[Byggtråd] Örange Stage 5

Lagom. När ett stycke bekant skaffade coil så har jag för mig att han läste någonstans att man skulle ha så lite preload som möjligt, men det där kan jag inget om.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Lagom. När ett stycke bekant skaffade coil så har jag för mig att han läste någonstans att man skulle ha så lite preload som möjligt, men det där kan jag inget om.
Det är ungefär vad jag läste mig till när jag skruvade på min Vivid Coil också. Så lite som möjligt alltså.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Det är ungefär vad jag läste mig till när jag skruvade på min Vivid Coil också. Så lite som möjligt alltså.
Dvs, så den inte glappar? Kontakt och ett två varv till?

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Typ, ja. Passar inte det provar man nästa fjäder.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Typ, ja. Passar inte det provar man nästa fjäder.
Tack!

marr

Moderator
Forumvärd
Beställde invisiframe till både ram och gaffel.
Glossy till ramen och matt till gaffeln.

Hasse#7

Aktiv medlem
Blir fint det där. Klarar du dig med en njure eller kommer det kosta båda och du får be någon donera en till dig efteråt?

marr

Moderator
Forumvärd
Hasse#7 sa:
Blir fint det där. Klarar du dig med en njure eller kommer det kosta båda och du får be någon donera en till dig efteråt?
Får nog starta en kickstarter och försöker få ihop till en extra njure om ifall att.

marr

Moderator
Forumvärd
Dags att bli lite allvarliga.

Plockade fram vågen, vägde in den med. ( Ja den är kalibrerad)
20180113_075740.jpg

TTX M22 Universal 200x51 (inklusive bussningarna för montering)
20180113_075820.jpg

Öhlins lättviktsfjäder är ganska tung
20180113_075832.jpg

Monteringen av dämpare.
20180113_075843.jpg

Kaffe inklusive mugg.
20180113_075856.jpg

Bakaxel, ska nog leta upp en utan qr här faktiskt. Tips?
20180113_080112.jpg

B.Fett!
20180113_075924.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Ramen verkar väga rätt precis 2700 gram, utan växelöra som jag inte monterat än. Med ipressade koppar till styrlager.
Dock ingen bild då den inte vill balansera riktigt på vågen. Får bygga en rigg.

Gaffel Öhlins RXF 36 140mm okapad.
20180113_083914.jpg

Framaxel: Generisk Öhlins. Finns det alternativ eller reserv att köpa? Är den samma som någon annan kanske?
20180113_084038.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Kikade lite på sadelstolpen med. Där finns en del att göra med lite titan. Men det är inga stora skillnader.
Frågan är om man vågar gå på m5 istället för m6. Thomson tex. har m5 på sina stolpar.

Original bultar och ovaler.
20180113_090631.jpg

Titan M5 variant. (sparar magiska 8 gram.......)
20180113_090709.jpg

Stolpe utan wire och remote. Med titan M5. En 155mm drop, 30,9mm stolpe.
20180113_090726.jpg

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Det är nästan så att man blir sugen på att köpa en Öhlins bakdämpare istället för en DVO Jade.
Synd att färgerna inte matchar?

Paco

Aktiv medlem
marr sa:
Paco sa:
Det är nästan så att man blir sugen på att köpa en Öhlins bakdämpare istället för en DVO Jade.
Synd att färgerna inte matchar?
Det hade inte jag gjort, Jade är svincoooool :D
Självklart kommer jag fortsätta på DVO. Efter lite snack så ska Ronnie plocka ihop ett roligt paket från staterna i februari.

Nog om det nu. Det här är din tråd!??

marr

Moderator
Forumvärd
Man blir lite viktstraffad med coilen, väger ungefär dubbelt så mycket som en luftdämpare.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Spara åtta gram på skruvar och sen slänga på plast på hela ramen?
Har aldrig förstått det där med att skydda hojen till överdrift. En MTB ska ha warwounds enligt mig.

marr

Moderator
Forumvärd
Kneecap sa:
Tjena!

Har aldrig förstått det där med att skydda hojen till överdrift. En MTB ska ha warwounds enligt mig.
Jag är fortfarande kluven om det måste jag säga. Det är första som gör ondast såklart. Så just nu gör det väldigt ont att tänka på....

Får väga plasten för att se hur mycket jag måste spara på annat ;)

Nä, som ni förstår av utgångsläget, så sparas det inte på vikt. Fördelen med ti bultar är att de håller sig fräscha. Ingen ytrost osv.

JTF

Ny medlem
marr sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Jag är fortfarande kluven om det måste jag säga. Det är första som gör ondast såklart. Så just nu gör det väldigt ont att tänka på....

Annars kan du ju kompromissa och köra skyddsplast bara på undersida ramrör, alltså det som tar sprutet och stenskotten från framdäcket.

marr

Moderator
Forumvärd
JTF sa:
marr sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Annars kan du ju kompromissa och köra skyddsplast bara på undersida ramrör, alltså det som tar sprutet och stenskotten från framdäcket.
Ja, och hur man ska skydda kedjestaget. Det borde vara en ganska liten del som kan utsättas för kedjeskrammel.

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
JTF sa:
marr sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Ja, och hur man ska skydda kedjestaget. Det borde vara en ganska liten del som kan utsättas för kedjeskrammel.
Cykelslang är svårslaget rent funktionellt. Tyst blir det. Men faller nog på det estetiska för herrn :)

NickPick

Aktiv medlem
Skydda för grussprut fram och bak på ramen bara.

För kedjestaget tar du styrlinda. Lätt och hållbart! Bättre än slang.

marr

Moderator
Forumvärd
NickPick sa:
Skydda för grussprut fram och bak på ramen bara.

För kedjestaget tar du styrlinda. Lätt och hållbart! Bättre än slang.
Har ett par rullar av marshguards slapper tape där det tar som värst. Frågan är bara var det blir på deras något speciella kedjestag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer