[Byggtråd] Privateer 161 x2! (Kanske världens långsammaste byggtråd...)

Fick hem min nya ram för ett par veckor sedan. Dock har jag inte alla delar ännu, och sambons ram kommer nog i slutet av denna månaden. Så denna tråden kan nog hänga med ett tag! Men tänkte att jag lika väl kan starta tråden redan nu så jag kan fråga lite grejer och bolla funderingar med er. Har inga fancy bilder just nu men slänger upp en på ramen iaf:

20200430_104114.jpg

Sambons ram kommer vara i raw alu, annars samma storlek som min, P2. Vi befinner oss i var sin ände av den storleken men enligt Privateer själva så ska det bli bra.

När det kommer till delar så har vi tänkt att det ska vara bra grejer men vi har en ganska tight budget så kan inte sväva ut för mycket. Cockpit har vi köpt in båda två, jag återanvänder lite Chromag-grejer sen tidigare bygge och den andra får Nukeproof-grejer i fin kulör. Sen så har jag XT/XTR 11-delat på hyllan som jag haft ett tag. Sambon kommer troligen köra SLX 11-delat med XT-shifter. Sen så kommer ramen med en RS Super Deluxe Ultimate. Min tanke är väl att lägga ut för en Lyrik Ultimate då jag vill ha inställningsmöjligheterna. Har även sneglat på andra märken men vill gärna matcha dämperiet så får se vad det blir framöver där... Hjul blir troligen DT E1900 men inte heller det fastställt.

Så till en fråga. Då jag vill ha en clean cockpit så ska bromsarna kunna ta I-Spec II och där har jag lite funderingar. XT 8020 har så klart figurerat men är lite nojig gällande den vandrande bite-pointen. Hade det på min förra cykel och det var lite scetchy ibland. Har kollat på Formula Cura 4 (men dom är aningen dyra och tar bara I-Spec II med adaptrar), och nu senast TRP Quadiem som Bike24 har för en bra peng. Internet säger att dom är bra men hittar inget här på Happy om dom, och dom är lite större vilket gör att jag tvekar lite. Tycker Shimanos passar mina mediumhänder som hande i handsken. Någon här med erfarenhet av TRP Quadiem? Det är inte G-Spec utan den som är matt svart (men dom ska väl vara typ samma invändigt om jag läst rätt?).

Som sagt, kommer vara två långsamma byggen :)

Westman

Aktiv medlem
Sen så kommer ramen med en RS Super Deluxe Ultimate. Min tanke är väl att lägga ut för en Lyrik Ultimate då jag vill ha inställningsmöjligheterna. Har även sneglat på andra märken men vill gärna matcha dämperiet så får se vad det blir framöver där...
Kul, fina no-nonsense ramar.

Ang gafflar löst så är det väl RS Lyrik Ultimate eller CC Helm Air som du får för ca 900€, båda är väldigt bra och har många inställningsmöjligheter. RS matchar nog bakdämparen lite bättre men Helmen är ännu mer inställningsbar.

DVO Diamond har jag inte testat ännu men ganska snart hoppas jag. Tror den också levererar i top end-nivå. Den och Manitou Mezzer ligger också i samma prishärad.

glitch

Aktiv medlem
DVO Onyx SC finns ju också.
Råkar ha en helt ny sådan liggande i gömmorna. Funderar på kanske sälja, pm:a om av intresse.

Skippa Cura 4, både mina och polarns började läcka i slangpressningarna och har varit lynniga från dag 1.
Fina NÄR de funkar som de ska.....
Bytte till SLX 7120 fyrkolvs och är toknöjd.

Westman

Aktiv medlem
DVO Onyx SC finns ju också.
Råkar ha en helt ny sådan liggande i gömmorna. Funderar på kanske sälja, pm:a om av intresse.

Skippa Cura 4, både mina och polarns började läcka i slangpressningarna och har varit lynniga från dag 1.
Fina NÄR de funkar som de ska.....
Bytte till SLX 7120 fyrkolvs och är toknöjd.
Inte kikat på Onyx faktiskt, ett steg över vad jag vill ha (håller mig till max 160 i fronten).

Shimano 4-kolvs är ju kanon. Ägt fler Saint, Zee och XT 4-kolvs och snart även ett set SLX 4-kolvs på Jennies ena. Bra att ha gemensam hojpark med sambon, där delar vi koncept. ;) Två olika stålhardtails, två heldämpade, två crossar/gravels ger ju möjlighet till lite olika kittning. Vi delar dock på en gemensam 4x/dirt/pump men där vete tusan om jag ser nåt behov av egen optimering.

jonte987

Aktiv medlem
7120 har väl ispec EV inte II? 9210 har det i alla fall. Kan passa i alla fall minns inte.

7120 har väl ispec EV inte II? 9210 har det i alla fall. Kan passa i alla fall minns inte.
Stämmer, är m8020 som gäller isf. Då är TRP Quadiem snäppet billigare även om det inte skiljer mycket.

Ang Lyrik Ultimate, så går den få för ca €750 från tysken just nu, inte med uppgraderade Debon Air dock. Alltid varit lockad av DVO och Onyx SC hade varit nåt, men börjar bli dyrt då...

jonte987

Aktiv medlem
Tror det var nån här som sågade den upgraden. Fast man får väl hoppas nyare är bättre.

Uppdatering: Inte hänt mycket :P Har dock fått hem sambons ram så nu finns det två nakna ramar här.

20200605_110101.jpg

Långsamt :P Jag fick sålt min förra ram nu så gaffel är på g inom snar framtid! Sen är det hjul, däck, bromsar och dropper kvar.

Ok, har grottat ner mig i alla gafflar som finns. Ramen är gjord för 170mm och kort offset och säljs komplett med en Lyrik Ultimate (42mm offset, 582 a2c). Så tänker att det är vettigast att utgå ifrån den gaffeln.

Lyriken ligger högst på listan, mest pga priset och de justeringar som går att göra på den. Sen passar den ju estetiskt med bakdämparen som sitter på. Dock så verkar det som om 2020-modellen sålt ut i svart så är fullpris som gäller och 2021.

Näst på tur har vi Manitou Mezzer Pro som ligger på samma pris, ca €860. Samma färgschema som Lyriken så matchar bra. Ska ju vara grymt bra vad jag läst. Dock kan jag inte komma ifrån den bakvända "archen", är så fult! :P

Marzocchi Bomber Z1 finns för vettig peng men den har ju bara en "simpel" Grip Sweep-dämpare. Och är ju en Fox Rythm egentligen. Finns som coil men vet i fasen, halvkilo mer än dom tidigare nämnda två ...

Sen börjar det bli dyrt. DVO Onyx SC hade varit smutt men tycker det blir för mycket pengar. X Fusion har sin Trace36 men känns oprövat och kostar strax under 10k. Finns bara i 51mm offset med. SR Suntours Durolux 36 EQ som dom nyligen presenterat har jag inte hittat nånstans. Men vettig peng för styvt chassi och bra med justeringsmöjligheter, bleedports etc. Men samma känsla där som med X Fusion.

Sen har vi ju FOX, Öhlins, BOS, Intend (lol vad dyra), EXT som alla är för dyra. MRP, Formula (*drool*), Cane Creek och DT Swiss har alla gafflar med högst 160mm i slag vilket gör att axle to crown-måttet blir för kort.

Sammanfattat så står det väl realistiskt mellan Lyrik Ultimate och Mezzer Pro. Jag är en lättviktare på kanske 76 kilo fullkittad om den infon hjäpler. Nån som provat båda och kan dela med sig? Går dom serva själv?

manneblask

Aktiv medlem
Ok, har grottat ner mig i alla gafflar som finns. Ramen är gjord för 170mm och kort offset och säljs komplett med en Lyrik Ultimate (42mm offset, 582 a2c). Så tänker att det är vettigast att utgå ifrån den gaffeln.

Lyriken ligger högst på listan, mest pga priset och de justeringar som går att göra på den. Sen passar den ju estetiskt med bakdämparen som sitter på. Dock så verkar det som om 2020-modellen sålt ut i svart så är fullpris som gäller och 2021.

Näst på tur har vi Manitou Mezzer Pro som ligger på samma pris, ca €860. Samma färgschema som Lyriken så matchar bra. Ska ju vara grymt bra vad jag läst. Dock kan jag inte komma ifrån den bakvända "archen", är så fult! :P

Marzocchi Bomber Z1 finns för vettig peng men den har ju bara en "simpel" Grip Sweep-dämpare. Och är ju en Fox Rythm egentligen. Finns som coil men vet i fasen, halvkilo mer än dom tidigare nämnda två ...

Sen börjar det bli dyrt. DVO Onyx SC hade varit smutt men tycker det blir för mycket pengar. X Fusion har sin Trace36 men känns oprövat och kostar strax under 10k. Finns bara i 51mm offset med. SR Suntours Durolux 36 EQ som dom nyligen presenterat har jag inte hittat nånstans. Men vettig peng för styvt chassi och bra med justeringsmöjligheter, bleedports etc. Men samma känsla där som med X Fusion.

Sen har vi ju FOX, Öhlins, BOS, Intend (lol vad dyra), EXT som alla är för dyra. MRP, Formula (*drool*), Cane Creek och DT Swiss har alla gafflar med högst 160mm i slag vilket gör att axle to crown-måttet blir för kort.

Sammanfattat så står det väl realistiskt mellan Lyrik Ultimate och Mezzer Pro. Jag är en lättviktare på kanske 76 kilo fullkittad om den infon hjäpler. Nån som provat båda och kan dela med sig? Går dom serva själv?
Lyriken är ju pålitlig, enkel att ställa in och att serva. Jag hittade en dra deal på en 2020 Ultimate på R2-Bike (Dock 150mm). Så grymt nöjd jämfört med det som satt innan iaf (Revelation) och min upplevelse är bara positiv. Mezzer har jag tyvärr inte testat.

Lyriken är ju pålitlig, enkel att ställa in och att serva. Jag hittade en dra deal på en 2020 Ultimate på R2-Bike (Dock 150mm). Så grymt nöjd jämfört med det som satt innan iaf (Revelation) och min upplevelse är bara positiv. Mezzer har jag tyvärr inte testat.
Kanske ska ta o beställa en Lyrik så jag kan sluta vela fram o tillbaks :P Så kan jag börja vela ang vilka hjul jag ska ha, haha!

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Bomber z1 ska väl gå att uppgradera till grip2 dämpare om jag förstått allt rätt. Ibland finns dom ju med trevliga kampanjer.

Vad är budgeten för hjulen?
Så lite som möjligt :D För ca 3k kan man få Stans Flow S1 (läst att baknavet är sisådär i kvalitet), DT E1900 (låg POE) Bontrager Line Comp 30 (läst att dom rätt vad det är imploderar), Halo Ridgeline (finns inte så mycket att läsa), Nukeproof Neutron (ny modell så finns inte mycket där heller). Alla dessa är 2kg eller ganska mycket mer. Går jag upp en tusing händer inte mycket men 1500 till så dyker det upp fler men så som Hunt, Crankbros etc. Men då jag försöker hålla det hela så billigt som möjligt (förutom gaffeln då) så vet jag inte vad man ska satsa på. Hittade märket Veltec på bike24 för 4k men ingen aning om det är bra grejet, eller vad för POE baknavet har. Förslag mottages gärna! Aldrig byggt själv och har inte grejer för det men Spank Hexdrive hubbar med Newmen A30 fälgar hade varit nice. Så verktyg samt delar gör att det är utom räckhåll :(

implor

Aktiv medlem
Så lite som möjligt :D För ca 3k kan man få Stans Flow S1 (läst att baknavet är sisådär i kvalitet), DT E1900 (låg POE) Bontrager Line Comp 30 (läst att dom rätt vad det är imploderar), Halo Ridgeline (finns inte så mycket att läsa), Nukeproof Neutron (ny modell så finns inte mycket där heller). Alla dessa är 2kg eller ganska mycket mer. Går jag upp en tusing händer inte mycket men 1500 till så dyker det upp fler men så som Hunt, Crankbros etc. Men då jag försöker hålla det hela så billigt som möjligt (förutom gaffeln då) så vet jag inte vad man ska satsa på. Hittade märket Veltec på bike24 för 4k men ingen aning om det är bra grejet, eller vad för POE baknavet har. Förslag mottages gärna! Aldrig byggt själv och har inte grejer för det men Spank Hexdrive hubbar med Newmen A30 fälgar hade varit nice. Så verktyg samt delar gör att det är utom räckhåll :(
jag har DT E1900 hjul. Tunga men gör sitt jobb! Bike24 hade bra pris på dom tidigare.

ska man ha något mera prisvärt måste man nog upp på 6000kr.

jag har DT E1900 hjul. Tunga men gör sitt jobb! Bike24 hade bra pris på dom tidigare.

ska man ha något mera prisvärt måste man nog upp på 6000kr.
Ja dom har ju bra pris och 2kg får man ju räkna med för hjul som klarar enduro utan att lämna för stort hål i plånboken. Tex Hunts Enduro Wide är ju inte mycket lättare. Sen så är ju DT ett beprövat kort.

implor

Aktiv medlem
Ja dom har ju bra pris och 2kg får man ju räkna med för hjul som klarar enduro utan att lämna för stort hål i plånboken. Tex Hunts Enduro Wide är ju inte mycket lättare. Sen så är ju DT ett beprövat kort.
Bara köpa ;).

”Nobody got fired for buying IBM” :)

manneblask

Aktiv medlem
Jag har kört med Hunts TrailWide sen slutet av förra året ungefär. Har hållit ihop kanonbra även efter flera dar i bikepark också. Så för priset är det ju enligt mig bra hjul och jag tycker Hunts som företag paketerar det hela bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer