Byggtråd Monark racer -59

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Fick paket i dag!
B1534B55-372B-40AD-8B57-CEF064CA5C94.jpeg
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Slutar aldrig förvånas över att det går att skriva böcker om precis allt.
det är den överlägset bästa boken jag läst om cykelns utveckling.

författaren har även skrivit en mycket mindre bok om mtb-cykelns tillblivelse i orange county, bra även den. klär bland annat av gary fishers claim att ha uppfunnit mtb.

berto avled häromåret.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
7DFFE294-AEB3-4E81-AE26-3FB7AC108A97.jpeg

Betydligt trevligare. Funktionen återställd. Min erfarenhet är att man ska använda så elaka lösningsmedel som möjligt vid rengöring av den här typen av delar. Många håller på med ”lika löser lika” men jag har ännu inte stött på något som är nedsmutsat, oljigt eller kladdigt av gammalt fett som inte har blivit rent av rejäla doser lacknafta, thinner eller aceton.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Visa bilaga 534647
Betydligt trevligare. Funktionen återställd. Min erfarenhet är att man ska använda så elaka lösningsmedel som möjligt vid rengöring av den här typen av delar. Många håller på med ”lika löser lika” men jag har ännu inte stött på något som är nedsmutsat, oljigt eller kladdigt av gammalt fett som inte har blivit rent av rejäla doser lacknafta, thinner eller aceton.
Var inte du en miljökille? 🙃
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Ja, herregud. 400 spänn för en pocketbok. Oförskämt.
det är inte pocket, den är typ i a4-storlek och tjockt många sidor. finns tydligen med mjuka pärmar; inget större fel med det:)

400 sek är riktigt prisvärt för vad man får. den står en bra bit över jag tvekar inte att säga alla andra cykelböcker jag läst.

och det är några stycken.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
det är inte pocket, den är typ i a4-storlek och tjockt många sidor. finns tydligen med mjuka pärmar; inget större fel med det:)

400 sek är riktigt prisvärt för vad man får. den står en bra bit över jag tvekar inte att säga alla andra cykelböcker jag läst.

och det är några stycken.
Såg nu att den för 400 kronor är slut i lager.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Tusan vad fint du får det. Vill du skriva lite mer i detalj hur du gör?
Typ låter du det ligga ett tag, kör du borste eller svamp etc.
Javisst, men alltså, det är verkligen inte komplicerat. Jag brukar börja med mekanisk rengöring, vilket är ett fisförnämt sätt att säga ”skrapa med liten rak mejsel”. Sedan kör jag lacknafta och tandborste. Är det många små skrymslen, som i ett sånt här kombireglage, så sprutar jag på förgasarrengöring (heter ofta ”throttle body cleaner” eller liknande och finns bl a på Mekonomen men inte på Biltema). Jag låter det verka några minuter och blåser rent med tryckluft.

Återfettar gör jag aldrig med fett när det gäller reglage. Då brukar jag använda CRC Multilube eller 6-66.
 

Skruff

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Javisst, men alltså, det är verkligen inte komplicerat. Jag brukar börja med mekanisk rengöring, vilket är ett fisförnämt sätt att säga ”skrapa med liten rak mejsel”. Sedan kör jag lacknafta och tandborste. Är det många små skrymslen, som i ett sånt här kombireglage, så sprutar jag på förgasarrengöring (heter ofta ”throttle body cleaner” eller liknande och finns bl a på Mekonomen men inte på Biltema). Jag låter det verka några minuter och blåser rent med tryckluft.

Återfettar gör jag aldrig med fett när det gäller reglage. Då brukar jag använda CRC Multilube eller 6-66.
Finns det risker med förgasarrengöringen, typ kan den även verka några minuter på plastdelar?
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Javisst, aldrig märkt något problem. Man ska förstås inte lägga plast i lösningsmedel som är starkare än lacknafta, men några minuter är absolut ingen fara. Folk är lite för försiktiga är min uppfattning.
låter klokt att vara försiktig med plast.

ultraljudsbad kan vara bra, och göra rent även med snällare rengjöringsmedel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
kanske några här passade på att beställa:)

Troligen. Med tanke på din reklamkampanj! 😉

låter klokt att vara försiktig med plast.

ultraljudsbad kan vara bra, och göra rent även med snällare rengjöringsmedel.
Ultraljudstvätt är kanonbra men ska du ha någon som verkligen fungerar ordentligt handlar det om om ganska många tusen kronor. Och visst kan man testa med ”snällare” grejer - men det blir inte lika bra. Tyvärr.

Hälsoeffekter kan man strunta i när det handlar om sådan sällananvändning som vi talar om här, och så länge man tar hand om spillet på rätt sätt så finns det ingen riktig anledning att inte använda ordentliga grejer, tänker jag.

Med det sagt fattar jag grejen med att använda icke-petroleumbaserade rengöringsmedel, absolut. Men som sagt, min erfarenhet är att vill jag ha det riktigt rent..
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Klev för övrigt upp på hojen i dag för första gången. Sitter väldigt bra på den, även om ramen är liiite för stor. När jag står grensle över den är det precis så att hälarna inte riktigt tar i marken. Med skor på funkar det. Jag är 175 cm men har väldigt korta ben för min längd. Jag kan inte stå grensle över något större än en 52:a men den blir för liten på alla andra håll. Monarken är typ 55-56.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Är det ett Shimano 600 vevparti i första bilden? Snygga "muttrar" på snabbkopplingen, original ?

Cyklarna var högre förr.
Nej, det är faktiskt ett Stronglight. Jag slängde på det och tog en runda runt kvarteret. Tyckte faktiskt att cykeln kändes lite för stor. Den är snarare 58 än 56 efter ny mätning CC.

Frågan är nu om jag ska pausa eller köra vidare. Alternativ tre är att bygga färdigt med något äldre komponenter och låta cykeln bli.. ja, jag vet inte, den kommer ju mest stå om den känns för stor. Alternativ fyra är att låta någon annan ta över stafettpinnen.
 
Senast ändrad:

Nickson

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Nej, det är faktiskt ett Stronglight. Jag slängde på det och tog en runda runt kvarteret. Tyckte faktiskt att cykeln kändes lite för stor. Den är snarare 58 än 56 efter ny mätning CC.

Frågan är nu om jag ska pausa eller köra vidare. Alternativ tre är att bygga färdigt med något äldre komponenter och låta cykeln bli.. ja, jag vet inte, den kommer ju mest stå om den känns för stor. Alternativ fyra är att låta någon annan ta över stafettpinnen.
Jag hade ju en jobbpendlarcykel som också egentligen var för stor. Lite pyssel med längd på styrstam och sadelpositionen gick det faktiskt utmärkt ändå. Den Crescent 92308 jag har liggande i delar för tillfället är också för stor. Där vet jag inte vad det blir. Kanske bygger upp den och skänker den till sonen som är längre än mej. Gör klart allt och cykla/anpassa så gott det går först. Under tiden kan du ju alltid leta efter en mindre ram.
 

aben

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Nej, det är faktiskt ett Stronglight. Jag slängde på det och tog en runda runt kvarteret. Tyckte faktiskt att cykeln kändes lite för stor. Den är snarare 58 än 56 efter ny mätning CC.

Frågan är nu om jag ska pausa eller köra vidare. Alternativ tre är att bygga färdigt med något äldre komponenter och låta cykeln bli.. ja, jag vet inte, den kommer ju mest stå om den känns för stor. Alternativ fyra är att låta någon annan ta över stafettpinnen.
Jag tycker du skall köra vidare, den är ju nästan helt klar, och cykla ett tag på den innan du bestämmer dig. Man vänjer sig och ståöverhöjden är inte så viktig på en landsvägscykel, det är hur den passar när man sitter i sadeln som är avgörande.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
Jag tycker du skall köra vidare, den är ju nästan helt klar, och cykla ett tag på den innan du bestämmer dig. Man vänjer sig och ståöverhöjden är inte så viktig på en landsvägscykel, det är hur den passar när man sitter i sadeln som är avgörande.
Håller med. Testa och njut lite där du inte behöver tvärstanna med en häl på var sida om överröret.
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
som nämnts är standover inte avgörande eller ens påverkande angående om en cykel känns bra eller inte; när man väl cyklar på den. det kan däremot vara en nackdel vid stadscykling med många stopp.

hög ram hindrar förstås att sänka styret fullt, men det är väl inte aktuellt i det här fallet. med högre sittande styre kan man få en bra körställning även om det sitter lite för långt fram.

det största potentiella abret med äldre svenska racers är den ofta förekommande stötiga gången. kan något mildras med fetare däck, men då gäller det att köpa något högkvalitativt med tunna sidoväggar, så man kan sänka trycket utan att rullet drabbas.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
På broschyrbilder sitter sadeln ganska långt ned

crescent_1951%20001.jpg
Jag lyssnar på juryns beslut och bygger vidare! Kanske med lite annat fokus. Kunde inte sova i natt - låg och funderade på hur jag skulle tackla problemet.

Hojen hade två syften. Det första var att bygga en racer som kunde bli min cykla långt-maskin. Det andra var att se om det gick att bygga en ganska modern cykel på en gammal ram, och rädda en fin grund från att skrotas.
Det andra syftet får nog anses ha uppfyllts. Det första kanske inte blir riktigt hundra med fel ramstorlek.

Nu lutar jag åt att bygga något lite mer minimalistiskt, utan kombireglage och med färre växlar.
 

kais01

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
sedan glöm inte om det skall vara retrokorrekt skall överröret nätt och jämnt få plats i grenen när man står upp.

ända in på åttiotalet ansågs ett lägre överrör än så på en racercykel närmast helt ocyklingsbart.

låter som din hoj passar perfekt med den myten:)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Byggtråd Monark racer -59
4725C4B5-BC50-4491-A232-D008E7D6373F.jpeg

Här är då Monarken efter ett par sista justeringar. Jag slipade, lackade och satte tillbaka originalstyrstammen från Titan och originalstyret från samma tillverkare. Måste också säga att styrlindan från Neubaum är HELT JÄVLA FANTASTISK i kvaliteten. Jag har nog lindat om den fem gånger och fortfarande håller både tyget och klistret.

Som ni ser är det ingen sadel. Cykeln ska säljas men Idéale 52:an behåller jag. Får hitta en annan bakdelsuppbärare till hojen. Tog för övrigt en kort sväng runt kvarteret (utan sadel!) och cykeln är riktigt, riktigt fin att åka på. Lätt och styv och känns modern. Eller kanske tidlös.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer