[Byggtråd] Miyata 1000 blir en grusvägscykel

LWB

Aktiv medlem
Så länge det är en stålram går det fint att klämma in några millimeter extra.
Jag har gjort lite halvtrötta efterforskningar och när jag för egen del sammanfattar så blir det ungefär såhär:
Många verkar köra med 130 mm i sina 126 mm tusingar utan andra ordningar än att de tänjer bakbenen en smula när de ska ta av/sätta i hjulet.
Några kallsmider från 126 till 135 mm och riktar om drop outs:en samt svettas över att operationen ska sluta i katastrof. Jag har sett rekommendationen att dra en rem runt "bryggorna" på sadel- och kedjestag för att inte fresta för hårt där.

Den behagliga medelvägen är de som kallsmider lite lagom upp till 130 mm, riktar upp drop outs:en och sen kör och är glada.
Detta är vad jag planerar för min, om jag hittar något roligt nav för 130 mm kassett som är silvrigt, 36h och inte alltför fult.

HåkanC

Aktiv medlem
Detta är vad jag planerar för min, om jag hittar något roligt nav för 130 mm kassett som är silvrigt, 36h och inte alltför fult.
Kanske inte så roligt, men ett bra och blankpolerat (snyggare än silvrigt),
130mm nav tycker jag detta är
shimano-dura-ace-fh-7850.jpg

Shimano Dura-Ace FH-7850
Tyvärr har det inte tillverkats på många år så det blir till att leta...

LWB

Aktiv medlem
Kanske inte så roligt, men ett bra och blankpolerat (snyggare än silvrigt),
130mm nav tycker jag detta är
Visa bilaga 481730
Shimano Dura-Ace FH-7850
Tyvärr har det inte tillverkats på många år så det blir till att leta...
Det är definitivt en av kandidaterna.
Och silvrigt i det här avseendet är helt klart lika med polerat, klart snyggast!

BFS

Aktiv medlem
Jag var lite skeptisk i början (gillar det funktionella originalstuket) men jag börjar misstänka att det kommer att bli en väldigt stilig cykel. :)

Peth

Aktiv medlem
Jag var lite skeptisk i början (gillar det funktionella originalstuket) men jag börjar misstänka att det kommer att bli en väldigt stilig cykel. :)
Jag var också lite tveksam, får man göra såhär mot en ikonisk cykel? Det får man tydligen, och det kommer bli superbra! Eller, den kommer se superbra ut, sen om det går att cykla på den återstår att se. Hellre att cykeln blir använd än att den står och rostar sönder tänker jag.

BFS

Aktiv medlem
Jag var också lite tveksam, får man göra såhär mot en ikonisk cykel? Det får man tydligen, och det kommer bli superbra! Eller, den kommer se superbra ut, sen om det går att cykla på den återstår att se. Hellre att cykeln blir använd än att den står och rostar sönder tänker jag.
Sätter du lite plastfilm på sadelröret (trist att få stenskott på fin gammal originallack) och inte slänger bort originalgrejorna, så är ju ikonen kvar (bara lite isärplockad).

Peth

Aktiv medlem
Gjorde misstaget att inte beställa nya hoods till bromshandtagen i samma veva som jag beställde allt annat. Nu är det bara att vänta på att de kommer med brevbäraren. Resten går inte att göra innan hoodsen finns på plats.

Peth

Aktiv medlem
Wow! Helt rätt val av sadel och styrlinda... men hur känns den att cykla på?
Den känns bra, ganska sportig sittställning. Går stabilt på ojämnt underlag. Känns ovant att släppa styret och växla när det är lite stökigt. Har bara cyklat 4 km, får cykla lite längre innan det blir ett definitivt utlåtande.

Vippen

Aktiv medlem
Mycket fräsig! Hoppa den får klämma mycket fint grus framöver! Och att det går att växla när det stökar på. Eller så lär du dig bryta på tunga växlar i väntan på jämnare underlag.

Peth

Aktiv medlem
Nu ska man bara hitta ett par små (5-7 liter) väskor så man får användning för lowridersarna. Blir ju ingen långtouring, så inget behov av stora väskor.

BFS

Aktiv medlem
Snygg hoj! Mer bilder! Vad gäller Biltemas små väskor har de (av nån anledning) snabbfästen för riktigt grova pakethållare (15 mm diameter). Det går såklart att lösa men den där cykeln borde ha klassigare packväskor än Biltemas.

LWB

Aktiv medlem
Hur funkar det med bomullslinda, räcker ett varv eller kör man flera? Är lack ett måste?
Jag är rookie på krullstyre så jag vet inte hur det ”ska” vara. Men jag har kört ett lager bomullslinda och olika mycket schellack på olika cyklar. Snyggast är nog den bruna lindan på min M1000 där jag bara har ett lager schellack. Fler lager skyddar bättre men jag gillar att det ännu är lite bomullskänsla kvar och inte är så glansigt. Efterhand som den används och nöts ned får det bli ett till lager.

Nån gång fanns inte Newbaum hos min lbs så det blev nån annan linda. Klart mindre medgörlig än Newbaum!

Ett lager bomull ger ingen mjuk och dämpande lindning. Men viktigast är ju ändå att vara snygg...

Kalle med K

Aktiv medlem
Hur funkar det med bomullslinda, räcker ett varv eller kör man flera? Är lack ett måste?
Om jag inte missminner mej alltför mycket, så är Newbaum aningen bredare och lite lösare vävd än andra bomullsbindor. Vävningen gör att man kan dra den lite mer i sidled och får en tajtare lindning. Aldrig lacka en binda, den är till för att ge händerna ett bra fäste och det gör den bäst obehandlad. Dom är såpass billiga att man gott kan byta linda när den blivit alltför ful. Mercxk lär ha bytt dagligen. Med utvändiga bromswirar börjar du inifrån och går utåt, med broms och växelwirar börjar du utifrån och går inåt.

DarthVidar

Aktiv medlem
Snyggt bygge! Höll på med något liknande för något år sedan!

Vad gäller nav är dessa tillräckligt fina? 130mm, 36h, klarar 9-delad kassett, lagren känns underbara! Köptes till ett liknande bygge men eftersom ramen vart för stor sålde jag det innan jag hann göra något med dessa. De är dina för några hundralappar om du vill ha dem!
32613CA7-0999-429E-AC87-59E0828B888A.jpeg
0126D1B9-8902-484F-ADC1-2FFC542CB1ED.jpeg
A3BE3A9C-B845-4C2A-9266-BF586105C3AF.jpeg
5A5C1FFE-2528-4200-8C6C-19A7FD2DD31A.jpeg

Bilagor

• 4D97C37D-4B0F-41EE-8E51-9BF46BA1101E.jpeg
    4D97C37D-4B0F-41EE-8E51-9BF46BA1101E.jpeg
    587.9 KB · Besök: 7

Peth

Aktiv medlem
Så, vad blir omdömet efter en tvåtimmarsrunda? Jo, det här var kul, riktigt kul. Stabil och lättstyrd på samma gång, däcken hanterade slirigt underlag riktigt bra. Sadeln flexade rätt härligt när vägen var ojämn och bromsarna nöp fint. Miyata 1000 som gruscykel levererar.
D5F0303B-4175-4B1F-8D54-CFB7E6ADC9E6.jpeg

9DA44878-F08E-46D2-AEA5-E6E1AFC14EC0.jpeg

77C0474B-6670-4BF5-BF8E-778519B7A67B.jpeg

2F7FF3AF-DB11-47FE-A2E9-0DAA5B1CDF60.jpeg

rödblå

Aktiv medlem
Så, vad blir omdömet efter en tvåtimmarsrunda? Jo, det här var kul, riktigt kul. Stabil och lättstyrd på samma gång, däcken hanterade slirigt underlag riktigt bra. Sadeln flexade rätt härligt när vägen var ojämn och bromsarna nöp fint. Miyata 1000 som gruscykel levererar.
Hur känns ramväxel på en gruscykel? Saknar du växelreglage på styret? Är det friktion eller indexerad växel?

Peth

Aktiv medlem
Hur känns ramväxel på en gruscykel? Saknar du växelreglage på styret? Är det friktion eller indexerad växel?
Det är självklart mycket enklare med brifters, men det funkade förvånansvärt bra med ramväxlar. Det blir lite mer spännande om inte annat. Man får antingen planera bra, eller stå sitt kast och trycka på/fladdra runt. Cyklade 3 km på väg där tjälen precis släppt, då var det inte läge att växla hursomhelst, men jag kom fram även där. Såg till att ha i låg växel från början bara.

Edit: indexerade växlar bak, friktion fram.

HåkanC

Aktiv medlem
Fast nu är det ju en grushoj, och inte en Randnner (sic). Honjo i all ära, men den där jonnen ser bättre ut skärmlös.
Nja
Det finns större anledning till att ha skärmar på en gruscykel än en randonneurcykel
Mkt pga den stora praktiska fördelen

Men ännu mer pga utseendet, för hur snyggt är det här
2f7ff3af-db11-47fe-a2e9-0daa5b1cdf60-jpeg.483136

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer