Hurra, nu kommer det äntligen en liten uppdatering. Spoiler alert: Mycket tid har lagts på att fixa skärmar och belysning. Här kommer bilder!
Visa bilaga 616210
Vet inte om det gäller alla Gilles Berthouds skärmar men mina var helt oborrade bak vilket innebar att jag var tvungen att göra det jag gör sämst: mäta noga. Här syns hålet som ska fästa under sadelstagsbryggan.
Visa bilaga 616211
Som en schmäck! Är kanske inte så kass som jag tror?
Visa bilaga 616213
Precis som mellan gaffelbenen fick jag banka lite på skärmen för att få den att passa bra. Drog ner skärmen lite exta för att skydda vevlagret från skvätt.
Visa bilaga 616215
Titta va fint det blev efter en jävla massa knådande. I efterhand skulle jag kanske köpt skärmar för 622 och minskat radien istället för det motsatta. Då hade jag fått mer skärm för pengarna = bättre täckning. En hypotetisk lärdom till nästa bygge. Observera att stagen inte kapats eller monterats. Om man tvingar in skärmen att passa runt hjulet med stagen finns en ökad risk för att den spricker har jag läst. Men mest är det fusk att göra så.
Visa bilaga 616217
Titta en baklampa!
Visa bilaga 616218
På undersidan av kedjestagen upptäckte jag en begynnande spricka som inte syntes när lacken låg på.
Visa bilaga 616220
Borrade hål i ändarna på sprickan för att förhindra vidare sprickbildning och vips så fick jag en naturlig ingång att dra kabeln till baklampan inne i ramen. Win!
Visa bilaga 616221
In genom undersidan av kedjestaget och vidare genom vevhuset.
Visa bilaga 616222
Fiskar kabel med mässingstråd genom diagonalröret.
Visa bilaga 616223
Napp!
Visa bilaga 616224
Nu var planen att även leda kabeln till framlampan via insidan av ramen och längs med sidan av framskärmen. Borrade några fina hål men fick inte ner kabeln till dropoutsen och navet. Insåg snabbt att jag glömt bort att lowriderfästet är gängat genom hela gaffelbenet och att detta aldrig skulle gå. Hepp!
Visa bilaga 616232
Här syns dragningen av kabeln till baklampan. Längs insidan av skärmen, ut och sen in igen via vänstra kedjestaget.
Visa bilaga 616234
Och här kommer den ut från undersidan av diagonalröret och sen ner i framskärmen. Lade till två lager krympslang runt kabeln för att undvika skav.
Detta gick rätt fort att skriva men tog fan lång tid att göra för en novis som mig. Vad återstår nu då? Inte mycket! Bromsarna ska på och justeras samt reglage. Sen ska kedja på. Och kabeln till framlampan måste kapas och fästas på insidan av gaffelbenets utsida. Sen är den redo att provcyklas om jag inte glömt något.
Provade montera flaskställ, lowriders och väska för att få upp moralen så här på sluttampen. Så här ser cykeln ut just nu:
Visa bilaga 616238
Tack för att du orkade kolla/läsa ända hit!!