Byggtråd: Mitt första (riktiga) bygge - en Lynskey

cykelphilip

Aktiv medlem
Hej, Jag har skrivit lite småtrådar om tips till mitt bygge. Från vevpartistandarder till kullager. Jag tänkte, varför inte kicka igång en till tråd, dedikerad till självaste byggandet av hojen, och alla frågor som dyker upp längs vägen?

Jag har under min studietid skruvat isär en del cyklar, mest gamla racers, så det är där min kunskapsnivå ligger. Jag har några krav för mitt bygge: hydraliska skivbromsar, 1x, stål eller titanram, kunna ta FETA däck (typ 50mm), massa flaskmounts för långdistansåk, mounts för väskor och skärmar om jag får för mig att åka riktigt jävla långt. Sen sist men inte minst, billig. Och det är väl där skon klämmer, men också gör projektet lite klurigt och roligt.

Ni får följa med på min resa eller inte. Eftersom den främst är baserad på begagnade saker från happy kan den ta väldigt lång tid, eller väldigt kort. Tråden är mest till för mig själv, som en journal dedikerad till min drömhoj, men jag tar gärna emot alla tips jag får, stil eller teknikmässiga. Hur som haver, här är det jag lyckats fått tag på hittils: Komplett hydralisk SRAM Apex 1x drivlina (GXP) avplockad från ny cykel samt ett easton gravelstyre för 3000kr.
90560832_289900775324270_6891695920342106112_n.jpg

Nästa steg är allt annat. Kollar febrilt efter ramar på alla fronter, men det lutar mot att kanske våga skicka iväg en costum-beställning på en ram till en kinesisk titantillverkare baserat på en geometri som jag tycker om (https://www.cube.eu/en/2017/road-triathlon/cross-race/cube-cross-race-blacknwhite-2017/). Tanker är i så fall att göra det lite mer långdistansvänlig, men jag vet inte riktigt vad det innebär... Sen har hamnar jag då också i dilemmat, 31.6 eller 27.2mm sadelstolpe i ramen? varvid jag inte har något svar ännu. Slutligen frågar jag mig själv, är det värt att köpa fler delar från kinesiska tillverkare? Då menar jag inte cannondale. De tillverkarna jag har varit i kontakt med (Waltly bland annat) erbjuder allt möjligt som jag kommer behöva (sadelstolpar, gafflar(kol och titan), flaskhållare, styrstammar, sadelklämmor och extra växelöron) till ett pris, som är billigare än det mesta nytt. Är det den vägen jag vill gå? Kinakol och noname brand på allt? Blir drömåket då istället en rishög?

Allt gott och fortsättning följer,
Philip

weldion

Aktiv medlem
Kan vara enklare att hitta sänkstolpe med längre slaglängd om du väljer 31.6 i stället för 27.2 mm. Om det är något som du tänkt att montera.

cykelphilip

Aktiv medlem
Kan vara enklare att hitta sänkstolpe med längre slaglängd om du väljer 31.6 i stället för 27.2 mm. Om det är något som du tänkt att montera.
Tror inte jag kommer fixa en dropperpost, så kommer nog inte basera det på det. Med det sagt så vill jag kunna ha geometrin öppen för nya idéer, typ dropper. Så 31.6 kanske är mer flexibelt i den mån? Jag menar om jag hittar en 27.2 stolpe som jag diggar, och besitter ett hål på 31.6 så kan jag ju använda shiv.

jonte987

Aktiv medlem
Rätt så nice med interndragning hela vägen om man ska ha dropper. Föredrar när det löper fritt

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Hej, Jag har skrivit lite småtrådar om tips till mitt bygge. Från vevpartistandarder till kullager. Jag tänkte, varför inte kicka igång en till tråd, dedikerad till självaste byggandet av hojen, och alla frågor som dyker upp längs vägen?

Jag har under min studietid skruvat isär en del cyklar, mest gamla racers, så det är där min kunskapsnivå ligger. Jag har några krav för mitt bygge: hydraliska skivbromsar, 1x, stål eller titanram, kunna ta FETA däck (typ 50mm), massa flaskmounts för långdistansåk, mounts för väskor och skärmar om jag får för mig att åka riktigt jävla långt. Sen sist men inte minst, billig. Och det är väl där skon klämmer, men också gör projektet lite klurigt och roligt.

Ni får följa med på min resa eller inte. Eftersom den främst är baserad på begagnade saker från happy kan den ta väldigt lång tid, eller väldigt kort. Tråden är mest till för mig själv, som en journal dedikerad till min drömhoj, men jag tar gärna emot alla tips jag får, stil eller teknikmässiga. Hur som haver, här är det jag lyckats fått tag på hittils: Komplett hydralisk SRAM Apex 1x drivlina (GXP) avplockad från ny cykel samt ett easton gravelstyre för 3000kr.
Visa bilaga 409787

Nästa steg är allt annat. Kollar febrilt efter ramar på alla fronter, men det lutar mot att kanske våga skicka iväg en costum-beställning på en ram till en kinesisk titantillverkare baserat på en geometri som jag tycker om (https://www.cube.eu/en/2017/road-triathlon/cross-race/cube-cross-race-blacknwhite-2017/). Tanker är i så fall att göra det lite mer långdistansvänlig, men jag vet inte riktigt vad det innebär... Sen har hamnar jag då också i dilemmat, 31.6 eller 27.2mm sadelstolpe i ramen? varvid jag inte har något svar ännu. Slutligen frågar jag mig själv, är det värt att köpa fler delar från kinesiska tillverkare? Då menar jag inte cannondale. De tillverkarna jag har varit i kontakt med (Waltly bland annat) erbjuder allt möjligt som jag kommer behöva (sadelstolpar, gafflar(kol och titan), flaskhållare, styrstammar, sadelklämmor och extra växelöron) till ett pris, som är billigare än det mesta nytt. Är det den vägen jag vill gå? Kinakol och noname brand på allt? Blir drömåket då istället en rishög?

Allt gott och fortsättning följer,
Philip
Kul bygge, men överväg hellre köp av erkänd kvalitetsram. Nytt eller begagnat också för den delen bara skicket är gott.

cykelphilip

Aktiv medlem
Kul bygge, men överväg hellre köp av erkänd kvalitetsram. Nytt eller begagnat också för den delen bara skicket är gott.
Okej, men en erkänd kvalitetsram efter mina behov trillar lätt upp emot 20-30k vilket jag inte har råd med för enbart ram. Håller med om att det känns tråkigt att ha allt från billig kinatillverkning, men folk verkar ändå väldigt nöjda med t.ex. titanramarna från waltly. Om jag nu väljer det, så vet jag dock inte om jag vill ha mer än ram därifrån.

Sen känns det svårt att hitta ett ramkit för mina spec begagnat, då kanske jag får vänta ända tills cykelintresset har dött?

cykelphilip

Aktiv medlem
Uppdatering: har rannsakat mina begär och behov samt min strama ekonomi. Det slutade i att jag beställde en Lynskey Gr300 med tillhörande styrlager och fyxation Sparta gaffel. 14000 kr inkl frakt.

Nu har den preliminära budgeten sprängts, vilket jag i nån mån var redo för. Jag hittade en Brooks b17 sadel för en billig peng på happy i alla fall. 200 kr

Nu saknas Sadelstolpe, vevlager och styrstam. Eventuellt några väskor om jag inte ger mig på att sy egna av blåa Ikea-kassar.

Bilagor

• IMG_20200420_113204.jpg
    IMG_20200420_113204.jpg
    583.1 KB · Besök: 109

cykelphilip

Aktiv medlem
Fick även uppgradera till denna gaffel utan extra kostnad. Massa hål för att spänna fast saker. Riktigt trevligt.

Bilagor

• IMG_20200510_160111.jpg
    IMG_20200510_160111.jpg
    797.3 KB · Besök: 152

cykelphilip

Aktiv medlem
fasiken vad fint! Har du tänkt åka iväg på långturer?
Yes, tanken är för långturer, rando, bikepacking och grusmangel. En komfortabel allt-i-allo-ätare när racern är för aggressiv. Tanken är att cykla iväg med tält och kök i minst en vecka i sommar också. Håller på att sy ram, sadel och styrväska just nu.

wukkaN

Aktiv medlem
Yes, tanken är för långturer, rando, bikepacking och grusmangel. En komfortabel allt-i-allo-ätare när racern är för aggressiv. Tanken är att cykla iväg med tält och kök i minst en vecka i sommar också. Håller på att sy ram, sadel och styrväska just nu.

Jäklar vad händigt! Tror den här kommer bli en fantastisk cykel för ändamålet, ser fram emot att följa tråden :)

Freddie L

Aktiv medlem
Oj vilken fin ram! Lynskey är något extra.

En tanke bara, du ska inte skita i dina äventyrliga planer? Häng upp den på väggen istället? ;-)

cykelphilip

Aktiv medlem
Oj vilken fin ram! Lynskey är något extra.

En tanke bara, du ska inte skita i dina äventyrliga planer? Häng upp den på väggen istället? ;-)
Verkligen något extra! Kände att jag kunde spendera lite extra för den lyxkänslan eftersom allt annat köps här på köp och sälj.

Hah, hade jag haft pengar hade jag tapetserat mina väggar med trevliga ramar av alla dess slag! I ett annat liv kanske.

freddag

Aktiv medlem
kul med egensydda väskor. uppdatera gärna tråden med den processen :)

cykelphilip

Aktiv medlem
kul med egensydda väskor. uppdatera gärna tråden med den processen :)
Absolut, öppnade rampaketet i helgen, så har måttat upp det jag behöver för att börja i veckan. Kommer göra ramväskan och styr/sadel fästena (för drybags) i Ikeas blå-påse-material. Inte hi-tech nylon ripstop riktigt men känns lagom vattentätt, lättviktigt, hållbart och billigt för min kassa. Kommer bli en spännande resa!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Absolut, öppnade rampaketet i helgen, så har måttat upp det jag behöver för att börja i veckan. Kommer göra ramväskan och styr/sadel fästena (för drybags) i Ikeas blå-påse-material. Inte hi-tech nylon ripstop riktigt men känns lagom vattentätt, lättviktigt, hållbart och billigt för min kassa. Kommer bli en spännande resa!

Cool madmax-tagervadmanhaver-känsla med Ikeas påsar. Tips för vattentäthet är att tejpa sömmarna inifrån. Kanske med gaffatejp?

cykelphilip

Aktiv medlem
Sen uppdatering. Blev lite ivrig när hjulen väl kom så slängde ihop hojen och tog en längre jungfrurunda (Södertälje - Sollentuna - Södertälje), så glömde fotografera. Men nu är det tvättad och fått en photosession i solnedgången mot garageväggen.

Delar som tillkommit sedan sist:
- Hjulpar: Mavic open pro disc UST fälgar, sapim ekrar och nipplar, Superstar Components V6 nav
- Däck: Schwalbe g-one allround TLE 40mm
- Sadelstolpe: Specialized AL 27.2, 330mm
- Vevparti: Shimano GRX 1x, den lättare varianten, 42t, 172.5mm arm
- Styrstam: Tec ultimus carbon 110mm +-6 deg,
- Kombipedaler
- J&L trissor (keramiska tror jag)
- Flaskhållare elite

Väger cykeln någon dag när jag har en våg. Den är inte tung, men inte fjäderlätt heller. Jag är också medveten om att högerreglage är snett, har rättat till det, samt att vänster endcap är vit, tappade min under turen.

Är sjukt nöjd än så länge. Har aldrig provat 1x tidigare, men diggar det än så länge, simpelt och "rent". På min racer kommer jag nog dock vilja köra 2x, när man ändå ligger och trampar mest platt så kan det vara skönt med att ha fler inkrement i växlarna. Diggar även hydraliska bromsarna, biter snabbt och agilt. Dem tjuter en del dock, nån som har tips på hur man tystar ner dem? Diggar även att ha feta däck, man känner sig trygg på sadeln, trots hål och trottoarer.

Bilagor

• IMG_20200614_204220.jpg
    IMG_20200614_204220.jpg
    1.5 MB · Besök: 244
  • IMG_20200614_204250.jpg
    IMG_20200614_204250.jpg
    1.5 MB · Besök: 242
  • IMG_20200614_204300.jpg
    IMG_20200614_204300.jpg
    1.4 MB · Besök: 218
  • IMG_20200614_204354.jpg
    IMG_20200614_204354.jpg
    1.9 MB · Besök: 210
  • IMG_20200614_204317.jpg
    IMG_20200614_204317.jpg
    1.5 MB · Besök: 207
  • IMG_20200614_204322.jpg
    IMG_20200614_204322.jpg
    1.2 MB · Besök: 208

cykelphilip

Aktiv medlem
Uppdatering, vägde in hojen på badrumsvågen med en nogrannhet på 0.1kg, visade den 10.4 kg, inte så pjåkigt med tanke på att sadeln väger mer än ett halft kilo. Nu väsksyjunta, alphaversionen av styrväskan är klar och monterad, skall teståkas i veckan. Ska försöka få till en ramväska innan dess också. Sys av ikeapåsar och en gammal trasig ryggsäck, samt lite kardborreband samt två gardinstängshållare för att hålla väskorna stabilt ovanför däcket. Detta är budgetbikepacking i sitt esse, ah förutom den väldigt dyra titanramen då..

Bilagor

• 104170935_576418116610226_543647765516266076_n.jpg
    104170935_576418116610226_543647765516266076_n.jpg
    575.5 KB · Besök: 165
  • 104373155_582780059338308_2382563769010277633_n.jpg
    104373155_582780059338308_2382563769010277633_n.jpg
    158.3 KB · Besök: 169
  • 104908106_580386156226295_8933168393239296584_n.jpg
    104908106_580386156226295_8933168393239296584_n.jpg
    57.3 KB · Besök: 151

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer