[Byggtråd] Retro-mtb commuter - Specialized Stumpjumper FS M2 1993

simon-asp

Medlem
Hej! Tänkte använda den här tråden som bygglogg för ett projekt jag just gett mig in på. Vet faktiskt inte riktigt hur jag vill ha den i nuläget, men en schysst commuter är tanken, gärna 1-delat, tubeless, korg fram, och ett lite mer komfortvänligt styre. Gillar cyklarna från OldShovel på Youtube.

Jag är inte jätteintresserad av att behålla originaldelar och ha mint condition, så det kan hända att bygget blir lite mix. Känns lite tråkigt såklart men kommer nog välja funktion före nostalgi. Ni som vet mer om cykeln får gärna kommentera och berätta :) Välkomna!

Cykel: 1600:-
Gaffel och styre: 250:-
Korg: 400:-
Däck, skärmar, chainring: 1650:-
Cantilever kabelhållare 150:-
Sålda originaldelar: -500:-
Total kostnad: 3550:-

—- Cykeln
Specialized Stumpjumper FS M2 1993
Köpt för 1600:- på iRecycle i Stockholm i befintligt skick. Sitter en sticker på som verkar vara från Göteborg.

Sitter LX-delar överallt förutom bakväxeln som är en XT.

Mycket originaldelar, tror endast bakdäcket är bytt, och kanske lite slitdelar.

14 sep - Cykeln vid köp:
0D4FF6DA-21B4-4071-8DA3-905F3C485821.jpegC07277CF-9171-439D-99A1-CFBA22590AC9.jpeg90F7EF4A-432C-4261-AFFD-ADE152367C57.jpeg

Efter en enkel tvätt:
EACE210A-5FD8-44E3-A9D2-5E41128FD7C4.jpeg

16 sep - Grovrengöring, ny sadel och handtag. Tog lite vad jag hade hemma, blev rätt bra! Provar 1x7 med mittenklingan som några tipsade om. Extrapoäng för att både sadel och handtag var från Specialized 🤓
08A0D28D-EFB0-4EEC-BA39-521B8D0F7E9C.jpegA43C145C-D965-4FCB-B573-9715BD1C656F.jpeg688E4B87-BA2C-4183-9011-DFA133A6883F.jpeg5C262E69-A444-4BC3-A3E3-D04D4B32CED4.jpegAA3D13FA-7CF3-45CF-A4FA-8F9ABE61902F.jpeg3827569A-17E0-4EC7-AA80-7253C9266CC1.jpeg

17 sep: Inhandlade lite saker på ett ställe som hade mycket skrot och en del fynd. Får se hur det blir. Gaffeln kanske ser lite konstig ut eftersom den är blå, men den hade schyssta fästen för korg eller pakethållare. Från en 1991 Koga-Miyata Terrarunner.

Köpte ett random styre för att testa på känslan litegrann. Och hittade en schysst frambromsvajerhållare(?) från Ritchey. Allt för 250 spänn, tyckte det kändes värt.
3071711D-21EC-4804-AF32-B9D0FC9C184A.jpegBBBDE51C-0066-43A3-9789-1C3E56462264.jpeg

18 sep: Monterat gaffeln, styret, ett par kombi spd-pedaler, och köpt en Waldkorg (400kr). Nya vajrar åkte på också. Går som en dröm! Styret är så jäkla skönt. Ser lite stort ut kanske men så härligt att åka med.

Ska montera korgen i de rätta fästena på gaffeln, men hade inte rätt skruvar 😭
1DC29285-CE5E-48D0-98DD-D818E5031DE1.jpegD181C169-EAE9-4F71-9092-D17E1702D247.jpeg16B20E02-1B88-4BEF-A7A5-833BCB065DF7.jpeg0D9D7457-5837-429C-A5E2-58AB428C844F.jpeg45797C5A-D156-44FD-B58E-56A13F4F67B7.jpeg

24 sep: Beställt däck (Maxxis DTH 2.15”), skärmar och en singelklinga från Tyskland för att jag inte kunde hitta dessa däck i Sverige.

Beställde även en cantilever kabelhållare till framgaffeln (den jag hittade tidigare tog upp för mycket space i gaffeln).

En annan Happyridare mötte även upp mig och köpte alla Specializeddelar jag inte längre ville ha för 500 spänn. Väldigt trevligt möte ochvi blev båda nöjda.

Nu monterat frambromsen och ordnat korgen lite snyggare. Satte på en vintageplinga också. Cyklat runt mycket på cykeln nu och måste säga att det är min bästa alltiallocykel nånsin! Så grym.
75F4A784-59E0-4C1B-9290-915B2277C17F.jpeg1CFBBE6B-1F5E-42EF-8267-2750786C1401.jpeg9F2038A6-2EDA-4D8B-9FAE-F027013C9F42.jpeg

Ding ding ding! Grejerna från bike-components har kommit.
265AD2A3-146D-4000-8A89-5D1D6A9328AC.jpeg

25 sep: Yes! Nu är allt på cykeln och den känns komplett, för nu. Känns grymt! Nästa steg blir att fixa en schysst väska som passar korgen, och köpa fler lås så ingen snor den här jäkeln... Har även tänkt att fixa en schysst gammal cykellampa och skruva fast i korgen, men byta ut innanmätet till nått laddbart LED.

52670C98-970A-4388-A3CD-FEC7D10356A5.jpeg8FD252B4-3DA3-4F67-BC46-E16ECD8B94C7.jpeg4CF7FCFC-58A1-4747-940A-4A95EE3C90C7.jpeg7773B56D-1F92-4D03-AFAD-F0773D104A95.jpeg

Senast ändrad:

simon-asp

Medlem
Är jag helt galen om jag vill byta gaffeln till en stel? Funderade snabbt också på att byta hjul då dessa är 7 delade, och jag gärna vill ha 8-9-10 delad hub på och köra 1x10 🤔.

Blir rätt mycket modifikationer, så egentligen kanske det vore bäst att byta cykel helt, men nu är det den här jag hittade.

Vad tycker ni? Är det mer värt att köra den original, om jag skulle vilja sälja den vid något skede?

L.and

Medlem
Är jag helt galen om jag vill byta gaffeln till en stel? Funderade snabbt också på att byta hjul då dessa är 7 delade, och jag gärna vill ha 8-9-10 delad hub på och köra 1x10 🤔.

Blir rätt mycket modifikationer, så egentligen kanske det vore bäst att byta cykel helt, men nu är det den här jag hittade.

Vad tycker ni? Är det mer värt att köra den original, om jag skulle vilja sälja den vid något skede?
Fin cykel, det där kan nog bli riktigt Bra!
Byta gaffel tror jag kan vara en bra ide. Hjulen skulle jag avvakta med om jag inte sprang över ett jävla klipp nånstans. Annars känns det som det lätt springer iväg. Det blir ju ny drivlina, reglage och hjul, ganska mycket pengar i förhållande till cykel skulle jag känna.
Jag hade nog gått på att antingen köra på tre klingor fram eller bara fulkonvertera och ta bort dem stora och lilla klingan.
Hade nog i så fall hellre lagt pengar på en roligare styre!

simon-asp

Medlem
Byta gaffel tror jag kan vara en bra ide. Hjulen skulle jag avvakta med om jag inte sprang över ett jävla klipp nånstans. Annars känns det som det lätt springer iväg. Det blir ju ny drivlina, reglage och hjul, ganska mycket pengar i förhållande till cykel skulle jag känna.
Jag hade nog gått på att antingen köra på tre klingor fram eller bara fulkonvertera och ta bort dem stora och lilla klingan.
Tack för svar! Tänkte lite så också, börjar med gaffeln och styret och får till en schysst känsla 👍 nya däck skulle lyfta mycket också

LWB

Aktiv medlem
Håller med i allt!
Roligt projekt, men satsa på gaffeln och behåll hjulen.
Jag har en gammal 3x7 som jag kör som 1x7 med ny n/w-klinga på mittpositionen fram. Den funkar otroligt bra givet vilka tråkiga prylar som sitter på den. Här har du xt (iaf bak, såg inte resten), så bara rensa upp och kör!

simon-asp

Medlem
Håller med i allt!
Jag har en gammal 3x7 som jag kör som 1x7 med ny n/w-klinga på mittpositionen fram. Den funkar otroligt bra givet vilka tråkiga prylar som sitter på den. Här har du xt (iaf bak, såg inte resten), så bara rensa upp och kör!
Tack för svar! Låter vettigt. Yes det är XT bakväxel och resten LX! Kör nog på det!

ebonbrd

Medlem
Verkar som du redan är inne på detta, men fokusera på att lägga så många mil som möjligt på den till att börja med. Fattar du tycke för den kommer modifikationerna naturligt och i slutändan får du en riktigt schysst cykel. Det är i alla fall min erfarenhet med min gamla mtb, som köptes som billig pendlare och många mil och tusenlappar senare är lite av min ögonsten...

L.and

Medlem
Håller med i allt!
Jag har en jag kör som 1×7 utan n/w, funkar bra det med. Så det går ju alltid att börja där!
Sen är det ju lätt hänt att man i efterhand bara ska beställa ny wire och klossar och slutar med chris king och Paul components överallt. Eller har @LWB någon annan åsikt i frågan?

simon-asp

Medlem
Verkar som du redan är inne på detta, men fokusera på att lägga så många mil som möjligt på den till att börja med. Fattar du tycke för den kommer modifikationerna naturligt och i slutändan får du en riktigt schysst cykel. Det är i alla fall min erfarenhet med min gamla mtb, som köptes som billig pendlare och många mil och tusenlappar senare är lite av min ögonsten...
Kloka ord hörni! Tack.

LWB

Aktiv medlem
Jag har en jag kör som 1×7 utan n/w, funkar bra det med. Så det går ju alltid att börja där!
Sen är det ju lätt hänt att man i efterhand bara ska beställa ny wire och klossar och slutar med chris king och Paul components överallt. Eller har @LWB någon annan åsikt i frågan?
Haha, inte alls. Kolla mitt senaste projekt i ”Visa din Miyata” så ser du årtusendets dikeskörning...

TheGurra

Aktiv medlem
Fet hoj! Najs tråd. Jag tycker originaldelar är roligast. Men tycker det är viktigast att cykeln faktiskt cyklas på. Så kör på en n/w klinga om det passar ditt bruk bäst.

Martinmat

Aktiv medlem
Fin hoj! Jag har en viss förkärlek för vintage hojar. Dock så omgärdas komforten på dem av ett ganska fluffigt rosa skimmer. Så om den inte bara ska hänga som ett smycke på väggen å användas ngn gång per år se till att satsa på en bra åk komfort dvs styre och ev stam. Jag hade som alla ovan säger behållt hjul å drivlina. Vid behov ny 7 delad kasett å kedja. Ruskigt billigt med 7 delat.

spara alla originaldelar så går den återställa vid en ev framtida försäljning

Barometer

Aktiv medlem
Håller med alla ovanstående. Har själv en gammal Mongoose som jag har 1x7 konverterat genom att bara plocka av stora och lilla klingan samt framväxeln. Bytte styrstam och styre samt satte på Maxxis DTH. Perfekt när man bara vill ut o glida eller ta en kortare sväng till affären. Funkar förvånansvärt bra i pumptrack också.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Fin hoj, klart du skall modda den lite, fast bara försiktigt! Bäst är när den ser original ut från håll men när man kommer nära och granskar så ser man allt ball bling och allt annat dreggel som lirar med looken... fast vad vet jag?😜

simon-asp

Medlem
Behöver hjälp att hitta något slags skydd för kedjestaget. Tips?
Det är ganska illa nött på sidan och toppen. Kan man ha något runt om hela?

Bilagor

Freddie L

Aktiv medlem
Det finns neoprenskydd att köpa som fästs med kardborre, kan finnas med Spez-logga, Happy-logga eller nåt annat roligt. Lite svårt att få de att sitta bra (över tid) bara. Men jag rekommenderar att du lindar en uppklippt slang runt kedjestaget, fäst med ett buntband i varje ände. Snyggt och prydligt (om du anstränger dig lite) men med en lite mer ”funktionell look”, och framförallt är det den effektivaste lösningen.

velovin

Aktiv medlem
Riktigt fin ram att bygga en kompetent allt-i-allohoj på. Vad gäller gaffel så röstar jag också på stel gaffel. Om du hittar en med fästen mitt på gaffelbenen ökar du chanserna att få till någon fin korg- eller framrackslösning.

simon-asp

Medlem
Riktigt fin ram att bygga en kompetent allt-i-allohoj på. Vad gäller gaffel så röstar jag också på stel gaffel. Om du hittar en med fästen mitt på gaffelbenen ökar du chanserna att få till någon fin korg- eller framrackslösning.
Precis så! En allt-i-allohoj ska det bli :) Det blir stel gaffel. Tack för tipset om fästen 👍

Snyggt! Det öppnar ju också möjligheten att ta bort framväxel för ännu renare look!
Fet hoj! Ser arg ut. (y)
Svart klinga + svarta klingskruvar så skulle jag vara nöjd (om det var min vill säga).
Kommer nog uppdatera till en NW klinga, så småningom, då ryker framväxeln osv :)

L.and

Medlem
Snyggt! Gillar verkligen den typen av styren, gör sjukt mycket för komforten på en sån cykel (även om det inte är något för puritanen)

Tycker gaffeln lirar rätt bra den med!

velovin

Aktiv medlem
Ser ju helrätt ut, 250 pix för det där låter superbra. Får man fråga var du fyndade?

Stålgaffel är att föredra framför alugaffel. Stål hanterar vägvibrationer mycket bättre, och du slipper oroa dig för aluminiums tendens till utmattningssprickor.

L.and

Medlem
Nu vet jag inte hur däcken ser ut och känns, men ett par nya mackor brukar ju göra underverk. Själv är jag ju svag för skinwall och gillar maxxis dth. Är tanken skärmar och så i förlängningen eller är det mer av en solskenshistoria?

simon-asp

Medlem
Nu vet jag inte hur däcken ser ut och känns, men ett par nya mackor brukar ju göra underverk. Själv är jag ju svag för skinwall och gillar maxxis dth. Är tanken skärmar och så i förlängningen eller är det mer av en solskenshistoria?
Haha vi tänker precis samma! Tänkte snart klicka hem ett par dth. Men lite osäker på om det går i skärmar med dem. Kanske den lite smalare varianten. Måste undersöka framgaffeln.

Men skärmar ska på!

simon-asp

Medlem
Ser ju helrätt ut, 250 pix för det där låter superbra. Får man fråga var du fyndade?

Stålgaffel är att föredra framför alugaffel. Stål hanterar vägvibrationer mycket bättre, och du slipper oroa dig för aluminiums tendens till utmattningssprickor.
Det tänkte jag inte på med stålgaffeln. Känns genast bättre 😉

Väldigt nöjd med fynden. Cyklade förbi CykelExpo i Järvastan. Det har allt möjligt tokigt för lite äldre cyklar. Lite svårt att hitta rätt grejer ibland men frågar man snällt så kan man hitta rätt bra grejer. Killen var väldigt schysst med priserna. Skillnad när man går till Sportson som typ tar 50 spänn för några plastpluttar till växelhöljet 😅

Senast ändrad:

simon-asp

Medlem
Snyggt! Gillar verkligen den typen av styren, gör sjukt mycket för komforten på en sån cykel (även om det inte är något för puritanen)

Tycker gaffeln lirar rätt bra den med!
Håller med, det gjorde under. Man blir löjligt glad när man cyklar på den nu, för att det är så skönt :)

L.and

Medlem
Haha vi tänker precis samma! Tänkte snart klicka hem ett par dth. Men lite osäker på om det går i skärmar med dem. Kanske den lite smalare varianten. Måste undersöka framgaffeln.

Men skärmar ska på!
Har några liknande cyklar på mitt samvete!
Jag hade gått för den smalare (2,15?). Tror att de kan funka med de bredare sks-skärmarna

simon-asp

Medlem
Har några liknande cyklar på mitt samvete!
Jag hade gått för den smalare (2,15?). Tror att de kan funka med de bredare sks-skärmarna
Borde gå! Fasen hade nästan velat ha VeloOrange-skärmar. Men rätt dyra alltså. Kanske hittar nått annat kul 🤔

rödblå

Aktiv medlem
Riktigt trevligt resultat! Uppskattar att du har redovisat kostnaden. Så pass ärlig är jag inte ens mot mig själv när det gäller cykelinköp...

simon-asp

Medlem
Riktigt trevligt resultat! Uppskattar att du har redovisat kostnaden. Så pass ärlig är jag inte ens mot mig själv när det gäller cykelinköp...
Tack! Imorgon åker de sista komponenterna på. Tror det ligger en del småkostnader här också som jag inte orkat skriva ner ;) vajrar osv.

kais01

Aktiv medlem
om du ändå byter gaffel varför inte en som kan ta skivbroms?

det lilla framdrevet du har nu passar illa med pendling. det blir för mycket användning av smådreven bak, som snabbt slits ut tillsammans med kedjan. öht bör man enligt mig undvika mer än minimal användning av drev mindre än 12t. det tål de inte, och en pendlare används dagligen, ofta under betydande nedsmutsning av drivlinan.

simon-asp

Medlem
om du ändå byter gaffel varför inte en som kan ta skivbroms?

det lilla framdrevet du har nu passar illa med pendling. det blir för mycket användning av smådreven bak, som snabbt slits ut tillsammans med kedjan. öht bör man enligt mig undvika mer än minimal användning av drev mindre än 12t. det tål de inte, och en pendlare används dagligen, ofta under betydande nedsmutsning av drivlinan.
Bygget har inte bara varit av pendlingsskäl, den kommer nog fungera mer som en snygg stadscykel. Och jag gillar looken av retrosakerna som cantis :) tror inte det blir enormt många mil på den men tack för tipset med klingorna 👍

simon-asp

Medlem
Snyggt jobbat!
Angående skivbromsar hade jag inte velat ha det fram men inte bak av rent estetiska skäl.
Det blev ett par sks-skärmar ändå alltså? De gick bra med 2.15?
Jo det blev dem! Rätt nöjd faktiskt, de hade bra passform.
Det passade perfekt med 2.15”. Det är SKS 60mm. Liiite tight kanske, man hör gruset slungas runt lite i skärmarna, men det ser ju bra ut :)

Willie

Aktiv medlem
Så jäkla snyggt! Magisk vardagshoj, bra jobbat!

Lite svart nagellack att peta i lackskadorna hade gjort susen!

velovin

Aktiv medlem
Riktigt schysst, en vardagscykel som kommer göra dig glad varje gång!

Angående den "lilla" klingan behöver du inte bry dig. Jag kör 40 i fram på min 11-delade vardagscykel utan några som helst problem. Din 9-delade (?) variant lär hålla ännu längre med mer material i grejorna.

TheGurra

Aktiv medlem
Riktigt fint resultat! Gillar när gamla mtbs får lite uppdateringar, och så kan dom fortsätta användas och ge glädje ca 30 år senare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Snygg som tusan men ett par Tioga Farmer John-däck hade ju varit pricken över i.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer