[Byggtråd] Prisvärd lätt 120 mm ram? - Från Tallboy 3 => 4, svetto till fetto

Lzb

Ny medlem
glitch sa:
Snakepit sa:
Martinmat sa:
Jäklar, 710gr mer än 3:an alltså 😳

glitch sa:
Ramjäveln väger 4.250g inkl bakaxel och Sadelklämma....some girls are bigger than others.....
Vilse på vajedragningen dock, fattar inte hur jag ska kunna få ut både dropper och bakväxel ur samma hål? De är skitsmå o sen ska en täckplatta över som förhindrar att det rör sig...
Helt plötsligt är min Smuggler inte den enda grisen i mattråget 😄
Näää nöff nöff🥰

@lzb har din hightower också lilla plattan som ska hålla kablarna på plats? Drar man åt den så nyper den höljet så det blir asmycket friktion i växelhöljet. Men har man den helt löst känns det som den kommer skramla loss?

Sen att man måste lossa dämparen för att kunna komma åt någotsånära 😥
Vad har hänt med SC? På 15 år har jag aldrig varit med om en så bökig ram att bygga upp.
Ja, jag har samma platta. Men jag har dragit åt den stumt och tycker inte att det påverkar växlingen (kör xt 1x12). Ja jag fick också ta bort dämparen för att skruva av / dit täckplattan. Det kanske gjorde att jag fick igenom höljet för droppern lättare också? Håller med om att kabeldragningen var lite dryg. Jobbigaste för mig var att få igenom växelhölje genom kedjestag. Sen var det lite pickligt att trä på skumgummi på kablarna i framtriangeln. Så lägga ut några bilder på mitt bygge i hightowertråden.

Lzb

Ny medlem
För övrigt så är ju din ram en riktig lättviktare mot min HT på 4450g inkl. dämpare

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
glitch sa:
Jensen sa:
glitch sa:
Snakepit sa:
Martinmat sa:
Jäklar, 710gr mer än 3:an alltså 😳

glitch sa:
Ramjäveln väger 4.250g inkl bakaxel och Sadelklämma....some girls are bigger than others.....
Vilse på vajedragningen dock, fattar inte hur jag ska kunna få ut både dropper och bakväxel ur samma hål? De är skitsmå o sen ska en täckplatta över som förhindrar att det rör sig...
Helt plötsligt är min Smuggler inte den enda grisen i mattråget 😄
Näää nöff nöff🥰

@lzb har din hightower också lilla plattan som ska hålla kablarna på plats? Drar man åt den så nyper den höljet så det blir asmycket friktion i växelhöljet. Men har man den helt löst känns det som den kommer skramla loss?

Sen att man måste lossa dämparen för att kunna komma åt någotsånära 😥
Vad har hänt med SC? På 15 år har jag aldrig varit med om en så bökig ram att bygga upp.
Måste höljet kunna röra sig in i ramen då?

Resultat av funktion före smidighet för mecken? Förhoppningsvis behöver man ju inte pilla massor med det när det väl sitter
Ne det ska ju hålla allt på plats, men dumt när det är en metallkant som trycker ihop höljet så att vajern kärvar. Föredrar gummibälgar som flexar lite.
Såga till en bit av din skyddsplast, den borde gå att värma så att den inte klämmer sönder funktionen.

Rattnalle

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Pepp på färgmatchade pedaler!
En bedrift när ramen är off-black som borde vara lätt att matcha..
Ramen är lila. Pedalerna är temporära i väntan på paket, men de gröna växer, är ju en aubergine trots allt.😂
Enda jag ser på dina bilder är att den inte är svart, dvs off-black. Du får leverera dagsljusbilder :)
Haha, är ju grejen med lacken att den skiftar beroende på ljusförhållandena.
20200111_205237.jpg

glitch

Aktiv medlem
Trådrubrik uppdaterad.
Nu till vikten, vad har vi för bud då?
Jag kan väga den sen med en okalibrerad bagagevåg, det blir så noga jag kan erbjuda har tyvärr ingen fancy takhängd park tools, frun tycker inte den passade övriga inredningen😂

Nu måste jag peppa inför jungfruturen:

Men vi samlar in buden så länge, kommer inte på nån bra vinst just nu men vi får se under dagen:
Paco ~<16 kg
NickPick 14.6 kg
Marr 18,3 kg 😀

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
En park tools är inte mer tillförlitlig än en bagagevåg har jag märkt... Dom är ganska överskattade skulle jag säga. Mina egen cykel gick upp 1kg på 3 vägningar efter varandra med en sån.

14,6kg! Tung ram ändå. Tur att vikten inte är allt.

Cykeln blev snygg, men satan för pedalerna 😁👍🏻.

glitch

Aktiv medlem
Haha ja de är giftiga, oklart vaför jag köpte dem (för att de reades ut så klart) men de har varit bra att ha i byrålådan som temp-pedaler till och från i väntan på rätt.

+1kg på 3 vägningar är ju kanske inte drömmen, man ser ju gärna att saker blir lättare istället.

Paco

Aktiv medlem
Nja, det var Marr som gissade på 18,3kg men mitt bud ligger nog på närmare 16kg.

Hur som helst så blev det riktigt snygg👍🏻

Nypåmtb

Medlem
Riktigt fint! Behåll pedalerna och bygg vidare på aubergine-temat 😁.

När det gäller vikten så var ju ramen rätt tung men hjulen är kolfiber-lätta. Däcken hyfsat lätta också. Jag tror du landar strax under 15, gissar 14,9kg 😁.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Brutalt! Kanske inte det som var tanken med just den här cykeln dock....

Släpade du iväg en ny ren cykel till tvätthörnan bara för att kunna fota med lite cool industrilokalkänsla? :D

Annars vill jag veta hur den kändes på parkeringsplats-provturen!?!

Mange.

Aktiv medlem
Vilken härlig tråd, innehåller massor av rolig nörderi och toppenfin cykel. Grattis!
Nu vill vi läsa om provtur

Glömde tippa vikt, 14,8

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Postar lite bilder, kommer med lite mer feedback senare och vikten. Innan nån kommenterar stänkan, trycket ska bort, men det hanns inte göras innan turen.😀
20200112_101852.jpg
20200112_101859.jpg
20200112_101910.jpg

Senast ändrad:

manneblask

Medlem
Grymt fin hoj! Är också nyfiken på vikten. Vägde min Meta Tr idag då jag bytt hjul och den landar på 14,8kg....alla som klagar på att de är för tunga osv 🙂

glitch

Aktiv medlem

soderblom

Aktiv medlem
glitch sa:
Crossmax sa:
Henrik83 sa:
glitch sa:
Innan nån kommenterar stänkan, trycket ska bort, men det hanns inte göras innan turen.😀
Hade det inte varit enklare & bara montera den upp & ner med trycket mot däcket..
Undersidan är skrovligare, hade nog inte sett lika bra ut. Trycket går bort på 5 sekunder med aceton.
What he said! Här har vi en kille som varit med förr :)
Jag som trodde svart tusch var lösningen. Lär sig något nytt varje dag...

Några första intryck eller för halt idag?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer