[Byggtråd] RD Coyote Cyber dog - 90-tals stål får svetsad skivbroms

grubb

Medlem
Har länge varit sugen att svetsa skivbroms på en stålcykel efter att sett det på youtube. Främst för att det är kul att meka cykel. Bygget kommer användas för att cykla till jobbet under vintern och bikepacking framöver.

Så har två cyklar som ska bli till 1.

Stålisen är en RD Coyote Cyber dog. Har svårt att hitta någon information på nätet om modellen eller märket RD. Någon som känner till och kan gissa vilken årgång det är? Känns som någorlunda kvalitet för har STX nav och trampor och XT växel och reglage? Köpte den i tisdags för 150kr, och den saknade en av bromsarmarna vilket gör att den känns perfekt för projektet.
20220816_194023.jpg

Den modernare är en Trek 4300 från 2014 som en kompis hade som vintercykel. Redan när han köpte den begagnad hade den dämparen igenrostad och stänkskärmen var ivägen för att växla ned framväxeln till lägsta. Den körde han utan service tills växelreglage gick av en vintermorgon och han köpte ny cykel. Denna kommer bidra med de skivbromsade hjulen. Skulle även tagit bromsreglagen men någon nallade frambromsen när jag hade vraket ståendes i cykelförrådet i ett år. Aja
20220820_090247.jpg

Började med att montera ned cykeln, under alla detaljer var färgen förvånande nog vit. På något sätt har kanske solen gjort att färgen mörkat till en stålblå nyans. Testmonterade de nya hjulen, ramen har gott om plats för skivorna. Såklart har sadelstolpen oxiderat fast i ramen, marinerar i rostlösare nu.

20220820_102046.jpg

Tänkte först göra som många yt-videos: använda bromsoket bromsat kring skivan på hjulet för att positionera nya fästet och sen svetsa fast. Det kändes sketchy, hur vet man att bromsen hamnar på ett bra ställe i förhållande till skivan? Istället använde jag en 3D-printad jigg från nätet (https://www.thingiverse.com/thing:3574514) som har ISO-hålen positionerade i förhållande till hjulaxeln enl standarden. Den är lik metall-jiggar som går att köpa och plasten var tillräcklig för min engångsanvändning. Gjorde först formen i kartong och såga ut från en bit fyrkantsrör, 5mm tjockt. Mycket slipa- kolla om det passar -slipa på repeat.
20220820_163434.jpg 20220820_172254.jpg 20220820_195403.jpg

Sen dags att svetsa! Var nervös för detta, är novis på svetsning. Använde en MIG-svets med flusstråd från Jula, dvs ingen gas. Var rädd att bränna igenom rören men ända stället jag gick igenom var vid ramens avluftningshål. Kludda dit på några ställen och tog bort plastjiggen och drog på ordentligt. Vackert blev det inte. Blir att rätta till med vinkelslipen imorgon och kanske bättra på svetsen på några ställen.
20220820_205714.jpg 20220820_213332.jpg 20220820_214852.jpg

Imorgon ska jag göra en förstärkning av triangeln och sen gå på framgaffelns bromsfäste.

Jonatan F

Aktiv medlem
Kul projekt! Ska bli kul att följa!

Har själv gjort det här 2 ggr och min erfarenhet är att du inte behöver någon förstärkning på bakgaffeln. Det kan bli lite styvare med förstärkning men behövs i min erfarenhet inte. Det är ju väldigt små krafter när man bromsar på bakhjulet. Så fort det blir lite krafter att tala om börjar man ju sladda istället. Men å andra sidan - varför inte sätta dit en förstärkning :)

Framgaffeln däremot hade jag bytt. Har sett en kille som svetsade bromsfäste på liknande gaffel och den såg ut som ett S. Han tvärbromsade i nedförsbacke på asfalt, gaffeln vek sig och kilade fast sig mot ramen, han flög över styret och klarade sig mirakulöst utan mer än skrapsår. Så byt gaffel till något som är byggt för att klara kraften!:)

Det finns massa bra 1” gafflar som reservdelar till skeppshult mfl. Tillverkares cyklar. De är nog 28” dock. Möjligen hade du kunnat köpa någon riktigt biffig 1” gaffel för mtb eller bmx med raka rör - det håller kanske bättre än din relativt smäckra gaffel.

Sedan - ditt liv - din hälsa - du bestämmer ;)

Jonatan F

Aktiv medlem
Håller med detta. Framgaffeln upplever högre bromskrafter. Den måste vara formgiven för det vridmoment som sker vid navet istället för fälgen. Illustration på vad som kan hända om gaffelbenen inte är förstärkade för skivbromsar:

Visa bilaga 575814

Förmodligen hade det gått att lägga en fläns hela vägen från fästet upp till kronan och på det viset stadgat benet men då har man ju ett helt stelt gaffelvänsterben och får eventuellt problem uppströms. (Är det tydligt vad jag menar? Som en gammal Bugattis ryggfena. Borde räcka med någon knapp cm. Förutom skjuvkrafter så blir det ju enorm starkt.

Men - allt det är teoretiska resonemang - köp ny gaffel! :)
E9C9FA88-FC2E-45FF-A267-6B751F901EBC.jpeg

grubb

Medlem
Tack för input! Är kluven kring framgaffeln, har sett många på nätet där det funkat utan problem. Här är några av inspirationen:
och
. Att köpa en ny gaffel kring 1000kr är ju lika mycket som resten av cykeln kostar totalt. Såklart dumt att köra något som inte är säkert.

Det är iallafall 1 1/8" styrrör, så går att hitta gafflar. Någon som har tips på prisvärd?

Hade inte sett bild på någon gaffel som gått sönder innan Akatuas bild, utan bara folk som pratat om det. Det är dock mycket smalare ben än de biffiga på mtb-gaffeln. Kommer svetsa framgaffeln idag, om inte för att öva på svetsning. Gör nog en delvis ryggfeneförstärkning en bit upp på gaffelbenet.

Jonatan F

Aktiv medlem
580kr :)

Skadar ju aldrig att testa. Och de funkar ju så länge det funkar ;)

mzi

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg om det var eller farsan som hade en RD Coyote. Hans var matt och min blank, men båda var någon skrikig rosaaprikosneon.

Laan84

Aktiv medlem
Som jag minns det så rullade det ganska många RD Coyote runt millennieskiftet. Tror inte att det fanns tävlingsmodeller, mest ”vanliga”.

grubb

Medlem
Tack för svar om historien. Tydligen står RD för Research Dynamics. Har inte kunnat hitta denna modell någonstans dock. Den är köpt på Cykelcenter enl ett klistermärke.

Nu har jag fått fast fästet på framgaffeln. Gjorde fästet i 6mm tjock plåt som var mycket svårare att bearbeta än den 4mm som är bak. Gjorde en lång fena för att stabilisera men såga ner den sen för att det var för knepigt att följa gaffelns profil hela vägen. Fästet väger 130g.
20220829_192200.jpg 20220829_211924.jpg

Använde min 3D printade jigg för att sätta den rätt, ISO fästets yta ska vara parallell och 4mm +1,3-0,3 från hjulsaxelns yta. Jiggen var exakt 4mm mrn kanske inte var tillräckligt stabil när svetsarna drog ihop sig. Borde använt övre tolerans istället, går ju alltid att sätta brickor. Resultatet är iaf att ytorna inte är parallella, så fästet tar nästan i skivan. Bromsen tar definitivt i. Vill inte såga av och svetsa om, kanske går att slipa eller fräsa ner. Köpa ny gaffel är förstås fort ett alternativ.
20220829_223635.jpg

Nästa blir att hitta lite nya komponenter. Har ju bara 1 hydraulisk broms (m395) så ett bromspar och växelgrupp för 1x9 10 11 är det jag behöver. Om någon har att sälja billigt, skriv gärna :)

Coffe

Aktiv medlem
Det där vart ju jätte snett. Funkar nog inte. Skaffa alla delar och montera dom så ser du vart fästet ska sitta.

grubb

Medlem
En uppdatering, har inte jobbat så mycket senaste men löste problemen.

Slipade frambromsens fäste plant med vinkelslip, så nu sitter bromsen rätt. 20220904_132310.jpg

La också till ett stag i baktriangeln av 20x1mm rör. Det var svårt att svetsa så tunnt gods så fick lite hålbildning. Men får duga.
20220909_211405.jpg 20221001_190354.jpg 20221001_212420.jpg

Något kul är att ramen var vit från orginal och har på något sätt blivit silvergrå av solen. Soltatuering 😎
20221001_181427.jpg

Har smörjt upp vevlager och rengjort bakväxeln, beställt 11-40 8delad kassett och oliver för att korta ner bromsslangara. Ska tvätta ramen, klarlacka och sen kan jag börja montera ihop.

Allt gott

sdx

Aktiv medlem
Om du kör mig med flustråd så se till att det är rent helst spegelblankt minst a rost eller färgflaga så blir det skit av svetsfogen sen för att det skall bli bra lägre tråd matning högre värme.

Topp