[Byggtråd] Örange Stage 5

Lars.E sa:
Är det någon här som kan förklara varför jag har så sjukt svårt att hålla mig borta från att kolla i denna tråd varje gång jag är inne på happy?
Jag vill även veta varför jag plötsligt börjat gilla Orange... eller iallafall denna Örange.
Så mycket godis.
Bästa byggtråden på happy helt klart! Inga kompromisser, då kan det bara bli bra (och dyrt)!

marr

Moderator
Forumvärd
Lars.E sa:
Är det någon här som kan förklara varför jag har så sjukt svårt att hålla mig borta från att kolla i denna tråd varje gång jag är inne på happy?
Jag vill även veta varför jag plötsligt börjat gilla Orange... eller iallafall denna Örange.
Så mycket godis.
Är det så, så hoppas jag att jag ska kunna uppdatera lite oftare. Mailat lite mer med brink idag, och även fått ett kollinummer.

Jag har fallit pladask för orange, känslan är verkligen speciell.

marr

Moderator
Forumvärd
Haha lite kompromisser blir de allt.

Hjulen är från kina, även om det är deras premium fälgar.
Xt drivlina är solid och gör jobbet.

Men stort tack alla för hejjaropen :) kul att det uppskattas.

marr

Moderator
Forumvärd
Funderar lite på vajer/bromsslangsdragning.

Höger sida, broms bak, växel, jag har alltid buntat ihop de två med ett par straps bara.
Men noterat att det är poppis att tejpa ihop dem en längre bit och liknande lösningar. Vad är fördelen med det?
Kanske man rentav ska dra en bit krympslang över dem för att få de smooth o snyggt.

Hur gör ni med era höljen och slangar?

Willie

Aktiv medlem
marr sa:

Höger sida, broms bak, växel, jag har alltid buntat ihop de två med ett par straps bara.
Men noterat att det är poppis att tejpa ihop dem en längre bit och liknande lösningar. Vad är fördelen med det?
Kanske man rentav ska dra en bit krympslang över dem för att få de smooth o snyggt.

Ska du ändå ha isär bromsar så är krympslang givet tycker jag!

Fördelar, looks och ja typ det

Nackdelar, typ inga?

Så krympslang it is! :D

marr

Moderator
Forumvärd
Jimel sa:
Jag tycker krympslang ser taffligt ut, är ju oftast inte rätt nyans tex.
Det leder osökt in på nästa problem. Hur fan gör man med färg på växelhöljet när man har stålomspunna bromsslangar? Lätt svårmatchat.

Rattnalle

Aktiv medlem
Enkelt. Man har inte stålomspunna bromsslsngar. Tillför inget särskilt men risken att skava sönder ramen om någon börjar röra på sig ökar avsevärt.

Jimel

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Enkelt. Man har inte stålomspunna bromsslsngar. Tillför inget särskilt men risken att skava sönder ramen om någon börjar röra på sig ökar avsevärt.
Tycker folk klagar på att bakbromsen känns annorlunda och att det ska bero på att slangen är längre och flexar, borde ju hjälpa med stålomspunnet då?

Jensen sa:
Har inte jagwire ett vajerhölje som ä stålomspunnet? Dock frågan om det matchar
Jo jag har ett som iaf ser stålomspunnet ut på min cykel men har tyvärr inga stålomspunna bromsslangar att jämföra med, gissar att det är lite mörkare dock.

Jensen

Aktiv medlem
Tror de finns i olika nyanser
19124B52-5322-4D46-81DF-D57BF122673E.jpeg

Men problemet me matchning får du ju oavsett krympslang eller inte. Men transparent krympslang kan ju se rätt bra ut.

Senast ändrad:

WSB

Aktiv medlem
Stålomspunna slangar gick inte att montera på min Alpine 6 då hålet i svingen var för litet.. Fick bli vanliga slangar till bakbromsen :/ Hoppas det funkar bättre för dig!

marr

Moderator
Forumvärd

marr

Moderator
Forumvärd
Jag orkar, vågar vill inte bli hängandes mer. Så beställde två kit plastslang till bromsarna.
Antingen funkar stålslangen så har jag reserv, eller så kan jag byta direkt bara.

marr

Moderator
Forumvärd
Har ju varit lite dålig med vågen. Så här kommer lite smakprov. Det är definitivt inget ww bygge det här :P

Hjulen är riktigt fina, känns välbyggda. Lite synd att squorx inte fanns som val. De har en jämn ekerspänning och ganska raka/runda :)

Bakhjul, Hope Pro4 boost, Nextie fälg. (http://www.nextie.net/premium-mountain-clincher-36mm-NXT29XM36)
20180208_061049.jpg

Framhul, Hope Pro4 bosst, Nextie fälg. Samma som ovan. Premium!
20180208_061221.jpg

Pedaler, tänkte varva dessa med mina xt trail. Nya saint klickisarna med skruv i. Absolut inte lätta :P
20180208_061543.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
jofahjalm sa:
Stålomspunna slangar och spd-pedaler med pinns? Varför hatar du funktion?
Varför hatar du mig? :P

Sålomspunnet verkade coolt, de va de nog inte.

Pins och spd, man måste testa innan man dömmer ut, funkar det inte, så kan jag plocka bort pinsen.

fredrik168

Aktiv medlem
marr sa:

Krympslang funkar om man inte ska byta hölje på växelvajer... annars detta
https://www.cykelgear.se/reservdelar/kablar-vajrar/tillbehor-vajrar/kabelsamlare-rulle-o8-mm-5-meter

jofahjalm

Aktiv medlem
marr sa:
Varför hatar du mig? :P

Sålomspunnet verkade coolt, de va de nog inte.

Pins och spd, man måste testa innan man dömmer ut, funkar det inte, så kan jag plocka bort pinsen.
Chin up! Tycker du att fötterna kan glida runt på pedalerna när du har spd? Sätter du in pins får du möjligheten till trasiga skor, pedalbite och pins som är svåra att skuva ur när du har slagit i pedalerna.

marr

Moderator
Forumvärd
Tejpat ett par hjul nu på morgonen.
Gick fint att blåsa upp ett aggressor bak utan gucka o grejjer för o testa.

Får stå så ett tag, ska plocka av dhf däcket jag tänkte ha fram från ett annat hjul och föra över med.

Sen blir det hucknorris och gucka.

Paco

Aktiv medlem
Härligt!

Ta ledigt från jobbet, sjukskriv dig eller ta ut komp och släng ihop den där nu. Vi har väntat länge nog!??

Mini_me

Aktiv medlem
Okey vart jobbar du? Jag kan ringa och vagt antyda ett bombhot.

Så du kommer hem och kan dividera på viktiga saker??

Vernersson

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer