byggtråd: Renovering av sliten kassett

JakobGawlik

Aktiv medlem
så de här hårda växlingarna som jag anade verkar kunna stämma:)?

en sak för dig att kolla är om alla tänder står rakt upp? mil-slitaget som sagt helt måttligt, men om några av tänderna kommit att vinklas åt sidan saboterar det användningen ordentligt. blir spontanväxlingar och konstig instabilitet.

så kolla gärna alla tänder, att inte någon av dem står böjd åt sidan. isf, böj tillbaka med en plattång. skulle någon tand gå av saknar det betydelse.

skulle nog börjat där i detta fall, sedan provköra.

det här är en sån där typisk grej som helt plötsligt kan uppstå när man är ute och kör. plötsligt funkar inte en eller möjligen två av växlarna:(( . och man kollar sin vana trogen växelörat, funderar kring vajerspänningen, men i båda fall brukar fler växlar drabbas på en gång.
Det där stämmer in på alla mina 12-delade kassetter från Shimano. Mer eller mindre i alla fall :)
Tack för värdefulla tips!

MTBemil

Aktiv medlem
Men gör det någon skillnad, det är ju dragkraft på den när man kör, och det drar ju ihop låsningen?

kanske är jag som fattat något fel.
Nej egentligen kanske det kan funka, men när dem är så lösa att man kan öppna dem med bara händerna så litar iallafall inte jag på dem.

kais01

Aktiv medlem
(ot) det är klokt tycker jag att byta lås när man byter kedja. men jag låter den hänga med vidare de gånger man eventuellt har av kedjan för t ex omvaxning. med den strategin har jag aldrig råkat i trubbel.

det finns poäng med kedjelås hellre än nit även om kedjan skall sitta kvar på cykeln hela sin tid. dels kan man vilja kontrollmäta den sas på riktigt. dels har det hänt att jag råkat i trassligt trubbel vid brott på växelörat, och enda vettiga sättet trassla ut kedjesalladen varit att dela den.

kör med kmc kedjelås köpta i 10-pack. med kmc och wippermann följer det iofs med kedjelås.

överblivna redan använda kedjelås får ligga i reparationspåsen med på turen.

kebarb

Aktiv medlem
Nej egentligen kanske det kan funka, men när dem är så lösa att man kan öppna dem med bara händerna så litar iallafall inte jag på dem.
Jag har en speciell tång jag tar lös dessa med. Men ibland är de väldigt lätta att sätta tillbaka, de bara glider ihop. Tången kostar någon tia på Aliexpress. Det är också inkluderat en båge som man häktar fast kedjeändarna med innan man fogar, då blir det vansinnig mycket lättare att få dit den där skiten, växelföraren sträcker då inte iväg kedjeändarna, utan man kan jobba fritt.

www.aliexpress.com/item/1005002871395003.html

1679768640596.png

Jag har aldrig tappat någon kedja / kedjelås och har använt denna typ av kejdelås många år. Glatt ovetande om att de inte får återanvändas :) Däremot har jag haft kedjor på gamla hojar som är så skitiga att jag inte hittat kedjelåset, och använt kedjebrytare. Efter att jag låtit kedjan ligga i fotogen något dygn så hittar jag kedjelåset. Då blir det dubbla lås på kejan nästa gång.. Guldfärgade kedjelås gör jobbet lättare.
www.aliexpress.com/item/1005003311233537.html
1679768849652.png

Jag tröttnade på shimanos nit som måste nitas fast.. Det är iallafall verkligen en engångslösning.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
så de här hårda växlingarna som jag anade verkar kunna stämma:)?

en sak för dig att kolla är om alla tänder står rakt upp? mil-slitaget som sagt helt måttligt, men om några av tänderna kommit att vinklas åt sidan saboterar det användningen ordentligt. blir spontanväxlingar och konstig instabilitet.

så kolla gärna alla tänder, att inte någon av dem står böjd åt sidan. isf, böj tillbaka med en plattång. skulle någon tand gå av saknar det betydelse.

skulle nog börjat där i detta fall, sedan provköra.

det här är en sån där typisk grej som helt plötsligt kan uppstå när man är ute och kör. plötsligt funkar inte en eller möjligen två av växlarna:(( . och man kollar sin vana trogen växelörat, funderar kring vajerspänningen, men i båda fall brukar fler växlar drabbas på en gång.

De huvudsakliga problemen jag haft med växlar är wire och hölje. Det blir skit längst bak i höljet och då slutar det funka bra.

Jag brukade dra in wire och kapa 5cm på höljet och montera tillbaka så blev det bra. Men det är kanske inte alls samma problem som för dig.

För mig blev det svårt att växla i ena riktningen och massor av problem runt det.

kebarb

Aktiv medlem
vilken samling fullt användbara kassetter du har:)

slitaget här ser väl inte farligt ut, men blir lite osäker om alla dreven är rättvända? och bilden lite oskarp, kan du inte ta en ny efter att du dubbelkollat riktningen på dreven? de minsta är ju lätta att vända rätt, man ser där vilken design man valt på tänderna. och på många kassetter står det något kodnummer och antal tänder stämplat, och då vanligen på drevets utsida.

det är lättare värdera slitaget om man tittar lite vinklat, så man ser den vänstra delen av taggen bättre (alltså den högra sidan av insänkningen).

är man tveksam till en kassett är det bara att montera, sedan provköra med ny kedja, kanske ännu hellre någon som man kört in ett par mil eller så.

Jag förstår, ser nu att bilderna ser mycket sämre ut än jag trodde. Jag var inte så noga, utan körde bara max ISO med automatisk slutartid och en liten bländare för att få skärpedjupet.

Som chef i sin egen tråd så dikterar du villkoren och jag kopplade upp ljusboxen och försökte skjuta lite snyggare bilder till dig ;) Det blev vansinnigt mycket bättre bilder med rätt ljus. Kanske perspektivet blir bättre också med snett från sidan?

Hittade också TVÅ KASSETTER TILL. Fan det slutar aldrig när man väl börjar vända på lådorna i garaget. Nu är det totalt 10st. Någonstans vid 3-4 passerar man väl OCD gränsen. Nu är det CDO för länge sedan.

Jag uppdaterar bilderna i urspringsposten, så ligger de samlat där. Nu är det lagt till 3st nya. 🫣

IMG_0085.jpg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Jag förstår, ser nu att bilderna ser mycket sämre ut än jag trodde. Jag var inte så noga, utan körde bara max ISO med automatisk slutartid och en liten bländare för att få skärpedjupet.

Som chef i sin egen tråd så dikterar man villkoren och jag kopplade upp ljusboxen och försökte skjuta lite snyggare bilder. Det blev vansinnigt mycket bättre bilder med rätt ljus. Kanske perspektivet blir bättre också med snett från sidan?

Hittade också TVÅ KASSETTER TILL. Fan det slutar aldrig när man väl börjar vända på lådorna i garaget. Nu är det totalt 10st. Någonstans vid 3-4 passerar man väl OCD gränsen. Nu är det CDO för länge sedan.

Jag uppdaterar bilderna i urspringsposten, så ligger de samlat där. Nu är det lagt till 3st nya. 🫣

Visa bilaga 615557
ja, du verkar ha kassetter för en livstid, med tanke på att varje kan klara uppåt typ tio kedjor med mellanliggande renovering:)

kassett nr8, fortf lite suddigt, men helt måttlligt slitage. kör.

nr9, vxl 1-2 behöver nog en omgång med dremeln, likaså vxl 5,6 och särskilt 7

nr10, lite slitage vxl 5 och minsta drevet? svårt att se. lägg märke till att vxl 1-2 redan har vidgade halvcirklar redan från fabrik, ser ut som resultatet efter ett antal renoveringar. finessen lär underlätta växlingen?

kebarb

Aktiv medlem
ja, du verkar ha kassetter för en livstid, med tanke på att varje kan klara uppåt typ tio kedjor med mellanliggande renovering:)

kassett nr8, fortf lite suddigt, men helt måttlligt slitage. kör.

nr9, vxl 1-2 behöver nog en omgång med dremeln, likaså vxl 5,6 och särskilt 7

nr10, lite slitage vxl 5 och minsta drevet? svårt att se. lägg märke till att vxl 1-2 redan har vidgade halvcirklar redan från fabrik, ser ut som resultatet efter ett antal renoveringar. finessen lär underlätta växlingen?

Ja, det är många kassetter. Jag tror det är en kombination av dålig organisation och någon form av perfektionism där man tror att allt måste vara nytt hela tiden. Har tvättat alla kassetterna, och sorterat upp dem i påsar nu från att de varit liggande runtomkring och suttit monterade på hjul som aldrig används.

Tack för bra tråd, fan man fick ju äntligen gjort något med skiten man hade liggandes. Hoppas din tråd inspirerar flera. Fullt användbara kassetter och kedjor för flera tusen kronor liggandes i lådor =) hahahaha..

Ziplocpåsar från gamla kallingar var tydligen perfekt för slutförvaring av MTB kassetter.

Nummer 9. utgår iallafall från vidare bruk tills den är åtgärdad. Den kom sittandes på en canfield Jedi som förmodligen aldrig hade fått service.

IMG_0088.jpg

Porr för kedje och kassetfantasterna:

Senast ändrad:
En fråga till er som renoverar:
Tycker ni denna kassett ser sliten ut på 3-5 utifrån sett?
Rör sig om en SRAM xx1. 11 vxl. Gått ca 400 mil. 2 kedjor genom vintern som vaxats. Ibland säkert gått lite torr men borde räcka lite till tycker jag. Bytt till ny kedja och då hoppar den lite på nämnda växlar under belastning. Växlar är bra inställda. Ska kanske kolla b skruven men befarar att det kanske är sliten kadett .....
Ps brukar inte vara rostig.

Bilagor

• IMG_20230425_151949.jpg
    IMG_20230425_151949.jpg
    361 KB · Besök: 35
  • IMG_20230425_151943.jpg
    IMG_20230425_151943.jpg
    325.9 KB · Besök: 35
  • IMG_20230425_151933.jpg
    IMG_20230425_151933.jpg
    417.2 KB · Besök: 34

aben

Aktiv medlem
@kais01 Några frågor: Vilket slipstift eller roterande fil rekommenderar du (fabrikat, modell och storlek)? Samt, är det möjligt att använda en borrmaskin/skruvdragare istället för dremel?

kais01

Aktiv medlem
gillar bäst hårdmetall wolframkarbid 'tungsten carbide' och i diametern 6mm. inte mer, det kastar. dessa stift finns på ett flertal gubbdagis. cylindriska och kulformade stiften mest användbara. nedan ett exempel på en sådan sats.

en dremel kör uppåt 30 000 varv per minut, men man behöver inte köra fullt blås, det kan räcka med lägsta farten typ 10 000. en borrmaskin klarar i bästa fall 2 000. så inget hit direkt,

en fullt användbar li-ion uppladdningsbar dremelkopia kostar några hundralappar, och finns lite varstans, betalar sig snabbt. brukar även finnas på lidl.

.
C3114255-F3CF-410C-A5BF-3DF11A6858FF.jpeg

hermannjoh

Aktiv medlem
Nu vill jag inte trampa någon på tårna, men frågan är hur en billig batterimaskins miljöpåverkan är i jämförelse med att rädda kassetter. Rädda kassetter = asbra. Köpa billiga batterismaskiner = asdåligt. Tror jag.😊
Med sladd borde ha lite mindre miljöpåverkan, eller hur?

n3wton

Aktiv medlem
Med sladd borde ha lite mindre miljöpåverkan, eller hur?
Förmodligen. Men man måste ändå fundera över hur de får ihop en elektrisk maskin för under 200 kr..

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Nu vill jag inte trampa någon på tårna, men frågan är hur en billig batterimaskins miljöpåverkan är i jämförelse med att rädda kassetter. Rädda kassetter = asbra. Köpa billiga batterismaskiner = asdåligt. Tror jag.😊
typ omöjligt att veta i det enskilda fallet, så varför ha ångest över det? en funktionell levnadsregel för de som vill minska sin miljöpåverkan tror jag är att försöka minska sina utgifter. reparera sina grejer istället för att köpa nytt. det är helt ohållbart att varje enskild mänska ska kunna göra en livscykelanalys över varje konsumtionsval. jag tror att en framkomlig väg är att uppmuntra reparation och att leva snålt.

ditt inlägg riskerar fungera som en slags "fud", till nytta för alla som tjänar på slösaktig konsumtion.

edit: ångrar mig direkt och ber om ursäkt om jag med detta bidrog och sporrade till ytterligare nedsolkning av happys finaste tråd.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
en klar poäng. köp inte verktyg överhuvudtaget om de inte håller för användning. ett grundkrav.

men iaf lidls billiga batteridremel har servat mig på ett bra sätt i flera år nu och verkar tillräckligt stabil att stå emot min ändå rätt frekventa användning för även diverse andra sysslor. som att slipa ur stenskott i bilens vindruta.

den har kommit att ersätta den 'riktiga' dremel med sladd jag har kvar sedan nittiotalet, och som jag reparerat flera gånger. dock har dess spärr för chuckbyte nu slutligen gett upp, så man får låsa den med hjälp av en smal skruvmejsel. alltså lite allmänt instabilt läge, och sedan egentligen länge varit dags för en efterträdare innan den pajar för gott.

eftersom jag haft anledning ha förtroende för just lidls elektriska handmaskiner blev det en sådan trots att den är billig. den är lite långsam och inte med värsta kraften, men duger gott. har även en metabo rak slipmaskin med sladd och 750 watt som får ta tyngre jobb. den är ett monster, men tyvärr för klumpig för enhandsanvändning aktuell för kassetter.

n3wton

Aktiv medlem
typ omöjligt att veta i det enskilda fallet, så varför ha ångest över det? en funktionell levnadsregel för de som vill minska sin miljöpåverkan tror jag är att försöka minska sina utgifter. reparera sina grejer istället för att köpa nytt. det är helt ohållbart att varje enskild mänska ska kunna göra en livscykelanalys över varje konsumtionsval. jag tror att en framkomlig väg är att uppmuntra reparation och att leva snålt.

ditt inlägg riskerar fungera som en slags "fud", till nytta för alla som tjänar på slösaktig konsumtion.
Menar du att man ska ha ångest över att köpa en ny stålkassett var 500-1000:e mil, vilket jag tror tar en genomsnittlig cyklist flera år att cykla ihop, men att man inte ska ha ångest över att köpa en uppenbart extrembillig elmaskin som kostar kanske en femtedel av vad en kvalitetsmaskin kostar?

Jag får nog hävda att man inte bör köpa en slipmaskin om det bara är för att slipa kassetter. Då är det bättre att köpa kassetter.

Vad en fud är vet jag inte, men jag kan väl säga att det är just onödig konsumtion jag tycker man ska undvika.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
försöka minska sina utgifter

Läste en rapport från någon oväntad myndighet, typ försvarsmakten, för drygt tio år sen, där slutsatsen var att co2-utsläpp har ett direkt samband med hur myclet produkten kostar. Samma anledning varför miljardärer står för så extremt stor andel av miljöförstörande aktiviteter, de kan slösa ofattbart.

kais01

Aktiv medlem
Jag får nog hävda att man inte bör köpa en slipmaskin om det bara är för att slipa kassetter. Då är det bättre att köpa kassetter.
men nu är du ute på minerad mark🤣

mera allvarligt, egentligen alla elverktyg jag köpt efter att jag som ung köpte på mig det nödvändigaste typ borrmaskin, sticksåg, excenterslip och faktiskt dremel; har varit för något specifikt krävande ändamål. men sedan betalar de sig i pengar och utsläpp genom att komma till annan och i många fall frekvent användning. ofta från början oväntad sådan.

en parallell; men vet och förstår inte riktigt vad en brompton kan göra för en innan man har den innanför dörren. ändå är det en lyxig produkt. det är inte en dremel. den skulle jag se som nödvändig i varje hushåll.

inte minst är den överlägsen i att slipa ur centrum av horntaggar under fötterna. något som närmast alla kommer att drabbas av, förr eller senare.

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Men, så svårt är det väl ändå inte? Varför köpa när man kan hyra en dremel för 40 spänn en gång om året.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
eller låna en av en kompis. eller låna ut en till en kompis. eller renovera din kompis kassett.

det var när entreprenörerna snodde delningsekonomin som vi till slut fick elsparkcykelkaoset. delning av verktyg utanför den monetära ekonomin har funkat i alla tider.

maken till småsnålt att ta 40 kr för att nån lånar ens multislip.

mzi

Aktiv medlem
Du får nog bara någon tia för besväret. Fördelen med de där tjänsterna är att du har en mycket större pool av "kompisar" att dela med. Alla är ju självklart välkomna hem till mitt garage och använda mekställ, kompressor och verktyg men det kan vara långt bort, eller bara att de inte känner till det.

Samma som med sådana här forum, visst tjänar man lite deg på att vi är här och ger massa "impressions" åt reklamköparna, men annars så hade vi suttit i en sunkig soffa och snackat med tre polare.

Delning av verktyg och häng med polarna funkar fortfarande, Men i alla fall jag hade inte kommit iväg och mött nötter från tre väderstreck i ett fik i Karmansbo om jag hade behövt kommunicera via gula tidningen eller slipat altangolvet för 300 pix om jag hade behövt köpa en slip eller anlita en hantverkare.

Mashimaro

Aktiv medlem
en klar poäng. köp inte verktyg överhuvudtaget om de inte håller för användning. ett grundkrav.

men iaf lidls billiga batteridremel har servat mig på ett bra sätt i flera år nu och verkar tillräckligt stabil att stå emot min ändå rätt frekventa användning för även diverse andra sysslor. som att slipa ur stenskott i bilens vindruta.

den har kommit att ersätta den 'riktiga' dremel med sladd jag har kvar sedan nittiotalet, och som jag reparerat flera gånger. dock har dess spärr för chuckbyte nu slutligen gett upp, så man får låsa den med hjälp av en smal skruvmejsel. alltså lite allmänt instabilt läge, och sedan egentligen länge varit dags för en efterträdare innan den pajar för gott.

eftersom jag haft anledning ha förtroende för just lidls elektriska handmaskiner blev det en sådan trots att den är billig. den är lite långsam och inte med värsta kraften, men duger gott. har även en metabo rak slipmaskin med sladd och 750 watt som får ta tyngre jobb. den är ett monster, men tyvärr för klumpig för enhandsanvändning aktuell för kassetter.
Berätta mer om stenskotten! Lagar du själv?

aben

Aktiv medlem
Jag håller med @n3wton här, billiga skräpverktyg är kass och inte värda att köpa. Men jag kan nog ha användning för en sådan här liten slipmaskin till annat också så frågan är vilka som håller bra kvalitet och är utan massa onödiga finesser: Är t.ex. Dremels billiga varianter som mod. 3000 bra?

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
en dremel är inte en avancerad apparat, och det finns inget som säger att inte en maskin för ett par hundra skulle kunna hålla hög kvalitet. vilket även vittnas om i denna tråd.

mzi

Aktiv medlem
Om den billiga grejen är sådär bra, så den har lite problem att såga igenom en glasspinne så finns det ju viss risk för att man bränner motorn.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
men poängen var att det är dremel- eller makitaloggan som kostar mest. men vem är jag att döma någon för att den gillar loggor. det är väl lika bra eller dåligt som att gilla nåt annat (obs skämt).

kais01

Aktiv medlem
Nej, om du hyr någons så finns det 1 mindre än om du köper och hyr ut.
jag är inte en sällananvändare, alltså är det bättre att jag är ägaren än den sällananvändande 'kompisen'. summan av antalet verktyg blir samma.

skulle ju förstås kunna starta en verksamhet och renovera kassetter, det är resurssnålt på många vis, men jag gör mer nytta för världen på mitt jobb.

men det att renovera kassetter är såpass enkel ingång till lite enkel metallmekanik att de flesta kan klara det, och vem vet, kanske det göder en tanke att ta vara på och återställa även en rad andra saker som är 'slut'.

den där dremeln som jag nu anser faktiskt hör till ett normalt hushåll, har en rad andra andra användningsområden. där också resurser sparas.

det gäller bara att komma igång.

kais01

Aktiv medlem
Berätta mer om stenskotten! Lagar du själv?
(ot) laga stenskott är en typisk tjänst som man gärna kan köpa, det ingår dessutom vanligtvjs i försäkringen. men när det träffar kanten av rutan drar det gärna iväg en spricka som på nolltid kan förgöra rutan. då kan man åtminstone i väntan på bättre åtgärd stoppa vidare sprickbildning genom att med diamantstift precis där sprickan slutar slipa ett typ 8 mm stort hål genom yttre delen av rutan, alltså ända in i den mellanliggande plasten. viktigt att inre kanten av hålet blir jämnt utan anvisningar, annars spricker det bara vidare.

sen kan man be om en tid på glasmästeri för ifyllnad, men vanligtvis inte brukat bry mig om det, bara lämnat hålet.

rutan lever vidare, ett förtida byte och resursåtgång för detta undvikes.

aben

Aktiv medlem
en dremel är inte en avancerad apparat, och det finns inget som säger att inte en maskin för ett par hundra skulle kunna hålla hög kvalitet. vilket även vittnas om i denna tråd.
Erfarenheten säger det. I de billigaste maskinerna används nästan alltid komponenter av sämsta (billigast) kvaliteten, det är lager, elektriska komponenter osv. där enda kravet i princip är att de fungerar när maskinen slås på de första gångerna.
När det gäller märkesmaskiner så kan inte tillverkaren hålla på så utan att helt förstöra varumärket, de maskinerna har ett hållbarhetskrav och funktionskrav på sig som inte en noname tillverkare har.

Den erfarenhet jag har av Biltemas maskiner är den allra sämsta, gått att använda några få gånger innan de är slut. Einhell och liknande är väl lite bättre men knappast köpvärda enligt min erfarenhet. De vinkelslipar och sågar jag har av fabrikat Makita har fungerat helt utan problem trots att jag använt dem ganska hårt, särskilt den lilla vinkelslipen har misshandlats men funkar fortfarande helt utan anmärkning.

mzi

Aktiv medlem
På tal om resursslöseri så byggde en bekant ett hus med en skruvdragare från Biltema. En gång i veckan ungefär åkte han och lämnade in en helt slutkörd maskin och hämtade ut en ny. De har bra reklamationspolicies.

n3wton

Aktiv medlem
Men, så svårt är det väl ändå inte? Varför köpa när man kan hyra en dremel för 40 spänn en gång om året.

Utmärkt förslag!

Jag, som trots emellanåt högtflygande miljömässiga anspråk, är knappast en förebild när det gäller konsumtion. Jag har extremt många extremt bra verktyg som inte alls hade mått dåligt av att hyras ut. Jag lånar ofta ut till vänner och bekanta, men känner ett visst motstånd mot att faktiskt hålla på med Hygglo osv. Tills vidare får man som happyit gärna låna det mesta om man bor i närheten och är företagsam nog att våga fråga.😛

Sen kanske man inte vill låna just min slipstiftsmaskin då den behöver en stor kompressor... Världens minsta maskin men äter hur mycket luft som helst!😱

aben

Aktiv medlem
Bra verktyg är en investering och går i arv, tycker inte det är samma som konsumtion. En hel del av de verktyg jag har är femtio år eller äldre, som Bahconycklarna och hylsnyckelsatsen, stämjärn och hyvlar, skruvtvingar, slipsten m.m.

Lite kul är det allra äldsta verktyget av de som används, en gnidkvarn, malsten, som tillverkades under bondestenåldern för runt 6000 år sedan och den funkar faktiskt riktigt bra, använder den ibland för att göra färskmalet grahamsmjöl.

Lejon

Aktiv medlem
Bra verktyg är en investering och går i arv, tycker inte det är samma som konsumtion. En hel del av de verktyg jag har är femtio år eller äldre, som Bahconycklarna och hylsnyckelsatsen, stämjärn och hyvlar, skruvtvingar, slipsten m.m.

Lite kul är det allra äldsta verktyget av de som används, en gnidkvarn, malsten, som tillverkades under bondestenåldern för runt 6000 år sedan och den funkar faktiskt riktigt bra, använder den ibland för att göra färskmalet grahamsmjöl.
Fantastiskt! Där slog du oss alla - till och med Kais0 - i tävlingen om gamla och många verktyg!

Topp