[Byggtråd] Prisvärd lätt 120 mm ram? - Från Tallboy 3 => 4, svetto till fetto

glitch

Aktiv medlem
Martinmat sa:
Ryska prylar, lite överraskande. Aldrig hört talas om förut, bra?
Letade som en tok efter en taco med BB mount. Fanns bara onödigt dyra / komplexa men hittade då Neutrino på ebay.
https://neutrinocomponents.com/index.php?id_lang=1

De hade både klinga och bash till mig i valfri anodisering. Fegade ur på grön klinga, less is more :-)
Prisvärda prylar som ser välgjorda ut. Dock åkte jag på en hundring tull / hantering och extra lång hantering då tullen sölade som sjutton.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag har en extremt liknande taco som sitter på min transmitter.
Vet inte om jag drog den för löst först för den rörde bakåt tills den tog i kedjestaget och började mitt under. Inte optimalt.
Så småningom spå de jag om den, men sen bröts bakdelen och skruven loss under flygtransport. Är ändå glad över det, det måste räddat nåt annat, klinga och vevparti most likely.
Men nu skulle jag behöva en ny plastdel...

larsaw

Aktiv medlem
Varför inte be AJ CNC-fräsa en custom i alu? ;)

9AF8A3DA-2011-460F-B06F-0D77295F42D1.jpeg

Min är förvisso en pre-prod och har kostat mig ”nada”, men kan inte tänka mig att dom kostar många kronor. Å då blir det ju närproducerat också... :D

Der Kaiser

Aktiv medlem
larsaw sa:

Min är förvisso en pre-prod och har kostat mig ”nada”, men kan inte tänka mig att dom kostar många kronor. Å då blir det ju närproducerat också... :D
Larsa, notera infästningarna ;-)
Edit: auto in-correct

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
larsaw sa:

Läsa, notera infästningarna ;-)
Eller, avsaknaden av infästningar :)

glitch

Aktiv medlem
Idag kom det ett grönt paket.
Tyvärr har tyskarna inte heller vett att personalplanera för black friday så mitt styrlager gick inte ut förräns igår och kommer inte hinna till helgen.
Premiär på första advent kan jag således glömma :(
20181129_153116.jpg

AX3L

Aktiv medlem
Du kan väl svänga förbi vilken LBS som helst och plocka upp ett no-name styrlager för 34.50 att använda så länge? Hade man pressat i lagren förstår jag om man inte vill göra det i onödan, men detta är ju lätt att montera.

glitch

Aktiv medlem
Orkar inte åka runt halva stan för att leta och i min erfarenhet tar dem snarare 350 för ett no name lager.
Dessutom ser vädret fantastiskt uselt ut för helgen och familjen har redan gjort en massa planer så premiären får vänta.:)

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
Orkar inte åka runt halva stan för att leta och i min erfarenhet tar dem snarare 350 för ett no name lager.
Dessutom ser vädret fantastiskt uselt ut för helgen och familjen har redan gjort en massa planer så premiären får vänta.:)
Cykelkraft har HOPE på lager, 240 riksdaler tar dom för det. Om det drar ut längre..

glitch

Aktiv medlem
AX3L sa:
glitch sa:
Cykelkraft har HOPE på lager, 240 riksdaler tar dom för det. Om det drar ut längre..
Is41 typ 7 har jag för mig hope sa och d var inte på lager. Finns ju typ 3 också.

AX3L

Aktiv medlem
glitch sa:
AX3L sa:
glitch sa:
Is41 typ 7 har jag för mig hope sa och d var inte på lager. Finns ju typ 3 också.
Vad är skillnaden där? Till mig plockade dom ut ett från ett ZS (?) som hade helt rätt dimension, iaf så noggrant jag kunde mäta med det jag har hemma. Tror det för övrigt var samma size som till din Ripmo, så du kan antagligen plocka det därifrån om du vill prova ?

glitch

Aktiv medlem
Vet inte riktigt, tror det är skillnad i höjd på täcklocket? Har tagit lagret från ett gammalt nu för att hålla ihop allt för monteringen bara men det bygger för mycket på höjden så lagret tittar ut över ramkanten.

waqr

Medlem
AX3L sa:
glitch sa:
Fast med tanke på Cykelkrafts otroligt dåliga leveranstider och kundrecensioner så skulle jag nog köpa det lagret nån annanstans.......

AX3L

Aktiv medlem
waqr sa:
AX3L sa:
glitch sa:
Fast med tanke på Cykelkrafts otroligt dåliga leveranstider och kundrecensioner så skulle jag nog köpa det lagret nån annanstans.......
Förlåt, skrev fel. CykelCITY menar jag! Blev en tankevurpa där med tanke på vem som är TS.

glitch

Aktiv medlem
En stor bajskorv ägnas åt Postnord som så många gånger förr.
Skulle fått de sista delarna i måndags men ikke, ringde igår "jaha näe alltså jag ser att det varit problem med skadat emballage, men det har vi fixat nu så i morgon kommer det nog...." Känns ju lovande om Postnord "lagar" emballaget.
Låt oss se om det kommer nåt, och om det innehåller nåt av det som beställdes.

glitch

Aktiv medlem
I brist på annat fick det bli montering av nya cykelstödet i alla fall.
Passade perfekt på Slx vevarna, på NX Dub vevarna på andra hojen var det väldigt tight att få in men det går med lite kraft.
Bra pris och verkar stadiga.
20181205_153224.jpg

aribr

Aktiv medlem
Detta bygge blir ju premium! Undrar varifrån bultarna kommer, funderar på lite bling också.

glitch

Aktiv medlem
aribr sa:
Detta bygge blir ju premium! Undrar varifrån bultarna kommer, funderar på lite bling också.
Ti-Springs har färgade skruvkit i olika valörer. Mina fick jag dock från min "sponsor" Zyklom som hade lite över efter Marinobygget.

glitch

Aktiv medlem
20181206_141727.jpg
20181206_144816.jpg
20181207_144503.jpg
20181208_102549.jpg

20181206_144834.jpg
20181207_144525.jpg

Nu är Bettan invigd! Riktigt blött och sega förhållanden men det känns bra. Svarar gött och rullar fint. Däcken funkar riktigt bra men jag tror att det åker på ett bredare framdäck ändå över vintern. Man kan aldrig ha nog med framdäcksgrepp.

Känns faktiskt precis som jag tänkt mig.
Det som återstår är flaskhållare men fästena sitter så långt ned att det lätt går emot vajrarna. Fästet till EDC pumpen går t.ex. inte få in då höljena ligger för.
Får klura lite på det. Sen vart pedalerna mycket ljusare än jag trodde så de blev lite väl skrikiga. Om nån har ett par svart/gråa oneup komposit och vill byta hojta :)

velovin

Aktiv medlem
Som vanligt snyggt med det lilla extra, två tummar upp!

AX3L

Aktiv medlem
Riktigt snygg! Lite väl mycket branding på styrlager och spacers för min smak, men ska det va bling så ska det va ? Personligen skulle jag övervägt gröna eller svarta handtag nästa gång för att hålla sig till en accentfärg på komponenterna dock, men de kanske gör sig bättre irl..

glitch

Aktiv medlem
Tror handtagen ryker. Ville testa nåt nytt men det är bara inse att jag är torsk på Oury :)

Martinmat

Aktiv medlem
Riktigt fin! Andra pedaler o handtag o det är perfektion ?

glitch

Aktiv medlem
20181209_125519.jpg

Tanken var egentligen xtr spd pedaler men de råkade hamna på en annan hoj för tillfället.

glitch

Aktiv medlem
Det har blivit alldeles för få turer med Tallboy men när den väl luftats har den varit kanon att cykla på. Ett perfekt komplement till Ripmon.
Det som dock irriterat är avsaknaden av flaskställ. De där dagarna man ska ut en snabbis bara och inte vill släpa rygga.
Emellertid sitter skruvarna för flaskstället långt ned och kablar för dropper, bakväxel samt bakbroms går där vilket gör det svårt att få in ett flaskställ men förhoppningsvis är en lösning på G och då blir det ett Ciussi ställ.
20190114_155149.jpg

glitch

Aktiv medlem
AJs namn kom upp tidigare i tråden då det diskuterades bashguard och det fick mig att tänka att kluriga killar med fräs kanske kan göra en insats även här.
Probemet är alltså att flaskställsfästet sitter så lågt ned i ramen att det i praktiken inte går att få plats med ett flaskställ om man kör intern kabeldragning då dessa kommer ut i området.
Pumphållaren till min EDC pump gick heller inte att få dit.

En adapterplatta kändes som rätt lösning men från staterna blir det lite väl premium kan jag tycka för vad det är.
Några pm senare hade jag en prototyp på lådan. Resultatet blev enkelt, smidigt och effektivt precis som man vill ha det. Nu får jag dit både flaskställ och pumphållaren.
20190110_184521.jpg
mountsc.jpg
mountsc3.jpg
20190115_134849.jpg

Fem av fem bävrar för AJs prototyp!

glitch

Aktiv medlem
Idag blev det en liten uppgradering - 54t ratchet!
Fruktansvärt trist lite pryl som känns ruggigt dyr för vad det är och helt saknar sex appeal men sjukt lättmonterad och navet fick ett lite roligare ljud.
Kommer nog bevisa sig ganska snabbt på stigen.
20190128_173519.jpg

KiwiQ

Ny medlem
Har ett par svarta one up plast plattisar om du är sugen, de är dock ej nya och ett byte är tyvärr inte aktuellt, hojta om du e intresserad

glitch

Aktiv medlem
Tallboyen är verkligen superskoj. Jag rekommenderar alla som åkt runt med för mycket slaglängd de senaste åren att återupptäcka de mer kortslagiga alternativen. Ripmon har fått stå och agera klädhängare nu under vintern medan Tallboyen sprätt runt på stigarna.
Alert och kul men tar ändå allt Hellas bjuder på med ro.
Enda irritationsmomentet är KS Lev stolpen som har en oskön fjärr och som kragen gängar upp sig på hela tiden.

20190216_150405.jpg

glitch

Aktiv medlem
Dryga 13 kg. Jag har ju en ovana av att bygga om saker och ting så mitt original excelark är inte relevant längre. Men skulle tippa på typ 13,4 ?

glitch

Aktiv medlem
Ett år har passerat och sammanfattningsvis varTallboy 3 en grymt rolig cykel. Långt mer kompetent än man skulle kunnat tro.
När sedan fyran släpptes där allt man tyckte var lite mindre bra på TB3 är åtgärdat blev sugen för stort.
En aluram är beställd men tyvärr verkar det dröja till julen tidigast innan den dyker upp.
Gott om tid att fundera på komponenter och en del har redan börjat trilla in.
Kommer initialt köra 140 fram och 120 bak.
Tydligen är Fox 34an bara marginellt längre i AC i 140 jämfört med OEM Pike på 130 så det blir lätt övergafflat fram.
Sen kommer en del återanvändas och en del bli nytt.
Hade svårt att bestämma mig för färgen, ärtsoppekräksgul eller aubergine men till slut vann auberginen.
tallboy-4-frame-ally-purple_5b8bd3bc-18c5-4ced-a161-b2020f2e9e6a_1200x1200.jpg

Martinmat

Aktiv medlem
Bra val av färg! Mer sobert än den gula ?

Köpt hos LTM igen? Vad gick en lös aluram på?

glitch

Aktiv medlem
Martinmat sa:

Faktiskt inte, de är på min shit list efter att de inte ville lösa utbyteslager.
Blev bunnyhopp istället som alltid är grymt hjälpsamma.

soderblom

Aktiv medlem
Kul med TB4!! Ser fram emot lite byggbilder framöver.

Sett några ramvikter på alu vs kolfiber?

Martinmat

Aktiv medlem
glitch sa:
Martinmat sa:

Faktiskt inte, de är på min shit list efter att de inte ville lösa utbyteslager.
Blev bunnyhopp istället som alltid är grymt hjälpsamma.
Just det, hur gick det fick du betala lager i slutändan?

glitch

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Hjulen väger 1600 g tejpade.
Dt 350 nav med 54t ratchet och newmen xa 25 fälgar. Prisvärda, lätta och förhoppningsvis hyfsat stryktåliga.
Har hört arch fälgar sista åren på stig med 26 mm inner så tror inte 25mm inner kommer vara någon större skillnad.
20191019_094710.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer