[Byggtråd] Prisvärd lätt 120 mm ram? - Från Tallboy 3 => 4, svetto till fetto

glitch

Aktiv medlem
Det märks att Martinmat är en Tallboy konnessör! 14.725g vägde den in på inklusive flaskställ, pedaler och oneup pumpfäste.
Den gamla var väl ca kilot lättare.

Men den maskerar vikten otroligt väl. Nu var det snorhalt och jag svinsliten i kroppen så det var väldigt lugnt men ett par första reflektioner:
Den extra vikten döljs väldigt väl. Den känns lätt i sin framfart likt sin föregångare och bygger snabbt fart.
Den är fortfarande sjukt smidig och poppig men klart stabilare.
Man märker av att den är mer utförs tuned i det att den rör sig lite mer i början på slaget när man trampar till för att acca igång, stående trampning gungar också lite mer.
Slackare styrvinkeln känns direkt bra.
Något lägre stack än Ripmon vilket märktes men ska justera styrhöjden så det blir lika.

Det brantare sadelröret ger en bättre klätterposition men känns inte alls särskilt brant utan bara naturligt, för min del hade det kunnat vara nån grad till brantare.

Sunrace och Shimano i övrigt funkar kanon. Hade inte velat ha längre vevar utan det blev perfekt.
4 kolvsbroms och 203 skiva fram är mulligt men verkligen overkill.
Bak är pm fästet i ramen för 180 mm utan adapter. Kollade på bilder på kolramarna och de verkar behöva +20mm adapter för att köra med 180 bak.

Finishen är väldigt bra, vet inte riktigt vad Santa har på sina ramar inför leverans för trots alkohol tvätt så fäste skyddstejpen rätt kasst.
Jobbigt också att loggorna sticker ut från övriga lacken vilket ger en ojämn yta att tejpa på så det blir inte så snyggt.
Kabeldragningen var som sagt så där kul, tips är att montera av dämpare och baksvingen direkt och dra allt så. Det blir smidigare och snabbare i slutändan.

Dämparplaceringen samlar gott om skit trots lilla stänkan och det är piligt att slå på kompressionsvredet / ställa sag / se hur mycket slag som nyttjats med o ringen.

Spontant kändes den precis som jag hade trott och hoppats på. Tror det kommer bli en grym stighoj för lek, den gamla var mer xc men denna mer bröt.

Sen tycker jag det är synd att Santa gått från att vara nåt av det smidigaste att jobba på till att falla för modet med allt invändigt och rätt osmidiga lösningar.
Det var bättre när bakbromsen t.ex. alltid gick externt och att dra broms och växelvajern i svingen är helt onödigt och skapar bara en massa böjar på höljet.
Sen är den där plattan som ska hålla kablarna stilla i min mening också dum, gamla gummiportarna var sjukt mycket smidigare.

Gaffeln måste också finjusteras, har varit bortskämd med min 36a med smashpot i märkte jag😀

jofahjalm

Aktiv medlem
Superpepp på att det blev bra!

Men jag vill vara föst ut med att ifrågasätta vikten. Mina Five väget typ 14,6 kg och då är ramen 1 kg lättare. Jag har mindre hjul och däck. Det finns typ ingen på cykeln som är lätt.

glitch

Aktiv medlem
Du får komma med en godkänd våg och provväga 😀
Jag vägde 5 ggr på raken, hamnade på samma +/-25 g. Det räcker för mig.
Upp med byggspec på din hoj så ska vi jämföra.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det verkar som jättemycket arbete så det är en pass på den nu. Min egna våg är också mycket tveksam, men att cykeln inte ska vara tyngre m.a.p. ramvikten och det du har satt på den verkar ganska osannolikt.

glitch

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Det verkar som jättemycket arbete så det är en pass på den nu. Min egna våg är också mycket tveksam, men att cykeln inte ska vara tyngre m.a.p. ramvikten och det du har satt på den verkar ganska osannolikt.
Min Ripmo Af vägde 15,7-15,8 på en park tool våg. Den har rätt snarlik spec med Tallboyhjulen när den vägdes.
Skillnaderna i stort:
- nx eagle växel som är tyngre än slx
- coildämp med piggyback mot Fox DPS
- Fox 36 med coil vs Fox 34 Perfomance Elite
- 203 skiva istället för 180 skiva bak = större skiva + pm adapter
- Formula Cura 4 som är snäppet tyngre än SLX arna
- snäppet tyngre styrstam än tallboyen
- extra kedjestagsskydd
- framstänka fastmonterad (tallboy vägd utan framstänkan)
- extra långt underrörsskydd i kydex

Så det känns rätt rimligt med ett kg diff.
Men alltid svårt att få en exakt vikt med en bagagevåg man lyfter cykeln i men tillräckligt noggrannt för mig.

Nypåmtb

Medlem
Jag tycker vikten känns rimlig. Men framför allt tycker jag att hojen ser riktigt bra ut. Grymt att den motsvarade högt ställda förväntningar!
Vad säger du om känslan i Tallboyen jämför med din tidigare Ripmo kolfiber? Rätt lika geo även om det såklart skiljer i slag.

glitch

Aktiv medlem
marr sa:
Kommit fram till något om bashen?
Jo, att mina hål på ramen håller fel avstånd och bashen rätt. Har mailat SC så får vi se vad de säger. Kolramen har i alla fall inte någon adapterplatta och mäter rätt mellan hålen, så frågan är vad de hittat på på aluramen.

Crocko

Aktiv medlem
marr sa:
Förstår inte hur min apelsin kan vara så jävla tung. Får nog skaffa en annan våg helt enkelt.
Den måste skalas eller pressas så att du bara väger innehållet, jag har ju en kokos hoj med övervikt men det är väl anledningen till att de vågar lova livstids garanti på ramen

glitch

Aktiv medlem
Mafv sa:
glitch sa:
Det märks att Martinmat är en Tallboy konnessör! 14.725g vägde den in på inklusive flaskställ, pedaler och oneup pumpfäste.
Har du OneUp pump + EDC ? vart köpte du ?

/M
Japp 100cc pumpen med verktyget + salami och quicklink tången. Men bara fästet satt på vid invägningen. Köpte direkt hos oneup, finns ingen anledning att köpa någon annanstans om det inte är rea.

Mafv

Medlem
glitch sa:
Mafv sa:
glitch sa:

/M
Japp 100cc pumpen med verktyget + salami och quicklink tången. Men bara fästet satt på vid invägningen. Köpte direkt hos oneup, finns ingen anledning att köpa någon annanstans om det inte är rea.
Topp! länk till salami och quicklink tången ?

/M

glitch

Aktiv medlem
Mafv sa:
glitch sa:
Mafv sa:
glitch sa:

/M

/M
https://int.oneupcomponents.com/products/edc-plug-pliers-kit

Smidigt att ha med, men tycker själva stickverktyget blir lite klent dimensionerat. Tar ibland med mig ett annat lite grövre kit ändå.

Mafv

Medlem
glitch sa:
Mafv sa:
glitch sa:
Mafv sa:
glitch sa:

/M

/M
https://int.oneupcomponents.com/products/edc-plug-pliers-kit

Smidigt att ha med, men tycker själva stickverktyget blir lite klent dimensionerat. Tar ibland med mig ett annat lite grövre kit ändå.
OK, tack!

/M

jonte987

Aktiv medlem
Många bud på vad en cykel kan väga. Det beror säkert bla på att däckval gör enorm skillnad.
Jag fick hem en x-tool våg idag och megan väger 14.8 på den. Stämmer väldigt bra med badrumsvågen.
Inga fästen och med xc pedaler. 203/203mm och fyrkolvs.
Svindyra bromsar men i övrigt billig alu.

Säkert inga problem att få upp den mot 16 med DH däck, bash, styrare och dh pedaler. Eller ner mot låga 14 med standard ww upgrades.

Eller så visar båda vågarna fel.

glitch

Aktiv medlem
Happ, då var iscg mysteriet löst.
Deras iscg fäste är inte strikt enligt standarden utan förutsätter en bash med slots så man kan rotera den / sätta skruvarna på andra avstånd för att passa in. :(
Står tydligen på 77designz sida att bashen inte passar på vissa nya SC ramar men den köptes ju beg så jag kollade aldrig där.

Dags att fundera om gällande bash då....
Skruvarna för täcklocket över höljena ska dras superlöst på känn med lite loctite enligt dem själva. Det listar man ju ut rätt lätt om man testat att dra plattan flush och känt på friktionen men jag kan tycka man borde kunna lägga lite info om sånt på deras sida med sprängskisser.
Ibis konstverk till handbok är lite av en måttstock för att tillhandahålla all viktig info dessutom dödssnyggt paketerat.

Martinmat

Aktiv medlem
Why liksom, vore det inte enklare att köra standard? Å varför inte bygga täcklocket så det går dra åt men att fortf finns frispel för vajrarna?

Ibland undrar man om utv går åt rätt håll 🤣

glitch sa:
Happ, då var iscg mysteriet löst.
Deras iscg fäste är inte strikt enligt standarden utan förutsätter en bash med slots så man kan rotera den / sätta skruvarna på andra avstånd för att passa in. :(
Står tydligen på 77designz sida att bashen inte passar på vissa nya SC ramar men den köptes ju beg så jag kollade aldrig där.

Dags att fundera om gällande bash då....
Skruvarna för täcklocket över höljena ska dras superlöst på känn med lite loctite enligt dem själva. Det listar man ju ut rätt lätt om man testat att dra plattan flush och känt på friktionen men jag kan tycka man borde kunna lägga lite info om sånt på deras sida med sprängskisser.
Ibis konstverk till handbok är lite av en måttstock för att tillhandahålla all viktig info dessutom dödssnyggt paketerat.

glitch

Aktiv medlem
Jag verkar ha fått Maktens baksving eller nåt :( Kanske en "Santa Cruz" grej, både Ibis och SC sitter ju där.
Märkte ju under första turen att det helt enkelt inte ville växla riktigt som det skulle, i synnerhet i mitten på kassetten.
Misstänkte först friktion i vajern efter knixen som blev av täcklocket så jag la tid tid på felsökning idag.
Allt löper fint, alla ändlägen, b-skruv osv. enligt konstens alla regler men likväl så behöver jag antingen överspänna eller slacka vajern för att det ska växla i mitten på kassetten.
Kollade kassetten igen så jag inte fuckat up med någon spacer men icke.

I samband med att jag tog av bakhjulet påminndes jag om att bakaxeln har rätt mycket motstånd under cirka halva varvet medan den löper superlätt resten av varvet. Har bara haft en cykeln med en sån DT axel innan och jag mindes det som att den gick smooth hela vägen i botten, först då kom motståndet när det börjar "dras ihop".

Tog av växelörat, snurrade i axeln, inga problem. Hur smutt som helst.
Skruvade tillbaka örat, motstånd hälften av varvet typ, lite som känslan av en böjd axel.
lossade örat så pass att det bara låg "löst" emot ramen, inga problem, så fort man börjar dra åt det så att det glider in i sin "fasta" position så börjar det kärva under ena halvan av varvet.

Pekar ju extremt mycket mot att nåt är snett, antingen örat, svingen eller axeln men den är nog minst trolig.
Och då känns det rätt rimligt att växelproblemen är relaterade, för det är typiska "skevt växelöra" symtom.

Jag som var pepp för cykling till helgen....

Makten

Aktiv medlem
glitch sa:
Jag verkar ha fått Maktens baksving eller nåt :( Kanske en "Santa Cruz" grej, både Ibis och SC sitter ju där.
Märkte ju under första turen att det helt enkelt inte ville växla riktigt som det skulle, i synnerhet i mitten på kassetten.
Misstänkte först friktion i vajern efter knixen som blev av täcklocket så jag la tid tid på felsökning idag.
Allt löper fint, alla ändlägen, b-skruv osv. enligt konstens alla regler men likväl så behöver jag antingen överspänna eller slacka vajern för att det ska växla i mitten på kassetten.
Kollade kassetten igen så jag inte fuckat up med någon spacer men icke.

I samband med att jag tog av bakhjulet påminndes jag om att bakaxeln har rätt mycket motstånd under cirka halva varvet medan den löper superlätt resten av varvet. Har bara haft en cykeln med en sån DT axel innan och jag mindes det som att den gick smooth hela vägen i botten, först då kom motståndet när det börjar "dras ihop".

Tog av växelörat, snurrade i axeln, inga problem. Hur smutt som helst.
Skruvade tillbaka örat, motstånd hälften av varvet typ, lite som känslan av en böjd axel.
lossade örat så pass att det bara låg "löst" emot ramen, inga problem, så fort man börjar dra åt det så att det glider in i sin "fasta" position så börjar det kärva under ena halvan av varvet.

Pekar ju extremt mycket mot att nåt är snett, antingen örat, svingen eller axeln men den är nog minst trolig.
Och då känns det rätt rimligt att växelproblemen är relaterade, för det är typiska "skevt växelöra" symtom.

Jag som var pepp för cykling till helgen....
Om "halva varvet" återkommer varje varv så måste det ju vara axeln som är böjd. Vore den rak men ramen sned så borde det vara lika trögt hela varvet runt, eller hur?
Är det bara trögt på slutet så kan man tänka sig att ändflänsen på axeln inte är vinkelrät mot axeln.

Min sneda baktriangel avslöjades genom att hjulet inte ser rätt dishat ut, trots att det är det. Ju mer jag drog åt axeln, desto mer offset fick jag på däcket mot ramen framme vid sadelröret.

glitch

Aktiv medlem
Jahapp, lite uppföljning.
Stort tack till #jarlacykel för att jag fick testa lite på deras Hightower. Fanns en ojämn tröghet i axeln på den också, och ytterligare pytte till när jag testade min axel men det är nog inom marginalen i alla fall.

Växlingsproblematiken är också löst. Lossade allt, kollade friktionen i höljet igen osv. och kollade infästningen av vajern igen. På XT så är ett spår med en skarp böj som har ett urfräst spår för vajern, vad jag tror hände var att när jag skruvade åt skruven som låser vajern på plats roterade plattan lite så att vajern inte löpte helt i spåret.

Anekdot - hade en gång en hoj med Campa för längesedan som hade liknande symtom, besökte till slut richard på Cycling som på 5 sekunder konstaterade att vajern skulle ligga lite annorlunda vid låsskruven och vips lirade allt.

Givet att vi fick tillökning i familjen i måndags var cykelchanserna minimala men efter en övertalningsksmpanj och en barnvakt på fallet för att roa femåringen fick jag grönt ljus för en morgontur.

Jag blev inte besviken 🥰🥰🥰

Sjukt kul hoj! Nu satt växlingar och allt perfekt och med endast en token i gaffeln blev dem grymt mycket skönare.

På minuskontot är den nya dämparplaceringen, det samlas en hel del skit trots lilla flärpen och det är rätt drygt att ställa sag / kolla o ringen för att se hur slaget nyttjas men det är en liten grej.

Blir lite finlir nu med tryck osv men jag är "in the ball park".
En som var med testade cykeln och hans första kommentar var 'känns liten' som i att han trodde my modern geo med längre hjulbas än hans Jeffsy av förra generation skulle upplevas som en långtradare.
Kan bara hålla med, den är precis lika smidig som min TB3 var trots längre hjulbas och reach samtidigt som den är mycket stabilare i spåret i högre farter.

Har man spenderbyxorna på och satsar på en i kolfiber sparar man en hel del vikt. En på mtbr hade en XL CC som ramen nästan vägde kilot mindre än min ram. Sen är 203 skiva och 4 kolvs så klart overkill på stockholmsstig men tanken är också att ha redundans för att kunna flytta grejer mellan min andra hoj. Med kolram kommer man nog rätt lätt ned till 13,5 kg utan några större extravaganser. Men helt ärligt maskeras övervikten otroligt väl, inte minst tack vare Dt+newmen xa25 hjulen, de är riktigt mulliga.

Blev så lycklig att jag fick spontannäsblod😂
20200118_092233.jpg

glitch

Aktiv medlem
20200121_094650.jpg

Sjukt mullig hoj!
Hanns med en sväng idag på dagen. Vilken ynnest att få cykla i dagsljus på barmark.
Grym cykel, slacka styrvinkeln är galet intuitiv och den känns precis hur smidig sol helst samtidigt som man kan bomba rätt friskt.
Vore verkligen intressant att prova en Hightower back to back för att se skillnaderna mellan trampeffektivt och stabilitet.
Där den gamla blev lynnig när man började pressa den mot gränsen fortsätter denna bara att ösa på om man bara håller i sig och slappnar av😂
Sjukt vad bra cyklarna är numera. Provade nyligen en Trek Fuel Ex 2020 som också var jäkligt fin, men jag kan tycka att man skulle kunna pusha sadelrörsvinkel lite till.
Hade inte bangat typ 78 på Tallboyen, kör sadeln slammad framåt nu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer