Byggtråd. Renässans of the Fulkines™

mhenry

Aktiv medlem
Jag tänker att det fula ligger i att man betalar ganska mycket mindre än vad en motsvarande ram kostar på EU:s inre marknad. Eller nåt åt det hållet. Man vet inte riktigt vad man får eftersom varumärket, om det finns nåt, inte har nån historik att tala om.

Som desmo säger finns det ganska många exempel på varumärken som genom medvetna satsningar av olika typ har blivit av med eller håller på att bli av med en eventuell ful-stämpel. Ett bra sätt är ju att lägga sig rätt högt i pris, satsa på marknadsföring i sociala medier/influencers i väst och visa att fabriken ser modern ut. Och utöver det faktiskt leverera saker som håller. Jag tänker här på Winspace, som verkar ha gjort en sån resa.

HåkanC

Aktiv medlem
Tidigare hade vi ju "fultyskar". Tänker på Canyon, som köpte in ramar och satte på klistermärken och sålde. De har ju definitivt tagit sig ur "fultysk"-hålet.
Menar du verkligen att Canyon inte skulle ha konstruerat sina ramar?
När då i så fall och vilka ramar då?
För jag har följt Canyon sedan innan de hade kolfiberramar och alla ramar jag känner till har de själva konstruerat.

desmo

Aktiv medlem
Menar du verkligen att Canyon inte skulle ha konstruerat sina ramar?
När då i så fall och vilka ramar då?
För jag har följt Canyon sedan innan de hade kolfiberramar och alla ramar jag känner till har de själva konstruerat.
Du har bättre koll på det än mig. Men visst gick de under benämningen "fultyskar" ett bra tag? Var det deras affärsmodell där de sålde direkt till slutkund som gjorde att de kallades så?

Crocko

Aktiv medlem
Jag har inget svar, men jag kan ge min syn på saken.
Fulkines för mig är varor utan (starkt) varumärke. Kanske som du säger utan egen utveckling. Är nu Carbonada en fulkines? Tveksamt, de håller ju på att bygga ett varumärke. Ta fälgar, Light Bicycle ses ju inte längre som en fulkines. Yoleo, Nextie är två andra tillverkare som också bygger varumärke. Och priserna brukar ju följa med upp.
Tidigare hade vi ju "fultyskar". Tänker på Canyon, som köpte in ramar och satte på klistermärken och sålde. De har ju definitivt tagit sig ur "fultysk"-hålet.
Lite samma som med Allebike. Nu bygger de varumärke medans Memil och BCF (Borås Cykelfabrik) får stanna i "fulsvensk"-facket.
Så det är kanske mer prefixet "ful" än "kines" som borde diskuteras?
Det låter rimligare, idag känns det mer som marknadsavdelningen och sponsoravtalen är mer avgörande för ett märkes status snarare än kvalitet, det är väl det som gör en spech till en ful-sworks.

Skall inte besudla tråden mer men fråga är intressant.

NickPick

Aktiv medlem
Det låter rimligare, idag känns det mer som marknadsavdelningen och sponsoravtalen är mer avgörande för ett märkes status snarare än kvalitet, det är väl det som gör en spech till en ful-sworks.

Skall inte besudla tråden mer men fråga är intressant.
Canyon har väl tagit sig förbi fulkinastadiet till stor del genom att kasta pengar på GCN och synas hos världseliten. Men nu har ju priserna stuckit rejält också .#branding.

jonte987

Aktiv medlem
Äger de designen så är det väl inte "ful"? Jag trodde att det syftade på att det var kopia / "nattskift"

Lingon

Aktiv medlem
Som desmo säger finns det ganska många exempel på varumärken som genom medvetna satsningar av olika typ har blivit av med eller håller på att bli av med en eventuell ful-stämpel. Ett bra sätt är ju att lägga sig rätt högt i pris, satsa på marknadsföring i sociala medier/influencers i väst och visa att fabriken ser modern ut. Och utöver det faktiskt leverera saker som håller. Jag tänker här på Winspace, som verkar ha gjort en sån resa.
Haha. Specialized är väl ett klockrent exempel? Dom började med att kopiera och beställa från sydostasien, och har fortfarande aldrig tillverkat en cykel själva.
Fast nu är dom såklart väg att bli utkonkurrerade pga sin otidsenliga affärsmodell med för många led i distributionen.

NickPick

Aktiv medlem
Haha. Specialized är väl ett klockrent exempel? Dom började med att kopiera och beställa från sydostasien, och har fortfarande aldrig tillverkat en cykel själva.
Fast nu är dom såklart väg att bli utkonkurrerade pga sin otidsenliga affärsmodell med för många led i distributionen.
De flesta köper väl ramar. Misstänker att specialized använder Meridas fabriker då dom äger 49 procent av företaget, men Merida liksom. Dom bör kunna rycka upp sig.
För övrigt har Redbull inte några egna fabriker heller, för det lönar sig inte.

Oskar

Aktiv medlem
Du har bättre koll på det än mig. Men visst gick de under benämningen "fultyskar" ett bra tag? Var det deras affärsmodell där de sålde direkt till slutkund som gjorde att de kallades så?

Nej. ”Fultysk” syftar på de cyklar som tyska webbutiker skruvade ihop av kinakatalogramar och oem-förpackade komponenter (vi som handlade från tyska webbutiker för 15 år sedan minns att många komponenter kom utan originalförpackning...). Radon-cyklarna från Bike-Discount var ett bra exempel på en ”fultysk” (idag tycks ramarna vara mer unika).

Idag tycks fenomenet till stor del ha försvunnit.

Crocko

Aktiv medlem
Min profetia är att fenomenet kommer att försvinna helt mer eller mindre inom en kort framtid. Vi kommer ha "givit" bort allt vårt IP till kina när det gäller cyklar om vi inte redan gjort så genom att förflytta produktionen dit, snart om inte redan så är den faktiska kostnaden för en Dengfu samma som en S-work och en Chinarello är mer original än en Pinarello.

När den transformationen skett finns det ingen anledning för kineserna att trycka ut billiga nock-off's längre utan de kan med gott samvete sälja sina egna produkter under eget varumärke och få lika bra eller bättre betalt som OEM tillverkningen ger. Se på elektronikbranschen, nu är de inhemska produkterna minst lika bra som det de tillverkade åt andra och vi som konsument kan välja om vi vill betal för kvalitet eller märkes image.

Oskar

Aktiv medlem
Jag tror även att en bidragande orsak till epitetet ”fultysk” var de gräsliga namn/varumärken som användes, t.ex. Radon, RedBull, 2Danger. F.A.T., Fatmodul o.s.v.

calmbay

Aktiv medlem
Ful i fultysk och fulkines härstammar definitivt från robets Gustavssons karaktär i den gamla reklamfilmen för mig. Hur man med hjälp av div metoder kan filtrera dålig kvalitet. Kolfiberramar är ju till stor del kopior på lyckade märkesmodeller. Idag är det bra att kineserna kopierat mkt, se är riktigt duktiga.

Crocko

Aktiv medlem
Om jag gissar kom "fultysk" till inspirerat av "fulöl från Tyskland", klassik reklamfilm från mitten av 90-talet https://filmarkivet.se/movies/spendrups-inga-tillsatser/ Obs. att det var runt 8-10 år mellan filmen och fultysk-begreppet (?).

Likheterna mellan hur fulölen i reklamen och fultyska cyklar uppfattades är slående.
Sen var det någon i lokalbefolkningen i Grängesberg som avslöjade att långtradare lossade mängder med kalk även hos Spendrups och då slutade man att slå sig för bröstet med det rena ölet.

Oskar

Aktiv medlem

Manofmanymissions

Aktiv medlem
F14E4578-E5B2-4786-95B2-FFC242E8AD00.jpeg

Gillar verkligen hur tråden levt sitt eget liv i frånvaro av redovisade byggresultat 😅

Efter min rant avseende Ztto:s ljug om kassettens kompabilitet med XD-body har jag kommit till bättre vetande och kassetten sitter där den ska.
AA85C38C-2547-4CFE-98B6-AA1431119CFA.jpeg
Folket på Ztto bemötte, efter en dag, min fråga till dem sakligt med förklaring, bilder och länkar. Bra där Ztto. Med uppvisande av denna service kvalar Ztto därmed inte längre in som äkta fulkines i min bok 😁
1ACDFF5D-89DB-4BD8-AE7B-F8AD0408C85B.png

Som synes har jag tidigare monterat däck. Specialized Fasttrack 2.3 med bruna sidor.
EAD919B7-E9BE-4874-9993-AC5E021DD782.jpeg
Vad jag förstår är detta ett utav Specializeds XC-däck, med (trumvirvel) legendarisk design, som de själva beskriver. Legendarisk eller ej, mitt intresse väcktes pga utseendet och den angivet låga vikten i förhållande till att däcken är något bredare, 2,3 tum. Så till verkligheten:
Som de allra flesta däck så är specifikationerna som delges av tillverkarna/försäljarna glädjesiffror.
Uppgiven vikt: 640 g mot verkliga 655 g. I mitt tycke inom vingelmån.
Uppgiven bredd: 58,42 mm (2,3 tum) mot verkliga 54,80 mm på mina 24 mm fälgar. Skiljer alltså ca 1,6 mm vilket också är ok avvikelse. Färgen brun, stämde mot verkligheten.
526426B8-5AF6-4E20-87C5-24996C4FB4C6.jpeg

Däcken var otroligt enkla att montera slanglöst och har hållit luften väldigt bra för att inte vara ”mättade” med gucka. 2Bliss kallar Spez sina slanglösa däck och det fungerar alltså förjäkla bra. Bättre eller lika bra som Schwalbes och Maxxis slanglösa däck som jag kört på förr.

Däremot tycker jag däcken ser lite runda ut. Hade gärna sett att sidonobbarna stuckit ut mer. Där är trusty old Rocket Ron bättre.

Vad mer har hänt? Monterat skydd för ramen mot kedja/drev. Det följde med och monterades i en passande liten urgröpning i ramen. Rätt kass klister dock. Får se hur länge den sitter.
7A3BD93E-3945-4E3E-837B-7247541D410E.jpeg

Klämdes fast med äkta Bahco tving och min uttjänta favvo montagehandske.
BB079270-8A3F-4444-8E89-978D2B9E7F44.jpeg

Vevparti åkte på av bara farten också. XTR 9000, detta är vevpartiernas xc70. Bra, funktionellt och sobert. Har haft XTR vevar på alla cyklar sedan jag gjorde mig av med Nishikin och det har funkat klanderfritt förutom en gång då jag körde Fjällturen i Funäsdalen. Hade rygg på vinnaren i damklassen med 1,5 mil kvar och var nöjd med den placeringen, då lossnade vänster vevarm. Ridå! Såg den norska bruttan lämna mig i ett dammoln. Ingen rolig dag, alls. Så nu används momentnyckel sörru
F17ED3E8-E2C2-4549-B3D1-3809F930E3FB.jpeg

Ah just, sköt en hjort idag också, den delar plats med cykelverkstaden.
75772C0D-8C61-4F63-B7C6-7AB29A4A2049.jpeg

Drevet är ett Wolftooth 34T. Wolftooth tycker jag av oklar anledning är lite coolt. Beror det månne på loggan, en tuff varg? Har kört Wolftooth drev förr och de bara fungerar, så därav ingen anledning att byta. Vill gärna ha 36T men det fixar inte ramen.

Ikväll kommer gaffeln, tjoho! Synd att jag ledsnat på färgen (svart) redan innan jag fått den och försöker övertyga axelfoley här på forumet om att sälja sin orangea gaffel lite billigare till mig. Sååå... Vill någon ha en svart stepcast 32 så säljer jag den billigt för att finansiera den orangea jag egentligen vill ha.
012BA09B-B097-4199-A0C5-3917148E419C.png

Bilagor

Senast ändrad:

Eddy

Aktiv medlem
"Ah just, sköt en hjort idag också, den delar plats med cykelverkstaden."
Visst är det en dovhjort? Grattis btw! Har en kron hängandes i min cykelverkstad,

//E

Manofmanymissions

Aktiv medlem
"Ah just, sköt en hjort idag också, den delar plats med cykelverkstaden."
Visst är det en dovhjort? Grattis btw! Har en kron hängandes i min cykelverkstad,

//E
Kul med en till jägare! Det är en kronhjort i bakgrunden. Ingen jätte, en hane med stånghorn. Perspektivet gör väl att den ser mindre ut.

Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Jag köper gärna gaffeln jätteviktigt, annars är ju orange rätt tramsigt. Det är väl för att teamåkarnas grejer ska sticka ut mest?

PS. Bra tråd!
Kul att du läser och kommer med input!

Sen gaffeln monterades känns färgen plötsligt inte så tokig. Passade bra mot övriga svarta detaljer. Den blir nog kvar ett tag till alltså.

Angående orange så har du en poäng och jag antar att man är skadad efter alla timmar framför stortävlingarna på Redbull TV där de orangea gafflarna susar förbi i raketfart.
9B5E0FD0-D325-4F79-8FEE-1D2A57F11CB3.jpeg

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Ramen ser sjukt fin ut! Men vad kör du för styre? Kina modell på gemini?
Tackar! Den är fin på riktigt med, än så länge ocyklad, men ändå.

Styret är ett äkta Fulkinesstyre™ från Ullicyc (återigen ett sexigt namn) som jag köpt via Aliexpress:
ABF44E66-2412-4BD3-9841-B80B5F6345CD.jpeg

Inte helt olikt ett annat styre som går att köpa från Tyskland:
345F4D5C-ADCC-4454-9C17-3F36598D6ACE.jpeg

Den stora skillnaden mellan dem är väl ca 2800 kronor. Har kört med ett likadant Ullicyc i två år utan problem. Det har inte medfört några tandskador och har hållit för många varv på XCO SM-banan här på Frösön.

Det fina med styret är bl.a. att man halverar mängden skruvar mot traditionell stam/styre eftersom stam är integrerad. Vikten är låg (3 gram lägre än 3500 kr styret ovan).
8D87D0CB-CCDB-4A7D-BD75-C3E5B9591F88.jpeg

MikeMiz92

Ny medlem
Jag förstår mig på dom som köper kinaramar för asfalt, men det känns jävligt risky att köra MTB med en kinaram. Är du inte rädd för att den ska gå sönder mitt i en tur?

Som det gjorde för den här killen:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag förstår mig på dom som köper kinaramar för asfalt, men det känns jävligt risky att köra MTB med en kinaram. Är du inte rädd för att den ska gå sönder mitt i en tur?

Det blir lite tokigt om man tar alla Kina-ramar över en kant. Det finns jättemycket dåliga skit-ramar tillverkade i Kina och sen sålda på Aliexpress etc. Det finns även välrenommerade duktiga tillverkare av ramar i Kina, det gäller bara att veta vad som är äpple och vad som är päron.

Manofmanymissions

Aktiv medlem

Nu ska jag försöka svara på ditt inlägg utan att vara allt för dryg, men efter sju år och fyra Fulkineser™ så är jag inte särskilt orolig. Och då vill jag påstå att jag kör hårdare än de flesta. Min relativt låga vikt, ca 72 kg gör väl att ramarna inte plågas av den faktorn, men det tror jag är försumbart med hänsyn till de andra krafterna som ramarna utsatts för.

Sen tror jag det är skillnad mellan olika tillverkare av fulkinesramar. Vissa är bra och vissa är (med reservation för kunskapsbrist hos mig) troligen dåliga, precis som allt annat som går att köpa.

desmo

Aktiv medlem
En fråga som brukar dyka upp med "kineser" är andrahandsvärdet. Att en Scott/Specialized/Trek/#insertvalue håller värdet bättre. Du som ägt några nu @Manofmanymissions hur ser du på det?
Själv tycker jag vi fick helt okej betalt för den "kines" vi sålde.

Jag gillar ditt bygge och skulle själv kunna tänka mig ett liknande.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
En fråga som brukar dyka upp med "kineser" är andrahandsvärdet. Att en Scott/Specialized/Trek/#insertvalue håller värdet bättre. Du som ägt några nu @Manofmanymissions hur ser du på det?
Själv tycker jag vi fick helt okej betalt för den "kines" vi sålde.

Jag gillar ditt bygge och skulle själv kunna tänka mig ett liknande.
Har dålig koll. Men det kanske stämmer. Tycker överlag att andrahandsvärdet på cyklar Är uselt. Har själv bara sålt en av mina cyklar och där tyckte jag att andrahandsvärdet var helt ok. Den köpte jag beggad för 19’ och sålde (väsentligen uppgraderad) 2-3 år senare för 13’.

kais01

Aktiv medlem
Anledningen till köpet är ju solklar i dubbel bemärkelse:
1. Äkta fulkines™
2. Vikten. Mycket lättare än XT-pedalerna.
Däremot är det ju högst väsentligt att de fungerar bra också. För det gör XT-pedaler - ALLTID.
just pd m520 fungerar bara så länge det är fritt från snö och lera. så fort någon av dessa finns närvarande kloggar de igen så fort man tar tre steg på marken. been there done that.

en överskattad och onödigt tung pedal. felet är att den är för tätt byggd och inte släpper igenom skiten på andra sidan.

kais01

Aktiv medlem
det vet jag inte riktigt. två av mina cyklar har kommit med shimano-spd, och båda sorterna är helt hopplösa i snö och bra dåliga även i lera.

om man någon gång skall ta sig en kort bit gåendes vill säga.

på landsväg funkar de klockrent.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jo det skiljer en del på hur mycket skrot det är i mitten.
Lera är inget problem imho men kramsnö är ingen höjdare.

MikeMiz92

Ny medlem
Det blir lite tokigt om man tar alla Kina-ramar över en kant. Det finns jättemycket dåliga skit-ramar tillverkade i Kina och sen sålda på Aliexpress etc. Det finns även välrenommerade duktiga tillverkare av ramar i Kina, det gäller bara att veta vad som är äpple och vad som är päron.
Vilka märken från Kina kan man lita på då? Hade du vågat hucka till flat med en ram från dessa tillverkare?

Lejon

Aktiv medlem
Jo det skiljer en del på hur mycket skrot det är i mitten.
Lera är inget problem imho men kramsnö är ingen höjdare.
Kramsnö är lite bökigt men det löses ju enkelt genom att man sparkar lite hårt mot pedalen och på så sätt rensar ut tillräckligt så det klickar i. Känns inte som något som avgör för mig i alla fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kramsnö är lite bökigt men det löses ju enkelt genom att man sparkar lite hårt mot pedalen och på så sätt rensar ut tillräckligt så det klickar i. Känns inte som något som avgör för mig i alla fall.
Nej och det är få gånger. Men ack så frustrerande när det sker. För mycket snö så man halkar och sätter ner foten, går några steg så snön hinner frysa under skon och man behöver 4 spark för att den ska lossna och för att kunna klicka den foten sen är det samma skit med andra skon och det är så mycket snö att man inte får upp någon fart..

Martinmat

Aktiv medlem
det vet jag inte riktigt. två av mina cyklar har kommit med shimano-spd, och båda sorterna är helt hopplösa i snö och bra dåliga även i lera.

om man någon gång skall ta sig en kort bit gåendes vill säga.

på landsväg funkar de klockrent.
Har kört shimano spd sedan 1992 å klart kan det kladda igen om man går i tjock lera eller blöt snö men ett par sparkar med skon så brukar det lösa sig. Vad kör du för pedal som du tycker är bättre då?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer