[Byggtråd] Manual machine (eller ett sätt att inte hamna på akuten för ofta)

milnik

Ny medlem
Påskhelgen har varit en produktiv sådan!
För det första, bestämde jag mig att skaffa en bmx. Jag har aldrig haft en så var nyfiken på att testa. Jag cyklar mestadels mtb och känner mig rätt bekväm på förhållandesvis rätt läskiga saker, så jag tänkte att bmx bör inte vara nått större problem. Det är liksom en cykel bara...
Fel. Som Bambi på hal is. Det första jag gjorde var att dra upp framhjulet i en manual och slå över ordentligt hårt. Så medans jag vilar min mosade rumpa, rygg och nacke tänkte jag vara lite proaktiv.

Manual machine: 75kr virke som man gör ett sorts "cykelstativ" av. Det ska enligt vissa på Youtube hjälpa att på ett säkert sätt hitta balanspunkten vid en manual.
Kika på filmen och hoppa över till /c/hfodt][/MEDIA] HFODT på Youtube för mer roligt!

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag byggde en i vintras till min mtb. Hade ett gammalt reservhjul jag kunde använda, inte kollat men svårt att tänka mig att det är rakt fortfarande.

milnik

Ny medlem
Lite andra designkrav på mtb med tanke på hur bakaxeln är. Bmx:en hänge på pegs:en. Det gör också att hjulet snurrar fritt för en mer realistisk känsla och inte belastas av krafter i sidled. Skulle nog också använt ett extrahjul om jag skulle bygga en till en mtb.
Sen vet jag inte hur effektiv träning det här kommer att bli, men jag känner mig bekvämare med att kasta vikten bakåt när jag vet att jag inte kommer dö, får väl träna några veckor och återkomma! Kul projekt i vilket fall som helst tyckte jag.

@Raggamuffin, upplevde du att din teknik förbättrades?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag orkade inte hålla på så jättemycket men just bli bekvämare med tipping point hjälper den ju mot. Min hoj hade rätt långa kedjestag och det var rätt drygt att få upp den när man inte kan skjuta med höften på samma sätt som när man rullar.

milnik

Ny medlem
Raggamuffin sa:
Jag orkade inte hålla på så jättemycket men just bli bekvämare med tipping point hjälper den ju mot. Min hoj hade rätt långa kedjestag och det var rätt drygt att få upp den när man inte kan skjuta med höften på samma sätt som när man rullar.

Här gav du mig en ide till v2.0! Tänk dig om man monterade hållarna för bakaxeln på något slags lådskenor som hålls tillbaka av starka gummiband för lite motstånd! Kanske ger en mer realistisk känsla...

mtb565

Medlem
Finns mängder med manual machines på Youtube, men hjälper det verkligen? Har någon här blivit bättre på manuals på riktigt mha av en manual machine?

milnik

Ny medlem
+1 på högst oklart. Det är självklart inte samma sak som att vara ute och knäcka svanskotan 3 ggr i veckan.... Jag gjorde det mer som ett experiment, och som ett sätt att bryta den mentala barriären av att kasta sig långt bakom bakaxeln. Jag får nog uitvärdera och återkomma om nån månad.

BjornR

Aktiv medlem
Du måste lära dig att BMX inte kostar något ifall du slänger iväg cykeln. Den ska tåla att du förstör den i en skatepark till skillnad från en MTB som kostar någon tusenlapp varje gång du krashar.

Bara dumpa cykeln så fort du tappar kontrollen.

Senast ändrad:

milnik

Ny medlem
BjornR sa:
Du måste lära dig att BMX inte kostar något ifall du slänger iväg cykeln. Den ska tåla att du förstör den i en skatepark till skillnad från en MTB som kostar någon tusenlapp varje gång du krashar.

Bara dumpa cykeln så fort du tappar kontrollen.

Mitt problem är att jag inte hinner reagera snabbt nog ibland...det första jag gjorde var att typ käka grus. Men då var jag kanske lite överexhalterad av att ha hittat en ny leksak. Cykeln var för övrigt ett blocketfynd som verkar ändå vara i rätt bra skick...bryr mig inte speciellt mycket över nån repa till.

mtb565

Medlem
milnik sa:
+1 på högst oklart. Det är självklart inte samma sak som att vara ute och knäcka svanskotan 3 ggr i veckan.... Jag gjorde det mer som ett experiment, och som ett sätt att bryta den mentala barriären av att kasta sig långt bakom bakaxeln. Jag får nog uitvärdera och återkomma om nån månad.
Hur gick det sen?

LDG

Medlem
Absolut! Jag byggde likt den som GMBN byggde. Se till att man får plats med bakväxeln bara.
Man må ta av kedjan för att få en autentisk känsla men gör man det är det riktigt bra träning!

Gurra

Ny medlem
Har gått i liknande byggtankar,
men kommit fram till att en gräsmatta är enklare.
Man kan ju som någon skrev här ovan träna på att slå över. Så man blir snabb på att skjuta iväg beman.

jofahjalm

Aktiv medlem
Gräsmatta var inte lika skönt i verkligheten som i taken. Det var också förvånandsvärt svårt att skicka iväg huck-bmxen...

Aron

Aktiv medlem
Jag improviserade ihop en av spilvirke en eftermiddag. Tycker att den största behållningen var att jobba bort lite feghet ur huvudet. Efter att ryckt i styret några timmar var det inte längre lika läskigt att dra upp framhjulet höööögt. Jag kan fortfarande inte göra manuals men jag förbättrade tekniken på en del andra manövrar.

bjorkkis

Medlem
Det bästa om man ska lära sig göra manuals måste väl vara att öva på sin teknik när det gäller att stegra på vanligt vis? Då lär man sig var balanspunkten sitter och man lär sig att använda bakbromsen.
Sen kan man ju försöka sluta trampa och göra sittandes manuals till en början :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Aron sa:
Jag improviserade ihop en av spilvirke en eftermiddag. Tycker att den största behållningen var att jobba bort lite feghet ur huvudet. Efter att ryckt i styret några timmar var det inte längre lika läskigt att dra upp framhjulet höööögt. Jag kan fortfarande inte göra manuals men jag förbättrade tekniken på en del andra manövrar.
Du har ingen gammal 26"are med fälgbroms? Det är enklare för gubbar på en sån.

LDG

Medlem
Var dålig på manuals i början av säsongen och är inte supergrym på platten men är det ett hinder lyckas jag alltid. Lyckades dessutom vinna en Bunnyhoptävling i slutet av sommaren, i början kunde jag knappt göra ett bunnyhop. 52cm på lånad FS :D Tror definitivt att en manual machine kan ändra huvudet så man vågar!
När man på stig vågar hoppa över ett hinder på 40cm utan att tänka blir cykling så mkt roligare och det går ju att leka mer!

Mikva

Aktiv medlem
Någon som provat med en Wahoo Kickr? Frågar åt en kompis.

Att cykla på bakhjulet går ganska bra, men så snart jag slutar trampa åker framhjulet ner.

bjorkkis

Medlem
Mikva sa:
Någon som provat med en Wahoo Kickr? Frågar åt en kompis.

Att cykla på bakhjulet går ganska bra, men så snart jag slutar trampa åker framhjulet ner.

Om du håller upp framhjulet på ren kraft så ligger du inte på balanspunkten. Upp lite till och försök att stegra i en jämn hastighet. Alltid ett finger på bakbromsen :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer