[Byggtråd] Miyata 1000 blir en grusvägscykel

Peth

Aktiv medlem
Snubblade över en Miyata 1000 för en spottstyver och kunde inte låta bli att klicka hem den, trots att cykelkontot egentligen är fullt. Frågan var bara ”vad ska jag med en Miyata 1000 till?”. Jag saknar ju en grusvägscykel utan skärmar, en sån får det bli!

Utgångspunkten är denna, lite repor i lacken och lite rostig på sina ställen, men inget katastrofalt. Styret har flare och är hela 44 cm nere i bocken, Gravel Galore!
0E9C7F5F-B807-4EBF-9285-75F579EB8B46.jpeg

Massor med roliga saker är på väg från internets i detta nu.
Har roat mig lite under kvällen att demontera lite.
89E128CC-C31B-4C0F-8EA5-325BE79CEB7E.jpeg

Vevpartiet ser knappt använt ut.
AE7C5076-E58B-4C7C-9959-8BEE2D9118D5.jpeg

Det kommer bli så bra!

(hoppas jag)

Bonicon

Aktiv medlem
Snubblade över en Miyata 1000 för en spottstyver och kunde inte låta bli att klicka hem den, trots att cykelkontot egentligen är fullt. Frågan var bara ”vad ska jag med en Miyata 1000 till?”. Jag saknar ju en grusvägscykel utan skärmar, en sån får det bli!

Utgångspunkten är denna, lite repor i lacken och lite rostig på sina ställen, men inget katastrofalt. Styret har flare och är hela 44 cm nere i bocken, Gravel Galore!
Visa bilaga 480641
Massor med roliga saker är på väg från internets i detta nu.
Har roat mig lite under kvällen att demontera lite.
Visa bilaga 480642

Vevpartiet ser knappt använt ut.
Visa bilaga 480643
Det kommer bli så bra!

(hoppas jag)
Snygg ram, gillar färgen också, det blir nog bra när du får bort lite grejer så man ser de smäckra detaljerna. Coolt med bakbromsen på insidan. Hur breda däck får du in? Skinwall?

Christer Glenning ringde också och ville ha tillbaka sin rattmuff, så vad ska du göra med styrlinda? Haha, skojar bara...ser lite dominant ut, men funkar väl för att dämpa vibrationer.

Peth

Aktiv medlem
Snygg ram, gillar färgen också, det blir nog bra när du får bort lite grejer så man ser de smäckra detaljerna. Coolt med bakbromsen på insidan. Hur breda däck får du in? Skinwall?

Christer Glenning ringde också och ville ha tillbaka sin rattmuff, så vad ska du göra med styrlinda? Haha, skojar bara...ser lite dominant ut, men funkar väl för att dämpa vibrationer.
Får in minst 35 mm, så ett set med 35 mm är på väg hit i detta nu. Även ny styrlinda ligger på en lastbil någonstans söderöver. Var ju väldigt poppis med skumgrepp på bockstyre en gång i tiden. Fult som stryk, och så kan vi ju inte ha det!

Vippen

Aktiv medlem
Då ska vi se, tror jag köper ett nytt vevlager.

Tidig fredag på Norrlandsfilialen... ;-)

Det där lagret er väl ut som det borde gå att få snurr på, eller är lagerbanorna på axeln för risiga? Skall du crossa är det väl, förutom en generell överhalning, bara att skala av allt onödigt och byta sadel och styrlinda så har du en riktig grusvägsjuvel. Hur som helst har du ett kanonbygge på gång, stå på!

BFS

Aktiv medlem
Tidig fredag på Norrlandsfilialen... ;-)

Det där lagret er väl ut som det borde gå att få snurr på, eller är lagerbanorna på axeln för risiga? Skall du crossa är det väl, förutom en generell överhalning, bara att skala av allt onödigt och byta sadel och styrlinda så har du en riktig grusvägsjuvel. Hur som helst har du ett kanonbygge på gång, stå på!
Lagerbanorna på axeln såg tyvärr rätt risiga ut.

Peth

Aktiv medlem
Det här blir mycket bra...jag hade just nu min premiärtur med min nya Brooks Cambium, är inte helt övertygad om att den är så bekväm som alla säger, men jag får nöta lite mer på den...utseendemässigt är den top.
Utseendet är väl det som räknas? Vore trist om den inte blir bra, den kostar ju ändå en slant.

Ungarna har byggt pärlplattor hela kvällen. Jag har putsat vevparti.
1EAAA594-B074-44A2-96C5-B387897F8989.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Utseendet är väl det som räknas? Vore trist om den inte blir bra, den kostar ju ändå en slant.

Ungarna har byggt pärlplattor hela kvällen. Jag har putsat vevparti.
Visa bilaga 481072
Var ute på en längre tur idag, 2,5 timmar...och efter första timmen brukar det bli progressivt värre, men nu känns det som om det snarare blir bättre, så jag antar att min Cambium kommer att funka, ska laborera lite mer med sadelposition. Har Carver versionen, du verkar ha den utan cut-out.

ostrand

Aktiv medlem
"Oi, Watanabe-kun, hora, kono Sueedenjin wa anna furui yatsu de Guraveru-bike ga dekita! Mada ureru kanaa..." *suger luft genom tänderna*

Sorry, 5 år i Japan sätter sina spår...
har tyvärr glömt det mesta av språket efter mitt år i Sapporo som utbytesstudent 92-93...

rödblå

Aktiv medlem
Fy. Kan knappt vänta på att få se slutresultatet.

Skulle nog vara snyggt att byta till rå alu nitar på sadeln för att matcha dina nypolerade komponenter. Men knappast värt priset av en halv cambium sadel.
IMG_20191012_112133_1_1.jpg

NotReallyGunde

Aktiv medlem
OM jag, mot all förmodan, skulle prova liknande projekt i en avlägsen framtid i en galax långt långt borta.
KAn man montera nya växelhandtag på en sådan tingest? ok kan kan man men blir det funktionellt?

Peth

Aktiv medlem
Fy. Kan knappt vänta på att få se slutresultatet.

Skulle nog vara snyggt att byta till rå alu nitar på sadeln för att matcha dina nypolerade komponenter. Men knappast värt priset av en halv cambium sadel.
IMG_20191012_112133_1_1.jpg
Tror de svarta nitarna kommer lira bra med de svarta detaljer som finns i form av hoods, däck, vajerhöljen, styrändspluggar och växlar. Får inte bli för mycket bling på den här – lagomt mycket bara.

velovin

Aktiv medlem
OM jag, mot all förmodan, skulle prova liknande projekt i en avlägsen framtid i en galax långt långt borta.
KAn man montera nya växelhandtag på en sådan tingest? ok kan kan man men blir det funktionellt?
Det går utmärkt. Det som kan vara begränsningen är väl hur många växlar som baknavet kan ta. Men niodelat ska inte vara något problem (tror jag). Kör ex. Gevenalles kombinerade friktion- och indexerade reglage så behöver det inte bli så definitivt.

Peth

Aktiv medlem
Japp, finns fortfarande sjudelat från Microshift (eller Micronew som de heter ibland). Kostar en femhundring för reglagen, sen behövs vajerstopp och ny frikrans och det finns också. Osäker på om ny bakväxel behövs.

Peth

Aktiv medlem
Det går utmärkt. Det som kan vara begränsningen är väl hur många växlar som baknavet kan ta. Men niodelat ska inte vara något problem (tror jag). Kör ex. Gevenalles kombinerade friktion- och indexerade reglage så behöver det inte bli så definitivt.
Just denna cykel har frikrans och 126 mm nav bak. Niodelat kräver 130 mm nav (brukar funka att klämma in i ramen men inte helt säkert) samt kassett, så ett nytt bakhjul måste till då.

LTS

Aktiv medlem
MicroSHIFT och MicroNEW har ingenting med varandra att göra. MicroSHIFT är orginalet från Taiwan. MicroNEW är kopior från Kina.
Se första kommentaren https://road.cc/content/forum/254023-microshift-r-series-r8r9-groupset

LWB

Aktiv medlem
Tror de svarta nitarna kommer lira bra med de svarta detaljer som finns i form av hoods, däck, vajerhöljen, styrändspluggar och växlar. Får inte bli för mycket bling på den här – lagomt mycket bara.
Kör på svart och nöt sadeln tills de är alu-rena. Jag bifogar en bild på Jim Marshalls Leica M4 som inspiration:
DFD21668-FDE0-487E-B6CE-6BCC1BC33ECD.jpeg

Peth

Aktiv medlem
MicroSHIFT och MicroNEW har ingenting med varandra att göra. MicroSHIFT är orginalet från Taiwan. MicroNEW är kopior från Kina.
Se första kommentaren https://road.cc/content/forum/254023-microshift-r-series-r8r9-groupset

Ojdå, då blir det inte något från Micronew. Tack för info!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer