'förr' var det alltid ordentligt härdat stål i både 'kassetter' och drev till navväxlar, omöjliga att bearbeta med fil. nu fuskas det här och var rätt ordentligt med detta. speciellt när det gäller enkeldreven. vissa handlare sitter kvar på lager från sachs/sram, och de är bäst bland de jag testat.
de större titandreven i dura-ace kassetten jag nyss postade bilder på ovan slits trots sin större storlek mera än de mindre dreven av stål. det är ju toppmodellen, och en tyngre ultegra med stål rakt igenom är känd för att hålla bättre. nu bekommer ju inte detta mig så farligt eftersom jag renoverar kassetten rutinmässigt vid kedjebyte, och kassetten trots påtagligt slitage är fullt njutbar och användbar efter 10 års flitig användning.
på mtb kör jag sram 1080, en lätt rackare på dryga 200g. största drevet 36 är där aluminium, men det har knappt slitits, och resten av dreven är stål. det är de mellersta av dessa som krävt lite kärlek. de är riktigt gracila. sliter där på tre olika hjulpar med varsin kassett, som får turas om med samma kedja. kassetterna är från 2013-2016, bytt kedja typ var 18 mån. slitaget som åtgärdats på kassetterna är närmast obetydligt.