Gillar verkligen hur tråden levt sitt eget liv i frånvaro av redovisade byggresultat 😅
Efter min rant avseende Ztto:s ljug om kassettens kompabilitet med XD-body har jag kommit till bättre vetande och kassetten sitter där den ska.
Folket på Ztto bemötte, efter en dag, min fråga till dem sakligt med förklaring, bilder och länkar. Bra där Ztto. Med uppvisande av denna service kvalar Ztto därmed inte längre in som äkta fulkines i min bok 😁
Som synes har jag tidigare monterat däck. Specialized Fasttrack 2.3 med bruna sidor.
Vad jag förstår är detta ett utav Specializeds XC-däck, med (trumvirvel) legendarisk design, som de själva beskriver. Legendarisk eller ej, mitt intresse väcktes pga utseendet och den angivet låga vikten i förhållande till att däcken är något bredare, 2,3 tum. Så till verkligheten:
Som de allra flesta däck så är specifikationerna som delges av tillverkarna/försäljarna glädjesiffror.
Uppgiven vikt: 640 g mot verkliga 655 g. I mitt tycke inom vingelmån.
Uppgiven bredd: 58,42 mm (2,3 tum) mot verkliga 54,80 mm på mina 24 mm fälgar. Skiljer alltså ca 1,6 mm vilket också är ok avvikelse. Färgen brun, stämde mot verkligheten.
Däcken var otroligt enkla att montera slanglöst och har hållit luften väldigt bra för att inte vara ”mättade” med gucka. 2Bliss kallar Spez sina slanglösa däck och det fungerar alltså förjäkla bra. Bättre eller lika bra som Schwalbes och Maxxis slanglösa däck som jag kört på förr.
Däremot tycker jag däcken ser lite runda ut. Hade gärna sett att sidonobbarna stuckit ut mer. Där är trusty old Rocket Ron bättre.
Vad mer har hänt? Monterat skydd för ramen mot kedja/drev. Det följde med och monterades i en passande liten urgröpning i ramen. Rätt kass klister dock. Får se hur länge den sitter.
Klämdes fast med äkta Bahco tving och min uttjänta favvo montagehandske.
Vevparti åkte på av bara farten också. XTR 9000, detta är vevpartiernas xc70. Bra, funktionellt och sobert. Har haft XTR vevar på alla cyklar sedan jag gjorde mig av med Nishikin och det har funkat klanderfritt förutom en gång då jag körde Fjällturen i Funäsdalen. Hade rygg på vinnaren i damklassen med 1,5 mil kvar och var nöjd med den placeringen, då lossnade vänster vevarm. Ridå! Såg den norska bruttan lämna mig i ett dammoln. Ingen rolig dag, alls. Så nu används momentnyckel sörru
Ah just, sköt en hjort idag också, den delar plats med cykelverkstaden.
Drevet är ett Wolftooth 34T. Wolftooth tycker jag av oklar anledning är lite coolt. Beror det månne på loggan, en tuff varg? Har kört Wolftooth drev förr och de bara fungerar, så därav ingen anledning att byta. Vill gärna ha 36T men det fixar inte ramen.
Ikväll kommer gaffeln, tjoho! Synd att jag ledsnat på färgen (svart) redan innan jag fått den och försöker övertyga axelfoley här på forumet om att sälja sin orangea gaffel lite billigare till mig. Sååå... Vill någon ha en svart stepcast 32 så säljer jag den billigt för att finansiera den orangea jag egentligen vill ha.