[Byggtråd] Prisvärd lätt 120 mm ram? - Från Tallboy 3 => 4, svetto till fetto

Makten

Aktiv medlem
Jo problemet är ju att ju fortare det går desto mer stryk tar däcken, man tar ju fortfarande samma idiotspår =)
Jag skulle välja Schwalbe eller Specialized för bästa rull. Älskar Maxxis men de är sega i jämförelse, är min uppfattning. Kanske just för att de är så trevligt väldämpade.

Bästa kompromissen är förmodligen Spez Grid (ej nya Trail) 2,3". De rullar riktigt jäkla bra och känns bara något mindre köttiga än Schwalbe MM/HD. Eliminator fram (lägre mönster än Butcher) och Slaughter bak.

Själv har jag nu helt klart korat Butcher 2,3 Grid Trail till nytt referensframdäck. Men det känns inte som det rullar jättebra och det väger kilot blankt.

glitch

Aktiv medlem
Har ett Butcher Grid 2.3 som jag testade fram nu för ett tag sen när det var så blött.
Det kändes ok men inte bättre än MM soft på sätt alls. Släppte lite mer tycker jag.
Så det blir nog MM, kanske ett Eliminator får rotera fram.
Men Slaughter är jag nyfiken på.
Såg att Wolfpack kommit i bredare versioner dock bara på 27.5 men man kan hoppas det kommer en 29a som är bredare också. Tyckte Trail var ett rätt mulligt däck men det var för smalt.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle välja Schwalbe eller Specialized för bästa rull. Älskar Maxxis men de är sega i jämförelse, är min uppfattning. Kanske just för att de är så trevligt väldämpade.

Bästa kompromissen är förmodligen Spez Grid (ej nya Trail) 2,3". De rullar riktigt jäkla bra och känns bara något mindre köttiga än Schwalbe MM/HD. Eliminator fram (lägre mönster än Butcher) och Slaughter bak.

Själv har jag nu helt klart korat Butcher 2,3 Grid Trail till nytt referensframdäck. Men det känns inte som det rullar jättebra och det väger kilot blankt.
Intressante erfarenheter! Jag kör gamla Spez Grid Butcher/Purgatory i 2.6 (som är närmare 2.4, nya verkar vara riktiga 2.6). Jag är riktigt nöjd, men trodde att nya Grid Trail med lite mer dämpning skulle vara bättre. Rull med min komba på gatan är inte jättebra, men det är svårt att jämföra med t.ex. min DHR II MaxTerra 2.3 om man inte kör den direkt efter varandra. Men du som gillar dämpning i däcken föredrar gamla Grid över nya Grid Trail?

glitch

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur du kan gilla Purgatory @ Berk, de var väl helt okej när det var torrt ute men så fort det blev blött var dem inget vidare. Och dobbarna är alldeles för låga för att bita.

Berk

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur du kan gilla Purgatory @ Berk, de var väl helt okej när det var torrt ute men så fort det blev blött var dem inget vidare. Och dobbarna är alldeles för låga för att bita.
Kör den som bakdäck med lågt tryck. Jag kör inte så aggressivt, men har inte haft problem i blötta förhållanden. Har kört varje veckan den blötta hösten och vintern utan problem. Tänkte att byta till Eliminator bak när Purgatory är sliten.

glitch

Aktiv medlem
Kör den som bakdäck med lågt tryck. Jag kör inte så aggressivt, men har inte haft problem i blötta förhållanden. Har kört varje veckan den blötta hösten och vintern utan problem. Tänkte att byta till Eliminator bak när Purgatory är sliten.
'
Jo jag vet, för min egen del så bytte jag bort det så fort det började bli fuktigt. Slirade bara. Eliminator däremot är sweet :)

Makten

Aktiv medlem
Intressante erfarenheter! Jag kör gamla Spez Grid Butcher/Purgatory i 2.6 (som är närmare 2.4, nya verkar vara riktiga 2.6). Jag är riktigt nöjd, men trodde att nya Grid Trail med lite mer dämpning skulle vara bättre. Rull med min komba på gatan är inte jättebra, men det är svårt att jämföra med t.ex. min DHR II MaxTerra 2.3 om man inte kör den direkt efter varandra. Men du som gillar dämpning i däcken föredrar gamla Grid över nya Grid Trail?
Nej alltså, jag tycker Grid Trail är bättre än gamla Grid, men av allt att döma rullar det sämre. Och det är ju inte så konstigt eftersom det är ett kralligare däck med styvare sidoväggar och bättre "dämpning". Därför rekommenderade jag gamla Grid då trådskaparen funderade på mer lättrullade sommardäck. :sneaky: För nuvarande väder har han redan vettiga däck, även om jag själv föredrar Butcher Grid Trail över MM.

Det är alltid svårt att försöka A/B-jämföra däck eftersom det innefattar ett visst mått av försök att minnas. I alla fall om man inte har två hjulpar som kan skiftas snabbt, och det har jag aldrig haft. Så ta ovanstående med en nypa salt. Förekommer säkert ett uns placebo i det hela.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det är alltid svårt att försöka A/B-jämföra däck eftersom det innefattar ett visst mått av försök att minnas. I alla fall om man inte har två hjulpar som kan skiftas snabbt, och det har jag aldrig haft. Så ta ovanstående med en nypa salt. Förekommer säkert ett uns placebo i det hela.
Kloka ord 👍

Berk

Aktiv medlem
Nej alltså, jag tycker Grid Trail är bättre än gamla Grid, men av allt att döma rullar det sämre. Och det är ju inte så konstigt eftersom det är ett kralligare däck med styvare sidoväggar och bättre "dämpning". Därför rekommenderade jag gamla Grid då trådskaparen funderade på mer lättrullade sommardäck. :sneaky: För nuvarande väder har han redan vettiga däck, även om jag själv föredrar Butcher Grid Trail över MM.
Trodde först att du menade så. Tack igen.

Tror att jag ska prova Butcher/Eliminator Grid Trail kombo när jag behöver nya däck. Enda problem är bredden. Gamla 2.6 med 61mm verkliga bredden är bra. Lite bredare är ännu bättre på min HT, men nya 2.6 passar troligtvis inte genom kedjestagen.

glitch

Aktiv medlem
Fortfarande nykär! Idag blev det att ändra tillbaka flip chipet till högläge, gå upp en spacer i dämparen o droppa trycket med 5 psi samt testa en 50 istället för 40 stam.
För Hellasbröt är högläget helt klart att föredra. Något mer frigång och lite bättre styrkänsla på platten / uppför.
Spacern och lite lägre tryck gav en mer följsam bakändå utan bottningsfest.
50 stammen är jag inte helt säker på om den blir kvar. Ska testa 40an back to back.
Verkligen propagandacykling idag.
IMG-20200328-WA0008.jpg
IMG-20200328-WA0005.jpg

Berk

Aktiv medlem
'
Jo jag vet, för min egen del så bytte jag bort det så fort det började bli fuktigt. Slirade bara. Eliminator däremot är sweet :)
Igår tittade jag på en (lite gammal) däcktest i Bike magazin igen. Dom sade att Purgatory är en bra dåligt väder däck, men saknar kantgrepp. Dom testade 2.3" på 19 mm fälg, troligtvis men hög tryck. Jag kör 2.6" på 30 mm fälg med 0.9 på vintern, som ger (mycket?) mer grepp. Kantgrepp är inte fantastiskt, men det räcker för mig. Tror att du är närmare Bike-test förhållanden. Min frus mtb kam med Purgatory 2.3" fram, skulle jag inte har valt, men wenigstens på 30 mm fälg och hon kör med lågt tryck.

Funderar nu på Eliminator eller Maxxis Dissector som sommardäck bak.

Lzb

Medlem
Bortskämd med Storian på plåt-Ripmon kunde ja inte låta bli att försöka ta reda på hur en "Coil-boy" skulle bli :)
Är tunneln på Tallboyen större än på hightowern? Tror jag mätte min tunnel till nånstans mellan dia 50-55mm.

glitch

Aktiv medlem
Är tunneln på Tallboyen större än på hightowern? Tror jag mätte min tunnel till nånstans mellan dia 50-55mm.
Då kan jag meddela att med min EXT fjäder som har en yttre diameter på dryga 54mm så tar fjädern precis i tunneln i överkant :(
Vad jag kunnay läsa mig till har CC originalfjäder en yttre diameter på 52 mm i rätt dimension. Inte mycket marginal att spela på. Tror aluramen har trängre tunnel än kolramen tyvärr där folk inte verkar ha några som helst problem med CC IL dämparen. Tror inte det kommer lira :( #fredagsbesviken

Lzb

Medlem
Då kan jag meddela att med min EXT fjäder som har en yttre diameter på dryga 54mm så tar fjädern precis i tunneln i överkant :(
Vad jag kunnay läsa mig till har CC originalfjäder en yttre diameter på 52 mm i rätt dimension. Inte mycket marginal att spela på. Tror aluramen har trängre tunnel än kolramen tyvärr där folk inte verkar ha några som helst problem med CC IL dämparen. Tror inte det kommer lira :( #fredagsbesviken
Nä, min har en svetsråge kl 12 som sticker ner i tunneln. Med det sagt så verkar det som om många har problem med plats även på kolfiber-hightower. Tydligen så verkar tunneln skilja även mellan c och cc versionen.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Hoppas du får det att funka! Tänk på att fjädret går upp i diameter något när det komprimeras

glitch

Aktiv medlem
Coilprojektet gick i stöpet, vilket var synd då jag tror att ramen hade funkat ypperligt med coil. Tillbaka på DPS men med en större volume spacer. Uppsidan är att den blir rätt trampglad vilket ju egentligen är hela syftet med den här typen av cykel.
Har nog landat i att behålla flip chip i högläget för stigåka, nästan inga pedalislag alls nu. Inte riktigt bestämt mig för höjden på styret än. Då jag kör 140mm gaffel har jag stammen rätt långt ned men ska testa nån mm upp till.

Newmen hjulen fortsätter leverera och håller sig raka och fina.
Det som står näst på agendan är däckval för vår och sommar.
Just nu sitter ett Eliminator 29x2.3 bak och ett Hillbilly 2.6 fram.
Har ett Slaughter på ingång om nu engelsmännen / postnord får tummen ur.
Fram funderar jag på om inte Eliminator ska testas. Ligger också ett Butcher i förrådet men sen läste jag om att Eliminator rekommenderas mer för hard pack. Hillbilly är kanon i blött och löst men nu när stigarna är dammiga och hårda är de höga dobbarna bara halkiga och Butcher vad jag förstått är bättre lämpat för loose medan Eliminator bättre för hårt. Hellas varierar ju väldigt mellan hårda hällar och lösare jord så inte helt lätt att pricka det optimala däcket.
Kvällarna är magiska nu:
20200420_190816.jpg

Leffe

Aktiv medlem
Den är cool men handtagen och pedalerna måste bort!

glitch

Aktiv medlem
Den är cool men handtagen och pedalerna måste bort!
Handtagen skulle jag faktiskt vilja byta till Deity's nya Supracush. Frågan är bara var får man tag på dem i Europa och vilken nyans av lila, jag tror den högersta.

Pedaler finns ett par svarta nya liggandes, orkar inte byta bara haha.
Och vet inte vad jag skulle göra av de gröna så länge. Man vill ju slita ut sina grejer först innan de pensioneras men det verkar inte hända på ett tag haha....

Bilagor

Martinmat

Aktiv medlem
Handtagen skulle jag faktiskt vilja byta till Deity's nya Supracush. Frågan är bara var får man tag på dem i Europa och vilken nyans av lila, jag tror den högersta.

Pedaler finns ett par svarta nya liggandes, orkar inte byta bara haha.
Och vet inte vad jag skulle göra av de gröna så länge. Man vill ju slita ut sina grejer först innan de pensioneras men det verkar inte hända på ett tag haha....
Mörklila definitivt, matchar såväl Sadelklämma som cykel.

De gröna pedalerna kan du skänka till mig passar till min gröna fatbike alt sonens via commencal 😄😉

Crossmax

Aktiv medlem
Jag har själv nyligen gått från MM/HD soft till Eliminator 2.3 Grid Trail fram/Slaughter Grid 2.3 bak och tycker det funkar prima så som stigarna ser ut just nu i Hellas. Framdäcket känns riktigt bra och mäter runt 2.4" på 31.5 mm innerfälg. Har fått sänka trycket fram vs Schwalbe med 0.1-0.2 bar då Grid Trail-casingen är betydligt stadigare. Bakdäcket är jag väl också rätt nöjd med, men här mäter casingen mindre än angivet, hade gärna fått vara lite mer volym. Oavsett vad så tror jag att Eliminator/Slaughter är en riktigt bra setup för de torra månaderna, och eventuellt Eliminator f/b eller Hillbilly/Eliminator för de våta årstiderna.

glitch

Aktiv medlem
Toppen Crossmax! Precis vad jag vill höra. Synd att mitt Slaughter som beställdes från UK i början på april fortfarande inte dykt upp......det kommer snart säger cyclestore :(

Berk

Aktiv medlem
Som jag skrev i en annan tråd av glitch, är jag riktigt nöjd med min Eliminator Grid Trail, som jag kör bak med Butcher fram. Framförallt starkare dämpning av Grid Trail är trevligt på min HT bak. Stigarna har nu torkat så snabbt att jag också skulle flytta den fram, men tyvärr hittar jag inte Slaughter i Grid Trail i Europa. Grid Trail däck, också Slaughter, finns bara på US webbsidan av Specialized, men den kan man köpa på (bara) Butcher och Eliminator i Europa.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag har själv nyligen gått från MM/HD soft till Eliminator 2.3 Grid Trail fram/Slaughter Grid 2.3 bak och tycker det funkar prima så som stigarna ser ut just nu i Hellas. Framdäcket känns riktigt bra och mäter runt 2.4" på 31.5 mm innerfälg. Har fått sänka trycket fram vs Schwalbe med 0.1-0.2 bar då Grid Trail-casingen är betydligt stadigare. Bakdäcket är jag väl också rätt nöjd med, men här mäter casingen mindre än angivet, hade gärna fått vara lite mer volym. Oavsett vad så tror jag att Eliminator/Slaughter är en riktigt bra setup för de torra månaderna, och eventuellt Eliminator f/b eller Hillbilly/Eliminator för de våta årstiderna.
Nu bör väl detta inte bli en däcktråd, men frågar ändå:
Upplevs spec-kombon bättre i torrt än MM/HD?
Jag är tillbaka på MM/HD efter att ha kört HR2 bak ett tag, HD är bättre på både grepp och rull tycker jag.

glitch

Aktiv medlem
Vad har hänt sen sist då?
Jo en del faktiskt.

Ny guldig kedja och efter allmänna påtryckningar byttes de illgröna pedalerna till mer sobra svarta. Tror jag saknar de skrikiga gröna dock 🤣

Efter reklamation av mina Cura4 på Ripmon skulle nya ankare till - jag var helt bestämd på Shimanos 520 snik 4kolvare men sen hade bike discount rea på nya XT 2-kolv så Santan fick såna och Ripmon får 7120 Slx-arna.

Bromsbytet borde varit plättlätt, men som alltid går inte allt som man tänkt sig.....eller bytet gick enligt plan, men att avlägsna den gamla bakbromsen var stört omöjligt. Slangjäveln gick inte att dra ut ur framtriangeln utan kärvade fast efter ett par cm.

Efter en timmes juckande stod jag redo att bara klippa skiten men sen slet jag en kvart till för att lirka ut den framåt igen och matade ut så mycket det gick framåt.
Se där, det hade blivit jack / grader i ytterplasten på slangen så detta tog emot och förhindrade slangen från att glida ut.

Slätade till slangen och då gick det till slut.
Till nästa gång ska jag komma ihåg tipset jag fick sen av en polare att plocka bort gaffeln för att lättare kunna guida slangarna rätt genom styrhuvudet. Aluramar utan kanaler är verkligen inte skoj.

Less på invändigt monterades bakbromsen i bästa fulmekstil utvändigt istället så nu är eventuellt bromsmek plättlätt igen.
Premiärtur på besök i Norrtälje blev det igår med nya bromsar och ett nytt Wolfpack Trail 29x2.4 däck. Sagolikt grepp på hällarna och hyggligt lättrullat men jag mindes det 29x2.25 WP däcket jag hade för nåt år sen som avsevärt sprättigare men detta väger runt 100g mer och har så klart mer gummi i backen så inte konstigt alls.
Dock hade jag väntat mig större skillnad mot det 29x2.3 Eliminator som satt där innan, vilket kanske säger mer om hur relativt lättrullat det däcket ändå är trots massivt grepp.

I övrigt rullar allt på som det ska. Har fått ett knirk ibland som jag tror är vevlagret så det ska fettas om vid tillfälle.
20200526_171724.jpg

Martinmat

Aktiv medlem
Har tb4 fästen för extern dragning av bromsslang eller fulmekade du dit den som du skrev ?

glitch

Aktiv medlem
Har tb4 fästen för extern dragning av bromsslang eller fulmekade du dit den som du skrev ?
Tyvärr har de frångått externa fästpunkter för bromsslangen bak så det är fulmek medelst eltejp, buntband mm. :)
Santa höll ju länge kvar vid externt dragen bakbroms, och jag önskar att de hade haft kvar valet genom att ha fästpunkter som komplement för den invändiga dragningen (som är så där).

Martinmat

Aktiv medlem
Jäkla otyg att dra allt internt, snygg ja, praktiskt nej.

Du kan ju alltid uppgradera fulmeket med sånna här, kört dem för dropperkabel på ett par hojar, sitter som berget å snyggare än stripes och eltejp

glitch

Aktiv medlem
Bra att veta, har kikat på de där men läst på flera ställen att de inte sitter kvar så därför blev det lite mer rustikt tillsvidare :)

Martinmat

Aktiv medlem
Bra att veta, har kikat på de där men läst på flera ställen att de inte sitter kvar så därför blev det lite mer rustikt tillsvidare :)
Haft på 2 hojar och de satt bra för mig iaf, upplevde tejpen som väldigt stark. Kostar ju inte så mkt att pröva 😉

Martinmat

Aktiv medlem
Jisses vad skit det var inne i ramen 😳 ngn öppning som släpper i. Mkt skit?

glitch

Aktiv medlem
Sa
Jisses vad skit det var inne i ramen 😳 ngn öppning som släpper i. Mkt skit?
Sadelröret är öppet då dämparen går igenom. Kabeln till droppern kommer underifrån från framtriangeln så det rinner in vatten och skit i vevhuset. Första gången den där plasthylsan mellan lagerskålarna gör nytta :)
Dropperdragningen suger verkligen. Fick ju lossa länkaget för att kunna dra höljet.
Annars såg det rätt bra ut.

20200702_143612.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer