Byggtråd. Renässans of the Fulkines™

Martinmat

Aktiv medlem
Jag kan bli officiell leverantör av shims till fulkinesen, produktionen är just nu i full gång 😄
6280FE01-D10B-4926-BEA2-0B9186A15D6B.jpeg

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Hej allesamman!
Behöver hjälp från detta eminenta forum igen.

Har bestämt mig för att bita i det sura äpplet och köpa en trunniondämpare trots allt. Fullösningen med jättebussningen väger som stryk och gör inte lättviktsbygget riktig rättvisa. Dessutom jävlas vajern genom att det blir en onaturlig böj nere vid dämparen i och med att fästet kommer högre upp än på en trunnionversion.

Så glad i hågen sökte jag internet efter en sån där dämpare som sitter på originalcykeln:
F81CF8C9-435D-4042-9FCA-53E266DEF323.png

Notera infästningen för vajern, den är i riktning mot glidytan vilket behövs för att passa mynningen genom ramen.

Hittar fan ingen sån version ute på marknaden! Dessutom behöver jag pull to lock, för det är så gaffeln lirar.

Någon som kan ge relevant input?
Att själv vända vajerförningen kan fungera, men det är inte helt enkelt har jag märkt (learning by doing).

JWinberg

Medlem
Inte helt lätt o hitta dämpare med remote som passar tyvärr det var en av anledningarna att jag valde gaffel och dämpare utan remote. De lösningar jag hittade när jag grävde i denna djungel var att vissa har lyckats med dämpare som har vajerdragning neråt mot ramen genom att vända dämparen så vajermonteringen är mot sadelröret istället. Ingen höjdare då vajerdragningen ändå blir knas och man kommer inte åt ventilen utan att montera av dämparen. Dt swiss 535 finns på eftermaknaden med remote och den har vajerdragning från sidan.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Inte helt lätt o hitta dämpare med remote som passar tyvärr det var en av anledningarna att jag valde gaffel och dämpare utan remote. De lösningar jag hittade när jag grävde i denna djungel var att vissa har lyckats med dämpare som har vajerdragning neråt mot ramen genom att vända dämparen så vajermonteringen är mot sadelröret istället. Ingen höjdare då vajerdragningen ändå blir knas och man kommer inte åt ventilen utan att montera av dämparen. Dt swiss 535 finns på eftermaknaden med remote och den har vajerdragning från sidan.

Ok. Då får jag snickra vidare på nåt eget.
Tack för att du delar med dig!

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Jahapp!
Efter god hjälp från @calmbay så är cykelns dämperi fungerande. Blir premiärtur imorgon. Har varit 1-3 grader de sista veckorna här uppe.

C595519A-43B4-4786-A73F-9C2FA1A36FDD.jpeg

Har vägt hojen nu när den är klar, 10,35 kg utan pedaler med svintung dropper. Jag är nöjd.

Kostnaden för bygget spårade ur när jag köpte hjulen men det kan jag leva med. Landade på cirka 37-38 tusen.

Tack alla som hjälpt till med goda råd och hejarop under tiden!

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Det är en del personer som själva gått i köptankar som hört av sig. Istället för att skriva till dem en och en delar jag här istället.

Efter två riktiga cykelturer kan jag rapportera lite om hur saker känns och fungerar.
Geometrin på cykeln känns rätt för mitt ändamål, att köra fort på vanliga svenska stigar. Jag har tidigare cyklat på en Spark-kopia med motsvarande komponenter. Denna cykel upplevs ungefär likadan men känns rejälare vid utförskörning och hopp.
Jag är 180 lång med innerbenslängd om 83 cm och har valt stl M. Har ett styre med minimal längd på "styrstammen" (integrerad). Storleken känns bra. På "Sparken" kör jag stl L.

Vad som sticker ut så långt är kvalitetsintrycket på ramen som är mycket bättre än mina andra Fulkineser. Inget som märks vid cykling direkt, utan när man mekar.

I komponentlistan kan följande kommenteras.
1. Däcken är de bästa jag haft. Väldigt allround. Tidigare använt Nobby Nic, Ra Ra, Ro Ro, Thunder Burt, Maxxis Ikon, Ardent och Forekaster.
2. Zttokassetten var bara dålig. Provade inte ens att cykla med den. Däremot fungerar Zttokedjan bra med trusty old Sram X01 kassett.
3. Sadeln från Ullicyc är toppen. Kolfibersadel med lite skumgummi klädd med fuskläder. Snygg också.
4. Fullösningen för att montera vanlig dämpare i trunnionfästet på ramen fungerar men väger onödigt mycket.
5. Att montera dämpare med remote lockout visade sig vara en litet helvete eftersom vajerinfästningen på Factorydämparna är åt fel håll för att passa denna ram (gäller även "alla andra" dämpare, se inlägget en bit upp). NS själva har en slags dämpare med infästning som inte verkar gå att köpa på eftermarknaden. Med hjälp av en vän vände vi infästningen genom att sno delar från en annan Factorydämpare.
6. Luckorna för att stänga kabelgenomförningarna på ramen har min cykelverkstad slarvat bort. Det känns långsamt och krångligt att beställa nya från Kina. Så be om några i reserv ni som ska beställa ram.
37EA0009-EF49-4E73-90E6-9488207BC585.jpeg

Topp