Jag känner att jag har en fråga som berör tråden.
Efter många års cyklande så har kassetterna och kedjan mest varit en grej som sitter på hojarna, och jag har aldrig egentligen tänkt så mycket över vad som är bra eller dåligt så länge det funkar. Allt har hamnat i en låda i garaget eftersom när jag byter hjul mellan cyklarna.
Nu gick jag igenom lådorna (på grund av den här tråden) och hittade flera kassetter och kedjor, kanske något av detta är en guldklimp och annat är skräp.
Jag har ett märkligt verktyg som jag tror man kan mäta kedjorna med. På första kedjan går verktygen in genom länken. På andra kedjan går verktyget inte genom länken, utan stannar mot rullen. Jag gissar att den andra kedjan är ok, men den första är mer sliten?
Visa bilaga 615045
Visa bilaga 615046
Får man vara så fräck att fråga vilka av dessa kedjor som är bra kvalitet och vilka som är skit eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Kan man anta att 991 och 4601 är de bästa kedjorna, och att SRAM + Shimano fungerar bra?
- PC991 300g Nickel 9spd
- PC971 310g Nickel 9spd
- HG73 300g 9spd
- HG93 300g 9 spd
- CN 4601 280gr 10spd
Jag kikade på kasetterna också, hittade ett gäng av dem. Kan ju se vilka av dem som ser lätta ut och vilka som ser tunga ut men har ingen aning om vilka som är bra eller vad som passar ihop med vilken kedja. Annat än att jag kan gissa efter tjockleken på kedjan och antalet klingor på kassetten. Tänker att någon av kedjorna en gång slets tillsammans med kasetten, och att jag säkert försökte hålla ihop dem i par men att det nu är bortglömt.
Googlade men det är ju nästan lönlöst att förstå vad som är skillnaden när man bara ser på specs och aldrig har brytt sig så noga.
Är det någon av dessa modeller som är bra för DH, eller något man skall undvika (kvalitet och funktionsmässigt)? Jag kör mest Downhill..
-Kan man anta att de lättaste är de bästa/dyraste och att de fungerar mellan SRAM/Shimano med kedja och kassett?
-Är det någon av dessa som är ökänt dåliga?
-Vad är skillnaden mellan en DH / MTB / landsvägskasset?
-6700 230g 10spd (Saint?)
-5700 245g 10spd
-PG970 DH 322g 9spd
-HG80-9 315g 9spd
-CS 7800 173g 10spd
-CS6500 210g 9spd
Visa bilaga 615049
Väldigt snällt om någon som vet vad det är kan/vill förklara närmare. Många frågor, men om man inte frågar så får man inte veta =)
//K
EDIT: kollade närmare på verktyget som mäter kedjan, det indikerar 0,5% - 0,75% och 1% slitage. Vid 1% skall man byta kedjan. Lägger till två bilder så att eventuella nyfikna får se. Denna 991 Kedja är sliten till 1% och skall då bytas ut:
Visa bilaga 615234
Visa bilaga 615235
Verktyget kan man köpa för någon tia på Aliexpress.