[Byggtråd] LVG, kan det vara nått?

Byggtråd är kanske att ta i, ska ju inte bygga egen ram. High end hop-plock blir det inte heller. Mycket möjligt att det visar sig att fulmecks tråden hade varit mer rätt också :)
Så, nu är ni varnade.

Lite bakgrund man kan skippa:
Köpte en FS XC våren 2019 för jag insåg blodtrycket var obra och jag var sjukt otränad och knäna var sådär... MTB för jag bor i skogen. Total icke cyklist, sen vet jag inte riktigt vad som hände.
Köpte en snikig Topstone Sora hösten 2019 för att testa bockstyre för första gången i livet. Hade ju insett att gravel kunde ju vara rätt lämpligt. Rullade på en hel del mil. Sen blev det Covid och slut på grejjer. Köpte en begagnad Scott Speedster Gravel 10 iaf i våras, sjukt osexig men den hade ju bromsar som fungerade :love:. Undertiden hade det ju ramlat in andra cyklar i förrådet också, bl.a en Shiv till de andra i familjen som börjat med triathlon. Och att hänga på en liten unge med obetydligt luftmotstånd kommer inte gå länge på MTB eller seg gravel. Så började sukta lite efter nått lättrullande och lättare utan att egentligen kunna nått om LVG. Men ville ha TA och skivbroms för det ska det va. Ville också ha nått som funkar att träna lite sprintar/intervaller på utan massa flex. Begränsar begagnat utbudet en del. Ville inte heller chansköpa nått skitdyrt för att ha några gånger om året. Och så covid :rolleyes: Sjukt dålig timing.

Efter lite annonsskannande, ångest och ifrågasättande av hobby så lade moros ut en annons på ett ramkit och jag tänkte jag får väl göra ett försök.

Blev en Merida Scultura CF2 i kononskick:
Merida_1.jpg

Sen tyckte jag i ett svagt ögonblick att jag har ju inte så mycket att göra, så började gnida lite på rören. Det var typ en månad sedan. Igår såg det ut så här:
Merida_2.jpg

Sorry moros

Putsat vidare lite sen dess och har slipat rent och tagit mig ner till 800papper. Återstår att se om det går att få på färg eller om det blir psykbryt och helsvart.
Hoppas det skall lösa sig för jag har lite andra ideer.

Blev grundad i två omgångar, 12timmar torkning och våtslipning mellan och efter. Är SprayMax 2k beige primer. Eftersom jag inte testat några sorter så gick jag på tyskens tips för att ha saker som lirade ihop.

Erfarenheten är iaf lätt att lägga, blir bra med lite slipning. Men måste vara försiktig som tusan för att inte göra märken.
Merida_3.jpg

Sen blev det färg, var tänkt lite annorlunda men insåg när jag skulle börja att jag inte hade rätt färg :rolleyes: Så blev nått annat...

Provade med två färger för att testa maskering etc. Men precis som förväntat hade jag egenetligen behövt lite mer alternativ till det. Lite för otålig för att skjuta upp det en helg till.

Merida_5.jpg

Merida_6.jpg

Merida_7.jpg

Förvånandsvärt lite smådefekter med tanke på var det målades och av vem. Men ett par rejäla grejjer. Sprayade kopparfärgen först och la för tunt in mot insidan av kedjestagen. Maskeringstejpen tog med lite så det är det som syns som ljusare. Kommer väl inte synas , blir under svart kedjestagsskydd. Men störigt. Sen vågigheten i skarven mellan färgerna på headtuben, dålig maskering helt enkelt. Hade inget tillräckligt flexibelt.

Men sen gaffeln, vilket fiasko. Tappad två gånger, med märken och omslipning. Sen dålig maskering här med. De ljusa grejjerna till vänster är skräp som blev med på bild men är löst. Urtagen för hjulaxlarna är fortfarande maskerade, och här övermålade.
Merida_4.jpg

Färgen är Montana Gold, Copper metallic och Caribbean metallic. Lagd i fyra tunna lager med ca 20minuter mellan.
Ljus och kamera gör de väl inte helt rättvis. Får se om det blir bättre bilder sen när den är monterad.
Får stå och härda en stund innan jag testar klarlack, eller slipar ner den och gör om...

Livet hade ju varit enklare utan vajerhöljen också, men ville ha kvar dem för att få i nya. Finns ingen service lucka under BB.

MTBemil

Aktiv medlem
Good from far but far from good så att säga, å av det som syns på bilerna så ser det riktigt good ut!

Tack för glada tillrop!

Ja man kanske får hålla sig på en meters håll :)
Lutar åt att jag försöker få på klarlack. Nyfiken på hur det beter sig och på att komma ut och testa lite innan vintern. Behöver se vad som funkar och vad som inte är ok, storlek, position, delar etc. Och vad vikten landar på.

Blev klarlackat, SprayMax 2k blank. Försämrade iaf inte resultatet.
Våtslipar efter ett lager sen lite mer klarlack. Inte polerat efter det och behöver härda lite till innan jag kan fortsätta.

Men fick hem sadel och stolpe idag vilket nog var det som saknades. Så flyttade över till mekställ och tog bort maskeringen. Limmade och popnitade tillbaka fästet för främre växelföraren.

Nån sorts fulsadel i kolfiber med skinnöverdrag på runt 120g och kolfiber stolpe på strax under 200g, Kina (EC90). Sadel har jag inte hittat nån jag är helt kompatibel med så beställde några olika att testa.
Merida_8.jpg

Merida_9.jpg

T-rex ben och armar så ska ju inte sitta så högt som sadeln är nu, hur det blir fram har jag ingen aning. Har ett några olika stammar i lådan att prova. Så inget estiskt val, TEC runt 110mm så säkert för lång.

I brist på delar blir det ju inte helt som man tänkt sig. Men lite nyfikenhet var nog också inblandat.

Cykeln är hopmonterad och "färdig". Kanske ska sätta nått litet Merida märke bara. Har justerat in den men inte provåkt.

38cm PRO LT Compact styre (kort reach, rätt lite dropp, ingen flare).
Sensah Empire Pro 2x11 drivlina med 11-28 kassett.
ZRACE Hardrock vevparti med 50/34 och 172,5mm vevarmar
Juin Tech F1 mek/hydrual bromsok
Jagwire höljen och vajer. Broms är vanlig pro får se hur det är, var inte meningen.
Elite nån sorts kolfiber flaskställ, säker på att jag köpt två men en är väck.

Hjulen är ett par Fulcrum Racing 7 DB, 25mm GP4000 bak och GP5000 fram med vanlig slang. Blev 28+ bak och 26,2mm fram. Hjul och däck var sånt jag hade sen tidigare, nått att testa resten på bara nu i höst.

Vikt 8,0 +-0,1 kg, alltså inte superbra... hjulen är iofs inga flugviktare.
Har väl kostat 11000 totalt förutom hjulen. Får se när den gått lite hur vettigt det är.

Merida_10.jpg

Merida_11.jpg

Merida_12.jpg

Merida_13.jpg

Merida_14.jpg

Merida_16.jpg

Merida_15.jpg

Merida_17.jpg

Nu ska det väl ut och åkas lite, så får vi som den håller ihop eller om det bara är att göra om :)

Om du ändå skall sätta på egna loggor, så kanske något roligare än "Merida". Kanske "Rideme" i Meridas typsnitt?
Det är en bra ide.
Letade rätt Merida loggor tidigare, men hittade inte så köpte ett par ark från ebay med utskurna dekaler. Var tänkt som stenciler, men sen visade det sig inte vara riktigt utskurna och ja tveksam till användning. Kan ju vara lika bra att gå på nått roligare. Grabben som gillar Specialized tycker det borde stå N-Works i s-works typsnitt. Efternamnet börjar på N.

Ska bli intressant att se hur drivlinan funkar.
Ja helt klart. En del youtube recensioner är ju lite positiva. Men kan ju vara grisen i säcken.
Det här ju den "uppgraderade" varianten, bara det som finns att köpa. I stort så verkar det ok, STIerna verkar rätt distinkt. Växelförarna är ju rätt basic men ok vajerdragning bak. Fram är väl mer osäkert.
Kassetten är rätt lätt, <210 gram får se om den är gjord i Kinesium eller inte. Kassett och kedja är inte Sensahs egna, men kittet är köpt från Sensahs ali store. Kostade väl 2500 totalt för STIer växelväljare, kassett och kedja.
Kedjan kom torr, kanske fettad i rullarna. Men torr för beröring och säkert 10 länkar längre än jag har nu, och har väl fortfarande lite lång kedja.

desmo

Aktiv medlem
Någon kommentar kring grejerna från Sensah? Har ett budgetbygge hemma och funderar på kina-köp. Har dock inte bestämt mig varken för 10/11-delat eller 1x eller 2x.

Någon kommentar kring grejerna från Sensah? Har ett budgetbygge hemma och funderar på kina-köp. Har dock inte bestämt mig varken för 10/11-delat eller 1x eller 2x.
Jag har varit förkyld och jag måste ta bilen för att komma till asfalt, så har inte kört många km. Kom ut på en testrunda idag iaf på ett par mil för att se om den håller ihop.
Reglagen är väl som SRAM, inte för jag har testat SRAM, med ett klick för växling till mindre drev och förbi två klick för att gå till större drev. Jag har åkt shimano bara som ju har en egen spak för nedväxling. Kräver lite tillvänjning för växling till större drev i dropsen. Hursom, växling till större drev bak funkar bra, växling till mindre funkar super bra. Distinkt, snabbt, bra klonk ;) Fram kan jag inte helt säga, jag hade inte justerat rätt och hade glömt köpa barrel adjuster (vad det nu heter på svenska) så kunde inte smidigt justera vajer draget ute. Reglaget funkar iaf bra, men har typ tre lägen vilket känns lite onödigt.
Får väl återkomma om det ändrar sig med tiden.

Reach justeringen på broms är tillräcklig, har inte så stora händer. Och fast jag justerat in dem en bit så var det inget problem att dra tillräckligt mycket broms.
Ergonomin tycker väl alla olika om, jag vet inte vad jag har för åsikt än. Helt ok, men hade lindat lite tokigt i övergången på vänster reglage så det störde lite.

Jag körde Empire 2x11 för alla andra jag har är Yx11 och för 1x på lvg tror jag inte på, inte på snabb gravel heller. Empire finns ju också som 2x12.
Har faktiskt beställt ett gruppset med Sensah SRX 1x11 och pizza kassett till Topstonen, återkommer till den om en stund. Har inte fått hem grejjerna än.

Hade de haft ett riktigt hydrauliskt alternativ hade det varit riktigt bra.

Lite mer om cykeln, lite note to self inför framtiden:

Bromsarna funkade helt ok, mycket bättre än de helt mekaniska på Topstonen. Ungefär som de hydrualiska 105(505). Får väl se med tiden hur de är men inget problem att få stopp, rätt stabil funktion, tillräckligt bra för mig där jag åker.

Ramen var positiv, som misstänkt när man ser den så ganska stabil i sidled runt vevparti. Mindre flex än Speedstern, mycket mindre än en Specialized Chisel. Inte lika död och tråkig som en Trek X-caliber. Topstonen har stått på trainern så länge att jag inte kommer ihåg hur den är.
Det är storlek S/M, 52cm top tube, 74grader STA, 73grader HTA, 555mm stack. Med -14grader 110mm stam och en 10mm distans under så var den rätt ok i höjd, kan nog ta bort distansen. Lite längre än jag kört tidigare och inte säker på hur händerna klarar sig, kändes helt ok i övrigt iaf.
En gnutta tåöverlapp med cleatsen långt bak och storlek 44.

Styret hade kunnat vara smalare. Rätt ok i hoodsen, lagom drop men oskön radie och lite kort.
Ingen skrammel eller missljud från nått, vajrarna internt har bitar med skumgummi tuber.
Totalt sett ganska positiv, är nog värd bättre hjul till våren.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Den stolpen är det inget fel på, har den fast med annan logga och har rullat några hundra mil med min. Brukarvikten var i början 105kg. Tar upp stötar ganska bra och är således riktigt bekväm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer