Byggtråd. Renässans of the Fulkines™

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Året var 2012. Som student hade jag, som de flesta andra, högst begränsad ekonomi men intresset för stigcykling tilltog ändå. På min kära tjugosextummare, Nishiki SRI carbon, upptäcktes vad Uppsala hade att erbjuda. Geometrin omodern med dagens mått, men kul hade jag ändå, konstigt nog ;-)
CACDF981-F66F-4677-ADDE-A8ECFAE2FE43.png
Pågrund av stigande intresse och en hel del plugg med datorn som hjälpmedel googlades det cykling som aldrig förr under mikropauserna. Såklart hittade jag då till Happyrides forum som för mig visade sig vara kunskapens källa. Maken till livligt forum får man leta efter. Vid den här tiden var det jäkligt poppis att bygga kolfibertjugonior och det skrevs flitigt i dessa trådar. Fulkineser var benämningen. Jag imponerades över pris i förhållande till för mig viktiga parametrar som låg vikt och vad jag ansåg vara modern geo. Där såddes fröet. Sedan är jag fast.

Efter några år på de lokala stigtävlingarna och helt vanliga träningsrundor anser jag att fulkineserna är ungefär lika bra som dyrare märkeshojar. Många, nästan alla vänner åker fabrikscykelkonceptet, men ingen tycker sig ha råd med high-end modellerna. Vad fan, det är ju dem man trånar efter! Därav fulkinesernas storhet. Genom att vara hyfsat aktiv på köp & sälj bygger man en fulkines med ungefär samma spec som high-end hojarna till kostnaden av en märkesram. Tre kinahojar senare är det nu dags för den fjärde.
147E6A54-A0B1-4106-925D-31DC246D39EA.png

D2028CDC-2836-4AFE-9345-3D5252F84E2E.jpeg

2E649A95-2EC8-42C0-8578-7DED256256BC.jpeg
e
Detta är en byggtråd dedikerad Fulkinesen™. Målet är en cykel att köra snabbt på vanliga svenska stigar. För det är kul när det går snabbt.

Ramen, basen till bygget, går under det ursexiga namnet Carbonda FM936. Fy fan vad kineserna verkligen skulle vara behjälpliga av några tips från någon som AlfaAlfa eller Cyklist/Dangerholm för att inte verka så trötta. Skit samma, ramen är i alla fall en kopia av NS Synonym, det annonserar Carbonda helt ogenerat om på hemsidan. Synonym är, enligt mig, den mest intressanta hojen inom det nyligen uppkomna downcountrysegmentet (hur länge ska branschen orka hålla på med att hitta nya nischer?).

Årets färg är vit för det är min nya bil och självklart ska mina farkoster färgmatcha.
A2C0780B-CEF3-400D-8A55-5E13E476FBE9.jpeg

Övriga komponenter är en salig blandning av sånt jag gillar, redan har på hyllan eller är intresserad av att testa. Roligast blir att prova en äkta Fulkineskassett™, 11 delad Ztto 9-50. Detta eftersom det för mig är obegripligt att folk köper kassetter för bortåt tretusen kronor. Enligt mig borde det följa med ett anordnande av förvaltarskap till köparen av sådan kostsam bit kugghjul.
42EEA7DE-DE8F-4C7A-B295-6FFFE511E396.jpeg

Jävla onödigt stor utväxling med 9-50 och förmodligen är Fulkineskassett™ skit, men då vet jag och ni andra det lagom till våren när snön smält bort här i norr och hojen luftats.

Just det, bilder och exceltabell, annars är det ingen riktig byggtråd. Och bara för att förekomma förnumstighet, jag vet (nu) att det inte går att bygga om Stepcastgafflar. Likaså att vikterna avseende bromsarna är fel. Jag kommer att presentera info allt eftersom bygget fortskrider.
8BDCB1DB-E39B-421F-9F9F-538BC480680C.png
207DF7C4-31FD-4784-8115-ECB25C800481.jpeg

Bilagor

Senast ändrad:

efj

Medlem
Spännande! Har alla tidigare kineser varit carbonda, eller god erfarenhet av andra med?

NickPick

Aktiv medlem
Spännande tråd! En entusiast...! även om det gäller det säregna intresset att ha ramar ihopsnickrade under ibland vidriga former så är själva entusiasmen stor märker jag. Ser ut som bra komponenter för cross country! 👍

1. Snygg färg.
2. Man får aldrig en topphoj om man köper en fulkinaram och bygger med "bra grejer", men samma spec kan man få!
3. Är det alltså en NS kan man säga?

Berk

Aktiv medlem
Ramen, basen till bygget, går under det ursexiga namnet Carbonda FM936. Fy fan vad kineserna verkligen skulle vara behjälpliga av några tips från någon som AlfaAlfa eller Cyklist/Dangerholm för att inte verka så trötta. Skit samma, ramen är i alla fall en kopia av NS Synonym, det annonserar Carbonda helt ogenerat om på hemsidan. Synonym är, enligt mig, den mest intressanta hojen inom det nyligen uppkomna downcountrysegmentet (hur länge ska branschen orka hålla på med att hitta nya nischer?).
Är det inte tvärtom, som Alfa alfa skriver, att NS använder FM936 till Synonym?

glitch

Aktiv medlem
Carbonda är Flybikes konsumentmärke.
Så de designer som inte märkena skyddar genom avtal säljs till konsument genom carbonda.
696 gravel säljs t.ex. som Vitus, On-One och en massa andra kända märken.

Så NS är en Flybike / Carbonda som eventuellt har några NS specifika lösningar, har inte jämfört dem noga.

glitch

Aktiv medlem
Kul, bra projekt!
Jag har som referens en 11-delad ztto 9-42-kassett på graveln som funkar fint.
Skippa deras finaste 12 delade eller ha tur. Jag hade inte det, spacingen var off mellan de fasta blocken så växlarna gick inte att få till eftersom hoppen mellan dreven hamnade fel. Antingen fick du bra register uppe eller nere.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Spännande tråd! En entusiast...! även om det gäller det säregna intresset att ha ramar ihopsnickrade under ibland vidriga former så är själva entusiasmen stor märker jag. Ser ut som bra komponenter för cross country! 👍

1. Snygg färg.
2. Man får aldrig en topphoj om man köper en fulkinaram och bygger med "bra grejer", men samma spec kan man få!
Tackar för de glada tillropen. Du är en skön snubbe som alltid levererar raka puckar, vilket jag gillar. Du får gärna brodera ut dina tankar kring 2. ovan. Jag förstår inte var det magiska Ligger i t.ex. en BMC för närmare 110 000 kronor eller en ram för 45’. Är det skickligheten hos de som monterar eller har de bättre skruvar? Sen är garantier och eftermarknadsfördelar en annan femma, men att själva åkupplevelsen på en 100.000 kronors cykel skulle vara mycket bättre än en bra specad Fulkines™håller jag inte med om. Har testat de dyraste cyklarna och upplever ingen avgörande skillnad.

implor

Aktiv medlem

calmbay

Aktiv medlem
Carbonda är Flybikes konsumentmärke.
Så de designer som inte märkena skyddar genom avtal säljs till konsument genom carbonda.
696 gravel säljs t.ex. som Vitus, On-One och en massa andra kända märken.

Så NS är en Flybike / Carbonda som eventuellt har några NS specifika lösningar, har inte jämfört dem noga.
Kollar man på ns hemsida verkar de ha uppdaterat sin ram på några punkter. Bla tornet på sadelstolpen är mindre. Så det är kanske den anledningen som Carbonda nu kan sälja denna ram som sin egen?

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Fortsättning på byggtråden:
Väntar på gaffeln som är vital för att få fast prylar som ska ledas bakåt. Därav sysselsätter jag mig med mindre sexiga göromål.
Happyride har sagt sitt och jag lyder; pressfit BB är för losers 😅. Och eftersom ingen gillar ett knakande vevparti, vilket jag haft på alla mina cyklar i perioder, var det ett krav att nya ramen skulle vara anpassad för gängat vevlager. Det tog en stund för Carbonda att erbjuda detta, ca 3 månader. Sent i höst var detta i produktion och jag beställde. Häromdagen sattes lager dit.
CEC20A01-068C-403D-AEBB-07E9C3FC326A.jpeg
14539C9D-365A-4408-B589-5B6DF9776F29.jpeg

Bredden är som ni ser 73 mm. Jag har inte ”planat” vevlagerhylsan som föreskrivs. Framförallt eftersom för att det verkar krångligt och dels för att jag bedömer det som görbart i senare skede om behovet uppstår.
944A0D76-995E-4211-8B89-20319E272F6F.jpeg
Ni som kan detta får gärna förklara om jag tänker helt fel kring detta. För mig är beteendet modus operandi, brukar aldrig köra på devisen ”better safe than sorry” utan testar mig gärna fram istället. Det brukar fungera oväntat bra.

Nåja, till saken. Gängorna var fina och allt gick väl med att sätta i lagret när jag väl insett vad den lilla spårade plastbiten som medföljde var bra till. Stod till en början nämligen och gapade med fulkinesvevlagervertyget™ som var för stort, i hand och fattade noll. Efter konsultation med stans cykelorakel fattade jag galoppen. Plastbiten var till för att fästa i verktyget som sedan passade fint om spåren på vevlagret.
3CBC500F-E7F4-4FBA-9D86-882CC20975EF.jpeg

Blir intressant att följa i vår, och på sikt, om detta leder till ett tyst vevparti.

Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Varför ens köpa dom? Med frakt och tull på det priset så är ett par Shimano PD-M520 billigare.
Anledningen till köpet är ju solklar i dubbel bemärkelse:
1. Äkta fulkines™
2. Vikten. Mycket lättare än XT-pedalerna.
Däremot är det ju högst väsentligt att de fungerar bra också. För det gör XT-pedaler - ALLTID.

Roos

Medlem
Jag gillar ditt tankesätt, ibland framställs cykeltillverkning som något endast de mycket insatta hos välkända tillverkare någonsin kan förstå (med vansinnig prissättning som följd..), tanken att någon annan kan göra något lika bra är skrattretande .
Ska bli kul att se bygget!

skier

Aktiv medlem
Ser ut att bli ett fint bygge! Planar vevlagerhylsan gör man väl för att höger och vänster lager ska bli 100% parallella. Jag har aldrig gjort det och aldrig haft några problem, killgissar att det värsta som kan hända är att cykeln äter vevlager snabbare än normalt. Blir det ett problem är det nog bara att plana av före du byter lager nästa gång.

NS har en annan baktriangel och dämparbrygga, så det är framtriangeln som är samma. Finns 3-4 olika märken som säljer den ramen som sin egen, antingen rakt av som den ser ut från Carbonda eller med egna baktrianglar. Senaste jag såg var Roslins cykel i Ystad som börjat med gulmålade såna och Stevens som verkar kalla sin för Jura (https://esmtb.com/exclusiva-nueva-doble-de-xc-de-stevens-imagenes-de-su-prototipo/).

glitch

Aktiv medlem
Gällande planing av vevlagerhylsa så har jag faktiskt aldrig sett det göras /gjort det på en kolfiberram.
Snarare förr var det oftare rätt risigt med mycket lackrester osv. runt hylsan så lagren hamnade snett mot varandra vilket skapade snabbare slitage på lagret.
I modern tid och med kolfiberramar har jag aldrig gjort det och inte haft några problem med lagren. Så jag hade låtit det vara bara. Skulle lagren rasa efter kort tid kan man fundera på kolla detta men tror inte det behövs.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Nästa grej/Kalldusch. Jädra Fulkineskassett™. Edit: Pudel! Jag hade fel, inget fel på kassetten. Se inlägg längre ned. Bodyn och kassetten passade visst. Nedanstående inlägg står ändå kvar som underhållning/lärdom för andra.
40C9196B-C1DE-4124-BBCF-37C0B3707971.jpeg
Den ser kanonfin ut och CNC-arbetet är av hög klass. Vikten är lägre än uppgivet, 377 gram vilket är galet lätt.

Däremot har Ztto dragit en fuling. De anger att kassetten är XD kompatibel:
E6F3A948-AB54-4E54-953B-F5C56217C44F.jpeg

Men de ljuger. På baksidan är ett av spåren för klackarna i XD-huben mindre än de övriga. Vilket resulterar i att den inte passar. Kukars skymning!
DEC68AFC-269C-42B8-AE98-26B59C147944.jpeg
Jämför med hur det ser ut på en vanlig Sramkassett så förstår man problemet:
C84C4544-0168-448F-B8FF-B6A0492788E4.jpeg

Nu är det så tur att grannen är CNC operatör så han har lovat att fixa detta genom att göra det nionde spåret större så kassetten passar. Men avvikelsen medför att ordet dumsnål ekar i huvudet. Tur att jag har några innestående på grannen så hjälpen blir gratis.

Blir dock intressant att höra hur Ztto tar mitt mail om detta problem. Tystnad? Dumförklarande? Hjälpsamhet? Vilken cliffhanger för er som orkar läsa mina inlägg 😁

Hur som, det ska bytas kassett. Kolla skillnaden: vilket som är snyggast är det icke tal om.
29010626-FCD1-4B8A-8BAB-A781E359C68C.jpeg

Senast ändrad:

Frenisse

Ny medlem
Mycket märkligt, jag har använt en exakt likadan kassett både på ett dt240 nav med xd-body och ett Mavic XA systemhjul med dito. Kollade snabbt på dt-bodyn och den har motsvarande smal spline.
edit: sent på.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
stämmer det verkligen att den inte passar, har du provat? Är inte en av splinesen mindre på sram-bodyn?
Som på nedanstående bild.
Visa bilaga 459496
Åh fasen, kanske dömde ut Ztto lite för snabbt. Har till och med besökt den lokala cykelaffären som gjorde samma bedömning som jag.
Gör ett nytt försök och hoppas på det bästa. Tack grabbar!

desmo

Aktiv medlem
Tack för att du delar med sig. Speciellt för vikt/pris-tabellen.
Här kommer en liten spaning från min sida;
Det känns lite som fulkineser kommer i perioder. Vi köpte en fulkines för landsväg för ca 10år sedan. Då var det riktigt prisvärt mot att köpa en kolfibercykel i butik. Men på senare år tycker jag att prisskillnaden mellan fulkines och butik har minskat så mycket att det inte känns värt. Speciellt om man även räknar in postordercyklar och att handla på rea.
Men nu kommer en ny våg som började med OPEN/Gravel. Där blev åter prisskillnaden mellan fulkines och butik så stor att det känns värt att köpa direkt själv.
När det gäller mtb tror jag att det varit lite svårare för fulkineserna eftersom dethär med länkage är en hel vetenskap/trolldom. Men när nu fulkineser och "butiksmärken" delar på ramar så känns det åter aktuellt.

Jag var tvungen att surfa in och kolla vad en NS Synonym kostar och det är ju väldigt mycket mer än din kalkyl. Bra och spännande!

Dina tidigare tre ser alla ut att vara baserade på Scott Spark?
Och skulle inte en biffigare gaffel än Fox 32a passa bättre?

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Tack för att du delar med sig. Speciellt för vikt/pris-tabellen.
Här kommer en liten spaning från min sida;
Det känns lite som fulkineser kommer i perioder. Vi köpte en fulkines för landsväg för ca 10år sedan. Då var det riktigt prisvärt mot att köpa en kolfibercykel i butik. Men på senare år tycker jag att prisskillnaden mellan fulkines och butik har minskat så mycket att det inte känns värt. Speciellt om man även räknar in postordercyklar och att handla på rea.
Men nu kommer en ny våg som började med OPEN/Gravel. Där blev åter prisskillnaden mellan fulkines och butik så stor att det känns värt att köpa direkt själv.
När det gäller mtb tror jag att det varit lite svårare för fulkineserna eftersom dethär med länkage är en hel vetenskap/trolldom. Men när nu fulkineser och "butiksmärken" delar på ramar så känns det åter aktuellt.

Jag var tvungen att surfa in och kolla vad en NS Synonym kostar och det är ju väldigt mycket mer än din kalkyl. Bra och spännande!

Dina tidigare tre ser alla ut att vara baserade på Scott Spark?
Och skulle inte en biffigare gaffel än Fox 32a passa bättre?
Tackar för bra inspel i tråden Desmo.

Gällande de tidigare cyklarna är de två senaste modellerna mycket riktigt kloner/kopior av Spark. Den första Fulkinesen köptes i andra hand så det vet jag inte riktigt vad det var. Geon var iaf identisk med 2014 års Epic.

En biffigare gaffel skulle vara mer DC, men i mitt synsätt väger den för mycket i förhållande till den extra slaglängden. Dessutom väger jag som ett litet flickebarn, bara 70 kg vilket avsevärt minskar behovet av kralliga grejer, bottnar sällan min nuvarande Fox 32:a.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Ursäkta 1/2 OT funderingen, men vad eller när är det en fulkines?
Är det när det inte finns en namngiven designer/konstruktör? När det uppenbart är en ram ”inspirerad” av någon annans design som oblygt varit förlaga.

Varför jag frågar är ju för att det sitter skäggiga gubbar i små skjul och tar upp skräddarsydda beställningar på titanium ramar som sedan den gode Waltly och hans vänner svetsar ihop och lägger på mangobåten. Sen när detta Engelska hantverk jämna svetsar smeks av den entusiastiske cykelbyggaren så är det ingen som nämner vem som höll i svetsen.

Samma exempel men i omvänd följd är väl när det nya hippa märket åker på cykelmässa i Taiwan för att se vilken ram som kan vara lämplig till nästa års nya monster gravel. Sen väljer man en OPEN form med sin egen färg och fräsiga logo.

Sen verkar det ju inte ens hjälpa om man har Vroomen i designteamet, plötsligt så står där en överladdad flyg ingenjör med skjutmåttet i högsta hugg och förkastar hur man jobbar med QC och andra seriösa uppgifter. Jag tror att det var när man grundade Giant som affärsidén redan från dag 1 var att bli störst ”gigantisk” genom att tillverkar ramar åt andra och idag är man väl just det, betydligt större som underleverantör är i eget varumärke.

Så vad ville jag med detta då, jo om alla köper av alla och alla har samma material och även de största missar QC, vad stipulerar då en ful-kines, när det mesta andra tydligen är mer eller mindre producerat av kusinen fin-kinesen.
Är det prislappen eller vilka andra som köper från samma lastkaj som avgör vilken kategori en tillverkare hamnar i?

Sorry men varit nyfiken sedan jag såg begreppet fulkines första gången.

HåkanC

Aktiv medlem
det sitter skäggiga gubbar i små skjul och tar upp skräddarsydda beställningar på titanium ramar som sedan den gode Waltly och hans vänner svetsar ihop och lägger på mangobåten. Sen när detta Engelska hantverk jämna svetsar smeks av den entusiastiske cykelbyggaren så är det ingen som nämner vem som höll i svetsen
Men vad gäller då för oss, mer eller mindre, svensktalande som föredrar titanramar?

Kema

Medlem
Åh fasen, kanske dömde ut Ztto lite för snabbt. Har till och med besökt den lokala cykelaffären som gjorde samma bedömning som jag.
Gör ett nytt försök och hoppas på det bästa. Tack grabbar!
Jag blev grymt sugen på den Zitto-kassetten nu. Funkar verkligen 9-50 på en XTR utan att byta cage!? Eller har du gjort det. Kör XT di2 på min med en 11-46 på Shimano body vilket funkar bra men 9-50 på nästa set plasthjul skulle ju smaka fågel...

Freddie L

Aktiv medlem
För mig är en fulkines när man handlar ramen direkt från fabrik (i Kina). Affären görs upp med en kontaktperson som heter ”Lucky” eller ”Pretty” och kräver ca 50 mail fram och tillbaka där man velar om UD eller 3K (färg-tillägget på 1500skr känns för dyrt). Man förhandlar till sig ett par gratis flaskhållare och ett styrlager av tveksam kvalitet. Därefter en båtfrakt på nån månad och en hopplös förhoppning att tulltjänstemannen ska vara på dass när din kartong lossas från båten. Sen öppnar man kartongen, blir glad och känner sig mycket smartare än Specialized-köpande mellanchefer. Glädjen grumlas lite när man kommer på att man borde beställt ett extra växelöra på samma gång.
Ungefär så?

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Återkom gärna när du provväxlat lite på kassetten... är jäkligt sugen på deras 9-46 XD kassett
WILCO på den!

Jag blev grymt sugen på den Zitto-kassetten nu. Funkar verkligen 9-50 på en XTR utan att byta cage!? Eller har du gjort det. Kör XT di2 på min med en 11-46 på Shimano body vilket funkar bra men 9-50 på nästa set plasthjul skulle ju smaka fågel...
Det där undrar jag med. Går det så går det. Behöver ändå inte 50-kuggen så huvudsaken är att resten funkar. Återkommer med video när detta monterats.

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Ursäkta 1/2 OT funderingen, men vad eller när är det en fulkines?
Är det när det inte finns en namngiven designer/konstruktör? När det uppenbart är en ram ”inspirerad” av någon annans design som oblygt varit förlaga.

Sorry men varit nyfiken sedan jag såg begreppet fulkines första gången.
Jag har inget svar, men jag kan ge min syn på saken.
Fulkines för mig är varor utan (starkt) varumärke. Kanske som du säger utan egen utveckling. Är nu Carbonada en fulkines? Tveksamt, de håller ju på att bygga ett varumärke. Ta fälgar, Light Bicycle ses ju inte längre som en fulkines. Yoleo, Nextie är två andra tillverkare som också bygger varumärke. Och priserna brukar ju följa med upp.
Tidigare hade vi ju "fultyskar". Tänker på Canyon, som köpte in ramar och satte på klistermärken och sålde. De har ju definitivt tagit sig ur "fultysk"-hålet.
Lite samma som med Allebike. Nu bygger de varumärke medans Memil och BCF (Borås Cykelfabrik) får stanna i "fulsvensk"-facket.
Så det är kanske mer prefixet "ful" än "kines" som borde diskuteras?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer