Byggtråd. Renässans of the Fulkines™

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Har det blivit några framsteg med Fulkinesen under helgerna👀

Först kom julen. Sen kom tour de ski. Men... Uppdatering kommer snart.
3BAC7D7A-6547-4AB2-BB42-A8B9AC0C58A7.jpeg

Manofmanymissions

Aktiv medlem
65A2106C-B3CB-49E7-AE05-5B5E28163682.jpeg

Ofta läser man att en bild säger mer än tusen ord. Ni som också är klantskallar eller bara kunniga fattar säkert redan var inlägget är på väg. För er övriga:

Eftersom detta bygge syftar till att vara kostnadseffektivt och ballt på samma gång krävs det att byggherren håller sig väl framme på Happys Köp & Sälj för att de två svårförenliga faktorerna ska gå ihop. Denna gång gick det väl snabbt kan man säga när jag fyndade(?) nya XTR-växlar (reglage och växel). Det visar sig nu att bakväxeln var av typen GS, dvs medium cage, A.K.A. The fuck up 50T drev. På ren svenska innebär det att den korta korgen inte fixar kassettens vida omfång (9-50).
68278A1A-1465-4E4A-9A5E-B67EAAE06D92.jpeg
Eftersom jag aldrig känt något behov av större drev bak än 42T har valet mellan GS och SGS således aldrig varit av intresse... Förrän nu...

Borde ha läst det finstilta hos Ztto så kanske jag sluppit ondgöra mig över den uppkomna situationen:
7D8D713C-7BA3-4056-8C76-9156068E563B.jpeg

Nåja, saker är lösta för stunden i alla fall, dessutom har jag i efterhand kommit fram till jag att det nog sitter en XTR-växel med lång korg på andra hojen. Så, ser till att skifta mellan hojarna vid tillfälle. Så här ser det ut nu iaf:
54A6BF93-702B-4E1E-926F-BCD96A10AD9C.jpeg

888FC6FB-36CE-4D96-BE21-E8CDAA26FCDE.jpeg

9D4803F7-314B-46BA-8E58-57916B9A4B9F.jpeg

Stolpe åkte också på, det är en Fox Kashima. Har en likadan på andra hojen som har funkat klanderfritt i en säsong. Men färgen, FÄRGEN! Det kan inte bara vara jag som är en sucker för Kashimacoating?

DC7170B6-784B-47CE-8AAD-091FE168A38E.jpeg

Synd bara att det är så förbaskat dyrt med dessa prylar. Med tanke på deras popularitet är det underligt att inga andra tillverkarare pimpar sina glidytor med någon cool färg.

Tanken är i alla fall att bygget ska ekiperas med en dämpare i samma stil - One happy Kashima family. Jag ser fram mot att se dem förenas 😍

Eftersom Happy har en egen nördig tråd tillägnade folks mer eller mindre pretentiösa försök att överglänsa varandras cockpits har jag lagt till några såna bilder också, kolla in den häftiga vargen! Garanterar att den får mig att köra 2,5% snabbare.

1656D82D-7F49-4168-AFB6-A9603AFAC3C6.jpeg

E9D62E31-3EB1-4A16-8EF9-6D0CAEB9357A.jpeg
62511DB8-5C47-4166-A098-FEC076505674.jpeg

Hur fungerar växlingarna undrar ni säkert, mina fellow snikna Aliexpressshoppare?
Än så länge lite dassigt. Det känns strävt på något sätt. Kedjan glider trögt över till nästa kugge. Men jag tänker ge detta ett försök innan trusty old KMC-kedja och XX1 kassett åker på. Kanske behöver Fulkineskassetten™ lite inkörning? Återkommer snart med video om det stöds av forumets gränssnitt.

So long!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa bilaga 463477
Ofta läser man att en bild säger mer än tusen ord. Ni som också är klantskallar eller bara kunniga fattar säkert redan var inlägget är på väg. För er övriga:

Eftersom detta bygge syftar till att vara kostnadseffektivt och ballt på samma gång krävs det att byggherren håller sig väl framme på Happys Köp & Sälj för att de två svårförenliga faktorerna ska gå ihop. Denna gång gick det väl snabbt kan man säga när jag fyndade(?) nya XTR-växlar (reglage och växel). Det visar sig nu att bakväxeln var av typen GS, dvs short cage, A.K.A. The fuck up 50T drev. På ren svenska innebär det att den korta korgen inte fixar kassettens vida omfång (9-50).
Visa bilaga 463489 Eftersom jag aldrig känt något behov av större drev bak än 42T har valet mellan GS och SGS således aldrig varit av intresse... Förrän nu...

Borde ha läst det finstilta hos Ztto så kanske jag sluppit ondgöra mig över den uppkomna situationen:
Visa bilaga 463490

Nåja, saker är lösta för stunden i alla fall, dessutom har jag i efterhand kommit fram till jag att det nog sitter en XTR-växel med lång korg på andra hojen. Så, ser till att skifta mellan hojarna vid tillfälle. Så här ser det ut nu iaf: Visa bilaga 463491
Visa bilaga 463492
Visa bilaga 463498

Stolpe åkte också på, det är en Fox Kashima. Har en likadan på andra hojen som har funkat klanderfritt i en säsong. Men färgen, FÄRGEN! Det kan inte bara vara jag som är en sucker för Kashimacoating?

Visa bilaga 463494

Synd bara att det är så förbaskat dyrt med dessa prylar. Med tanke på deras popularitet är det underligt att inga andra tillverkarare pimpar sina glidytor med någon cool färg.

Tanken är i alla fall att bygget ska ekiperas med en dämpare i samma stil - One happy Kashima family. Jag ser fram mot att se dem förenas 😍

Eftersom Happy har en egen nördig tråd tillägnade folks mer eller mindre pretentiösa försök att överglänsa varandras cockpits har jag lagt till några såna bilder också, kolla in den häftiga vargen! Garanterar att den får mig att köra 2,5% snabbare.

Visa bilaga 463495
Visa bilaga 463496 Visa bilaga 463497

Hur fungerar växlingarna undrar ni säkert, mina fellow snikna Aliexpressshoppare?
Än så länge lite dassigt. Det känns strävt på något sätt. Kedjan glider trögt över till nästa kugge. Men jag tänker ge detta ett försök innan trusty old KMC-kedja och XX1 kassett åker på. Kanske behöver Fulkineskassetten™ lite inkörning? Återkommer snart med video om det stöds av forumets gränssnitt.

So long!

Fick aldrig tolvdelad ZTTO att lira, spacingen var så off mellan de två olika blocken att man inte kunde justera bakväxeln rätt. Antingen gick övre halvan av kassetten bra eller nedre så att istället växeln hamnade off på andra halvan med dassig växling till följd. men nu var väl detta 11-delat förvisso, men mitt förtroende för ztto kassetter är raserat :)

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Fick aldrig tolvdelad ZTTO att lira, spacingen var så off mellan de två olika blocken att man inte kunde justera bakväxeln rätt. Antingen gick övre halvan av kassetten bra eller nedre så att istället växeln hamnade off på andra halvan med dassig växling till följd. men nu var väl detta 11-delat förvisso, men mitt förtroende för ztto kassetter är raserat :)

Intressant. ”.. de två blocken”. Var din kassett tudelad? Denna är ett stycke. Funktionen ska utvärderas innan jag ger mitt slutliga omdöme. Men det känns strävt som sagt.

calmbay

Aktiv medlem
Det är väll fortfarande skillnad i konstruktion mellan shimano och sram växlar på så sätt att shimano har sin övre rulltrissa längre fram än sram? Med goatlink så förskjuter man ju shimanos hela växel längre bak för att kompensera. Sram är designad för att växla stora kuggar bra, shimano för maximal anläggningssträcka för kedjan runt kugghjulen. Så har jag fått det förklarat iaf.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Det är väll fortfarande skillnad i konstruktion mellan shimano och sram växlar på så sätt att shimano har sin övre rulltrissa längre fram än sram? Med goatlink så förskjuter man ju shimanos hela växel längre bak för att kompensera. Sram är designad för att växla stora kuggar bra, shimano för maximal anläggningssträcka för kedjan runt kugghjulen. Så har jag fått det förklarat iaf.

Låter intressant. Kanske får testa en Sramväxel på denna då.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Idag var det kallt och 70 cm snö. Därav perfekt läge för att sätta dit den sista saknade delen (dämparen) på bygget och fastställa totalvikten på cykeln.

Eftersom jag trots idoga försök inte hittat någon beggad factorydämpare så fick gamle Monarch RL tjänstgöra som statist (han väger ungefär som en factory).

Asaklittvågen som vi väger hö till hästarna med visade 10,7 kg (inkl. pedaler). Oklart hur exakt den är.
Men den borde visa hyfsat ok i alla fall. Därmed under 11 kg med de bojsänken till hjul som XMC 1200-hjulen innebär. Ska byta till Rovalhjulen och väga igen med bättre våg.

Jag tycker ändå att en FS med dropper under 11 kg är häftigt. Hoppas den kommer fungera bra också!

D660CA4C-8AC5-452C-A9AF-5AE0B36538F9.jpeg

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Apropå sträva växlingar.
Har du provat med clutch av och på?
Jag upplever clutch på som just lite sträv när jag byter cyklar mellan växel utan clutch och andra med.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Har testat både med och utan.

Har ledsnat på kassetten nu utan att ens provcyklat den. Så nu har jag återgått till beprövad materiel på den fronten.

Zttokassetten, snart på en köp&sälj marknad nära dig!

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Nu har bakdämpare inhandlats och familjen Kashima förenats.

Självklart dyker nya problem upp som jag förbisett.

Dämparen är av gammal hederlig standard. Tyvärr är ramen försedd med fästen för det nya svarta, trunnion-mount.

Jag är vilsen och begriper inte riktigt hur detta ska lösas utan att engagera byns smed.

Någon som har input?
C244A30C-0F63-4C3A-99F5-E7808E9F55A7.jpeg
47DCBE68-5752-48B6-9C88-B7AB356D5C27.jpeg
49EFD0E4-0CEC-4D24-8DE6-015C8E8D9228.jpeg

Juhlin

Aktiv medlem
Kommer inte att köpa trunniondämpare innan jag testat att montera en vanlig. Det rör sig inte om kärnfysik liksom, utan en genomgående axel och ett antal bussningar.
Det här är vad jag har hittat:

Jag vill minnas att det talats om att man förlorar fjädringsväg om man använder adapter på chinertown, men jag blir inte klok hur hur det skulle gå till och har förkastat det som nonsens, men det kan vara värt att undersöka om man går den vägen, å andra sidan kostar inte en adapter mycket, bara att prova.

Manofmanymissions

Aktiv medlem

Jag vill minnas att det talats om att man förlorar fjädringsväg om man använder adapter på chinertown, men jag blir inte klok hur hur det skulle gå till och har förkastat det som nonsens, men det kan vara värt att undersöka om man går den vägen, å andra sidan kostar inte en adapter mycket, bara att prova.

Precis något sånt här jag letat efter. Tack!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem

Tror det är olika typer av adapters. Den jag såg på chinertown har jag för mig hade olika hål för de båda infästningarna, ist för som i den här (som verkar bättre) med hålen i samma. Å andra sidan har den här en brasklapp för att den kan innehålla spår av klenhet.

BJS

Aktiv medlem
Visa bilaga 463477

Eftersom detta bygge syftar till att vara kostnadseffektivt och ballt på samma gång krävs det att byggherren håller sig väl framme på Happys Köp & Sälj för att de två svårförenliga faktorerna ska gå ihop. Denna gång gick det väl snabbt kan man säga när jag fyndade(?) nya XTR-växlar (reglage och växel). Det visar sig nu att bakväxeln var av typen GS, dvs medium cage, A.K.A. The fuck up 50T drev. På ren svenska innebär det att den korta korgen inte fixar kassettens vida omfång (9-50).
Visa bilaga 463489 Eftersom jag aldrig känt något behov av större drev bak än 42T har valet mellan GS och SGS således aldrig varit av intresse... Förrän nu...

Visa bilaga 463490

Nåja, saker är lösta för stunden i alla fall, dessutom har jag i efterhand kommit fram till jag att det nog sitter en XTR-växel med lång korg på andra hojen. Så, ser till att skifta mellan hojarna vid tillfälle. Så här ser det ut nu iaf: Visa bilaga 463491
Visa bilaga 463492
Visa bilaga 463498

Visa bilaga 463494

Visa bilaga 463495
Visa bilaga 463496 Visa bilaga 463497

So long!

Det finns en cockpit tråd.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Glädjen i att hitta en dämpare till cykeln har varit stor.

Byns smed har fått i uppdrag att ordna med en adapter för att få dämparen att passa trunnionfästet på ramen.

Allt väl så långt.

Eftersom smeden skulle ta tag i adaptern direkt tänkte jag att cykeln snart skulle kunna bli klar. Så för att undvika den tid det tar att beställa hem bussningar för det övre dämparfästet skulle jag slipa ned de redan befintliga (utan att lossa dem från dämparen - Går ju snabbare så). Rörde sig bara om 1,5 mm på vardera sida.

Vad händer? Jo självklart slinter jag rejält med filen och drar ett jättelikt spår i slutet av glidytan.
C4DC8735-8BFE-45A1-9A75-6E9DFE9CEB67.jpeg

Fruktansvärt dumt att ta risken. Så in i helvete klantigt. Fy fan vad less jag blir.

Vore man inte familjefar skulle jag ta en rejäl grogg nu. Kuken.
8EF6A01E-7168-4E67-AAEB-FD591E48B27F.jpeg

andjo024

Aktiv medlem
Fy vad tråkigt... känner igen känslan från när jag skulle spika golvlister och tippade kompressorn på det nylagda golvet. Blev till att börja om.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
I de tidiga tonåren suktade man efter folköl och Cindy Crawford.

30A1E1A4-891E-4A58-A2D9-1FDAE2287CD2.jpeg

Åren går och helt plötsligt inser man att att något allvarligt måste ha hänt när suktandet övergått till rymdskeppsliknande kolfibergrunkor. Såg Ola Sernekes hoj på Fjällturen för några år sen som han (olåst) parkerat mot en gran. Nu var det inte frånvaron av säkerhet som slog mig, utan det var de coola fälgarna - Biturbo RS. Sen har åren gått och jag har inte kunnat sluta tänka på hur fräcka de är. Inga cyklar ser så snabba ut som dem som ekiperats med dessa fälgar. Det strider mot all vett och sans att köpa dessa Bikeaheads flaggskepp när man redan har två kanonfina hjulpar, det vet jag. Men vad spelar det för roll.
3E696D73-C39F-474B-B0A9-62269FCF1E0D.jpeg

Sjukt snyggt tycker jag. Blir glad varenda gång jag går förbi hojen! Dessutom gjorde bytet en jäkla skillnad på vikten. Med skivor, däck, ventiler och gucka väger hjulparen in på smått osannolika 2958 gram.
C109B223-0052-416B-BC25-EE9A748E656B.jpeg
B3054DD8-6DF0-45D2-B2E5-6C8B1C0D7233.jpeg

Det är 720 gram lättare än nuvarande setup med XMC 1200 och Fasttrackdäcken. Vilket i sin tur innebär att hojen torde väga in under 10kg inklusive svintung dropper.

Som Borat skulle ha sagt:

3AF7D4CF-C033-49C1-9D04-1765C29871AB.jpeg

Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
N T D - New Tire Day

745C4AC6-C347-462E-AD8B-C2B6A4D4B157.jpeg

Ralph/Ray: enligt ”alla tester” den ultimata kombon för denna typ av hoj.

Mina favvotyskar på R2 är suveräna. Beställde i söndags kväll och idag var däcken framme.

Den obligatoriska vägningen visade ungefär såsom specat, något tyngre, men det är business as usual.

Rev av de enligt Happy oanvändbara Racekingdäcken (typ oanvända). De vägde som helium, ca 500 g styck. Spar dem till Cykelvasan.

Passade på att mäta innerdiametern på fälgarna. Visade ca 27 mm. Mångas sweetspot vad jag förstått. Själv har jag varit nöjd med tidigare hjul med ID kring 24. Fatta vad snabb dessa extra 3 mm kommer att göra mig eftersom det enligt detta forum är det viktigaste som finns att ha breda fälgbanor 😅

B268A2AA-0AAD-450A-824B-91AF6BC8314B.jpeg

Däcken gled på likt de räkmackor jag har under fötterna. Tätade direkt utan prut. Schwalbe är bra grejer! Har testat många olika däck, men har alltid återkommit till Schwalbe eftersom de helt enkelt varit bäst.

Köpte 2,35” versionen av däcken trots viktstraffet som det medför. Det var nog tur, för väl på mätte de 56mm vilket är lika med 2,25”. Hade man gått på de som är märkta 2,25” skulle man väl blivit besviken.
C41836BF-EB54-44CC-B666-2F46A18B4FD5.jpeg

Resultatet:
58666EAC-DD58-4A57-9D67-0DEA2F5700D7.jpeg

Vetefan om det inte var snyggare med svarta däck, men de var inte Happykorrekta, så nu blir det till att slita på dessa. Sucker som jag är för bruna sidor kommer det nog bli bra.

Nu:
1361B1AF-E202-4DAD-B1A3-84C1B5DC390A.jpeg

Hörs, hej!

miklax

Aktiv medlem
Jag förstår mig på dom som köper kinaramar för asfalt, men det känns jävligt risky att köra MTB med en kinaram. Är du inte rädd för att den ska gå sönder mitt i en tur?

Som det gjorde för den här killen:
Jättefin cykel Manofmanymissions, har varit sugen på att bygga med den ramen ett bra tag själv nu.

Jag kan tyvärr inte låta bli att svara på inlägget ovan. Det är en "rätt" stor skillnad på att köpa en beprövad kinaram som denna från carbonda och att ta en MTB ram från 2015 och downhillbestycka. (Ramen verkar det vara omöjligt att hitta någon info om, men jag såg ett inlägg här: fulkinestråden från 2015, knappast någon downhillcykel)

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Jättefin cykel Manofmanymissions, har varit sugen på att bygga med den ramen ett bra tag själv nu.

Jag kan tyvärr inte låta bli att svara på inlägget ovan. Det är en "rätt" stor skillnad på att köpa en beprövad kinaram som denna från carbonda och att ta en MTB ram från 2015 och downhillbestycka. (Ramen verkar det vara omöjligt att hitta någon info om, men jag såg ett inlägg här: fulkinestråden från 2015, knappast någon downhillcykel)

Tackar.

Vi lär ju bli ett gäng användare av denna ram under kommande cykelsäsong. När 2021 summeras lär det gå att dra en del slutsatser om ramens egenskaper som kan vara nyttiga för andra intresserade.

Jomen, jag håller med dig i ditt tillägg avseende det avskräckande filmklippet. Sånt där är missvisande.

skier

Aktiv medlem
Har du ingen teflon-bussning mellan den svarvade silverdelen och dämparen? Eller är det bara inte med på bild? Snyggt fulmek annars.

Köp & Sälj

Topp