[Byggtråd] Paris Roubaix Challenge kräver en ny cykel

Spindelbenen

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Johan A sa:
Barrett sa:
Jag ska villigt erkänna att jag inte har koll på Roubaix challange, men antog att man körde det i klunga och att det är platt. Det var till det min synpunkt gällde angående utväxling.
Det stämmer. Ända tills man kommer till den första sektionen av traktorväg, sen är det varje cyklist för sig själv ?
Det går verkligen inte att förklara hur oerhört smärtsamt det är att hoja på de där avsnitten, det måste verkligen upplevas, något som jag faktiskt rekommenderar för det är även superkul. Efteråt alltså.
Typ 2 roligt, alltså? https://www.rei.com/blog/climb/fun-scale Det låter fantastiskt. :)
Slående likt... Under loppet var jag till slut tvungen att trycka ner ett par Treo i min vattenflaska (bara att jag hade med mig Treo känns ju stört såhär i efterhand) för det skakade så mycket att jag fick ont i huvudet och jag hatade det. Efter några veckor så började tankarna som "det här var ju skoj, det måste jag göra om" att komma.

Jag kommer köra med 46/34 fram nästa år och 30/11 bak. Misstänker att det kommer räcka.

C-dale sa:
Vill rekommendera en Evoc/Canyon VCLS sadelstolpe. Väldigt skön fjädring o hyfsad vikt. O kanske en fjädrande styrstam https://redshiftsports.com/shockstop-suspension-stem
Tack men svajande sadelstolpar och styrstammar är inte riktigt min grej. Flexen i titanet tillsammans med lite bredare däck får duga.

Nä, det blev en superlätt HyperStem från Extralite (69gram) i Stealth black istället samt en Ritchey Superlogic Link sadelstolpe i matt, matt kolifber som matchar både hjul och styrstam.

4438305af04eebc7b72.jpg

Ritchey_Superlogic_Link_Flexlogic_Sattelst_tze_Carbon__31_6_15mm_matte_ud.jpg

Nu borde jag ha det mesta som behövs för att få ihop en cykel i nästa vecka - det är ganska många paket på väg just nu, lilla julafton i morgon om allt går som det ska!

HåkanC

Aktiv medlem
Aero is everything sa:
Tack men svajande sadelstolpar och styrstammar är inte riktigt min grej.
Det finns sadelstolpar som är komforthöjande utan att svaja utan snarare vibrationsdämpande och en sådan stolpe kan göra stor skillnad
Åtminstone blev det en oväntat stor skillnad för mig när jag skaffade en Syntace P6 HiFlex trots en diameter på hela 31,6mm!. Här står det mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/2083922/2084008#msg-2084008
Vad gäller svajande styrstam så är inte det heller min grej, men däremot upplevde jag en överraskande stor komfortförbättring när jag pga ren tur skaffade en vibrationsdämpande styrlinda. Det finns många sådana modeller, även speciella gelkuddar att ha under valfri styrlinda. Tex de här från Rose;
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-sl-gel-pads/aid:117498
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-anatomic/aid:379604

Aero is everything sa:
Flexen i titanet tillsammans med lite bredare däck får duga.
+ MASSOR på breda däck, åtminstone om de bra, smidiga och med anpassat tryck
Men att rammaterialet skulle innebära komfortskillnade är en seglivad myt, det är konstruktionen som gör störst skillnad.
Detta med rammaterialets inverkan på den upplevda komforten hos hela har provats flera ggr och även varit uppe här flera ggr
Tex ett test med ramar av stål, alu, kolfiber och titan, men med likadan utrustning i övrigt och med maskerade ramar för att minimera inverkan av fördomar och förutfattade meningar. Läs mer här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

OBS
Detta betyder INTE att det inte är komfortskillnad mellan olika cyklar, eller olika ramar.
Men det beror på MYCKET mer än rammaterialet (Läs: konstruktion, tillverkning och övrig utrustning) och inte minst, som du själv har skrivit; däckbredd

/Håkan

frankfurt

Aktiv medlem
Jag körde både Flandern och Paris Roubaix Challenge med en första generationens Canyon Aeroad, grymt fin komfort. Tub på Reflex med DT Rev på båda loppen. Spöregn ganska länge på Paris Roubaix, som många sagt tidigare, viktigt att kunna hålla fart över gatstenarna. I början känns det ganska lätt att få ner kraften i backen men när man kommer till Carrefour är det ganska jobbigt.

Tror att jag delvis byggde din förra Litespeed, visst körde du en Impreza då?

Fett bygge! Lycka till.

frankfurt sa:
Jag körde både Flandern och Paris Roubaix Challenge med en första generationens Canyon Aeroad, grymt fin komfort. Tub på Reflex med DT Rev på båda loppen. Spöregn ganska länge på Paris Roubaix, som många sagt tidigare, viktigt att kunna hålla fart över gatstenarna. I början känns det ganska lätt att få ner kraften i backen men när man kommer till Carrefour är det ganska jobbigt.

Tror att jag delvis byggde din förra Litespeed, visst körde du en Impreza då?

Fett bygge! Lycka till.
Haha, stämmer bra det, Imprezan köptes in i samma veva som cykeln byggdes. Jobbade du på Cykel City i Göteborg?

lundatok

Aktiv medlem
Jag måste gjort en tankevurpa när jag körde de belgiska loppen, åkte till Roubaix på 25 mm kanttråd ena året och 28 mm FMB-tub (mumma).

Borde förstått att jag skulle byggt en ny cykel. ?‍♂

Crocko

Aktiv medlem
Aero is everything sa:
tmalm sa:
Det blev ett par i ren titan, det där med färger är inte riktigt min grej.

Vilket jävla konstverk dessa vevar är! Och dom är fan lättare än något annat jag hållit i.

Fan hela garaget är fullt med kartonger och så ska jag springa Lidingöloppet i morgon, ingen tid för lek....
Ja de där vevarna köper man ju bara för materialet och utseendet, vikten är ungefär 20 gram under ett par RED och hela hektot över ett par THM, men nån gång i livet skall man väl hitta en cykel som de passar på, grattis.

Fan missade massa bud och paket idag pga Lidingöloppet som totalt stänger ner infarten till Grönsta där jag bor.

7784E022-4079-4547-A550-349ACC6D4A62.jpg

Men nu är de 30 kilometrarna avklarade och några paket lyckades ta sig fram under kvällen.

IMG_8190.JPG

Så nu har jag bromsar och handtag till Graveln, bakväxeln, kassetten, kedjan, dropper post, batteri, skivor till bromsarna. Det kom även bakväxlar och reglage till Trekken och Stumpen, så det blir nog lite skruvande under morgondagen! Just det, Stumpen fick nya bromsar oxå, mumma...

MAMTB

Medlem
Alltså de där vevarna är så sjukt snygga! De lär ju tåla en hel del misshandel också jämfört med kolfibervevar.

Senast ändrad:
Då var hjul och däck på plats och monterade.

IMG_8210.jpeg

Måste säga att HUNT levererar verkligen över förväntan - glömde säga till om XD-body på ena hjulparet - den låg i posten innan jag ens fått svar på mitt mail...

IMG_8207.jpeg

Det blir nog Venture 47 som får sitta på gravel-hjulen. Monterade G-One och rullade runt kvarteret, vill nog ha något lite rejälare ute i gruset så om någon behöver 650b-däck så har jag en uppsättning till salu...

NickPick

Aktiv medlem
VKruger sa:
Jäklar vad sexiga Hunt är alltså
Är det logotypen som lockar...?

Jag hade g-one förr en gång men tyckte dom inte var bra på något faktiskt. Förstår du byter ?.
Många roliga projekt på happy ändå.

Har kört mina Venture 47 i två månader nu. Helt underbara däck för den typen av cykel, till alla tänkbara underlag beroende på däcktryck, utom riktig CX-lera. Där är de kass.

NickPick

Aktiv medlem
VKruger sa:
NickPick sa:
VKruger sa:
Jäklar vad sexiga Hunt är alltså
Är det logotypen som lockar...?

Jag hade g-one förr en gång men tyckte dom inte var bra på något faktiskt. Förstår du byter ?.
Många roliga projekt på happy ändå.
Hela looken, inte bara logotypen.
Spännande med tanke på att det bara är brandade kinahjul från farsports. ? Tänk vad lite branding kan göra.
Har själv ett par. Dock alu.

PS. Blir det effektmätare?

Senast ändrad:
IMG_8154.jpeg

Fan vad fett det blir med däck och fälg i samma bredd!

Slutligen så har styrstam och sadelstolpe dykt upp, nu är nog alla delar på plats.

IMG_8137.JPG

IMG_8140.JPG

IMG_8177.JPG

Sista bling-bling innan cykeln byggs ihop i morgon:

IMG_7936.JPG

Trissor till mina tre XX1 Eagle AXS bakväxlar, i aluminium med keramiska lager, från JRC Components!

IMG_7960.jpeg

Fick bli silver på Graveln.

Ahhh ooohh, sitter och klipper film samt lägger sista touchen på bilderna, det har varit en körig helg - fixa till det sista - testa - fixa igen - tvätta rent, plåta och sedan ge sig ut på riktigt, njuta och le :-)

Men här kommer några teasers...

_MG_6245.JPG

_MG_6280.jpeg

_MG_6263.JPG

Kan bara nämna att det var en lättnad att lämna över grejerna till Jaime på Tyresö Cykelmagasin för det var inte alltid som saker lirade som dom skulle och jag hade inte själv aldrig noterat dessa små detaljer, så ett stort tack till alla på TCM!!!

Willie

Aktiv medlem
Mäktigt ögongodis, ser fram emot mer bilder!

Grattis till en sjukt ball cykel

fasanen

Medlem
Ser fantastiskt fint ut, men blir det inte svårt att hålla styrfart med 42/50?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Satan vad snygg.. Den där kommer bli toppen på Paris-Roubaix. Kör du på 42/10 och har en kadens på 90 så snittar du knappa 50 blås över kullerstenarna och då kommer du inte ens märka av att det guppar lite.

MAMTB sa:
Vad kör du för vevlager till dina Eewings?
IMG_8236.JPG

Tanken från början var att köra ett BBB BBO-09 (30mm i diameter 46mm x63-73) men i sista stund tog vi ett vevlager med keramiska lager som egentligen skulle på min Stumpjumper, C-Bear heter det, dubbelt så dyrt men förhoppningsvis ska det hålla ett tag.

IMG_8237.JPG

Det satt i alla fall som en smäck, kommer inte bli några ljud från det vevlagret!

NickPick

Aktiv medlem
Fan va snygg! Får du tillräckligt med drop?

Blir alltid så bra när det tas seriösa bilder. En annan ställer den mot en vägg bara...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer