara raggarmålar ett par hjul....:)

AlfaAlfa

Medlem
Årets trådlyft?

Oki, dags att rassla igång den här tråden igen. Nu är det fullt fokus vad jag, Daniel alias Localbikechop gör för saker.

Först ska vi göra så här

Scott Scale bygget är dött, kort sagt.

Därför att:
1. Scott lär säkert släppa en ny Scale snart = Inte så kul att komma med Laserdisc bland dvd folket.
2. Det var billigaste och TÜNGSTA versionen av ramen = Grissminkning
3. Det finns så många extrema och fina byggen på Scale ramen, Gustav/Dangerholms grymma hoj, samt Vasilitos , och för att inte glömma weightweenies forumet där Poynt och Godzuki bygger Scales som närmar sig 5kg. Och där kommer jag med min orangea cykel som en jävla Stefan&Krister Basker.

Kort sagt, vad mer kan man göra med en Scale?

SÅ jag köpte en ny och lätt Cube Hardtail ram för att bygga på något ovanligare. Lackade den orange för att matcha RS-1 gaffeln. Tror den ramen legat och dammat i garderoben i tre månader nu. När min fru frågar ”Ska du inte bygga ihop…” Så avbryter jag henne och känner hur tårarna börjar rulla längs kinderna....

Såååå….jag köpte mig en ny ram igen och fick en förbannat go nytändning. Mer om det längre ner….

För att återkomma till Localbikechop så var det ju ett beslut att säga upp mig från jobbet som Industridesigner på Husqvarna där jag bland annat jobbat med den här:
robotgrasklippare-husqvarna-automowerr-435x-awd-2019.jpg

Och den här
GA350-1446.jpg

Och den här också
HC210-0507.png

Och massa sånna här
maxresdefault-1.jpg

Kort sagt, jag sa upp mig för att helt och hållet satsa på Industridesign gentemot cyklar då jag fick ett erbjudande från en cykelfabrikant om att börja jobba på deras designavdelning i tyskland. Tyvärr slutade den personen då hela designavdelningen flyttades till USA och jag stod utan projekt eller jobb. (Hint, i den dealen försvann också min Lefty gaffel)

MEN, inget att grina över, bara att gasa på!
Snart rullade uppdrag in, både stora och små. Mitt kontaktnät växte och jag fick kontakt med Cannondale, GT, BMC, Bikester(Votec) och en del andra roliga projekt med rambyggare och cykeltillbehör och kläder. Nästa år kommer det rulla ut lite grejjer och cyklat som jag jobbat med, men tänkte berätta om det galnaste projektet hitills, för det är LIVE just nu på Eurobike!

Cykelvärlden är liten, cykelvärlden i Sverige är ännu ännu mindre, nästan inavel, alla känner alla, antingen för att man är tillsammans eller släkt med någon inom cykelbranschen, eller både och. Genom att ha gjort lite småjobb åt en svensk fraktcykeltillverkare kom jag i kontakt med ett helgalet projekt, Huldr.

Huldr är ett litet team på 6 personer där jag ingår. Huldr ställde ut en elcykel redan 2018 på Eurobike. Jag kom in i projektet i år och då hade projektet tagit en vändning, man ville se om man kunde tillverka så mycket som möjligt i Sverige, och kunde man göra en ram som var modulär, en ram som kan använda en traditionell drivlina, en Pinion växellåda eller till och med elassistans? Ajajaj….cykelvärldens motsvarighet till en schweizisk armékniv? Låter som en dum idé…men om man är en liten tillverkare är möjligheten att ha en plattform man kan göra mycket med en rätt smart investering. Kommer inte berätta allt här utan det blir en kort resumé för att visa vägen fram till något som står på hjul och rullar.
photo.jpg

Efter att Huldrs tidigare testcykel hade testkörts och utvecklats med downhillcyklister valde vi att fortsätta på det spåret.
maxresdefault.jpg

I stället för att göra en elmountainbike ”downhillig” så valde vi att först göra en riktigt bra downhillcykel och sedan låta elsystemet anpassas till cykeln. De flesta elsystemen på marknaden placerar batteriet där man inte vill ha det, långt fram och högt t.ex. Vanligaste frågan man fått under det här projektet är ”-vad skall man med elassistans till på en downhillcykel, man cyklar ner och tar liften upp?”. Våran filosi är en downhillcykels egenskaper är inte bara förbannat kul nerför, utan framåt och uppåt med, lääääääänge, det är där elassistansen kommer in. Så många som innan testkörning förklarat att elcykel inte är deras grej osv, för att sedan komma tillbaks med största leendet, jag själv inkluderad.
Horstv2bunderlaymintravel.png

Efter att ha grötat runt i 3d program och tröskat sig igenom geometrier fram och tillbaks kom vi fram till något både vi och våran testpilot tyckte funkade. Vi hade testkört och gått igenom de senaste downhillcyklarna på marknaden och försökt saida fram vad som var nästa The shit.
Efter att ha testat runt med olika slags Horst länkage och High Pivot lösningar så bestämde vi oss för det senare. Vi har också en rätt intressant floating brake lösning. Här börjar vi bli nöjda med geometrin och börjar titta på hur vi kan bibehålla den när vi testar med elassistans. Eftersom ett batteri kommer krocka med ett ”standard” batteri så fick vi idén att ”Babushka” vårat länkage, alltså ett länkage i ett länkage i ett länkage, en väldigt smutt lösning faktiskt. Att kunna få plats med ett mer fyrkantigt batteri som kunde placeras lågt och centrerat vore drömmen liksom.
untitled.734.jpg

Jag började skissa lite form på paketeringen och efter filande fram och tillbaks landade vi i något vi gillade. Det är enkelt att gå konkavt och vasst likt Canyon eller slurpysmooth med 30 liter klarlack a la Specialized. Jag ville sålla mig till de svenska designmästarna så cleant, rakt och rundade hörn, som en klassisk skandinavisk designad möbel. För att stå ut så måste man inte stå ut.
untitled.172.jpg

untitled.170.jpg

2.jpg

11.jpg

7.jpg

12.jpg

13.jpg

När det kom till prototyperna så valde vi helt sonika att göra ram, sving och sadeltorn i kolfiber. För att två i teamet är kungar på kolfiber och för att vi har en autoklav!!
ram4.png

Ram.jpeg

imagerick.jpeg

Övriga detaljer som länkage, dropouts osv valde vi att fräsa i aluminium, 7075, overkill så klart. Kraschar du med hojen ska inget aluminium böjas eller knäckas, det ska fan stå ur bröstkorgen på dig som ett Alien foster!
IMG_4519.JPG

Då vi under hela projektet 3d printat delar och testdelar till bygget så ville vi även testa att göra ”riktiga” delar för att kunna utvärdera de gentemot de gjutna kolfiberdelarna och de frästa aluminiumdetaljerna. Man printar så klart i kolfiber på en printer med en prislapp som får frugan att börja leta efter ärr vid njurarna på barnen och Lyxfällan gänget att börja rassla med budgettavlan. På papperet och 3d programmets analyser så är de 3d printade kolfiberdelarna starkare, och lättare. Stämmer det, så öppnar sig en helt ny värld där vi kan testa och erbjuda personliga optimeringar snabbt! Vill du som köpare ha lite längre dropouts?No problem! Flög käften ur huvudet på dig när du krashade i Järvsö?, vi har crash replacement på det med, 3Dprintad kolfiber käft någon?
IMG_6490.JPG.jpg

BZZZZZ (Ljudet av snabbspolning) Här står vi nu på en parkering utanför Eurobike och monterar ihop våra två prototypcyklar. Vi har en minibuss, Trek har fan teambussar med mekaniker som skakar huvuden åt oss. Tanken med Eurobike var att ha ett galet mål och snabbt få folks reaktioner, sågningar som hejarop. Detta är ett entusiastprojekt med mål att faktiskt få ut något på marknaden. Efter Eurobike skall vi bygga ihop två hojar till och låta andra än oss och våra testcyklister köra skiten ur den.
image5.jpeg

image4.jpeg

Om folk är intresserade så kan jag lägga upp fler projekt jag håller på med, kanske även ser till att laga mobilen för att få bättre bilder, eller använda min dyra kamera?

Men nu tillbaks till ersättaren för min Scott Scale. Jag har köpt ett BMC Speedfox One(ram och sving i kolfiber med inbyggd dropper) ramkit. Speedfoxen är ju BMC´s shorttravel trailcykel, en snabb trail cykel, eller en xc cykel på steroider, jävla lätt med. Jag kommer att kasta på min Rock Shox RS-1 numera moddad till 120mm samt lite småtrix från min vän Christoph Hopp på Hopp carbon. Fick också tag i ett Syncros Frasier styre för att fina Gustav aka Dangerholm har ett sånt;) Oroa er inte, gaffel och styre skall matchas mot ramen.
IMG_6801.JPG

Mitt mål med hojjen är att få till en xc:ig trailhoj för att det verkar roligast. Målet är någonstans sub 10kg och att inte bara handla grejer hutlöst från R2-bike utan utnyttja de resurser jag har med kolfibertillverkning, cnc och 3d printing. Sätter ingen deadline med den heller då jag vet hur jävla mycket(not) byggande det blir med jobb och två barn och en fru man vill pussa på.

Sa jag att det byggs en gravelram i Flaxfiber med också som det ska bli ett bygge på?

Följ mig gärna på instagram också! www.instagram.com/localbikechop

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Vänta vänta vänta! Nu drar vi handbromsen, skippar snacket om Speedfoxen och återgår till prototypen.

Fler bilder och mer info tack!

NickPick

Aktiv medlem
Riktigt häftigt! Fattar dock inte kräsen med eldownhill såklart men jag gillar ju inte motordrivna fordon samt är höjdrädd ?.

Vilket kliv rakt ut i industrin.

AlfaAlfa

Medlem
Paco sa:
Vänta vänta vänta! Nu drar vi handbromsen, skippar snacket om Speedfoxen och återgår till prototypen.

Fler bilder och mer info tack!
Hej Paco!

Haha, mer info och bilder kommer, i promise!

Men i korta lag:

- Ram och sving i kolfiber, en blandad kolfiberlayup med 3k, 4k twill och unidirectional kolfiber.
- Dropouts, länkagedetaljer m.m. i alu 7075 eller Markforged onyx/carbon mix 3d printade.
- Geometrin är lite hemlig, men vinkeln på styrhuvudet ligger mellan 62-64 grader. Styrlagerkopparna är frästa i alu och har olika insert där du kan välja olika graders vinkel.
- RockShox Boxxer 200 gaffel, RockShox Super deluxe Coil 230x65 bakdämpare
- Variabel geometri kan vi kalla en feature, dropouts är utbytbara. Sadeltornet är utbytbart, ställbar styrlagervinkel. Undre delan av ramen är en adapter för att kunna använda olika drivlinor, Pinion, "vanligt" växelsystem eller en TQ elmotor.
- Den ställbara geometrin gör att vi kan faktiskt lugna ner den och köra med lite kortare dämpare bak och t.ex en RockShox Lyrik 160mm gaffel fram.
- Trenden med inbyggda batterier gick vi emot, just för att vi vill kunna ha elassistans som ett val så kräver ett inbyggt batteri förstärkningar vilket bidrar till ökad vikt.
- Vi satsar på TQ som drivlina när det gäller elassistans, det bästa elsystemet på marknaden för mtb:s. Bi har testkört med både 250w, 500w och ca1000w!=)
- MEN det är i grunden en trampcykel, inte en elcykel.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Medlem
NickPick sa:
Riktigt häftigt! Fattar dock inte kräsen med eldownhill såklart men jag gillar ju inte motordrivna fordon samt är höjdrädd ?.

Haha, nej, kombon låter dum, men är så jävla rolig på riktigt!

MEN, den kan cyklas både med och utan elassistans!

Jimel

Aktiv medlem
NickPick sa:

Perfekt då du slipper åka lift som höjdrädd ju :D

SebbeK

Aktiv medlem
Fan vad gött, Daniel!!! Kör hårt!

Pssst! Räknar med att du står i din ride. -tischa på Eurobike! ;-)

fonky

Medlem
Wow.. första gången jag tappar hakan av ett foruminlägg. Galen resa. Kör hårt!

AlfaAlfa

Medlem
SebbeK sa:
Fan vad gött, Daniel!!! Kör hårt!

Pssst! Räknar med att du står i din ride. -tischa på Eurobike! ;-)
Haha, med tanken på värmen den här sommaren är det dags för en ny, det är saltfläcksinferno på den svarta!=)

AlfaAlfa

Medlem
fonky sa:
Wow.. första gången jag tappar hakan av ett foruminlägg. Galen resa. Kör hårt!
JLarsson sa:
Blev alldeles andfådd bara av att läsa inlägget, fantastiskt bra!
Tack så mycket, hoppas det här kan inspirera folk att customisera, designa eller bygga sin egen cykel. För det är inte sååå svårt. Det finns program för att beräkna geometri samt få ut dämparkurvor osv. När det kommer till rammaterial är det lite klurigare eller intressantare, för oavsett geometri så kan du ge cykeln så mycket egenskaper bara genom att ändra layups av kolfiber t.ex, flex här och där, styvt där och en mix av båda osv. Två cyklar med samma geometri kan man verkligen göra totalt olika i uppförande. Sen måste man se på hela hojen som ett system, du har en ram med egenskaper, men också komponenterna runtomkring den. Du beräknar hållfasthet på ramen, men sen måste räkna in hur mycket dämparna tar upp, däcken osv. Det är fan skitsvårt att veta om en ram håller, om du inte överbygger så in i helvete. Har du sen byggt din ram i 3d och gjort dina beräkningar så flyttar du över ramen till ett annat 3d program som gör strukturoptimeringar och du tittar på hur ramen blir om du skulle 3dprinta den i kolfiber i stället. Då får du tillbaka ett sånt här styrhuvud t.ex, och du fattar ingenting, men inser att det skulle bli en jävligt ball ram och du vill börja om igen=)
Screenshot2019-09-06at09.43.47.png

Ok, så noga behöver man inte va,och jag är verkligen ingen expert, men mitt synsätt på att bedöma om en cykel är bra eller dålig baserat på en geometri tabell eller komponent spec är för alltid fucked=)

Gillar trådarna med Marino ramarna här på happy, gillar egentligen alla byggtrådar, att folk bygger för just sig själv är så jävla intressant och kul!

Nu när 3d printing finns överallt, 3d program är billiga eller gratis och man kan som privatperson få tillgång till extremt avancerade maskiner som kan printa metaller, kompositer osv så kan jag bara tänka mig hur folks cykelbyggen kommer utvecklas!

Det är nånstans här min verkliga lilla dröm ligger, hjälpa folk med custom byggen i liten skala!

H.

Aktiv medlem
Som sagt skithäftigt och ett stort lyft för ramen jämfört med den tidigare modellen även om man ser ett tydligt släktskap. Gillar konceptet med modulerbar för att välja olika drivlinor, även om det också innebär att den i e-utförande hamnar typ 5 år efter de andra i look då ni inte kan integrera batteriet. Varför inte kolla på nån box i ramen som kan användas som swat-låda för icke motoriserat men rymma batteriet om man behöver?

Sen funderar jag på varför man satsar på en DH-ram? Det är så specifikt och ett ganska snävt användningsområde. Varför inte en endurohoj tex?

Vidare ser jag att ni tänkt köra med två-kedje-lösning istället för en pulley uppe vid pivotpunkten. Hur är resonemanget där? Ska det fortsätta vara så? Det ser ut som om drevet sitter på pivotaxeln, om jag inte missförstått innebär det en ganska dålig trampprestanda. Kolla hur tex commencal och Norco har sina pulley-hjul, så sitter de lite off mot axeln för att få lite mer amtisquat.

En inspirationskälla som påminner om stilen skulle kunna vara de gamla Racebike-hojarna...

AlfaAlfa

Medlem
H. sa:
Som sagt skithäftigt och ett stort lyft för ramen jämfört med den tidigare modellen även om man ser ett tydligt släktskap. Gillar konceptet med modulerbar för att välja olika drivlinor, även om det också innebär att den i e-utförande hamnar typ 5 år efter de andra i look då ni inte kan integrera batteriet. Varför inte kolla på nån box i ramen som kan användas som swat-låda för icke motoriserat men rymma batteriet om man behöver?

Sen funderar jag på varför man satsar på en DH-ram? Det är så specifikt och ett ganska snävt användningsområde. Varför inte en endurohoj tex?

Vidare ser jag att ni tänkt köra med två-kedje-lösning istället för en pulley uppe vid pivotpunkten. Hur är resonemanget där? Ska det fortsätta vara så? Det ser ut som om drevet sitter på pivotaxeln, om jag inte missförstått innebär det en ganska dålig trampprestanda. Kolla hur tex commencal och Norco har sina pulley-hjul, så sitter de lite off mot axeln för att få lite mer amtisquat.

