(Byggtråd) Miyata Triple Cross från 1990 blir Ghetto-Gravel.

Hittade en i princip oanvänd Miyata Triple Cross från 1990 (tror jag) på FB marketplace och kunde inte låta bli att köpa. Den är dessutom inköpt på Öster Cykel i Jönköping vilket ger härlig lokal förankring för min del.

Har sedan länge en Miyata racer som jag är omåttligt förtjust i och tänker att en Miyata-gravel kommer att bli en favoritcykel för allt som har med grusvägar att göra.

Planen är 1x10 drivlina med 40-klinga och 11-36 kassett. Det blir ett ihopplock av sånt som redan finns hemma tillsammans med lite nyinköpta smådelar.

Bilagor

Gorby

Medlem
Gött!
Har ett likadant projekt på gång.
Vill du så får du gärna meddela vilken färgkod vi har på den ;)
Min hade några skav som jag tänkte dutta i först.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Bästa delen av bygget😃Nu blir allt bara bättre och snyggare, kommer bli grymt bra.
Roligt att du gör ngt ball av en Triple Cross, dom brukar oftast misshandlas till döds.

Monterade bort vevpartiet och nästan hela vevlagret. Hylsan som är iskruvad på drivsidan rubbar sig inte. Jag har preppat med lite 556 så det löser sig nog.

Började sedan med att limma fast ena ”porten” där bromskabeln går in i överröret. Den satt lite halvlöst men lite epoxy gjorde susen.

Stötte senare på ett problem med främre bromsen. De gamla cantisarna sitter så att hela bromsklossen ligger framför gaffelbenen men när jag monterat dit mina nyinköpta mini-v fick inte klossarna plats eftersom de ligger innanför gaffelbenen. Jag monterar dit den gamla cantisen så länge.

Har monterat stam, styre och hjul samt däck också mest för att få en känsla av hur cykeln ser ut och hur proportionerna blir. Stammen är slammad men jag behöver få upp den några centimeter så det är tur att jag har en ahead-adapter som går att höja.

Fortsättning följer.

Bilagor

Gorby

Medlem
Najs!👍
Fråga på mini v-bromsarna, hur funkar det om man vill ha skärmar på? Blir det för tight?

Thuna

Medlem
Följer!! Skall bli kul att se slutresultatet.
Jag byggde en snarlik skapelse på en TripleCross i början av sommaren. Jättetrevlig cykel.
Sram Rival 22 50/34, 11/28 och Shimano CX50 cantibromsar.
Annan sadel nu och skärmar. Regelvidrig bild ;-)

Bilagor

Thuna sa:
Följer!! Skall bli kul att se slutresultatet.
Jag byggde en snarlik skapelse på en TripleCross i början av sommaren. Jättetrevlig cykel.
Sram Rival 22 50/34, 11/28 och Shimano CX50 cantibromsar.
Annan sadel nu och skärmar. Regelvidrig bild ;-)
Den ser riktigt fin ut. Hur feta däck har du?

Gorby

Medlem
Ser ut att vara 35:or. Testade lite snabbt på min och 40:or får plats.

edit: 42 funkar också men sen är det tight

Senast ändrad:
Efter debaclet med bromsarna som inte fick plats åkte jag en sväng till kommunens cykelåtervinning där de säljer och mekar gamla cyklar. Jag fick fritt fram att rota i en stor låda med framgafflar och hittade till slut en som passade.

1-tumsgafflar för 28-tum och med fästen för v-broms och rätt längd på gaffelröret växer inte på träd så det kändes riktigt bra att hitta en som passade och som dessutom var svart. Att den sedan kostade en tjuga och hade gott om plats för de nya bromsarna gjorde inte saken sämre.

Lite fix och trix med shims, silvertejp och spacers gav en estetiskt vettig lösning på höjningen av styrstammen. Jag är mycket nöjd med det röd/svarta temat och imorgon byter jag ut sadeln också för färgharmoni.

Bilagor

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Doughboy72 sa:
Efter debaclet med bromsarna som inte fick plats åkte jag en sväng till kommunens cykelåtervinning där de säljer och mekar gamla cyklar. Jag fick fritt fram att rota i en stor låda med framgafflar och hittade till slut en som passade.

1-tumsgafflar för 28-tum och med fästen för v-broms och rätt längd på gaffelröret växer inte på träd så det kändes riktigt bra att hitta en som passade och som dessutom var svart. Att den sedan kostade en tjuga och hade gott om plats för de nya bromsarna gjorde inte saken sämre.

Lite fix och trix med shims, silvertejp och spacers gav en estetiskt vettig lösning på höjningen av styrstammen. Jag är mycket nöjd med det röd/svarta temat och imorgon byter jag ut sadeln också för färgharmoni.

Roligt och tilltalande bygge, snyggt!

Willie

Aktiv medlem
Kul bygge!

Charmigt också att kunna sticka till kommunens cykelåtervinning och bara rota lös. Blir ju en extra dimension av att skapa sig sitt eget i byggandet att få mecka ihop lite custom lösningar =)

Gorby

Medlem
Det ser riktigt nice ut!
Hur går det med bygget? Stannat av lite i julstöket?

Bygget fortskrider och min Miyata är nu klädd likadant som brudar i amerikanska filmer:

Something old, something new, something borrowed, something blue.

Gammal ram, lite nya delar som bromsar och vevlager, lånat styre och reglage från en av mina andra cyklar samt en blå 40t-klinga från Superstar Components.

Cykeln har också fått lite flärd i form av en 130mm kolfiberstam som jag köpte av Kim Magnusson härom dagen. Min 110mm som jag satte dit från början gav inte riktigt bra sittställning.

Trodde inte jag hade nån kassett liggande men hittade en 12-25 som åkte på bara för att jag var så sugen att komma ut. 40-25 är väl inte optimalt som lättaste växel men jag cyklade Klevaliden tre gånger på raken med 39-25 som lättaste för ett par år sedan så det funkar så länge. Ska beställa en ny 11-36 kassett snart samt längre sadelstolpe med lite mer setback för att ytterligare kunna optimera sittställningen.
Sadeln ska fortfarande bytas till en svart.

Den är ljuvlig att cykla på och med ett par bättre och något bredare däck samt kassett med större omfång kommer det att bli en riktig favorit på grusvägarna.

Bilagor

Senast ändrad:

Mathias

Aktiv medlem
Så sjukt mycket snyggare än originalet. Men kanske en svart sadel ändå matchar resten bättre?

desmo

Aktiv medlem
Jag gillar bygget! Jag blir inspirerad att bygga något liknande själv. Inte för att jag behöver, utan för att det är kul!

Efter lite uppehåll i bygget och väntan på ny kassett, sadelstolpe och flaskhållare samt ett lokalt happyköp av sadel är nu Miyatan klar. Jag är oerhört nöjd. Cykeln går silkeslent och tyst.

Fick några punkteringar under de första rundorna på dödsgrusade vägar och införskaffade då silikoninlägg att ha mellan slang och däck vilket sedan har resulterat i noll punkor. Rekommenderas alltså!!
E4F6E89A-BF74-464D-A965-1AB2FA1FC7D0.jpeg
F574B3DE-C366-497B-8169-FCA3E91D1EAE.jpeg

Vippen

Aktiv medlem
Mycket trevligt bygge! Precis lagom snyggt på det hela taget (med lite reservation för den blå klingan...), hur är den att åka på? Har du koll på vad den väger?

Inte utan att jag också blir lite sugen. Det ligger en Valley Runner Carbon på vinden och väntar på inspiration...

Håller med om invändningen mot blå klingan. Hade den liggandes i oöppnad förpackning så den fick hänga med.

Vet ej vikt. Gissar ca 11. Inga komponenter på cykeln mer än styrstammen som jag köpte av Kim Magnusson är lätta.

Den är oerhört skön att åka på och kommer att rulla mycket framöver. Det är helt säkert.

salle

Aktiv medlem
Blev ju kanon! Vad är det för sti-reglage som funkar ihop med bromsarna?

Vippen

Aktiv medlem
Den är oerhört skön att åka på och kommer att rulla mycket framöver. Det är helt säkert.

Det kan jag tänka mig, "the Feel of Steel"... Kul att du fixat till den och att den kommer till användning! Det är onekligen något speciellt med en klassiskt spinkig stålram med horisontellt överrör, sånt vill man se mer av ute på vägarna.

Om nån bryr sig...…

Har nu cyklat i runda slängar 100 mil på cykeln och den har blivit en riktig favorit. Planen för nya däck var först Panaracer Pasela men det blev ett par 35mm Continental Sports Contact istället och jag är oerhört nöjd. De rullar lätt och mjukt och trots många mil grus och stig har jag inte fått någon punktering än. Det är inte heller några större problem att hålla rimlig landsvägsfart om det är asfalt som bjuds.

Har uppgradering till 11-delad drivlina på gång med nya hjul och Ultegra 6800-reglage samt en 11-36 kassett från Sram. Även ny 44-klinga kommer att åka på för att få bättre fartresurser på släta underlag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer