[Byggtråd] Mitt första bygge, och min första Santa Cruz

Madzor

Medlem
Halloj!
Grejer börjar droppa in om ca en vecka..
Blev otroligt mycket dyrare än vad jag först tänkte.
Är jag först ut med en Kameleont? 27.5+
Kommer bli en härlig blandning av Sram och Hope lite Magura och en gnutta WTB!

Madzor

Medlem
3C2AEBD0-3DDF-4054-A2CF-950B1193288E.jpeg

Ok med färdigbyggda hjul med monterade däck från leverantör i en byggtråd? ?

70mm, 2,8@40mm

Madzor

Medlem
Tyvärr, bad grabbarna på SIF smälla i BB och droppern, dessutom invisibleframeplastad.

/Kalle

Sixten Fors

Aktiv medlem
Madzor sa:
Tyvärr, bad grabbarna på SIF smälla i BB och droppern, dessutom invisibleframeplastad.
/Kalle
Ahh... jag trodde för en stund att du skulle bygga själv, kanske läge att ändra rubriken till [Tabortbubbelplastfrånfärdigcykeltråd] ;)

Sixten Fors sa:
Madzor sa:
/Kalle
Ahh... jag trodde för en stund att du skulle bygga själv, kanske läge att ändra rubriken till [Tabortbubbelplastfrånfärdigcykeltråd] ;)
Samma här, blev jättebesviken när jag insåg att han inte tillverkade ramen själv utan redan där köpte något färdigt....
Om man plockar ihop en cykel från lösa delar är det likställt med att ha byggt en cykel? Bygger man hjul om man sätter ihop ett hjul eller måste man tillverka ekrarna själv? Känner mig lite förvirrad nu när frågan ställs på sin spets kring vad som räknas som att ha byggt något...

Men gillar färgvalet på ramen :)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Det är väl sen gammalt att man kan få ta hjälp av lbs med pressning av styrlager och eventuellt vevlager. Men en dropper fixar man själv ;-)

Madzor

Medlem
Ja riktigt illa med droppern, sorry, dessutom monterade de ej styrlagren ?
Och inget är byggt än, fullt sjå med att ta emot paket.

Kan tipsa om plushjul från Stif, de har Scraper i40 med Hope Pro 4 och DT Comp för 299£ per SET, be om att få betala i euro så tjänar man lite till. Torde vara svårslaget pris?

Lingon

Aktiv medlem
Styrlagret lägger du i när du monterar gaffeln. Det behöver inte pressas.

Sixten Fors

Aktiv medlem
glitch sa:
Det är väl sen gammalt att man kan få ta hjälp av lbs med pressning av styrlager och eventuellt vevlager. Men en dropper fixar man själv ;-)
Om hjälpen består i att pressa in ett IS drop-in lager och att pressa i ett gängat BSA-lager föredrar jag nog att göra det själv ;)

ninoh

Medlem
Madzor sa:
Ja riktigt illa med droppern, sorry, dessutom monterade de ej styrlagren ?
Och inget är byggt än, fullt sjå med att ta emot paket.

Kan tipsa om plushjul från Stif, de har Scraper i40 med Hope Pro 4 och DT Comp för 299£ per SET, be om att få betala i euro så tjänar man lite till. Torde vara svårslaget pris?
Har du länk till hjulen?

KiwiQ

Ny medlem
Jag köpte mina wtb scraper 27, 5 i45 fälgar, nya såklart, för mindre än 600kr paret, fina hjul blev det till slut, i45 med 3.0 gummi, känns som att åka på fluffiga moln typ.. Måste fasiken köra mer plus nu när man blir påmind här i tråden.

glitch

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
glitch sa:
Om hjälpen består i att pressa in ett IS drop-in lager och att pressa i ett gängat BSA-lager föredrar jag nog att göra det själv ;)
Haha så sant. Glömde för en sekund att det ju handlar om ett vettigt märke här :)

Madzor

Medlem
image.jpg

Fler inlägg utan att det händer nåt :)
10,5 kg som den står, känner att det här kan gå över 13 om jag inte skärper mig...

Madzor

Medlem
F05FE737-AE8E-4854-A4E6-EBE192C6AF78.jpeg

31C5558B-C05E-406C-ADD4-358D3BDB9C03.jpeg

+skiva bak och ett grepp fram.
Får se hur länge Saint pedalerna sitter på till förmån för nåt med clips samt attt det skall tubelessas.
Kan jag cykla runt med vit sadel?

AX3L

Aktiv medlem
Madzor sa:
+skiva bak och ett grepp fram.
Får se hur länge Saint pedalerna sitter på till förmån för nåt med clips samt attt det skall tubelessas.
Kan jag cykla runt med vit sadel?
Den lär ju snart vara färgmatchad med cykeln ändå :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer