[Byggtråd] Nytt liv i gammal Kona Hoss

Steensma

Aktiv medlem
Jag fick för mig att jag behövde en till cykel för att ha som bus/pendlare/lånecykel.
Det jag fick tag på för ett bra pris var en gammal Kona Hoss från 2005. Jag tänkte ha detta som ett litet budgetbygge, så det kommer inte bli några allt för dyra grejer på denna.

12767756_10207097843437118_1413197685_n.jpg

Det jag började med var att strippa ramen från all lack.

12788690_10207106051362311_426577440_o.jpg

12768000_10207110797240955_1693979637_o.jpg

En beställning från Superstar Components är lagd, så förhoppningsvis kommer det nytt styre, styrstam, handtag, sadel och sadelstolpe i veckan.

Steensma

Aktiv medlem
Biltemas färgborttagningsmedel. Jag tycker Beckers färgborttagningsmedel är bättre men biltema hade mycket bättre pris.

Steensma

Aktiv medlem
Liten uppdate i väntan på grejerna från superstarcomponents.

Lacken är borta, ny framgaffel (Rockshox Tora SL) och nya däck (Kenda small block 8).

12788381_10207136841932056_261789768_o.jpg

planetx

Aktiv medlem
Kona Hoss har lite samma stuk på ramen som min gamla UMF, de skulle ju vara snyggt kanske med lite snarlika motivlack som jag gjorde på den?

Bilagor

• IMG_0454.JPG
    IMG_0454.JPG
    297.4 KB · Besök: 5
  • IMG_0453.JPG
    IMG_0453.JPG
    240.2 KB · Besök: 6

planetx

Aktiv medlem
Det ble inte så mycket mer av flygplanet då jag fick för mig att ramen var lite liten för mig så jag gav upp resten men lite blev de iaf av det. ;-)

Bilagor

• IMG_0482.JPG
    IMG_0482.JPG
    307.2 KB · Besök: 8

h.g.j

Aktiv medlem
planetx sa:
Det ble inte så mycket mer av flygplanet då jag fick för mig att ramen var lite liten för mig så jag gav upp resten men lite blev de iaf av det. ;-)

Skulle varit raddor med Specialized S och Scott loggor för att visa på de fiender du skjutit ned... :)

Steensma

Aktiv medlem
Hittade inga dekaler alls, slik graphic kunde inte fixa fram några.
Försökte få tag på ett par andra dekalfirmor, men ingen av dom har svarat på mina mejl.
Kona var inte mycket till hjälp heller angående nya dekaler.

planetx

Aktiv medlem
Konadekaler kan man nog hitta på ebay i form av just namnet "Kona " och allt det andra utom just Hoss. Har kikat lite efter just Hoss på ebay o de verkar vara svåra att hitta. Men jag vet en firma som ligger i närheten där jag bor som trycker dekaler osv o de kunde fixa nya dekaler till min Kona Pahoehoe. Problemet är bara att mina är självlysande original vilket de inte lyckades med. Men är dina originaldekaler inte självlysande så kan de nog lösa sig.

planetx

Aktiv medlem
Det är en liten firma som trycker både t-shirts o sånt men har bra kvalitet på dekalerna. Jag kan fråga dem vad de skall ha för att trycka åt dig beroende på om du vill ha bara "Hoss" eller allt komplett. Har man skaffat fram en bild på hur de ser ut...storlek...osv så tror jag de borde landa på en 200 hunka ungefär gissningsvis

Steensma

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett komplett set med dekaler. Vet däremot inte storlekarna på alla dem dekalerna.

Senast ändrad:

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Fin den blev! Men nu måste du påbörja nästa bygge snarast innan tjejen märker, så kan du hävda att det är med delarna som blev över...typ...

Steensma

Aktiv medlem
Jag använde Biltemas färgborttagning, men skulle inte rekommendera den. Jag har använt Beckers tidigare till andra cyklar och den har fungerat felfritt, Biltemas däremot vart det ett jävla efterarbete med skrapa och svamp för att få bort färgen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer