Det är en del personer som själva gått i köptankar som hört av sig. Istället för att skriva till dem en och en delar jag här istället.
Efter två riktiga cykelturer kan jag rapportera lite om hur saker känns och fungerar.
Geometrin på cykeln känns rätt för mitt ändamål, att köra fort på vanliga svenska stigar. Jag har tidigare cyklat på en Spark-kopia med motsvarande komponenter. Denna cykel upplevs ungefär likadan men känns rejälare vid utförskörning och hopp.
Jag är 180 lång med innerbenslängd om 83 cm och har valt stl M. Har ett styre med minimal längd på "styrstammen" (integrerad). Storleken känns bra. På "Sparken" kör jag stl L.
Vad som sticker ut så långt är kvalitetsintrycket på ramen som är mycket bättre än mina andra Fulkineser. Inget som märks vid cykling direkt, utan när man mekar.
I komponentlistan kan följande kommenteras.
1. Däcken är de bästa jag haft. Väldigt allround. Tidigare använt Nobby Nic, Ra Ra, Ro Ro, Thunder Burt, Maxxis Ikon, Ardent och Forekaster.
2. Zttokassetten var bara dålig. Provade inte ens att cykla med den. Däremot fungerar Zttokedjan bra med trusty old Sram X01 kassett.
3. Sadeln från Ullicyc är toppen. Kolfibersadel med lite skumgummi klädd med fuskläder. Snygg också.
4. Fullösningen för att montera vanlig dämpare i trunnionfästet på ramen fungerar men väger onödigt mycket.
5. Att montera dämpare med remote lockout visade sig vara en litet helvete eftersom vajerinfästningen på Factorydämparna är åt fel håll för att passa denna ram (gäller även "alla andra" dämpare, se inlägget en bit upp). NS själva har en slags dämpare med infästning som inte verkar gå att köpa på eftermarknaden. Med hjälp av en vän vände vi infästningen genom att sno delar från en annan Factorydämpare.
6. Luckorna för att stänga kabelgenomförningarna på ramen har min cykelverkstad slarvat bort. Det känns långsamt och krångligt att beställa nya från Kina. Så be om några i reserv ni som ska beställa ram.