byggtråd: Renovering av sliten kassett

kais01

Aktiv medlem
sen förresten det där med kedjepiska. har lagt undan min..,
6D043506-85F2-454D-A05F-6F8B760ACEFA.jpeg

kais01

Aktiv medlem
den risken är inte precis noll med kedjepiska heller. när det plötsligt släpper och handen som håller kedjepiskan befinner sig i drevtaggarnas rörelseplan...

Valhalla_

Aktiv medlem
och en efter-bild. resultatet nybilskänsla som vanligt.

taggarna på ett par av dreven börjar bli smala, men det går antagligen ett par renoveringar till. vi får se:)

Visa bilaga 555267
Körde här om dagen en renovering av min GX eagle kassett enligt dina instrukrioner, efter 2 säsongers användning och nu till slut hoppande kedja på ett par av dreven. Ny kassett är så dyr att jag inte alls har lust att lägga de pengarna på en sådan pryl. Och då är det ändå en billigare modell så att säga... Körde med en dremel 9903 hårdmetallfräs och det skar som smör i stålet. Gick på typ 20 min, ej inräknat tvätt osv.

Men men, renoverad kassett, nytt framdrev och ny kedja - och det fungerar helt perfekt!

aben

Aktiv medlem
Filade lite med en rundfil på några drev som inte ville hålla kedjan och det som förvånade mig var hur mjukt stålet var. Skulle vara intressant med data om hållbarheten på olika kassetter men hittar i princip inget alls på internet. En del påstår att det är främst vikten som skiljer, lättare blir dyrare, men det verkar orimligt att inte härda dreven, det borde öka livslängden flera gånger om tycker jag.

kais01

Aktiv medlem
'förr' var det alltid ordentligt härdat stål i både 'kassetter' och drev till navväxlar, omöjliga att bearbeta med fil. nu fuskas det här och var rätt ordentligt med detta. speciellt när det gäller enkeldreven. vissa handlare sitter kvar på lager från sachs/sram, och de är bäst bland de jag testat.

de större titandreven i dura-ace kassetten jag nyss postade bilder på ovan slits trots sin större storlek mera än de mindre dreven av stål. det är ju toppmodellen, och en tyngre ultegra med stål rakt igenom är känd för att hålla bättre. nu bekommer ju inte detta mig så farligt eftersom jag renoverar kassetten rutinmässigt vid kedjebyte, och kassetten trots påtagligt slitage är fullt njutbar och användbar efter 10 års flitig användning.

på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, och resten av dreven är stål. det är de mellersta av dessa som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, som får turas om med samma kedja. kassetterna är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
'förr' var det alltid ordentligt härdat stål i både 'kassetter' och drev till navväxlar, omöjliga att bearbeta med fil. nu fuskas det här och var rätt ordentligt med detta. speciellt när det gäller enkeldreven. vissa handlare sitter kvar på lager från sachs/sram, och de är bäst bland de jag testat.

de större titandreven i dura-ace kassetten jag nyss postade bilder på ovan slits trots sin större storlek mera än de mindre dreven av stål. det är ju toppmodellen, och en tyngre ultegra med stål rakt igenom är känd för att hålla bättre. nu bekommer ju inte detta mig så farligt eftersom jag renoverar kassetten rutinmässigt vid kedjebyte, och kassetten trots påtagligt slitage är fullt njutbar och användbar efter 10 års flitig användning.

på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, det är de mellersta dreven som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila och av stål. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, de är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.
De kassetter du nämner, dura-ace, ultegra, Sram 1080 är i allra översta segmentet, har du någon uppfattning om hur mycket sämre livslängd det är på en billigare kassett t.ex. CS-HG51 i jämförelse?

kais01

Aktiv medlem
har inte träffat på just den, men mitt intryck av måttligt prissatta kassetter dyrare än de billigaste är att hållbarheten på dessa är rätt ok, för att inte säga bra. så länge det är märkesvaror. det man betalar för på de dyrare är snarast lägre vikt, vilket medför spiders och divere andra produktionsmässigt fördyrande tilltag,

sen 'ska' de ju också vara dyrare, kunden mer eller mindre förväntar sig det😝

men kedjan är ju vanligen den mest begränsande faktorn, när den väl förlängts kommer slitaget på drivlinan snabbt, eftersom kedjan bara 'tar' på sista taggen.

och med insikt om hur man fixar till kassetten vid kedjebyte, är ju hållbarheten på den inte lika kritisk. även mjukost som dura-ace kan fås att fungera finfint under lång tid.

Köp & Sälj

Topp