Har det blivit några framsteg med Fulkinesen under helgerna👀
Visa bilaga 463477
Ofta läser man att en bild säger mer än tusen ord. Ni som också är klantskallar eller bara kunniga fattar säkert redan var inlägget är på väg. För er övriga:
Eftersom detta bygge syftar till att vara kostnadseffektivt och ballt på samma gång krävs det att byggherren håller sig väl framme på Happys Köp & Sälj för att de två svårförenliga faktorerna ska gå ihop. Denna gång gick det väl snabbt kan man säga när jag fyndade(?) nya XTR-växlar (reglage och växel). Det visar sig nu att bakväxeln var av typen GS, dvs short cage, A.K.A. The fuck up 50T drev. På ren svenska innebär det att den korta korgen inte fixar kassettens vida omfång (9-50).
Visa bilaga 463489 Eftersom jag aldrig känt något behov av större drev bak än 42T har valet mellan GS och SGS således aldrig varit av intresse... Förrän nu...
Borde ha läst det finstilta hos Ztto så kanske jag sluppit ondgöra mig över den uppkomna situationen:
Visa bilaga 463490
Nåja, saker är lösta för stunden i alla fall, dessutom har jag i efterhand kommit fram till jag att det nog sitter en XTR-växel med lång korg på andra hojen. Så, ser till att skifta mellan hojarna vid tillfälle. Så här ser det ut nu iaf: Visa bilaga 463491
Visa bilaga 463492
Visa bilaga 463498
Stolpe åkte också på, det är en Fox Kashima. Har en likadan på andra hojen som har funkat klanderfritt i en säsong. Men färgen, FÄRGEN! Det kan inte bara vara jag som är en sucker för Kashimacoating?
Visa bilaga 463494
Synd bara att det är så förbaskat dyrt med dessa prylar. Med tanke på deras popularitet är det underligt att inga andra tillverkarare pimpar sina glidytor med någon cool färg.
Tanken är i alla fall att bygget ska ekiperas med en dämpare i samma stil - One happy Kashima family. Jag ser fram mot att se dem förenas 😍
Eftersom Happy har en egen nördig tråd tillägnade folks mer eller mindre pretentiösa försök att överglänsa varandras cockpits har jag lagt till några såna bilder också, kolla in den häftiga vargen! Garanterar att den får mig att köra 2,5% snabbare.
Visa bilaga 463495
Visa bilaga 463496 Visa bilaga 463497
Hur fungerar växlingarna undrar ni säkert, mina fellow snikna Aliexpressshoppare?
Än så länge lite dassigt. Det känns strävt på något sätt. Kedjan glider trögt över till nästa kugge. Men jag tänker ge detta ett försök innan trusty old KMC-kedja och XX1 kassett åker på. Kanske behöver Fulkineskassetten™ lite inkörning? Återkommer snart med video om det stöds av forumets gränssnitt.
So long!
Bygger du allt själv?
Fick aldrig tolvdelad ZTTO att lira, spacingen var så off mellan de två olika blocken att man inte kunde justera bakväxeln rätt. Antingen gick övre halvan av kassetten bra eller nedre så att istället växeln hamnade off på andra halvan med dassig växling till följd. men nu var väl detta 11-delat förvisso, men mitt förtroende för ztto kassetter är raserat :)
Det finns ingen chans att det fungerar bättre med en sram växel? Sunrace hävdar ju att det skiljer...
Det är väll fortfarande skillnad i konstruktion mellan shimano och sram växlar på så sätt att shimano har sin övre rulltrissa längre fram än sram? Med goatlink så förskjuter man ju shimanos hela växel längre bak för att kompensera. Sram är designad för att växla stora kuggar bra, shimano för maximal anläggningssträcka för kedjan runt kugghjulen. Så har jag fått det förklarat iaf.
Får hoppas köparen inte följt tråden 🤣😉Har testat både med och utan.
Har ledsnat på kassetten nu utan att ens provcyklat den. Så nu har jag återgått till beprövad materiel på den fronten.
Zttokassetten, snart på en köp&sälj marknad nära dig!
Någonstans i tråden för fm936 på chinertown nämns en adapter för att använda en 165x38 med trunnion. Enklast är nog ändå att byta till rätt standard.
Det här är vad jag har hittat:Kommer inte att köpa trunniondämpare innan jag testat att montera en vanlig. Det rör sig inte om kärnfysik liksom, utan en genomgående axel och ett antal bussningar.
Det här är vad jag har hittat:
![]()
Trunnion Mount Upper Adapter
The latest craze in the never-ending shock evolution has been the rear shock trunnion mount. The use of threaded bolts requires a more complex reducer hardware. This trunnion adapter hardware kit allows users to swap out trunnion mount shocks for a standard shock. Note that these spacers are...www.dirtlabs.com
Jag vill minnas att det talats om att man förlorar fjädringsväg om man använder adapter på chinertown, men jag blir inte klok hur hur det skulle gå till och har förkastat det som nonsens, men det kan vara värt att undersöka om man går den vägen, å andra sidan kostar inte en adapter mycket, bara att prova.
Tror det är olika typer av adapters. Den jag såg på chinertown har jag för mig hade olika hål för de båda infästningarna, ist för som i den här (som verkar bättre) med hålen i samma. Å andra sidan har den här en brasklapp för att den kan innehålla spår av klenhet.Det här är vad jag har hittat:
![]()
Trunnion Mount Upper Adapter
The latest craze in the never-ending shock evolution has been the rear shock trunnion mount. The use of threaded bolts requires a more complex reducer hardware. This trunnion adapter hardware kit allows users to swap out trunnion mount shocks for a standard shock. Note that these spacers are...www.dirtlabs.com
Jag vill minnas att det talats om att man förlorar fjädringsväg om man använder adapter på chinertown, men jag blir inte klok hur hur det skulle gå till och har förkastat det som nonsens, men det kan vara värt att undersöka om man går den vägen, å andra sidan kostar inte en adapter mycket, bara att prova.
Visa bilaga 463477
Ofta läser man att en bild säger mer än tusen ord. Ni som också är klantskallar eller bara kunniga fattar säkert redan var inlägget är på väg. För er övriga:
Eftersom detta bygge syftar till att vara kostnadseffektivt och ballt på samma gång krävs det att byggherren håller sig väl framme på Happys Köp & Sälj för att de två svårförenliga faktorerna ska gå ihop. Denna gång gick det väl snabbt kan man säga när jag fyndade(?) nya XTR-växlar (reglage och växel). Det visar sig nu att bakväxeln var av typen GS, dvs medium cage, A.K.A. The fuck up 50T drev. På ren svenska innebär det att den korta korgen inte fixar kassettens vida omfång (9-50).
Visa bilaga 463489 Eftersom jag aldrig känt något behov av större drev bak än 42T har valet mellan GS och SGS således aldrig varit av intresse... Förrän nu...
Borde ha läst det finstilta hos Ztto så kanske jag sluppit ondgöra mig över den uppkomna situationen:
Visa bilaga 463490
Nåja, saker är lösta för stunden i alla fall, dessutom har jag i efterhand kommit fram till jag att det nog sitter en XTR-växel med lång korg på andra hojen. Så, ser till att skifta mellan hojarna vid tillfälle. Så här ser det ut nu iaf: Visa bilaga 463491
Visa bilaga 463492
Visa bilaga 463498
Stolpe åkte också på, det är en Fox Kashima. Har en likadan på andra hojen som har funkat klanderfritt i en säsong. Men färgen, FÄRGEN! Det kan inte bara vara jag som är en sucker för Kashimacoating?
Visa bilaga 463494
Synd bara att det är så förbaskat dyrt med dessa prylar. Med tanke på deras popularitet är det underligt att inga andra tillverkarare pimpar sina glidytor med någon cool färg.
Tanken är i alla fall att bygget ska ekiperas med en dämpare i samma stil - One happy Kashima family. Jag ser fram mot att se dem förenas 😍
Eftersom Happy har en egen nördig tråd tillägnade folks mer eller mindre pretentiösa försök att överglänsa varandras cockpits har jag lagt till några såna bilder också, kolla in den häftiga vargen! Garanterar att den får mig att köra 2,5% snabbare.
Visa bilaga 463495
Visa bilaga 463496 Visa bilaga 463497
Hur fungerar växlingarna undrar ni säkert, mina fellow snikna Aliexpressshoppare?
Än så länge lite dassigt. Det känns strävt på något sätt. Kedjan glider trögt över till nästa kugge. Men jag tänker ge detta ett försök innan trusty old KMC-kedja och XX1 kassett åker på. Kanske behöver Fulkineskassetten™ lite inkörning? Återkommer snart med video om det stöds av forumets gränssnitt.
So long!
Det finns en cockpit tråd.
Aha. Nu kopplar jagHehe, jo det var den jag syftade till 😃
Fy vad tråkigt... känner igen känslan från när jag skulle spika golvlister och tippade kompressorn på det nylagda golvet. Blev till att börja om.
Det kanske är ett sign att du ska köpa en trunnion? 😁
Skit händer, pensla på lite guldigt nagellack, skriv upp det på lärdomskontot och cykla vidare.
Det är inte ofta du kommer vara så långt ner i slaget, kanske blir livslängden för packningen förkortad i värsta fall.
Nä, nu har du definitivt brutit nästan alla definitioner av fulkines som utvecklades i trådens början. Nu har du byggt en finkines.
Nu fattar jag hur man kan referera till XMC1200 som bojsänken.
Jättefin cykel Manofmanymissions, har varit sugen på att bygga med den ramen ett bra tag själv nu.Jag förstår mig på dom som köper kinaramar för asfalt, men det känns jävligt risky att köra MTB med en kinaram. Är du inte rädd för att den ska gå sönder mitt i en tur?
Som det gjorde för den här killen:
Jättefin cykel Manofmanymissions, har varit sugen på att bygga med den ramen ett bra tag själv nu.
Jag kan tyvärr inte låta bli att svara på inlägget ovan. Det är en "rätt" stor skillnad på att köpa en beprövad kinaram som denna från carbonda och att ta en MTB ram från 2015 och downhillbestycka. (Ramen verkar det vara omöjligt att hitta någon info om, men jag såg ett inlägg här: fulkinestråden från 2015, knappast någon downhillcykel)
Rekommenderar ölburk före eltejp 😉
Snygg hoj. Blir nog grym!