En inspirationskälla som påminner om stilen skulle kunna vara de gamla Racebike-hojarna...
Tack för input, gillart!

Ett integrerat batteri är snyggt, om det är i storlek av Fauzas batterier, shimanos och bosch båtpontoner tar väldigt mycket storlek i anspråk. Batterier blir varma med, så länge man inte kör en massa ”kylkanaler” som t.ex Haibike så kyls ett externt batteri effektivare med.Det går att göra ett snyggt externt batteri, det har bara inte gjorts än:) Absolut, swatbox var en tanke, men adderar för mycket vikt för att göra ramen styv igen när man tagit bort en stor bit utav den. Då hade vi adderat vikt där vi inte vill ha den, speciellt om man kör utan elassist på hojjen.Hade vi skitit i vikten och balansen i hojjen hade vi kört integrerat! Dockhar vi inte övergett integrerat batteri, vi har funderat på att ha två mindre batteriet som vi kan placera där vi vill ha dem. Men tyvärr är de integrerade batterier som finns nu på marknaden i den spec vi vill ha, för ”limpformade”. Vi vill ha en liten fyrkantig box typ eller två korta limpor. Jag ska lägga upp lite skisser framöver på de olika ideérna!

Vi satsar på DH för att det är ett snävt område:) och med våran modularitet kan vi göra den mer enduro. Tidigare prototyp kör vi just i en enduro konfiguration och det funkar bra. Har inte jättemycket med valet av inriktning att göra, men personligen gillar jag utseendet hos en dh hoj!:)

Gällande två kedjor så har vi tänkt att köra så på ”elversionen” med TQ motor, blir lite missvisande nu när den visas med pinion växellådan då pinion har en kedjespännare original som tillbehör. Och kör vi normal drivlina så har ju bakväxlarna en clutch, kort sagt, man kan köra dubbla kedjor eller bara en krdja beroende på drivlina. Gällande pulleyhjul så Norcos lösning är fin, och det där med förskjutning av hjulet gentemot pivot är intressant. Vissa säger att det ska va så, andra säger att det inte ska va så. I vårat 3d program blir ”antisquaten” bäst med hjulet centrerat i pivotpunkten. Vi ska även testa med en floatingbrake lösning då endast ett pulleyhjul som i Norcos och Commencals lösning inte löser allt.

Vi ska se till att folk får testköra sen för de frågor du skrev nu är precis sånt vi vill ha live!

Tack så mycket!:)

Senast ändrad:

Snakepit

Medlem
AlfaAlfa sa:
Men tyvärr är de integrerade batterier som finns nu på marknaden i den spec vi vill ha, för ”limpformade”. Vi vill ha en liten fyrkantig box typ eller två korta limpor. Jag ska lägga upp lite skisser framöver på de olika ideérna!
Finns ju varianten med seriekopplade småbatterier, typ som en orm, som man kan dra ut ur downtuben. Kommer inte ihåg vilken tillverkare som har det men de är iaf fyrkantiga och modulerbara.

unsuspected

Aktiv medlem
Var det inte den där cykeln man kunde testa i Flottsbro och hela Happy blev helt galna för att det är en el-moppe?

AlfaAlfa

Medlem
Snakepit sa:
AlfaAlfa sa:
Men tyvärr är de integrerade batterier som finns nu på marknaden i den spec vi vill ha, för ”limpformade”. Vi vill ha en liten fyrkantig box typ eller två korta limpor. Jag ska lägga upp lite skisser framöver på de olika ideérna!
Finns ju varianten med seriekopplade småbatterier, typ som en orm, som man kan dra ut ur downtuben. Kommer inte ihåg vilken tillverkare som har det men de är iaf fyrkantiga och modulerbara.
Bafang har ett liknande batteri, men finns även fler, Pexco använder det på sina husqvarna hojjar bland annat!

AlfaAlfa

Medlem
Erik O sa:
unsuspected sa:
Var det inte den där cykeln man kunde testa i Flottsbro och hela Happy blev helt galna för att det är en el-moppe?
Den här? https://happyride.se/forum/read.php/1/3592133/3592893#msg-3592893. Ändå ganska lugnt för att vara happy får man väl säga. Och kanske mkt att uppröras över heller, förutom avsaknaden av OT-märkning.
Oj, Cake Kalk, sjukt rolig elmotorcykel! Rekommenderas att testköra!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer