Manofmanymissions
Aktiv medlem
Byggtråd. Renässans of the Fulkines™
Året var 2012. Som student hade jag, som de flesta andra, högst begränsad ekonomi men intresset för stigcykling tilltog ändå. På min kära tjugosextummare, Nishiki SRI carbon, upptäcktes vad Uppsala hade att erbjuda. Geometrin omodern med dagens mått, men kul hade jag ändå, konstigt nog ;-)
Pågrund av stigande intresse och en hel del plugg med datorn som hjälpmedel googlades det cykling som aldrig förr under mikropauserna. Såklart hittade jag då till Happyrides forum som för mig visade sig vara kunskapens källa. Maken till livligt forum får man leta efter. Vid den här tiden var det jäkligt poppis att bygga kolfibertjugonior och det skrevs flitigt i dessa trådar. Fulkineser var benämningen. Jag imponerades över pris i förhållande till för mig viktiga parametrar som låg vikt och vad jag ansåg vara modern geo. Där såddes fröet. Sedan är jag fast.
Efter några år på de lokala stigtävlingarna och helt vanliga träningsrundor anser jag att fulkineserna är ungefär lika bra som dyrare märkeshojar. Många, nästan alla vänner åker fabrikscykelkonceptet, men ingen tycker sig ha råd med high-end modellerna. Vad fan, det är ju dem man trånar efter! Därav fulkinesernas storhet. Genom att vara hyfsat aktiv på köp & sälj bygger man en fulkines med ungefär samma spec som high-end hojarna till kostnaden av en märkesram. Tre kinahojar senare är det nu dags för den fjärde.
e
Detta är en byggtråd dedikerad Fulkinesen™. Målet är en cykel att köra snabbt på vanliga svenska stigar. För det är kul när det går snabbt.
Ramen, basen till bygget, går under det ursexiga namnet Carbonda FM936. Fy fan vad kineserna verkligen skulle vara behjälpliga av några tips från någon som AlfaAlfa eller Cyklist/Dangerholm för att inte verka så trötta. Skit samma, ramen är i alla fall en kopia av NS Synonym, det annonserar Carbonda helt ogenerat om på hemsidan. Synonym är, enligt mig, den mest intressanta hojen inom det nyligen uppkomna downcountrysegmentet (hur länge ska branschen orka hålla på med att hitta nya nischer?).
Årets färg är vit för det är min nya bil och självklart ska mina farkoster färgmatcha.
Övriga komponenter är en salig blandning av sånt jag gillar, redan har på hyllan eller är intresserad av att testa. Roligast blir att prova en äkta Fulkineskassett™, 11 delad Ztto 9-50. Detta eftersom det för mig är obegripligt att folk köper kassetter för bortåt tretusen kronor. Enligt mig borde det följa med ett anordnande av förvaltarskap till köparen av sådan kostsam bit kugghjul.
Jävla onödigt stor utväxling med 9-50 och förmodligen är Fulkineskassett™ skit, men då vet jag och ni andra det lagom till våren när snön smält bort här i norr och hojen luftats.
Just det, bilder och exceltabell, annars är det ingen riktig byggtråd. Och bara för att förekomma förnumstighet, jag vet (nu) att det inte går att bygga om Stepcastgafflar. Likaså att vikterna avseende bromsarna är fel. Jag kommer att presentera info allt eftersom bygget fortskrider.
Efter några år på de lokala stigtävlingarna och helt vanliga träningsrundor anser jag att fulkineserna är ungefär lika bra som dyrare märkeshojar. Många, nästan alla vänner åker fabrikscykelkonceptet, men ingen tycker sig ha råd med high-end modellerna. Vad fan, det är ju dem man trånar efter! Därav fulkinesernas storhet. Genom att vara hyfsat aktiv på köp & sälj bygger man en fulkines med ungefär samma spec som high-end hojarna till kostnaden av en märkesram. Tre kinahojar senare är det nu dags för den fjärde.
Detta är en byggtråd dedikerad Fulkinesen™. Målet är en cykel att köra snabbt på vanliga svenska stigar. För det är kul när det går snabbt.
Ramen, basen till bygget, går under det ursexiga namnet Carbonda FM936. Fy fan vad kineserna verkligen skulle vara behjälpliga av några tips från någon som AlfaAlfa eller Cyklist/Dangerholm för att inte verka så trötta. Skit samma, ramen är i alla fall en kopia av NS Synonym, det annonserar Carbonda helt ogenerat om på hemsidan. Synonym är, enligt mig, den mest intressanta hojen inom det nyligen uppkomna downcountrysegmentet (hur länge ska branschen orka hålla på med att hitta nya nischer?).
Årets färg är vit för det är min nya bil och självklart ska mina farkoster färgmatcha.
Övriga komponenter är en salig blandning av sånt jag gillar, redan har på hyllan eller är intresserad av att testa. Roligast blir att prova en äkta Fulkineskassett™, 11 delad Ztto 9-50. Detta eftersom det för mig är obegripligt att folk köper kassetter för bortåt tretusen kronor. Enligt mig borde det följa med ett anordnande av förvaltarskap till köparen av sådan kostsam bit kugghjul.
Jävla onödigt stor utväxling med 9-50 och förmodligen är Fulkineskassett™ skit, men då vet jag och ni andra det lagom till våren när snön smält bort här i norr och hojen luftats.
Just det, bilder och exceltabell, annars är det ingen riktig byggtråd. Och bara för att förekomma förnumstighet, jag vet (nu) att det inte går att bygga om Stepcastgafflar. Likaså att vikterna avseende bromsarna är fel. Jag kommer att presentera info allt eftersom bygget fortskrider.
Bilagor
Senast ändrad: