[Byggtråd] Miyata Triple Cross

aben

Aktiv medlem
Hehe, så många ramväxlar och pakethållare kommer det inte bli, men hoppas få ihop en bra cykel ändå!😊

Det står UA51179 och sen 58 vid sidan av. Vet man vilken årsmodell det är då?

58 antar jag är storleken. Centrum vevpart - toppen sadelröret mäter exakt 58 cm åtminstone. Sen är den bara futtiga 55 cm lång (jag brukar cykla på 58-58). Men det kommer bli bra!😊
U bör vara 1992, en sen ram från när de helt gått från att dra bromsvajern i övveröret. Stort plus i min bok :)

Nymodyn

Aktiv medlem
Tror stuket blir som jag tänker mig med nätta fälgar och ganska smala men ändå lite grova däck.

Däcken är 38 mm Rene Herse Steilacoom. Köpte dem begagnade av en som köpt dem begagnade av en som ljugit om vad han gjort med däcken.. Ingen skugga ska falla på senaste säljaren, men jag fick inte den ordning jag ville på de ljusa däcksidorna. Skriver av det som en del av det "ruffiga".😊 I övrigt vet jag att de kommer rulla fint trots mönster, och att de ändå gör lite (med betoning på lite) nytta för grepp i dåligt underlag. Till stor del vill jag ha mönstret för utseendet!😊

Hjulen består av ett par 105-nav kombinerat med Mavic A319-fälgar. Naven är tjusiga och funkis, och jag har känslan av att fälgarna klarar ganska mycket stryk. Som nästan allt annat jag hittills skaffat till denna cykeln handlar det om begagnade saker - tack till @Nymodyn för hjulköpet!

Visa bilaga 611774

Visa bilaga 611775

Visa bilaga 611780
väldigt satisfying med nyputsad ram, rena hjul och däck *dreggel* nybilskänsla?

HåkanC

Aktiv medlem
Centrum vevpart - toppen sadelröret mäter exakt 58 cm åtminstone. Sen är den bara futtiga 55 cm lång (jag brukar cykla på 58-58). Men det kommer bli bra!😊
Med specialbeställd xtra lång styrtapp då? (Hur kommer det då att gå om du måste bromsa i en brant nedförssväng/sepentin?)
Eller kommer du att sitta rak i ryggen med styret upphissat? (Vad kommer du då att behöva använda för dasslocksbred sadel?)

n3wton

Aktiv medlem
Med specialbeställd xtra lång styrtapp då? (Hur kommer det då att gå om du måste bromsa i en brant nedförssväng/sepentin?)
Eller kommer du att sitta rak i ryggen med styret upphissat? (Vad kommer du då att behöva använda för dasslocksbred sadel?)
Jag kan nog hantera en lite mer upprätt position på denna cykeln, speciellt som jag avser köra lite cross med den - eller iallafall oöm äventyrscykling!

Tidigare i karriären satt jag "kortare" än idag. I detta fallet räknar jag med att sitta med händerna längre bak, men inte längre upp. Vet ju hur det är när man mosar på i motvind - man vill ännu längre fram och ner - och på denna cykeln kommer det säkert kännas lite begränsande. Eftersom jag har andra cyklar för att cykla långt eller snabbt med kommer denna vara mer avsedd för lek och därmed tänker jag mig att det finns en större acceptans från min sida över "det icke optimala". Jag har haft fel förr, ska dock påpekas!😊

Donatorcykeln har en supertjusig Technomic-stam på hela 140 mm (eller om den är 130 mm...). Enda problemet med den är att den är svajig så in i bänken. Känns allt annat än förtroendeingivande kan man säga, och ska man då dessutom cykla lite vårdslöst känns det inte så bra. Eventuellt är den ändå värd ett försök, givet att det kan uppbringas ett vettigt styre för 25,4 (som det knappast kan...).

Peth

Aktiv medlem
Jag kan nog hantera en lite mer upprätt position på denna cykeln, speciellt som jag avser köra lite cross med den - eller iallafall oöm äventyrscykling!

Tidigare i karriären satt jag "kortare" än idag. I detta fallet räknar jag med att sitta med händerna längre bak, men inte längre upp. Vet ju hur det är när man mosar på i motvind - man vill ännu längre fram och ner - och på denna cykeln kommer det säkert kännas lite begränsande. Eftersom jag har andra cyklar för att cykla långt eller snabbt med kommer denna vara mer avsedd för lek och därmed tänker jag mig att det finns en större acceptans från min sida över "det icke optimala". Jag har haft fel förr, ska dock påpekas!😊

Donatorcykeln har en supertjusig Technomic-stam på hela 140 mm (eller om den är 130 mm...). Enda problemet med den är att den är svajig så in i bänken. Känns allt annat än förtroendeingivande kan man säga, och ska man då dessutom cykla lite vårdslöst känns det inte så bra. Eventuellt är den ändå värd ett försök, givet att det kan uppbringas ett vettigt styre för 25,4 (som det knappast kan...).
Jag har ju gett dig lösningen för styrkombon:

Nitto M151F samt 3ttt Evol 2002. 😁
0947A4CE-CF64-451A-A460-54EA6A1A8C2F.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Jag har ju gett dig lösningen för styrkombon:

Nitto M151F samt 3ttt Evol 2002. 😁
Visa bilaga 611922
Haha!😂 Jag försöker samla tankarna här - tack för att du hjälper mig!

Men, ett sånt där Nitto-styre kostar väl en förmögenhet? Och jag är osäker på längd och vinkel på stammen. Och egentligen vill jag ju ha modernt styre för att kunna köra tempopinnar.. Fast ahead-adapter kommer det inte bli, det är för fult. Gah!

@waikato har erbjudit samköp från Soma dessutom. Såhär kan det se ut då:

A1CC71A9-5027-4DA7-9D9A-96A97CC79AFB.png

Eller i silver:

40830702-3281-415F-89A7-BC170735FE9A.jpeg

Med undantaget att det inte är en Soma Sutro-stam på sista bilden, men de ser snarlika ut.

Och silver är väl rätt? Har alltid haft något emot att gå "full silver" och det är något med Somas blanksvarta grejer som jag verkligen gillar!

n3wton

Aktiv medlem
Nu har jag googlat i ungefär 6 timmar totalt efter ett Soma HWY One i silver, 44 cm (eller möjligen 46 cm), för 26 mm stam att köpa inom EU. Finns på Somas sida men det känns krångligt och kommer bli dyrt innan det är hemma. Det finns också här, till bättre pris, https://www.jensonusa.com/Soma-Hwy-One-Handlebars, men jag har dålig koll på vad som ens händer när man beställer från USA..

@peths tips Nitto M151 i samma bredd hade också fungerat, men inte heller det verkar jag hitta.

Är jag helt inkompetent på att webbshoppa eller är jag helt ensam om att vilja köra kompaktböj och quill-stam? Om någon har tips om var jag kan finna det jag söker utlovar jag en stor insättning på dennes karmakonto!

aben

Aktiv medlem
Jag borde kanske inte lägga mg i men en 130 (140) mm traditionell stam med ett så brett bockstyre blir i flexigaste laget. Redan en 120 mm stam (längsta jag provat) ger en hel del flex med ett smalare styre.

Moses95

Aktiv medlem
Jag borde kanske inte lägga mg i men en 130 (140) mm traditionell stam med ett så brett bockstyre blir i flexigaste laget. Redan en 120 mm stam (längsta jag provat) ger en hel del flex med ett smalare styre.
Jo och har man ett laktritssnöre till stam som Technomic så blir det flex! Men borde det inte bli mindre flex när man har smalare styre, åtminstone i sidled då det ger mindre hävarm? :)

aben

Aktiv medlem
Jo och har man ett laktritssnöre till stam som Technomic så blir det flex! Men borde det inte bli mindre flex när man har smalare styre, åtminstone i sidled då det ger mindre hävarm? :)
Jo, uttryckte mig kanske lite otydligt, trots ett smalare styre så blir det en del flex redan med 120 mm stam, med ännu längre stam och bredare styre kan det nog bli lite väl svajigt.

xyz-saft

Aktiv medlem

Men, ett sånt där Nitto-styre kostar väl en förmögenhet? Och jag är osäker på längd och vinkel på stammen. Och egentligen vill jag ju ha modernt styre för att kunna köra tempopinnar.. Fast ahead-adapter kommer det inte bli, det är för fult. Gah!

Visa bilaga 611926

Eller i silver:

Visa bilaga 611927

Med undantaget att det inte är en Soma Sutro-stam på sista bilden, men de ser snarlika ut.

Och silver är väl rätt? Har alltid haft något emot att gå "full silver" och det är något med Somas blanksvarta grejer som jag verkligen gillar!
Nu blir jag väl portad från miyata-tråden i all framtid, men jag tror faktiskt att det hade blivit snyggt med blanksvart till färgen på ramen.

Moses95

Aktiv medlem

Visa bilaga 611926

Eller i silver:

Visa bilaga 611927

Jag tycker den svarta combon är mycket fin!! Kan det bryta av rätt mot resten av cykeln?

Peth

Aktiv medlem
Nu har jag googlat i ungefär 6 timmar totalt efter ett Soma HWY One i silver, 44 cm (eller möjligen 46 cm), för 26 mm stam att köpa inom EU. Finns på Somas sida men det känns krångligt och kommer bli dyrt innan det är hemma. Det finns också här, till bättre pris, https://www.jensonusa.com/Soma-Hwy-One-Handlebars, men jag har dålig koll på vad som ens händer när man beställer från USA..

@peths tips Nitto M151 i samma bredd hade också fungerat, men inte heller det verkar jag hitta.

Är jag helt inkompetent på att webbshoppa eller är jag helt ensam om att vilja köra kompaktböj och quill-stam? Om någon har tips om var jag kan finna det jag söker utlovar jag en stor insättning på dennes karmakonto!
44 cm finns tillgängligt hos affären jag länkade till tidigare.

n3wton

Aktiv medlem
Jag är fullt medveten om bekymret. Moses har ett 46-styre med en stam som inte flexar, men det är en kortare stam förvisso.. Jag är lite utanför mitt normala strövområde när det kommer till entumsstyrrör, så ni får ha lite överseende med att jag upplevs lite vilsen - jag är vilsen!

n3wton

Aktiv medlem
Tror denna stam finns i en låda på Veloform. Jag har ett M151 styre du kan få adoptera men den är bara 420mm.
Tack för styrerbjudandet! Vill verkligen, men det händer något magiskt vid 44 cm, där allt under gör att hela cykelupplevelsen blir en aning vinglig. Inga problem att bara cykla, men ståcyklingen blir nästan otrevlig..

Kan man återkomma ifall man skulle vilja titta live på styret och kanske hålla upp det mot resten av cykeln och känna efter om känslan är rätt?😊

n3wton

Aktiv medlem
44 cm finns tillgängligt hos affären jag länkade till tidigare.

Perfekt ju! Då ska jag bara känna efter lite till..😉

Och en sista fråga! Man löser alltså inte att få in ett sådant Nittostyre i en vanlig quillstam utan behöver en speciell? Den du visade kort på passar inte riktigt in i bilden jag har av bygget dessvärre - tänker att rakt är bra.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Mer fria styre- och styrstamstankar:

1. Ramen är ca 3 cm för kort. Med normal styrstamslängd för mig på 100-120 mm behöver stammen alltså vara 130-150 mm. Det är en lång quillstam det! Ska man kanske ändå fundera på ett mer klassiskt styre med längre reach så att man kan köra med normallång styrstam men ändå hamna med händerna längre fram?

2. Om man tittar på klassisk böj på styret, kan man då få moderna reglage att sitta vettigt? Jag vill ha ovansidan av styret slätt med reglagen, så att hela ytan styre-övergång-till-reglage-ytan blir slät. Nedåtpekande styre eller uppåtpekande reglage är inte framkomligt.

Kom på att ett mer klassiskt bockstyre kan göra en del för looken. Lite svajigt att lämna den upptrampade sittpositionsstigen, men vissa avsteg kanske ändå kan vara okej...

Peth

Aktiv medlem
Mer fria styre- och styrstamstankar:

1. Ramen är ca 3 cm för kort. Med normal styrstamslängd för mig på 100-120 mm behöver stammen alltså vara 130-150 mm. Det är en lång quillstam det! Ska man kanske ändå fundera på ett mer klassiskt styre med längre reach så att man kan köra med normallång styrstam men ändå hamna med händerna längre fram?

2. Om man tittar på klassisk böj på styret, kan man då få moderna reglage att sitta vettigt? Jag vill ha ovansidan av styret slätt med reglagen, så att hela ytan styre-övergång-till-reglage-ytan blir slät. Nedåtpekande styre eller uppåtpekande reglage är inte framkomligt.

Kom på att ett mer klassiskt bockstyre kan göra en del för looken. Lite svajigt att lämna den upptrampade sittpositionsstigen, men vissa avsteg kanske ändå kan vara okej...
Nitto Grand Randonneur?
CA580B5E-6D26-427D-B3F8-33BD04C70C42.jpeg

Finns 45 cm brett här:

En del flare, så en 3-5 cm nånting smalare mellan hoodsen. Kan mäta exakt lite senare i veckan om du vill.

Velo Orange har en modell där bocken fortsätter bakåt ytterligare några cm.

n3wton

Aktiv medlem
Nitto Grand Randonneur?
Visa bilaga 612138
Finns 45 cm brett här:

En del flare, så en 3-5 cm nånting smalare mellan hoodsen. Kan mäta exakt lite senare i veckan om du vill.

Velo Orange har en modell där bocken fortsätter bakåt ytterligare några cm.
Mina handleder verkar allergiska mot flare dessvärre.☹️

n3wton

Aktiv medlem
Pausade snöröjningen för några minuter och beställde ett par reglage:

6D44D2FB-3193-4D17-AADC-029E9DA5749B.jpeg

"Claris R2000 serien är avsedd att vara ett billigare alternativ för nya cyklister. Claris är inte avsedd för tävlingar och hårda turer, utan för enkla utflykter i och runt staden samt lugna långturer."

Låter som klippt och skuret för min användning!🤪

Kan säga att jag trivs väldigt bra med dessa reglage på en annan cykel. Både ergonomiskt, men att de är kompatibla med gamla tjusiga 8-delade mtb-växlar är extra bra!

n3wton

Aktiv medlem
Idag var det dags för styr-konsultation på Veloform. Jag rotade på hyllan längst ner och hittade en skapelse som tilltalade mig väldigt mycket. Kan inte sätta fingret på det, men det är något med det svarta, och den där raka delen av bocken ser ut som på crosshojarna man ser om man googlar "retro cyclocross". Texten på sidan lämnar ju väldigt mycket mer att önska, men lite Autosol kanske löser det. Anders tyckte det var fulare än fulast, men vem är jag att ta åt mig av vad de andra barnen i sandlådan säger? 😂 Värt att testa lite iallafall, så vi får ha ett öppet sinne tills vidare!

59969636-BAEB-4868-94D8-8A563FD2E426.jpeg

F784E5D8-D43F-48D3-A7FD-23B0619F4991.jpeg

Dessutom mötte jag @Valdemar vilket var lika trevligt som vanligt. Vi diskuterade sju sorters linolja och bivax i diverse blandningar. Med sig hade han dessutom ett Nitto 151 till låns för utvärdering. Jag börjar med fulböjen och testar finböjen lite senare!

Med styre bärgat var det bara att smacka ihop det som finns ihopskrapat. Riktade först ett skevt växelöra (de är alltid skeva på gamla ramar..) och sen monterade jag det som låg närmast till hands. Det liknar en cykel, och jag tror det kommer bli riktigt bra i slutändan! Ställde cykeln bredvid en annan och noterade att styret är ganska nära där jag vill ha det. Lite ner, och eventuellt lite bakåt.. Ner går, bakåt är svårare utan att shoppa ny stam..

D87300CB-4E62-4938-A2C2-8B8CF90CC545.jpeg

5105D946-D8F7-4802-BEAB-6F3717F2E5B2.jpeg

Inväntar leverans av reglage och behöver därtill hitta en lämplig mini-v-broms tänkte jag. Men först ska jag sova igen senaste dygnens snöröjningsbravader.. Väl mött!

HåkanC

Aktiv medlem
Intressant och väldokumenterad byggtråd, kul att följa
Riktade först ett skevt växelöra (de är alltid skeva på gamla ramar..)
En ram behöver inte vara gammal för att det kan göra skillnad till det bättre om man riktar växelörat
Även om man inte använder det särskilt ofta behöver ett verktyg inte kosta särskilt mkt

n3wton

Aktiv medlem
Intressant och väldokumenterad byggtråd, kul att följa

En ram behöver inte vara gammal för att det kan göra skillnad till det bättre om man riktar växelörat
Även om man inte använder det särskilt ofta behöver ett verktyg inte kosta särskilt mkt
Verkligen! Jag riktar även en ny ram om jag bygger en sådan, så man är på den säkra sidan.

Jag tror ett så enkelt verktyg som du länkar fungerar alldeles utmärkt. Jag har en enorm aversion mot Park Tools rent allmänt, men råkar ändå ha ett sådant riktverktyg. De gör säkert vissa saker som är okej, men de verktyg jag har från dem lämnar verkligen en del övrigt att önska (förutom ett mekställ från 80-talet som är superrobust). Jag tror med lätthet att ett nonameverktyg för 3-400 kr kan hålla samma kvalitet som ett Park Tools-riktverktyg, mao!

24B8471E-B50F-4B99-BE6D-16A9A1BDAC1E.png

n3wton

Aktiv medlem
Till följd av att jag är ensam med barnen har cykelverkstaden flyttat in i köket. Det kommer serveras gammal stål-cross i kombination med potatis- och köttfärssoppa ikväll. Multi-tasking at its finest!

79B5946F-829C-4206-9702-EBAFF7957C38.jpeg

Styret är inte riktigt så gigantiskt som det ser ut på bild. Däremot är det nog lite långt trots allt.. Sadel på rätt höjd och styret näst intill slammat ger åtminstone ungefär rätt drop. Ska mäta lite efter utfodring och nattning, sen blir det nog någon form av fortsatt montering.

Råkade hitta ett par v-bromsar i en låda. De tilltalar mig till följd av sin enkelhet och finish som är snarlik bakväxeln osv. Det är bara det där med vad som är optimalt.. Eventuellt monteras de med för långa höljen så att jag kan provcykla och sen justera ner höljena alternativt byta till mini-v-bromsar om det känns som det behövs.

AFE08AE6-4B3E-4B7B-BBB9-A7CC7F38D90B.jpeg

Aabbcc

Aktiv medlem

Jag har också spenderat alldeles för mycket tid med att hitta ett liknanden styre, är på jakt efter 38/40cm brett, 26mm clamp size i silver men det verkar omöjligt att få tag på i eruropa, de modeller som är intressanta för min del:

Soma HWY one
Nitto M106 NAS
Nitto M151f

Om du/några andra vill sammbeställa från tex Soma så är jag på!

n3wton

Aktiv medlem
Jag har också spenderat alldeles för mycket tid med att hitta ett liknanden styre, är på jakt efter 38/40cm brett, 26mm clamp size i silver men det verkar omöjligt att få tag på i eruropa, de modeller som är intressanta för min del:

Soma HWY one
Nitto M106 NAS
Nitto M151f

Mm, det är inte helt lätt! Jag råkade dock av en händelse se på Instagram, tror det var på en Stelbelcykel, att Deda tillverkar nya styren för quillstam. Efter lite googlande hittade jag Deda Piega, som har snarlik spec som Soma HWY och Nitto M151. Dock bara i tråkig mattsvart, men det skulle ju gå att polera. Somastyret är verkligen mitt favvostyre, men att få hem ett till rimligt pris är svårt.. Samköp hade fungerat, men jag tror ändå det blir väldigt dyrt innan moms, tull och frakt är betalt.

Det fantastiska priset på ca 26 euro för Dedastyret går ju knappast att klaga på heller.

1A6C36C8-175C-408A-BBB7-8E5552E56D8A.png

D3AAC8E7-8E31-468F-9D70-1C1241CA429D.jpeg

Jag har faktiskt beställt ett för att testa då jag inte riktigt tror på mitt nuvarande styre som dessutom är lite för smalt för mig.

Hoppas detta kan hjälpa till i någon mån iallafall!

Moses95

Aktiv medlem

Soma HWY one
Nitto M106 NAS
Nitto M151f

Grejen med samköp är väl att du behöver inte betala det ena av tull eller moms under 1700kr!

LWB

Aktiv medlem
Var det inte där du beställde ett styre och fick vänta i 736 år innan det kom...?😇
Jo, så innan nästa gång så kommer jag att kolla läget väldigt noga innan jag beställer. Men annat har funkat klockrent att handla därifrån.

Det som hände (tror jag) var att det styre som jag beställde var listat som att det fanns i lager. Men förmodligen bara ett ex, för när jag beställde två av samma så blev det plötsligt en väldig väntetid, och innan grejerna till slut hade kommit hem så hade ordern snurrats till värre än ett normalt svenskt infrastrukturprojekt i mångmiljardklassen.

Nu är jag dock nöjd med grejerna. 😀

n3wton

Aktiv medlem
Återkommer i styrfrågan! Ett Deda-styre är på väg hem till mig i detta nu, men stammen får vänta tills jag mätt och jämfört lite.

Jag har inte byggt så mycket mer än att jag har justerat ändlägen på bakväxeln. Döm om min förvåning när bakväxeln går i ekrarna när den är perfekt ställd för största drevet bak! Det var en ny grej, och jag förstår inte riktigt hur det är möjligt eller ens tänkt att fungera..

Såhär ser det ut:

3E23FF66-C1E7-40CD-AD53-5DBFC3E1DD65.jpeg

Enda förklaringen är att bodyn bygger så lite att kassetten hamnar för nära ekrarna. Bakväxelns cage är inte superslimmad kanske, men det går ju inte att göra något åt.

Enda lösningen jag ser är att sätta på en distansring innanför kassetten. Provade med en 2-millimeters men då får man inte dit låsringen. Saknar 1-millimeters men får hem den början av veckan. Det blir ändå väldans tight...

Förmodligen så har jag fel kassett i förhållande till body (det är ett 130-millimetersnav), men tänker att jag ska få det att fungera ändå. Vad tror ni om det?

aben

Aktiv medlem
Återkommer i styrfrågan! Ett Deda-styre är på väg hem till mig i detta nu, men stammen får vänta tills jag mätt och jämfört lite.

Jag har inte byggt så mycket mer än att jag har justerat ändlägen på bakväxeln. Döm om min förvåning när bakväxeln går i ekrarna när den är perfekt ställd för största drevet bak! Det var en ny grej, och jag förstår inte riktigt hur det är möjligt eller ens tänkt att fungera..

Såhär ser det ut:

Visa bilaga 612883

Enda förklaringen är att bodyn bygger så lite att kassetten hamnar för nära ekrarna. Bakväxelns cage är inte superslimmad kanske, men det går ju inte att göra något åt.

Enda lösningen jag ser är att sätta på en distansring innanför kassetten. Provade med en 2-millimeters men då får man inte dit låsringen. Saknar 1-millimeters men får hem den början av veckan. Det blir ändå väldans tight...

Förmodligen så har jag fel kassett i förhållande till body (det är ett 130-millimetersnav), men tänker att jag ska få det att fungera ändå. Vad tror ni om det?
Tror 105-navet är för 11s och det skall sitta en speciell distans för 10/9/8s?

aben

Aktiv medlem
Jag tror också på distansen, men det kan inte finnas en chans att navet är för 11-delat. När det tillverkades fanns det nog max 7-8-delade växlar. Tror jag!
Aha, då är jag helt okunnig om varför det tar i. Jag trodde det var ett FH-R7000, skall precis beställa ett sådant och det är för 11s.

HåkanC

Aktiv medlem
Döm om min förvåning när bakväxeln går i ekrarna när den är perfekt ställd för största drevet bak! Det var en ny grej, och jag förstår inte riktigt hur det är möjligt eller ens tänkt att fungera..

Jag tror också på distansen, men det kan inte finnas en chans att navet är för 11-delat.
+1 på båda
När det tillverkades fanns det nog max 7-8-delade växlar.
Är navet ett FH-5500 (det är lite svårt att se, åtminstone för mig)?
Då skall det vara för 9-delade kassetter. Vilken kassett använder du?

Topp