byggtråd: Renovering av sliten kassett

kais01

Aktiv medlem
Sen när man lärt sig hur man slipar till kransarna kommer nästa problem. Bara i skrothögen för metallåtervinning ligger nog med kassetter för att cykla flera varv runt jorden och sen har jag ett litet lager med nya . Räknar jag lite på det har jag kassetter för så många varv runt jorden att det är helt omöjligt att cykla så långt..
ja med ett par tre reservkassetter per cykel jag äger, räknar jag med att de räcker livet ut. mitt liv och cykelns liv. som du säger, varje kassett går typ jorden runt.

exklusiva topnotch inköpta begagnade för hanterbara pengar.

så just denna reservdelsförsörning är en sak mindre att oroa sig för.

kebarb

Aktiv medlem
Jag känner att jag har en fråga som berör tråden.
Efter många års cyklande så har kassetterna och kedjan mest varit en grej som sitter på hojarna, och jag har aldrig egentligen tänkt så mycket över vad som är bra eller dåligt så länge det funkar. Allt har hamnat i en låda i garaget eftersom när jag byter hjul mellan cyklarna.

Nu gick jag igenom lådorna (på grund av den här tråden) och hittade flera kassetter och kedjor, kanske något av detta är en guldklimp och annat är skräp.

Jag har ett märkligt verktyg som jag tror man kan mäta kedjorna med. På första kedjan går verktygen in genom länken. På andra kedjan går verktyget inte genom länken, utan stannar mot rullen. Jag gissar att den andra kedjan är ok, men den första är mer sliten?

IMG_0059.JPG IMG_0060.JPG

Får man vara så fräck att fråga vilka av dessa kedjor som är bra kvalitet och vilka som är skit eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Kan man anta att 991 och 4601 är de bästa kedjorna, och att SRAM + Shimano fungerar bra?

- PC991 300g Nickel 9spd
- PC971 310g Nickel 9spd
- HG73 300g 9spd
- HG93 300g 9 spd
- CN 4601 280gr 10spd

Jag kikade på kasetterna också, hittade ett gäng av dem. Kan ju se vilka av dem som ser lätta ut och vilka som ser tunga ut men har ingen aning om vilka som är bra eller vad som passar ihop med vilken kedja. Annat än att jag kan gissa efter tjockleken på kedjan och antalet klingor på kassetten. Tänker att någon av kedjorna en gång slets tillsammans med kasetten, och att jag säkert försökte hålla ihop dem i par men att det nu är bortglömt.

Googlade men det är ju nästan lönlöst att förstå vad som är skillnaden när man bara ser på specs och aldrig har brytt sig så noga.

Är det någon av dessa modeller som är bra för DH, eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Jag kör mest Downhill..
-Kan man anta att de lättaste är de bästa/dyraste och att de fungerar mellan SRAM/Shimano med kedja och kassett?
-Är det någon av dessa som är ökänt dåliga?
-Vad är skillnaden mellan en DH / MTB / landsvägskasset?

-6700 230g 10spd (Saint?)
-5700 245g 10spd
-PG970 DH 322g 9spd
-HG80-9 315g 9spd
-CS 7800 173g 10spd
-CS6500 210g 9spd

IMG_0064.JPG

Väldigt snällt om någon som vet vad det är kan/vill förklara närmare. Många frågor, men om man inte frågar så får man inte veta =)

//K

EDIT: kollade närmare på verktyget som mäter kedjan, det indikerar 0,5% - 0,75% och 1% slitage. Vid 1% skall man byta kedjan. Lägger till två bilder så att eventuella nyfikna får se. Denna 991 Kedja är sliten till 1% och skall då bytas ut:
IMG_0065.JPG IMG_0066.JPG

Verktyget kan man köpa för någon tia på Aliexpress.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja den ena kedjan verkar ok, den andra inte.

har också sparat några kedjor bytta lite i förtid, för att kunna köra in nya kassetter som inte lirade riktigt med ny kedja. det är dock länge sedan jag var ute för det problemet nu, och möjligen har toleranserna i produktionen blivit bättre. förr var det t ex viktigare hålla sig till samma fabrikat, knappast nu.

efterhand har jag fått bättre koll, sliter kedjorna till bortåt 1 % eftersom det är så lätt att renovera, och köper heller knappast nya kassetter:)

så slänger alla utnötta kedjor.

när det gäller dina kassetter är bilden för suddig för att kunna utvärdera dessa.

kebarb

Aktiv medlem

har också sparat några kedjor bytta lite i förtid, för att kunna köra in nya kassetter som inte lirade riktigt med ny kedja. det är dock länge sedan jag var ute för det problemet nu, och möjligen har toleranserna i produktionen blivit bättre. förr var det t ex viktigare hålla sig till samma fabrikat, knappast nu.

efterhand har jag fått bättre koll, sliter kedjorna till bortåt 1 % eftersom det är så lätt att renovera, och köper heller knappast nya kassetter:)

när det gäller dina kassetter är bilden för suddig för att kunna utvärdera dessa.

På kassetterna är jag mest intresserad av vilka som är bra modeller och vilka som är dåliga för DH.

Om någon av dem är bra så kollar jag nog närmare på skicket.

Jag försökte lista modellerna, har googlat lite men jag förstår inte skillnaden mer än att jag ser skillnad på vikt och antal växlar.

Är det någon av dessa som är bra modeller liksom? Någon man skall undvika?

Finns det något som växlar bättre/sämre eller tål smuts bättre/sämre osv?

Är det fritt att blanda SRAM med Shimano? Dessa modeller är nog över 10år gamla. Jag körde mest runt 2005-2009.

kais01

Aktiv medlem
är det rätt antal växlar och dreven inte är slitna är det väl bara att tuta och köra.

'bra' kassetter skiljer sig från 'ordinära' främst genom lägre vikt. inte så intressant i dh-segmentet:)

inte annat än i undantagsfall att de t ex skulle växla bättre. när det gäller hållbarhet är de dyra av och till sämre, om det exempelvis finns drev av titan eller alu.

kebarb

Aktiv medlem
är det rätt antal växlar och dreven inte är slitna är det väl bara att tuta och köra.

'bra' kassetter skiljer sig från 'ordinära' främst genom lägre vikt. inte så intressant i dh-segmentet:)

inte annat än i undantagsfall att de t ex skulle växla bättre. när det gäller hållbarhet är de dyra av och till sämre, om det exempelvis finns drev av titan eller alu.
Ok, tackar. Det var i princip det jag funderade på.

Då kan jag anta att det är titan eller aluminium i de lättaste kassetterna. 170 vs 300g låter som en stor skillnad.

Skall kika mer noggrant på dessa och se hur slitna de är, kanske postar några bilder. Kedjorna är ju lätta att mäta med verktyget!

//K

kebarb

Aktiv medlem
Peppad av tråden letade jag igenom alla lådorna och fick fram en drös med kassetter. Rengjorde dem och kollade vilka det är, samt använde mitt MACRO objektiv för första gången till någon reell applikation.

Givetvis hittade jag två skitiga kassetter till när jag var färdig. De får bli en annan dag.

Nu är jag frågvis igen, men jag fick så bra svar sist så det är lika bra jag fortsätter.

Vilka av dessa är helt värdelösa / slutkörda och vilka är bra? Snällt om någon kan guida lite och kanske påpeka vart jag kan se det på bilden.

PG 970DH 9SPD: (kommentar från Kais: Nyskick)
JKA_2485_005.JPG

HG80-9 9SPD: (kommentar från Kais: Nyskick)
JKA_2484_010.JPG

Ultegra 6700 10SPD: (kommentar från Kais: Lätt slitage växel 3 + 4)
JKA_2482_008.JPG

CS6500 9SPD: (kommentar från Kais: Nästan nyskick)
JKA_2481_007.JPG

105 CS 5700 10SPD: (kommentar från Kais: Nästan nyskick)
JKA_2480_006.JPG

ACE 7800 10SPD: (kommentar från Kais: Lätt slitage, växel 4)
JKA_2479_011.JPG

SRAM (slaktad) 7SPD osäker typ, några klingor är borttagna: (kommentar från Kais: Lätt slitage, växel 1)
JKA_2478_012.JPG

SRAM 9spd okänd sort, röda ringar mellan varje drev:
(Kais kommentar: kassett nr8, fortf lite suddigt, men helt måttlligt slitage. kör.)

JKA_2495.JPG

Shimano HG50-9 9spd:
(Kais kommentar, nr9, vxl 1-2 behöver nog en omgång med dremeln, likaså vxl 5,6 och särskilt 7)

JKA_2494.JPG

Shimano CSM 760 9SPD:
(Kais kommentar: nr10, lite slitage vxl 5 och minsta drevet? svårt att se. lägg märke till att vxl 1-2 redan har vidgade halvcirklar redan från fabrik, ser ut som resultatet efter ett antal renoveringar. finessen lär underlätta växlingen?)

JKA_2493.JPG

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
1,2 nyskick
3 lätt slitage vxl 3,4
4,5 nästan nyskick
6 lätt slitage vxl 4
7 lätt slitage vxl 1
:)
Tusen tack!
Jag lade till din kommentar i posten, för respektive bild.
Skall se om jag tar de två sista kassetterna idag, så kan jag lägga upp även dem.
Då har andra användare lite att kika på, där det är bra detalj på bilderna och en kommentar från självaste överpresten, så kan folk lära sig se själva.

Jag tycker inte alls det är så lätt att se.

//K

erolwi

Aktiv medlem
1,2 nyskick
3 lätt slitage vxl 3,4
4,5 nästan nyskick
6 lätt slitage vxl 4
7 lätt slitage vxl 1
:)
Vi får be TV4 dra igång en konkurrent till Antikrundan - Kassettundan. Kais01 får åka land och rike runt så får man komma med sina kassetter och få dem utvärderade och så får man gissa antal mil och kan vinna en kassettrenovering.

kebarb

Aktiv medlem

Du skriver här "förr"?

Mina kassetter är från runt 2000 och fram till kanske 2012 eller så. Kan mina kassetter och kedjor vara så gamla att de inte lirar med varandra?

Jag läste någonstans att HG94 var en dålig kedja, och att man skulle välja HG95. Vet inte varför, tror de är 10spd. Någon menade att den ena fungerade riktigt dåligt.

kebarb

Aktiv medlem
På 6700:an hade jag misstänkt att femte största drevet är slitet. Men det är lurigt med perspektiv mm.
Vilken vinkel är bäst för att se detta? Jag vet inte helt vad jag ser efter så det är ju svårt att ta bra bilder.

Jag ser att tänderna där sluttar mycket mer på femte drevet. Är det detta du menar?
Jag ser även att femte drevet har en annan färg. Undrar om det har blivit blandat mellan olika kassetter..

Kan det vara att femte drevet ligger åt fel håll? Dvs att jag vänt det så att kransen ligger med baksidan fram, och då lutar kuggarna fel?

aben

Aktiv medlem
Jag känner att jag har en fråga som berör tråden.
Efter många års cyklande så har kassetterna och kedjan mest varit en grej som sitter på hojarna, och jag har aldrig egentligen tänkt så mycket över vad som är bra eller dåligt så länge det funkar. Allt har hamnat i en låda i garaget eftersom när jag byter hjul mellan cyklarna.

Nu gick jag igenom lådorna (på grund av den här tråden) och hittade flera kassetter och kedjor, kanske något av detta är en guldklimp och annat är skräp.

Jag har ett märkligt verktyg som jag tror man kan mäta kedjorna med. På första kedjan går verktygen in genom länken. På andra kedjan går verktyget inte genom länken, utan stannar mot rullen. Jag gissar att den andra kedjan är ok, men den första är mer sliten?

Visa bilaga 615045 Visa bilaga 615046

Får man vara så fräck att fråga vilka av dessa kedjor som är bra kvalitet och vilka som är skit eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Kan man anta att 991 och 4601 är de bästa kedjorna, och att SRAM + Shimano fungerar bra?

- PC991 300g Nickel 9spd
- PC971 310g Nickel 9spd
- HG73 300g 9spd
- HG93 300g 9 spd
- CN 4601 280gr 10spd

Jag kikade på kasetterna också, hittade ett gäng av dem. Kan ju se vilka av dem som ser lätta ut och vilka som ser tunga ut men har ingen aning om vilka som är bra eller vad som passar ihop med vilken kedja. Annat än att jag kan gissa efter tjockleken på kedjan och antalet klingor på kassetten. Tänker att någon av kedjorna en gång slets tillsammans med kasetten, och att jag säkert försökte hålla ihop dem i par men att det nu är bortglömt.

Googlade men det är ju nästan lönlöst att förstå vad som är skillnaden när man bara ser på specs och aldrig har brytt sig så noga.

Är det någon av dessa modeller som är bra för DH, eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Jag kör mest Downhill..
-Kan man anta att de lättaste är de bästa/dyraste och att de fungerar mellan SRAM/Shimano med kedja och kassett?

-6700 230g 10spd (Saint?)
-5700 245g 10spd
-PG970 DH 322g 9spd
-HG80-9 315g 9spd
-CS 7800 173g 10spd
-CS6500 210g 9spd

Visa bilaga 615049

Väldigt snällt om någon som vet vad det är kan/vill förklara närmare. Många frågor, men om man inte frågar så får man inte veta =)

//K

EDIT: kollade närmare på verktyget som mäter kedjan, det indikerar 0,5% - 0,75% och 1% slitage. Vid 1% skall man byta kedjan. Lägger till två bilder så att eventuella nyfikna får se. Denna 991 Kedja är sliten till 1% och skall då bytas ut:
Visa bilaga 615234 Visa bilaga 615235

Verktyget kan man köpa för någon tia på Aliexpress.
Jag hänger upp kedjan och jämför längden på 100 länkar mot en ny och avfettad kedja, då är det lätt att se hur mycket längre kedjan är. Byter någonstans vid 0,6-0,7 länkars förlängning vilket då är samma i procent

kais01

Aktiv medlem
På 6700:an hade jag misstänkt att femte största drevet är slitet. Men det är lurigt med perspektiv mm.
jo något lite finns det nog där även på 6an och 7an, men inget jag brytt mig om att åtgärda. nästan nyskick var mitt intryck.

det är som sagt inte så lätt att se ett så litet slitage:)

kais01

Aktiv medlem
Du skriver här "förr"?

Mina kassetter är från runt 2000 och fram till kanske 2012 eller så. Kan mina kassetter och kedjor vara så gamla att de inte lirar med varandra?

Jag läste någonstans att HG94 var en dålig kedja, och att man skulle välja HG95. Vet inte varför, tror de är 10spd. Någon menade att den ena fungerade riktigt dåligt.
ja bara anekdotiskt för egen del. ex när shimano började med ramper back in the days upplevde jag att det var bäst hålla sig till deras kedjor.

senast för ca fem år sedan fick jag mixtra lite innan en kmc-kedja lirade med en campa-kassett.

kör idag utan problem kmc-kedjor på campa och shimano , shimanokedjor på sram, och wippermann på dura-ace bara för att ge några exempel.

med rekondade kassetter har jag aldrig haft egentliga problem med ny kedja. men hände väl någon gång i början att jag tog i för lite och fick komplettera en sväng.

kais01

Aktiv medlem
Jag hänger upp kedjan och jämför längden på 100 länkar mot en ny och avfettad kedja, då är det lätt att se hur mycket längre kedjan är. Byter någonstans vid 0,6-0,7 länkars förlängning vilket då är samma i procent
det är ju golden standard, men då finns också chansen lära sig 'sin' kedjemätare och kunna snabbmäta direkt på cykeln.

med möjligheten till kassettrenovering är det inte lika känsligt att byta kedja i tid. ett flertal mätare överdriver slitaget.

aben

Aktiv medlem
det är ju golden standard, men då finns också chansen lära sig 'sin' kedjemätare och kunna snabbmäta direkt på cykeln.

med möjligheten till kassettrenovering är det inte lika känsligt att byta kedja i tid. ett flertal mätare överdriver slitaget.
Jag vaxar ändå om varje 20-25 mil så kedjemätare är lite överflödigt. Jag upplever att när kedjorna kommit upp i 0,6-0,7 i förlängning går slitaget fortare och att jag inte tjänar mycket på att vänta med byte till 0,9-1,0. Men det är mer en känsla, har inte fört protokoll så jag vet inte säkert. Har du gjort någon mera noggrann jämförelse?

kais01

Aktiv medlem
nej jag brukar normalt inte mäta utsträckt kedja vid omvaxning, utan lita på kedjemätaren.

däremot alltid utsträckt mätning vid kedjebyte, för att konfimera. det har hänt att kedjan åkt på igen.

JakobGawlik

Aktiv medlem
Okej. Gick ut i förrådet och kollade på min XTR 10-51.
Blev genast nerslagen. Den kan ju inte gå att rädda… En annan slutsats är också att det är ett j…a mög. Har inte alls kört mycket med den. Vad säger experten? Är det värt ett försök eller ska jag göra en väggklocka till verkstan av den?
C03D285E-A3BE-402A-BB65-77028B7FEAEC.jpeg

MTBemil

Aktiv medlem
för plattförs-mtb eller lvg kan man ju spara rätt mycket på att byta kedja i tid och spara onödigt slitage på kassetterna. men när det gäller dh har jag alldrig lyckats slita ut en kedja eller kassett, snarare att man trampar av kedjan innan dess. så jag skulle säga kör på nåt billigt bara.

aben

Aktiv medlem
nej jag brukar normalt inte mäta utsträckt kedja vid omvaxning, utan lita på kedjemätaren.

däremot alltid utsträckt mätning vid kedjebyte, för att konfimera. det har hänt att kedjan åkt på igen.
Jag menade mest om du märkt någon skillnad i hur fort kedjan slits: om slitaget är linjärt eller om det accelererar så att kedjeslitaget (förlängningen) ökar mot slutet av kedjans livslängd?

jonte987

Aktiv medlem
Stämmer det verkligen? Engångs som kedjans livslängd har jag tolkat det som. Annars är det väl bättre med en pin...

kebarb

Aktiv medlem
Byter du quicklink vid varje kedjebyte? Hur många stängningar tål tex Shimano quicklink? Har för mig att bruksanvisningen rekommenderar byte efter en stängning.
åh fy satan då har jag syndat som byter, öppnar, flyttar mellan hojar… jag har dock aldrig knäckt en kedja eller en länk. Men så väger jag bara 65kg och har två tandpetare till ben som mest hänger ut som ett bihang under överkroppen.

Jag har köpt typ 20pack kedjelås på AliExpress för att man aldrig hittar dem när de behövs. Om de är känsliga kanske man skall köpa bättre grejer?

ejma

Aktiv medlem
Stämmer det verkligen? Engångs som kedjans livslängd har jag tolkat det som. Annars är det väl bättre med en pin...
”Non-reusable”. Jag brukar öppna låset 2-3 ggr för kedjetvätt under kedjans livslängd utan problem. 20-25 mil/vecka ger ganska många fler förslutningar. Vart köps storpack bäst?

MTBemil

Aktiv medlem
Byter du quicklink vid varje kedjebyte? Hur många stängningar tål tex Shimano quicklink? Har för mig att bruksanvisningen rekommenderar byte efter en stängning.
upplever att det mest gäller deras 12delade, til viss del 11s också, man kan känna att den inte sitter lika hårt efter två eller tre stängningar

kais01

Aktiv medlem
Blev genast nerslagen. Den kan ju inte gå att rädda… En annan slutsats är också att det är ett j…a mög. Har inte alls kört mycket med den. Vad säger experten? Är det värt ett försök eller ska jag göra en väggklocka till verkstan av den?
Visa bilaga 615353
det mer eller mindre saknas en del tänder, men det betyder inte något för själva framdrivningen eller risken för att kedjan skippar/hoppar till. det kan för de största dreven räcka med att typ var femte tand är ok och gör sitt jobb. i ytterkant av kedjelinjen kan det däremot öka risken för att kedjan spontanväxlar, dvs hoppar åt sidan. särskilt om man skulle backa cykeln. tänderna som finns kvar uppvisar ju visst slitage, men absolut lämpliga för renovering

jag hade alltså provat dremla, och räkna med att det skulle gå bra, trots det något bedagade utseendet:)

vill ni se ett worst case och kan ursäkta det topsfria utseendet,begrunda gärna på dagsformen på min baschguard/storklinga på 29an. den är väl renoverad ett par gånger, men inte många tänder gör jobbet. och det funkar fortfarande helt invändningsfritt. whao,
.
AABEAF1E-E4ED-4CEC-98EC-89D52E9253AC.jpeg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Jag menade mest om du märkt någon skillnad i hur fort kedjan slits: om slitaget är linjärt eller om det accelererar så att kedjeslitaget (förlängningen) ökar mot slutet av kedjans livslängd?
jag tror som du att slitaget accelererar. ffa märker man behovet av ständigt färsk smörjning, för trögt går det, särskilt på de mindre dreven.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Jag vill gärna också få ett utlåtande från Överste Kasett. Vad tror @kais01 om detta slitage. Värt att renovera?

Visa bilaga 615356
fullt renoverbar, ett standardfall av typen slitage straxt förbi att ge problem med hopp på ny kedja. vxl 1-7 lite mer slitna, men alla behöver uppmärksamhet. ett bra och pedagogiskt fall. och lätt att veta hur man skall slipa för slitaget kl 3-4.30 är så tydligt avgränsat

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Nej, låsen följer med hela kedjans livslängd så de öppnas och stängs minst 20 ggr. Men jag har 8-delat och de låsen är tåligare, det är kanske olika mellan olika fabrikat men åtminstone KMC:s och SRAM:s kedjelås för 8s är återanvändningsbara.

Senast ändrad:

JakobGawlik

Aktiv medlem
det mer eller mindre saknas en del tänder, men det betyder inte något för själva framdrivningen det mer eller mindre saknas en del tänder, men det betyder inte något för själva framdrivningen eller risken för att kedjan skippar/hoppar til. det kan för de störsts dreven räcka med att typ var femte tand är ok och gör sitt jobb. i ytterkant av kedjelinjen kan det däremot öka risken för att kedjan spontanväxlar, dvs hoppar åt sidan. särskilt om man skulle backa cykeln. tänderna som finns kvar uppvisar ju visst slitage, men absolut lämpliga för renovering
jag hade alltså provat dremla, och räkna med att det skulle gå bra, trots det något bedagade utseendet:)

vill ni se ett worst case och kan ursäkta det topsfria utseendet,begrunda gärna på dagsformen på min baschguard/storklinga på 29an. den är väl renoverad ett par gånger, men inte många tänder gör jobbet. och det funkar fortfarande helt invändningsfritt. whao,
.
Visa bilaga 615384
Haha, underbart! Tack för pepp! Ska helt klart testa. Vore kul om den stackaren kunde fungera igen 😅

aben

Aktiv medlem
Läste på och KMC:s MissingLink och SRAM:s Powerlink som är de är återanvändningsbara för 8-delade kedjor
Visa bilaga 615353
Jag tycker inte den ser sliten ut alls, vissa tänder ser konstiga ut men jag tror det är original. Ju finare kassett ju konstigare profiler.

JakobGawlik

Aktiv medlem
Läste på och KMC:s MissingLink och SRAM:s Powerlink som är de är återanvändningsbara för 8-delade kedjor

Jag tycker inte den ser sliten ut alls, vissa tänder ser konstiga ut men jag tror det är original. Ju finare kassett ju konstigare profiler.
Jag jämförde med en nyare, jo, den är lite sliten.

kebarb

Aktiv medlem
upplever att det mest gäller deras 12delade, til viss del 11s också, man kan känna att den inte sitter lika hårt efter två eller tre stängningar
Men gör det någon skillnad, det är ju dragkraft på den när man kör, och det drar ju ihop låsningen?

kanske är jag som fattat något fel.

kebarb

Aktiv medlem
Kais. * ehrm, jag lade till en SRAM kassett till i den där posten med flera kassetter, om du skulle kunna.. =)
@kais01

Måste faktiskt säga, att även om man rengort dem med fotogen och gnuggat allt med tandborste/stålborste och en handduk så ser de fortfarande grisiga ut när man fotograferar dem.

kais01

Aktiv medlem
ja, slitaget på ståldreven är väl närmast noll. men det på de tre aludreven skulle man kunna kosta på sig lite inslipning kl fyra-halvsex. ser väl inte ut som slitage direkt som efter många mil, mera som att belastade växlingar kört över taggarna lite hårt. det är antagligen som du säger att några av dem är 'konstnärligt' designade från fabrik..?

JakobGawlik

Aktiv medlem
ja, slitaget på ståldreven är väl närmast noll. men det på de tre aludreven skulle man kunna kosta på sig lite inslipning kl fyra-halvsex. ser väl inte ut som slitage direkt som efter många mil, mera som att belastade växlingar kört över taggarna lite hårt. det är antagligen som du säger att några av dem är 'konstnärligt' designade från fabrik..?
Ja, det är en tävlingskassett. Gått tre etapplopp och ett gäng kortare lopp. Inte funkat bra på länge.

kais01

Aktiv medlem
Kais. * ehrm, jag lade till en SRAM kassett till i den där posten med flera kassetter, om du skulle kunna.. =)
@kais01

Måste faktiskt säga, att även om man rengort dem med fotogen och gnuggat allt med tandborste/stålborste och en handduk så ser de fortfarande grisiga ut när man fotograferar dem.
vilken samling fullt användbara kassetter du har:)

slitaget här ser väl inte farligt ut, men blir lite osäker om alla dreven är rättvända? och bilden lite oskarp, kan du inte ta en ny efter att du dubbelkollat riktningen på dreven? de minsta är ju lätta att vända rätt, man ser där vilken design man valt på tänderna. och på många kassetter står det något kodnummer och antal tänder stämplat, och då vanligen på drevets utsida.

det är lättare värdera slitaget om man tittar lite vinklat, så man ser den vänstra delen av taggen bättre (alltså den högra sidan av insänkningen).

är man tveksam till en kassett är det bara att montera, sedan provköra med ny kedja, kanske ännu hellre någon som man kört in ett par mil eller så.

kais01

Aktiv medlem
Ja, det är en tävlingskassett. Gått tre etapplopp och ett gäng kortare lopp. Inte funkat bra på länge.
så de här hårda växlingarna som jag anade verkar kunna stämma:)?

en sak för dig att kolla är om alla tänder står rakt upp? mil-slitaget som sagt helt måttligt, men om några av tänderna kommit att vinklas åt sidan saboterar det användningen ordentligt. blir spontanväxlingar och konstig instabilitet.

så kolla gärna alla tänder, att inte någon av dem står böjd åt sidan. isf, böj tillbaka med en plattång. skulle någon tand gå av saknar det betydelse.

skulle nog börjat där i detta fall, sedan provköra.

det här är en sån där typisk grej som helt plötsligt kan uppstå när man är ute och kör. plötsligt funkar inte en eller möjligen två av växlarna:(( . och man kollar sin vana trogen växelörat, funderar kring vajerspänningen, men i båda fall brukar fler växlar drabbas på en gång.

Topp