[Byggtråd] Örange Stage 5

marr

Moderator
Forumvärd
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Vad säger man om lightbicycle hjulen och fälgarna?
Tänkte du våga använda cykeln till det den är designad för eller ska du mest posera på skånska plattstigar ;-)
hahahahahaha.....

Ja Marr, tittas på eller bombas på? ;-)
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Oftast cyklar jag där jag bor, ergo kolhjul. När jag åker bort så tar jag med mig ett par hjul med alufälg?

Vernersson

Aktiv medlem
marr sa:
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Vad säger man om lightbicycle hjulen och fälgarna?
Tänkte du våga använda cykeln till det den är designad för eller ska du mest posera på skånska plattstigar ;-)
hahahahahaha.....

Ja Marr, tittas på eller bombas på? ;-)
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Oftast cyklar jag där jag bor, ergo kolhjul. När jag åker bort så tar jag med mig ett par hjul med alufälg?
;-p
Retas bara... För jag e inte alls avis på ditt ramkit :-O

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har aldrig haft kolhjul för mtb, så jag vet inte riktigt vad man ska vänta sig.

marr

Moderator
Forumvärd
Putsar lite, vänder o vrider.... Tar en slurk öl :)
20180114_174255.jpg

Har plockat isär två av mina gamla hjul idag. Blivit lite tveksam till ursprungsplanen att nava om båda paren. Kanske bara blir det ena.
Frågan är lite vad jag ska göra med codeine. Sälja en komplett hoj? Eller sälja ramen bara.
Som konplett, då behöver ja fylla på med lite saker åt den vilket jag gärna sluppit....

Ajja, under tiden har jag gått full nerd iallafall.
20180114_192317.jpg

stenmark

Aktiv medlem
Jag kör **sönder en bakfälg per år om jag kör ~450 grams alu fälgar.
Jag körde en säsong med LB 380 grams fälgar med Aero exkrar (Cx ray) fick då ner hjulparet till nästan 1500 gram. Dom blev omoderna efter 1 säsong när man 26" ram dom satt i gick av...Men fälgarna var spikraka efter en säsong. Jag körde hemmastigar, ESS tävlingar och i alperna med dom.
Anekdotisk bevisföring, jag vet....men ändå.
Men slutsats är att om köper LB fälgar i samma viktklass som ett par "bra" alu fälgar, så får man en hållbarare fälg med LB. Alternativt så går man ner en viktklass, typ 70-80 gram, och får en (minst)lika hållbar fälg som motsv. alu fälg.

**Den blir så skev eller så bucklig att jag finner det lämpligt att byta den. Har ännu inte spräckt någon fälg på stigcykeln.

Mini_me

Aktiv medlem
....*host harkel*... Kan du utveckla vad du menar med "Inget man skruvar fast bromsar med"...har en...kompis...som köpt finaste Kina skruvarna till just det :)

marr

Moderator
Forumvärd
Mini_me sa:
....*host harkel*... Kan du utveckla vad du menar med "Inget man skruvar fast bromsar med"...har en...kompis...som köpt finaste Kina skruvarna till just det :)
Haha, det har jag med gjort. Men jag uppmanar inte andra till det, vill gärna slippa det ansvaret :)

På codeine har bromsarna suttit med kinatitan i ett par år.

marr

Moderator
Forumvärd
Rätt seg byggtråd nu, väntar på de mesta prylarna...

Inte läge att demontera det jag ska ha från codeine heller innan det börjar närma sig.

marr

Moderator
Forumvärd
Dök upp ett litet paket idag. 8dsgar efter att PN tog över det.

Gillat 77 sen innan, köpte dock nya varianten på styrare nu.

20180116_123214.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Orange insåg själv att guld var framtiden och slog mig.

Nya hojjars på g i guld med cc dämperi.

Screenshot_20180117-000822.png

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Frågan är? Måste jag vaska allt för att skaffa 28.99?

Fick hem en ny remote idag till stolpen. Synd att jag beställde den innan jag beslutade mig för att byta bromsar... Ajja, får fixa en konvertering med.

Har jag förstått rätt att tech 3 handtag är direkt kompatibelt med ispec b?

Jimel

Aktiv medlem
marr sa:

Fick hem en ny remote idag till stolpen. Synd att jag beställde den innan jag beslutade mig för att byta bromsar... Ajja, får fixa en konvertering med.

Nja finns väl en skruv med mutter där muttern har fyrkantig skalle va? eller var det någon annan shimano standard den var till för.

edit: http://www.hopetech.com/wp-content/uploads/2015/08/TECH3-Shifter-Mounts1.pdf

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Jimel sa:
marr sa:

Nja finns väl en skruv med mutter där muttern har fyrkantig skalle va? eller var det någon annan shimano standard den var till för.

edit: http://www.hopetech.com/wp-content/uploads/2015/08/TECH3-Shifter-Mounts1.pdf
Som jag förstått det så går ispec b rakt på.

Screenshot_20180117-152601.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer