[Byggtråd] Örange Stage 5

marr

Aktiv medlem

Mini_me

Aktiv medlem
marr sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
marr sa:
Bara för att det är så snyggt!
Det där ÄR fan en riktigt snygg logga :-D

Jäv?
Agree!! :-D


Men ändå....
Okej den är läcker. Men seriöst så borde du fixa två aluprickar att limma dit marr?
Var är EST när man behöver han?
Han är ute och cyklar ;)

fyllo2.jpg
 

EST

Aktiv medlem
Mini_me sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
marr sa:
Bara för att det är så snyggt!
Det där ÄR fan en riktigt snygg logga :-D

Jäv?
Agree!! :-D


Men ändå....
Okej den är läcker. Men seriöst så borde du fixa två aluprickar att limma dit marr?
Var är EST när man behöver han?
Han är ute och cyklar ;)
hehe vad vill ni jag har träningsverk. 2,5 mil i djupsnö igår ju :) Men om det är 2 prickar så kan det säkert ordnas om jag får måtten :)
 

marr

Aktiv medlem
Lite deprimerat i verkstaden.
Skulle börja montera igår tänkte jag. Tänkte att jag börjar med växelörat......

Ridå!
20180122_163659.jpg


Den har alltså fått en skada i frakten som jag inte sett.. Kikar man här på första bilden när den packades upp så kan man se det då också.
20180110_154732.jpg


Så igårkväll var jag sådär munter. Skickade ett mail till brink som jag köpt ramen av.

Ingen skugga över dem, idag svarade de att ny sving var påväg från orange till dem. Så de ska sätta på dekaler och fixa till. Hoppades få iväg den till mig i början på nästa vecka.

Men roligare är att idag kom mina nav bland annat, så imorgon ska jag försöka mig på att ekra ett hjul eller två.

Ska dreggla lite på hopebromsarna och väga lite saker med tänkte jag :)
 

Jensen

Aktiv medlem
SJUKT fin ram, lite kul att se en tillverkare som fortfarande gör IS fästen till bakbroms (även om jag vet att där sen sitter en adapter :D) men kanske ä vanligt på denna typ av ramar?
 

marr

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Fan va surt men skönt att det verkar lösa sig.

Men går inte det där att snygga till så den funkar?
Mycket möjligt, men det är januari, eventuellt ville de ha den tillbaka sen. Så låter det vara sålänge.
Får jag behålla den, så kommer ja nog att testa.
 

Mini_me

Aktiv medlem
För det är väl Alu? Då måste det gå att massera tillbaka och sen i med en bult som passar.
Men helt klart invänta om dom vill ha in den.

Man blir bara sugen på att laga saker när man ser sånt där :)
 

marr

Aktiv medlem
Mini_me sa:
För det är väl Alu? Då måste det gå att massera tillbaka och sen i med en bult som passar.
Men helt klart invänta om dom vill ha in den.

Man blir bara sugen på att laga saker när man ser sånt där :)
Alu ja. Så det är säkert fullt möjligt.
 

marr

Aktiv medlem
Jensen sa:
SJUKT fin ram, lite kul att se en tillverkare som fortfarande gör IS fästen till bakbroms (även om jag vet att där sen sitter en adapter :D) men kanske ä vanligt på denna typ av ramar?
Har faktiskt inte reflekterat över det, mina tre fs ramar jag haft har samtliga varit IS. Men sambons bird har pm. Känns lite som det kvittar eftersom man i ändå i princip alltid sätter en adapter.

Tack annars, det är min drömcykel :) kul att andra också tycker den är fin.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad skulle vitsen med IS vara?

Trist att en tillverkare som Orange har så sjukt ömtåliga skruvhål för växelörat, det var inte mycket gods där inte.
 

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Vad skulle vitsen med IS vara?

Trist att en tillverkare som Orange har så sjukt ömtåliga skruvhål för växelörat, det var inte mycket gods där inte.
Angående IS o PM så har jag ingen värdering vad som är bättre osv.

Mycket trist ja, men det är bara ömtåligt sålänge skruven inte sitter där. Lite synd att de skickar den så...
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Fet hoj!

Den där swingen är inget jag skulle vilja leva med. Det ser väl redan ut som ena skruvhålet har en spricka?

Också fett äkta att få börja sitt förhållande med Orange genom att banka på den med träklubba. Träklubbemeck kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Har du pressverktyg för lagren?
 

marr

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Fet hoj!

Den där swingen är inget jag skulle vilja leva med. Det ser väl redan ut som ena skruvhålet har en spricka?

Också fett äkta att få börja sitt förhållande med Orange genom att banka på den med träklubba. Träklubbemeck kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Har du pressverktyg för lagren?
Med tanke på priset på en såndär ram så slipper jag gärna banka på den innan den är provkörd åtminstone. Efter det har jag inte problem att använda klubban.

Bad brink att fiffla fram pressverktyget och skicka med det om de är så att nästa sving kommer utan lager monterade.
Inte fått svar på det än dock. Annars är de nog likabra att beställa ett för framtida behov. Ganska bra prisat för att slippa fulmecka.

Har du bytt lager i någon av dina? Med eller utan rätt verktyg isåfall?
 

Jensen

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
Vad skulle vitsen med IS vara?

Trist att en tillverkare som Orange har så sjukt ömtåliga skruvhål för växelörat, det var inte mycket gods där inte.
Angående IS o PM så har jag ingen värdering vad som är bättre osv.

Mycket trist ja, men det är bara ömtåligt sålänge skruven inte sitter där. Lite synd att de skickar den så...
i realitet så spelar set ju kanske mindre roll då rätt få skulle få för sig att sätta på skivor så små att adapter ändå inte hade behövts. o även då skulle ju adapter funka (även om det alltid ä snyggare utan :D), tyckte bara att man numera ser PM på var o vårrännan hoj från början, då IS oken i stort sett är utdöda (med rätta).

angående skadan, kanske mindre risk me bulten där, men bulten ligger ju helar inte flush mot metålen på utkanterna så att säga kan jag tänka mig, så lite märkligt. antingen känsligt eller så en jäkla smäll känns det ju som, för den kom väll i kartong antar jag? och självklart ska man inte behöva börja me att fulmecka o banka tillbaka saker på en sådan fin o dyr hoj, ska vara rät från början, speciellt om det är en limited edition så att säga. nått som även talar för riktiga verktyg när saker ska installeras så som lager osv.
 

marr

Aktiv medlem
Jensen sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Vad skulle vitsen med IS vara?

Trist att en tillverkare som Orange har så sjukt ömtåliga skruvhål för växelörat, det var inte mycket gods där inte.
Angående IS o PM så har jag ingen värdering vad som är bättre osv.

Mycket trist ja, men det är bara ömtåligt sålänge skruven inte sitter där. Lite synd att de skickar den så...
i realitet så spelar set ju kanske mindre roll då rätt få skulle få för sig att sätta på skivor så små att adapter ändå inte hade behövts. o även då skulle ju adapter funka (även om det alltid ä snyggare utan :D), tyckte bara att man numera ser PM på var o vårrännan hoj från början, då IS oken i stort sett är utdöda (med rätta).

angående skadan, kanske mindre risk me bulten där, men bulten ligger ju helar inte flush mot metålen på utkanterna så att säga kan jag tänka mig, så lite märkligt. antingen känsligt eller så en jäkla smäll känns det ju som, för den kom väll i kartong antar jag? och självklart ska man inte behöva börja me att fulmecka o banka tillbaka saker på en sådan fin o dyr hoj, ska vara rät från början, speciellt om det är en limited edition så att säga. nått som även talar för riktiga verktyg när saker ska installeras så som lager osv.
Ramen räknar jag som löst, bara lite väntetid.

Angående installera lager, så finns det många bra sätt att göra det på. Däremot har jag inget bra sätt att få ut dem på. Avdragare meddelst glidhammare känns inte rätt där. Bättre då att pressa ut.
Så det får bli oranges egna verktyg om det blir aktuellt med operation.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
marr sa:
Med tanke på priset på en såndär ram så slipper jag gärna banka på den innan den är provkörd åtminstone. Efter det har jag inte problem att använda klubban.

Bad brink att fiffla fram pressverktyget och skicka med det om de är så att nästa sving kommer utan lager monterade.
Inte fått svar på det än dock. Annars är de nog likabra att beställa ett för framtida behov. Ganska bra prisat för att slippa fulmecka.

Har du bytt lager i någon av dina? Med eller utan rätt verktyg isåfall?
Jo, jag har bytt lager på mina flera gånger. Jag använder RRP-kitet som i denna videon:


Träklubban kommer sedan fram när man ska centrera swingen mot ramen på axeln. Det hela är smidigare jämfört med vad det har varit på någon annan cykel jag har ägt. Träklubba är helt enkelt by desgin och så det ska vara :D

Här ser du en symptaisk britt banka apelsin:

 

Rattnalle

Aktiv medlem
rouster sa:
Rattnalle sa:
Vad skulle vitsen med IS vara?
Att vara helt immun mot gängsallad i ramen måste väl ändå vara en fördel i en dyr ram. Vet inte hur det ligger till med ramar men många gafflar har väl bara alugänga i postmountfästen.
Finns en väldig massa ömtåliga gängor i aluminium på en cykel inte minst inne i gaffeln om man nu ska vara sån. Men visst det är ett möjligt haveri mindre.
 

rouster

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
rouster sa:
Rattnalle sa:
Vad skulle vitsen med IS vara?
Att vara helt immun mot gängsallad i ramen måste väl ändå vara en fördel i en dyr ram. Vet inte hur det ligger till med ramar men många gafflar har väl bara alugänga i postmountfästen.
Finns en väldig massa ömtåliga gängor i aluminium på en cykel inte minst inne i gaffeln om man nu ska vara sån. Men visst det är ett möjligt haveri mindre.
Känns som att det skruvas otroligt mycket mer på bromsskruvar av ovana mekare än inne i gafflar. Idiotsäkert är alltid bra.
 

rouster

Aktiv medlem
För övrigt tänker jag inte skriva i den här tråden, kan inte hantera avundsjukan på ett vettigt sätt tror jag. Skitful cykel kommer det bli!
 

mikipedia_

Aktiv medlem

marr

Aktiv medlem
Vernersson sa:
marr sa:
rouster sa:
För övrigt tänker jag inte skriva i den här tråden, kan inte hantera avundsjukan på ett vettigt sätt tror jag. Skitful cykel kommer det bli!
Riktigt vidrig ja :)
Jag har sett ramen irl.... Den är ful, jätteful.... Och så luktar den härsket engelskt fårmagefett ;-p
Jag trodde de var du som luktade. De försvann iallafall ett tag efter att du hade åkt igen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer