[Byggtråd] Miyata 1000 blir en grusvägscykel

Peth

Aktiv medlem
Nja
Det finns större anledning till att ha skärmar på en gruscykel än en randonneurcykel
Mkt pga den stora praktiska fördelen

Men ännu mer pga utseendet, för hur snyggt är det här
2f7ff3af-db11-47fe-a2e9-0daa5b1cdf60-jpeg.483136
Det där gick över med lite borste, vatten och tvättservett. 😀

Peth

Aktiv medlem
Nja
Det finns större anledning till att ha skärmar på en gruscykel än en randonneurcykel

Till mitt försvar ska tilläggas att jag trodde det skulle vara torrare ute, hade inte alls räknat med 3 km sladdfest på lerig och spårig väg. Valde exempelvis den vita tröjan över den svarta, vilket med facit på hand var ett felbeslut.

HåkanC

Aktiv medlem
Till mitt försvar ska tilläggas att jag trodde det skulle vara torrare ute, hade inte alls räknat med 3 km sladdfest på lerig och spårig väg. Valde exempelvis den vita tröjan över den svarta, vilket med facit på hand var ett felbeslut.
Konsekvenserna av sådana felbeslut blir mindre allvarliga för både cykel och kläder med skärmar. Att vägar, särskilt grusvägar, är blöta, leriga, skitiga en stor del av året när man cyklar i Sverige är väl inte en överraskning för ngn?

velovin

Aktiv medlem
Nja

När man börjar lyfta fram praktiska fördelar med cyklar eller komponenter brukar jag kontra med det tyska touringstyret:
1618821506771.png

Superpraktiskt. Men... hellre en skitig snyggcykel än en skitful cykla-längs-Mosel-cykel.

Detta är såklart bara mina högst personliga åsikter, och alla får naturligtvis cykla på vad de trivs / har / har råd med.

HåkanC

Aktiv medlem
Vi har alla en skamgräns, även om jag har flera cyklar utan skärmar än med så går den för mig, åtminstone vad gäller cyklar för att använda i blöta, grusiga och allmänt skitiga förhållanden helt klart på andra sidan skärmanvändandegränsen.
Konsekvenserna är för mig helt klart "värre"
Men jag har ännu inte känt,och kommer förhoppningsvis aldrig känna, ngn som helst dragning efter ett sådant "tyskstyre"

Peth

Aktiv medlem
Spännande debatt detta, keep it up!

Just på denna cykel ville jag inte ha skärmar för att:
1. Jag har redan tre cyklar med stänkskärmar. Någonstans får det vara nog.
2. Inte säkert att det gått in 35 mm däck med stänkskärmar. Och för tight är väl inte helt bra när det dras med grus runt.
3. Jag vill ha en snygg hoj för soliga dagar på sportgrus. Lite smuts och damm överlever jag, igår blev det lite mer än vad som var tänkt – men det gick det med.

Jag är i alla fall löjligt nöjd

DarthVidar

Aktiv medlem
Spännande debatt detta, keep it up!

Just på denna cykel ville jag inte ha skärmar för att:
1. Jag har redan tre cyklar med stänkskärmar. Någonstans får det vara nog.
2. Inte säkert att det gått in 35 mm däck med stänkskärmar. Och för tight är väl inte helt bra när det dras med grus runt.
3. Jag vill ha en snygg hoj för soliga dagar på sportgrus. Lite smuts och damm överlever jag, igår blev det lite mer än vad som var tänkt – men det gick det med.

Jag är i alla fall löjligt nöjd
Jag tycker att det var helt rätt att dumpa skärmarna, cykeln är ju himla fin!

Men det är bra att vi nu vet att det är med livet som insats man kör utan skärmar!

LWB

Aktiv medlem
I analogi med det gamla talesättet ”ingen gång är ingen gång, en enda gång är en vana” så räknar jag och säkert många med mig med många fler märgfulla berättelser om Grusrusarens färder och irrfärder från och med nu. Med bilder, svårighetsgraderingar, fortsatta reflektioner om hur cykeln uppför sig osv. Känn ingen press, men bara så att du vet vad som har satts i rullning.

Jag funderar lite lojt på att själv ge mig ut på tur och idka primärupplevelse av gruscykling i stället för att förlita mig på andras berättelser, men i väntan på nästa OS så...

BFS

Aktiv medlem
När man börjar lyfta fram praktiska fördelar med cyklar eller komponenter brukar jag kontra med det tyska touringstyret:
Visa bilaga 483247

Superpraktiskt. Men... hellre en skitig snyggcykel än en skitful cykla-längs-Mosel-cykel.

Detta är såklart bara mina högst personliga åsikter, och alla får naturligtvis cykla på vad de trivs / har / har råd med.
"Tyska touringstyren" är skitfula. Och faktiskt är de ganska dåliga för aktiv cykling (oavsett om cykeln är snygg eller ful).

mzi

Aktiv medlem
Det första jobb som jag sa att jag ville ha var "rallybilsnedsmutsare", så jag håller med om att lite lera är väldigt snyggt och tufft.

Snuten

Aktiv medlem
Visa bilaga 483247

Är ett sådant där krulligt touringstyre verkligen så skönt och praltiskt som det påstås? Har aldrig provat något. Tycker att det känns som en överarbetad teoretisk lösning.

BFS

Aktiv medlem
Är ett sådant där krulligt touringstyre verkligen så skönt och praltiskt som det påstås? Har aldrig provat något. Tycker att det känns som en överarbetad teoretisk lösning.
Det är ett bra styre om man vill sitta upprätt och ha positioner att välja mellan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer