[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu FÄRDIG!

n3wton

Aktiv medlem
Alla cyklar man bygger ihop blir på något vis alltid för dyra och fina för att våga låsa fast utanför affären.

En gammal mtb från det glada 90-talet hade då suttit fint tänkte jag, och vips dök det upp en Crescent Freke från -97 eller något i den stilen för en femhunking. Cykeln verkar ha rullat ytterst sporadiskt och komponenterna är fräscha och framförallt funkar de ju ypperligt bra! Växlarna och naven är som viskningar, och man är nära att höra sig själv säga att det var bättre förr - men då behöver man plötsligt växla med framväxeln sju gånger på två minuter och vinglades ståcyklar sig uppför någon backe med det smala styret, varpå man kommer på att vissa saker ändå är bättre nu. Men ändå en överlag superbra känsla - till affären och lite till kommer man ju komma utan problem!

7BD16B02-5518-4B78-B2AA-12D565B0014E.jpeg

Att det är en aluminiumcykel tillverkad av Crescent är ju däremot inte riktigt acceptabelt. Man vill ju vara lika fräck som dom i Miyata-tråden, eller åtminstone nästa lika fräck. Stål är en bra grej tänkte jag, och vips fick jag ett erbjudande från @Moses95 om att ärva ett projekt som han inte längre hade plats för - en Specialized Hardrock. Därtill i en lagom storlek till skillnad från den pyttelilla Cresent-ramen. Enda hindret, förutom alla andra som kommer dyka upp snart, var en rejält fastärgad sadelstolpe som föregående ägare roat sig lite med.

A243F28A-29A4-4599-B2D5-298C3847A18C.jpeg

Besökte min "riktiga" verkstad med det större skruvstycket och gick lös med spännband, medhjälpare och all kraft som gick att uppbringa. Jag arbetar med att ganska ofta lyfta tunga saker, men det är sällan jag får ta i som i detta läget.. Till slut skrek ramen till när stolpen vaknade, och därefter drog och slet jag ramen upp och ned i säkert fem minuter samtidigt som spännbandet drogs åt innan den till slut gnuggats hela vägen ut. Fick ha på hörselskydd, och ramen och stolpen var glödheta när de väl var loss!

E3669BE2-6314-4FE7-B983-D7C217462CB1.jpeg

61296FF7-5229-48E4-A0B4-3D26DBCA0EF1.jpeg

Nu ska det rostskyddas lite ram. Därefter införskaffande av nytt vev- och styrlager innan den i särklass dyraste delen ska monteras - en ny gaffel. Lite osäker på varför det behövs en sådan med sjuttio infästningspunkter men det dök upp ett tillfälle som kändes rätt. Tanken är att det ska monteras någon form av flak framtill, samt att jag har en styrstam av aheadtyp som är tänkt att användas varpå nuvarande gaffel faller bort.

Tanken är att det ska monteras skärmar och nya däck, samt alla komponenter från Crescenten då. Styret blir ett upp-och-nedvänt Soma Oxford så att jag ska kunna sitta lågt och snabbt, medan frugan ändå ska kunna nå fram till styret ifall hon vill använda cykeln. Kan hända att jag är ute och cyklar med geon och cykelns längd, men jag provar lite så får vi se.

Uppdatering följer vilket år som helst! Ska bara städa verkstaden lite först.

Note to self: Inte. Köpa. Massa. Dyra. Saker.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Lite krångel med att få fram ny sadelstolpe. Det är inte 30,9. Jag mäter typ 30,8 inuti röret men det är en aning svårmätt. Vilken är nästa dimension nedåt egentligen?

Sen kommer nästa fråga - var får man tag i udda storlek på sadelstolpe snabbt?

atorger

Aktiv medlem
På rak arm vet jag att Shannon Hardcore sadelstolpe gjorts i en rad olika udda storlekar, inklusive 30,8, men om man kan få tag på någon det är en annan fråga...

En annan variant är att ta en billig 30,9 sadelstolpe med hyfsat tjocka väggar och ta en slipmaskin och slipa ner så jämnt man kan runtom tills det passar, och använda rikligt med fett sen när man sätter i sadelstolpen. Det är nog så jag skulle göra.

n3wton

Aktiv medlem
På rak arm vet jag att Shannon Hardcore sadelstolpe gjorts i en rad olika udda storlekar, inklusive 30,8, men om man kan få tag på någon det är en annan fråga...

En annan variant är att ta en billig 30,9 sadelstolpe med hyfsat tjocka väggar och ta en slipmaskin och slipa ner så jämnt man kan runtom tills det passar, och använda rikligt med fett sen när man sätter i sadelstolpen. Det är nog så jag skulle göra.
Har fått tag i en 30,4, men det känns lite väl långt bort.. Ska åka och hämta den nu så jag vet inom kort!

Om jag inte löser något annat tar jag en 30,9 och svarvar ner, men jag är inte bra på svarven och det är ett ganska stort projekt för min del. Görbart, men tidskrävande...

atorger

Aktiv medlem
Har fått tag i en 30,4, men det känns lite väl långt bort.. Ska åka och hämta den nu så jag vet inom kort!

Om jag inte löser något annat tar jag en 30,9 och svarvar ner, men jag är inte bra på svarven och det är ett ganska stort projekt för min del. Görbart, men tidskrävande...
Jag har inte gjort just en sadelstolpe, men en förlängningsadapter för en framgaffel (med gängat headset), och då körde jag bara en rondell och slipade runtom så jämnt jag kunde, det blev tillräckligt bra, så jag tror svarv är overkill. Aluminium är mjukt så det går fort att slipa ner.

n3wton

Aktiv medlem
Sadelstolpe och gaffel hämtad, plus lite slitdelar i form av styrlager, bromsklossar, vajrar och höljen. Lite matt och tråkig stolpe, men det finns ju autosol.. Gaffeln ser ut att tåla ett kärnvapenkrig utan problem. Lite synd att den har raka gaffelrör, både för estetiken och komforten tror jag. Men det kommer gå att montera en pakethållare bak-och-fram vilket är tanken.

925BA6ED-B513-4938-82CA-0754F7F7D02D.jpeg

Nu ska det rensas och rostskyddas ramrör!

E91D2667-F379-4167-B76D-42813030A5B0.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Stålborstat alla åtkomliga rör och rostskyddat ramen invändigt + vaxat hela kalaset. Klarar nog dessvärre inte att montera vevlagret utan att rensa gängorna då jag inte får gängorna att greppa riktigt. Känns segt att dra sönder gängorna och sabba ramen, så får ta ett besök hos LBS:en asap.

918C43AE-59B6-476C-8003-5BBD7086D0B1.jpeg

Testmontering av gaffel och styre efter styrlagermontering. Får se om cykeln är tillräckligt långt för denna typen av styre.

51062E2A-B87C-4F22-BE8D-958CB64B405A.jpeg

Orkar inte hålla sedvanlig puts-nivå på komponenterna utan nöjde mig med avtorkning av delarna. Det gjordes ganska fina saker förr alltså! Det mesta håller en högre nivå än mycket av dagens mtb-grejer vill jag nog påstå. Har dålig koll på var i rangordningen LX och STX kommer, men nivån känns klart acceptabel.

135707F6-7359-4DCC-B907-CFE4F2CC0178.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Var bara skruven till vajerstyraren under vevlagerhylsan som tog i, så när den togs bort gick vevlagret i utan problem.

Lite skam att sätta på smutsiga hjul, men jag fick iallafall provsuttit cykeln ikväll. Känns bra om än något kort med detta styret.

C89FCDC8-E87B-4DC7-AE11-375D828E6563.jpeg

Nu blir det några dagars väntan på skärmar och nya däck.

Ingen i Göteborgsområdet som har en passande framväxel med vajerdragning underifrån liggandes i någon låda? Skulle nog även behöva reglage utan indikator-grej på, då det tar i styret så reglagen hamnar lite för långt bak, finns det från motsvarande tidsepok? Är 8-delat!

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Fick inte riktigt gjort det jag tänkt under helgen pga mindre tankevurpa.

Ram för cantibromsar saknar vajerstop baktill, så jag behöver skaffa ett sådant med klämma för att sätta på överröret bak vid sadelstolpen. Tror inte det finns någon bättre lösning. Heldraget är såklart möjligt, men blir varken lika snyggt eller lika bra. Löser på måndag förhoppningsvis!

Bytte Crescent-ramen mot en ny kassett och en framväxel med annan happyit (tack @Dykserv!). Framväxeln behöver dock shims till klämman för att passa ramen.

Eftersom varken bakbroms eller framväxel går att dra vajer till blev cykeln inte riktigt cyklingsbar mao. Kapa gaffelrör, montera pakethållare fram, skruva i rostfria skruvar i alla hål, fix med reglage och handtag etc samt rengörning och översyn av bakhjul hanns dock med.

5487650E-E61E-45F0-BEDF-82CACF7D945D.jpeg

093DCD45-62B7-4476-912B-1B2B36A8D582.jpeg

Nu väntar jag på Velo Orange-skärmar i alu (rostfria Gilles Berthoud som jag egentligen vill ha har inte tillverkats på länge och är slut överallt) samt nya däck, som jag hoppas kommer imorgon.

Dykserv

Medlem

Ram för cantibromsar saknar vajerstop baktill, så jag behöver skaffa ett sådant med klämma för att sätta på överröret bak vid sadelstolpen. Tror inte det finns någon bättre lösning. Heldraget är såklart möjligt, men blir varken lika snyggt eller lika bra. Löser på måndag förhoppningsvis!

Bytte Crescent-ramen mot en ny kassett och en framväxel med annan happyit (tack @Dykserv!). Framväxeln behöver dock shims till klämman för att passa ramen.

Eftersom varken bakbroms eller framväxel går att dra vajer till blev cykeln inte riktigt cyklingsbar mao. Kapa gaffelrör, montera pakethållare fram, skruva i rostfria skruvar i alla hål, fix med reglage och handtag etc samt rengörning och översyn av bakhjul hanns dock med.

Visa bilaga 524924

Visa bilaga 524925

Nu väntar jag på Velo Orange-skärmar i alu (rostfria Gilles Berthoud som jag egentligen vill ha har inte tillverkats på länge och är slut överallt) samt nya däck, som jag hoppas kommer imorgon.
Tack själv! Spännande att se bilderna från ditt projekt, förresten! Det är kanske inte fullt så spännande att bygga ihop en Crescent Freke, men det ska också bli roligt, speciellt som den verkligen är i nyskick :) Jag blev lite överraskad över hur löjligt fin den faktiskt är, när man kikar in på insidan av ramen, där det är möjligt.
Lycka nu till med ditt projekt!

n3wton

Aktiv medlem
Tack själv! Spännande att se bilderna från ditt projekt, förresten! Det är kanske inte fullt så spännande att bygga ihop en Crescent Freke, men det ska också bli roligt, speciellt som den verkligen är i nyskick :) Jag blev lite överraskad över hur löjligt fin den faktiskt är, när man kikar in på insidan av ramen, där det är möjligt.
Lycka nu till med ditt projekt!
Ja den var ju verkligen i kanonskick! Det blir säkert en fin cykel av den, även om den är lite bestulen på sina komponenter för tillfället.😛

simson

Aktiv medlem
Alla cyklar man bygger ihop blir på något vis alltid för dyra och fina för att våga låsa fast utanför affären.

En gammal mtb från det glada 90-talet hade då suttit fint tänkte jag, och vips dök det upp en Crescent Freke från -97 eller något i den stilen för en femhunking. Cykeln verkar ha rullat ytterst sporadiskt och komponenterna är fräscha och framförallt funkar de ju ypperligt bra! Växlarna och naven är som viskningar, och man är nära att höra sig själv säga att det var bättre förr - men då behöver man plötsligt växla med framväxeln sju gånger på två minuter och vinglades ståcyklar sig uppför någon backe med det smala styret, varpå man kommer på att vissa saker ändå är bättre nu. Men ändå en överlag superbra känsla - till affären och lite till kommer man ju komma utan problem!

Visa bilaga 524174

Att det är en aluminiumcykel tillverkad av Crescent är ju däremot inte riktigt acceptabelt. Man vill ju vara lika fräck som dom i Miyata-tråden, eller åtminstone nästa lika fräck. Stål är en bra grej tänkte jag, och vips fick jag ett erbjudande från @Moses95 om att ärva ett projekt som han inte längre hade plats för - en Specialized Hardrock. Därtill i en lagom storlek till skillnad från den pyttelilla Cresent-ramen. Enda hindret, förutom alla andra som kommer dyka upp snart, var en rejält fastärgad sadelstolpe som föregående ägare roat sig lite med.

Visa bilaga 524175

Besökte min "riktiga" verkstad med det större skruvstycket och gick lös med spännband, medhjälpare och all kraft som gick att uppbringa. Jag arbetar med att ganska ofta lyfta tunga saker, men det är sällan jag får ta i som i detta läget.. Till slut skrek ramen till när stolpen vaknade, och därefter drog och slet jag ramen upp och ned i säkert fem minuter samtidigt som spännbandet drogs åt innan den till slut gnuggats hela vägen ut. Fick ha på hörselskydd, och ramen och stolpen var glödheta när de väl var loss!

Visa bilaga 524176

Visa bilaga 524177

Nu ska det rostskyddas lite ram. Därefter införskaffande av nytt vev- och styrlager innan den i särklass dyraste delen ska monteras - en ny gaffel. Lite osäker på varför det behövs en sådan med sjuttio infästningspunkter men det dök upp ett tillfälle som kändes rätt. Tanken är att det ska monteras någon form av flak framtill, samt att jag har en styrstam av aheadtyp som är tänkt att användas varpå nuvarande gaffel faller bort.

Tanken är att det ska monteras skärmar och nya däck, samt alla komponenter från Crescenten då. Styret blir ett upp-och-nedvänt Soma Oxford så att jag ska kunna sitta lågt och snabbt, medan frugan ändå ska kunna nå fram till styret ifall hon vill använda cykeln. Kan hända att jag är ute och cyklar med geon och cykelns längd, men jag provar lite så får vi se.

Uppdatering följer vilket år som helst! Ska bara städa verkstaden lite först.

Note to self: Inte. Köpa. Massa. Dyra. Saker.
Måste bara säga att det där med armeringsjärnet inuti stolpen för att den inte skulle klämmas ihop var riktigt smart/snyggt gjort
👍👍👍👍👍upp!

n3wton

Aktiv medlem
Hur gick det med det här egentligen? Behåller du Freken också? :giggle:
Den slaktades och ramen byttes mot framväxel och kassett som nu sitter på cykeln. Lite ovärdigt kanske, men hoppas den får ett nytt kärleksfullt (kärleksfullare?) hem!

Förresten @Dykserv, jag har ju framväxeln till Freken och den kommer jag inte behöva. Den är din om du vill ha den!

n3wton

Aktiv medlem
Min fru tyckte den var ful. 😂

Håller kanske med om att pakethållaren och styret inte höjer cykeln till skyarna, men den blir nästan exakt så som jag planerade åtminstone. Ska ta lite bättre bilder utomhus så den kommer lite mer till sin rätt - den är ganska grann i verkligheten!

n3wton

Aktiv medlem
Hann få dit skärmarna, och nu saknas bara en skärbräda från Ikea. Hade en mall för kompislapp som jag gjort vid tidigare skärmmontering i en låda som provmonterats bak och som passade bra. Den skjuts in under uppviket utmed skärmkanterna och sitter som gjutet efter att ha fästs med två skruvar.

Skärmarna var ganska lättmonterade och hade fin finish. Hade hellre haft dem i rostfritt än alu, då jag tror det tål tidens tand bättre. Just nu ser de dock riktigt fina ut!

FE942FFD-060E-4014-834D-58B17E10E726.jpeg

0368FFF4-5C97-4219-BD1A-54BE8CA713EC.jpeg

Isgata och typ natt ute gör att jungfrufärden dröjer tills imorgon. Jäkligt sugen på att ta en sväng!

Willie

Aktiv medlem
Älskar sånna här hotrod byggen!

Blir det någon korg eller liknande på pakethållaren fram?

Riktigt stiligt hur som, ser fram emot lite helhetsbilder ute!

n3wton

Aktiv medlem
Ja, jag kommer ha en stor rostfri korg från en frysbox fram på pakethållaren, där ett bygellås kan ligga "permanent" och där man enkelt kan kasta ner barnens skolväskor eller en matkasse.

Har också ett gäng väskor som jag haft till bikepacking och utflykter på min "riktiga" långfärdscykel, vilka också kommer dubbla för längre utflykter med denna cykeln. Blir kanske inte några flerdagarsturer solo med denna cykeln men väl fiske- eller tältturer på helgen med ungarna, där en mer oöm cykel kan behövas.

D619C5E2-7F2E-4D26-A6B8-50261B06FA38.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Pysselhörna ikväll. Investerade 15 kr i Ikeas skärbrädor under kvällen. Perfekt plast och tjocklek för att hålla sig styva när man cyklar men ändå vika sig om man kör över en sten eller dylikt. Böjen som blir av att man lägger lapparna inuti skärmen bidrar till att de håller sig styva också tror jag. 100% funktion och ganska diskreta på samma gång.

5F399703-6FA7-4EEF-837F-D096F0005090.jpeg

Varje gång man ser en cykel med lappar ner i backen känner man den där varma samhörigheten. Som ett hemligt tecken tvillingsjälar emellan.

andben

Aktiv medlem

Visa bilaga 524924

Visa bilaga 524925

Vad är det för gaffel? Och varför så många skruvfästen?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem

Visa bilaga 524924

Visa bilaga 524925

Snyggt🤩

n3wton

Aktiv medlem
Vad är det för gaffel? Och varför så många skruvfästen?
En Surly Troll. För att det är så det ska vara när man på sin väg till affären när en dröm om att cykla jorden runt med fullpackad cykel.

Skämt åsido så är det nog svårt att få på fler fästen än denna gaffel har, och det var ett begagnatköp av ren ren tillfällighet. Eftersom jag ville kunna montera pakethållaren jag redan hade så slog jag till.

Kan tänka mig att använda några fästen på gaffelbenen för att enkelt fästa ett par drybags där om det blir utflykt på riktigt.

andben

Aktiv medlem
En Surly Troll. För att det är så det ska vara när man på sin väg till affären när en dröm om att cykla jorden runt med fullpackad cykel.

Skämt åsido så är det nog svårt att få på fler fästen än denna gaffel har, och det var ett begagnatköp av ren ren tillfällighet. Eftersom jag ville kunna montera pakethållaren jag redan hade så slog jag till.

Kan tänka mig att använda några fästen på gaffelbenen för att enkelt fästa ett par drybags där om det blir utflykt på riktigt.
Fick det till 10 skruvfästen per sida plus då cantilever och skivbromsfästen, måste nog nästan vara rekord men inte så dumt med fästet för skivbroms. Passar perfekt på din cykeln med lasthållare fram :)

n3wton

Aktiv medlem
Fick det till 10 skruvfästen per sida plus då cantilever och skivbromsfästen, måste nog nästan vara rekord men inte så dumt med fästet för skivbroms. Passar perfekt på din cykeln med lasthållare fram :)
Glöm inte att övre och nedre fästet går att använda från båda håll, samt att det sitter ett extra fäste på insidan av gaffelbenen strax under canti-fästena! Och skärmfästen då med. Totalt sitter det 27 skruvar i gaffeln om man räknar den som håller skärmen i gaffelkronan med.😂

image.jpg

image.jpg

LWB

Aktiv medlem
Glöm inte att övre och nedre fästet går att använda från båda håll, samt att det sitter ett extra fäste på insidan av gaffelbenen strax under canti-fästena! Och skärmfästen då med. Totalt sitter det 27 skruvar i gaffeln om man räknar den som håller skärmen i gaffelkronan med.😂

Visa bilaga 525441

Visa bilaga 525442
Med ett Surly Eight Pack Rack får du sex M5-fästen till priset av de fyra som krävs för monteringen.

Mycket fint bygge!

glitch

Aktiv medlem
perfekt ju! Du får ge ett utlåtande på DTH däcken sen. har försökt hitta 26" tan wall till min bastard och stått mellan dem och Panaracer Pasela men tyckte det var lite dyrt i relation till budgeten på resten. De Speedking som köpte på k&s som sitter nu gör jobbet men de är så tunna att man är livrädd för punka.

n3wton

Aktiv medlem
perfekt ju! Du får ge ett utlåtande på DTH däcken sen. har försökt hitta 26" tan wall till min bastard och stått mellan dem och Panaracer Pasela men tyckte det var lite dyrt i relation till budgeten på resten. De Speedking som köpte på k&s som sitter nu gör jobbet men de är så tunna att man är livrädd för punka.
Ska bli. Jag valde mellan dessa och Schwalbes Billy Bonkers, som jag tror finns i både billig och dyr variant. Tror det finns ett par Maxxis Torch också som är mycket billigare. Tror dock man ska undvika de billiga, som förmodligen mest är avsedda till dirtcyklar. De väger nog en bra bit över kilot tror jag, och är inte roliga att cykla på. Gummiblandningen gör ju massvis för känslan och rullet, och punkaskydd försämrar båda dessa ganska dramatiskt. Jag tar ganska stor punkarisk före tråkiga däck.

DTH blev valet till slut eftersom jag gillar Maxxis, men hade jag inte haft någon budget hade jag tagit ett par Rene Herse Humptulips Ridge, men de kostar ju nära tusenlappen styck. Helt vansinnigt, även om jag har väldigt goda erfarenheter av Rene Herse-däck.

n3wton

Aktiv medlem
Jag tror enda sättet att ha en butikscykel på riktigt är att köpa en komplett på typ xxl eller liknande för 3-4k och inte lägga ner något arbete på den öht.
Så är det nog. Jag ska räkna ihop vad jag lagt på denna cykeln, men det är nog inte så väldigt mycket mer än XXL:s billigaste cykel. Däremot så ligger ju det riktiga värdet i denna cykeln främst i de nedlagda arbetstimmarna och tanken bakom de enskilda komponenterna. När man sedan lagt några år och en massa mil så får bra/fina/roliga cyklar ett så stort affektionsvärde att de helt enkelt inte får bli stulna även om de inte längre betingar något jättestort monetärt värde.

jolov

Aktiv medlem
Så är det nog. Jag ska räkna ihop vad jag lagt på denna cykeln, men det är nog inte så väldigt mycket mer än XXL:s billigaste cykel. Däremot så ligger ju det riktiga värdet i denna cykeln främst i de nedlagda arbetstimmarna och tanken bakom de enskilda komponenterna. När man sedan lagt några år och en massa mil så får bra/fina/roliga cyklar ett så stort affektionsvärde att de helt enkelt inte får bli stulna även om de inte längre betingar något jättestort monetärt värde.
Precis. Fördelen med att köpa något komplett är väl både för försäkringen "så här gammal,och så här dyr är cykeln" och att man inte får ngt affektionsvärde :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer