[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!

n3wton

Aktiv medlem
Precis. Fördelen med att köpa något komplett är väl både för försäkringen "så här gammal,och så här dyr är cykeln" och att man inte får ngt affektionsvärde :)
Haha, exakt. Cykeln i tråden är typ 30 år och ihopskrapad av gamla delar = 0 kr i försäkringsvärde.😛

Problemet med cyklar utan affektionsvärde är väl att de också är fullständigt själadöda att cykla på. Jag lyxar till det såpass att det ändå måste vara roligt att cykla, även till affären eller jobbet.

Har sparat alla kvitton som ju ändå blir en del, inklusive vajrar, höljen och hela skiten, som jag tillsammans med lite bilder på cykeln sparar. Har gjort så tidigare utan att få användning av det, men inbillar mig (utan att ha provat) att jag har ett bra försäkringsbolag som ändå kan värdera den till något vid en stöld. Sen ska sägas att jag alltid såklart ser till att få med mig cykeln in om det är möjligt, och det är endast i undantagsfall som cykeln blir låst obevakad utomhus och då endast en liten stund.

ejma

Aktiv medlem
Pysselhörna ikväll. Investerade 15 kr i Ikeas skärbrädor under kvällen. Perfekt plast och tjocklek för att hålla sig styva när man cyklar men ändå vika sig om man kör över en sten eller dylikt. Böjen som blir av att man lägger lapparna inuti skärmen bidrar till att de håller sig styva också tror jag.
Snyggt slöjdade lappar!

n3wton

Aktiv medlem
Just det, var ute och tog några bilder för någon vecka sedan i samband med första lite längre turen med cykeln. Därefter har det varit snöoväder vilket innebär dygnet-runt-arbete (snöröjning) till och från, så denna veckan har jag inte ens suttit på en cykel...

Bilderna blev kanske inte så bra, men det färdiga resultatet kan beskådas iallafall!

67CC617A-EA90-403E-A377-D088094F15F7.jpeg

4D677669-7321-4A7A-AD27-C026208F0868.jpeg

065B33C4-60F3-466A-A71D-EA0CC47A1031.jpeg

52AA5B17-6603-4344-9B4F-95A576F98BD2.jpeg

Hasse#7

Aktiv medlem
Just det, var ute och tog några bilder för någon vecka sedan i samband med första lite längre turen med cykeln. Därefter har det varit snöoväder vilket innebär dygnet-runt-arbete (snöröjning) till och från, så denna veckan har jag inte ens suttit på en cykel...

Bilderna blev kanske inte så bra, men det färdiga resultatet kan beskådas iallafall!

Visa bilaga 527020

Visa bilaga 527021

Visa bilaga 527022

Visa bilaga 527023
Fin! Bilersättning istället för milersättning. Ser väldigt praktisk och robust ut, samtidigt som den är tilltalande.

n3wton

Aktiv medlem
Fin! Bilersättning istället för milersättning. Ser väldigt praktisk och robust ut, samtidigt som den är tilltalande.
Enda bekymret är att bilen som ska ersättas innehåller 200 liter diesel i tank och ungefär 200 verktyg, så jag är förpassad till ett bilåkande yrkesliv dessvärre. Jobbar dock till 98% i hemkommunen, så bilen rullar knappa 500 mil per år. Liten del pendling innebär mer tid till cyklingen, så det är alltid något! Fritidsaktiviteter där bilen kan skippas är dock desto fler, så där är tanken att denna cykel kommer in.

Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt... Klena ben kan det väl ändå inte vara..?😝

kais01

Aktiv medlem
Enda bekymret är att bilen som ska ersättas innehåller 200 liter diesel i tank och ungefär 200 verktyg, så jag är förpassad till ett bilåkande yrkesliv dessvärre. Jobbar dock till 98% i hemkommunen, så bilen rullar knappa 500 mil per år. Liten del pendling innebär mer tid till cyklingen, så det är alltid något! Fritidsaktiviteter där bilen kan skippas är dock desto fler, så där är tanken att denna cykel kommer in.

Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt... Klena ben kan det väl ändå inte vara..?😝
dåligt rullsnitt..?

ergonomi och utväxling ser ut att vara i sin ordning, och ingen släpande bromskloss? och du har väl inte valt squirt low temp till kedjan? vilken skräpprodukt, kedjan känns som om den gick i sirap.

och då blir däcken prime suspects...

ser ut att vara tjockt gummi i skuldrorna, närmast en garanti för dåligt rull. haft samma problem med conti city, och schwalbe marathon, alldeles för kraftiga i tjockleken paracentralt. mönstertjockleken i mitten tycks inte vara samma problem. blev iaf väsentligt bättre efter att jag med 24ans papper på vinkelslipen slipade ner tjockleken på mönstret längs kanterna:)

n3wton

Aktiv medlem
dåligt rullsnitt..?

ergonomi och utväxling ser ut att vara i sin ordning, och ingen släpande bromskloss? och du har väl inte valt squirt low temp till kedjan? vilken skräpprodukt, kedjan känns som om den gick i sirap.

och då blir däcken prime suspects...

ser ut att vara tjockt gummi i skuldrorna, närmast en garanti för dåligt rull. haft samma problem med conti city, och schwalbe marathon, alldeles för kraftiga i tjockleken paracentralt. mönstertjockleken i mitten tycks inte vara samma problem. blev iaf väsentligt bättre efter att jag med 24ans papper på vinkelslipen slipade ner tjockleken på mönstret längs kanterna:)
Finns endast däck och sittställning att skylla på. Men det är tråkigt att såga däcken redan på första turen. Kan också ha varit lite stökig cykling som var boven förvisso, men tycker nog att det brukar gå 5 km/h snabbare på den turen på annan cykel..

Nu sitter dubbdäcken på iallafall, så nu är det garanterat låg fart som gäller oavsett!😊

ejma

Aktiv medlem
Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt...
Kallt väder sänker farten ganska mycket. Min monstergravel med skärmar har nästan lika sittställning som en racer, men farten på vintern är mycket lägre än med en racer på sommaren. Tänker dock att all träning är bra även om det går långsamt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Finns endast däck och sittställning att skylla på. Men det är tråkigt att såga däcken redan på första turen. Kan också ha varit lite stökig cykling som var boven förvisso, men tycker nog att det brukar gå 5 km/h snabbare på den turen på annan cykel..

Nu sitter dubbdäcken på iallafall, så nu är det garanterat låg fart som gäller oavsett!😊
Vad är det för cykel som går i snitt 5 km/h snabbare? Är nog mer relevant än vad som är fel på nya objektet.

n3wton

Aktiv medlem
Den här, fast utan väskor då. Eller nä, med väskor (de har suttit på hela året). Vanliga "vardagscykeln". Den fuskar med supersnabba däck och raceig sittställning.

35EA69DB-3D27-4DCB-BB05-1967C191030D.jpeg

Men jag har ju inte gjort några mätningar öht. Tog bara en sväng och blev förvånad över superlångsamt snitt, så lågt ser jag aldrig annars, förutom vid ren stigcykling.

BJS

Aktiv medlem
det kan ju också röra sig om vindfång i bylsigare kläder?
Jag konstarade för något år sedan att jag gjort två 2 timmars rundor med nästan exakt samma snittpuls. Den ena i augusti på racer och den andra på vinterkittad mtb. Sommarrundan var på decimalen dubbelt så snabb....

n3wton

Aktiv medlem
det kan ju också röra sig om vindfång i bylsigare kläder?
Nepp. Fullkittad i landsvägskläder. Men en kombination av ny cykel och lite "försiktig" cykling (i mörker), lite sämre däck, lite sämre sittposition och eventuellt lite distraherad av att fundera på saker kring ny cykel gjorde förmodligen att det gick lite långsamt. Dessutom var min lampmontering ganska snygg, men lampan bländade via något rör i pakethållaren fram så att jag hade lite ont av det.

Med rätt förutsättningar kommer den vara snabb som vinden! Jag är inte alls speciellt vidskeplig eller har någon övertro till "moderna" grejer, så jag tror inte att cykeln kommer vara direkt långsam. Däremot så kommer såklart däck och sittställning straffa sig en del, men det är nog främst i lite högre farter (tänk lvg-körning). Nu ska jag ju bara till affären ju!😊

n3wton

Aktiv medlem
Nu har hojen rullat lite klubbrunda med dubbdäck! Först blev jag retad över att jag hade cykelkorgen med, varpå jag kontrade med att de som blev avhängda skulle kunna få åka med fram i korgen. Någon gång i mitten av turen blev jag jämförd med den där tanten som åker skidor fort som satan med en stor tvättkorg i famnen i Sällskapsresan, om någon minns den referensen. Både jag och cykeln tog det som en komplimang!😊

Skämt åsido så går cykeln grymt fint! Styret kom dock till tidigt i min cykelkarriär och sedan dess har jag vant mig in med bockstyre i någorlunda raceig sittställning. Saknar bocken, med andra ord.

Hur är det nu igen, visst funkar 8-delade landsvägsreglage med 8-delad mtb-bakväxel? Hur funkar sådana reglage med v-bromsar? Det lutar mao en aning mot att bygga om till bockstyre.

velovin

Aktiv medlem
Nu har hojen rullat lite klubbrunda med dubbdäck! Först blev jag retad över att jag hade cykelkorgen med, varpå jag kontrade med att de som blev avhängda skulle kunna få åka med fram i korgen. Någon gång i mitten av turen blev jag jämförd med den där tanten som åker skidor fort som satan med en stor tvättkorg i famnen i Sällskapsresan, om någon minns den referensen. Både jag och cykeln tog det som en komplimang!😊

Skämt åsido så går cykeln grymt fint! Styret kom dock till tidigt i min cykelkarriär och sedan dess har jag vant mig in med bockstyre i någorlunda raceig sittställning. Saknar bocken, med andra ord.

Hur är det nu igen, visst funkar 8-delade landsvägsreglage med 8-delad mtb-bakväxel? Hur funkar sådana reglage med v-bromsar? Det lutar mao en aning mot att bygga om till bockstyre.

Funkar fint med växlandet, att få bromsarna att lira med bockstyrets reglage blir dock värre. Då är du hänvisad till canti eller mini-V. Finns det kanske någon variant av Shiftmate som gör att det funkar?

n3wton

Aktiv medlem
Funkar fint med växlandet, att få bromsarna att lira med bockstyrets reglage blir dock värre. Då är du hänvisad till canti eller mini-V. Finns det kanske någon variant av Shiftmate som gör att det funkar?
Enkelt men inte hela vägen, kan man säga då!😛 Jag som varit så nöjd med att fälgbromsarna funkar kanonbra (första cykeln med fälgbroms i vuxen ålder). Mini-v ska väl vara rätt okej ändå? Cantis gnäller ju alla på oavbrutet, så det är jag inte supersugen på..

Shiftmate har jag använt till en bakväxel en gång. Fungerade elegant, men långsiktiga driftsäkerheten och elegansen i monteringen (och priset!!) gör att jag inte är så sugen..

velovin

Aktiv medlem
Enkelt men inte hela vägen, kan man säga då!😛 Jag som varit så nöjd med att fälgbromsarna funkar kanonbra (första cykeln med fälgbroms i vuxen ålder). Mini-v ska väl vara rätt okej ändå? Cantis gnäller ju alla på oavbrutet, så det är jag inte supersugen på..

Shiftmate har jag använt till en bakväxel en gång. Fungerade elegant, men långsiktiga driftsäkerheten och elegansen i monteringen (och priset!!) gör att jag inte är så sugen..

Om du har ett par reglage liggande kan du ju prova hur bromsverkan blir med V-bromsarna. Bockens reglage drar ju mindre wire, men rätt justerade kan det nog funka ändå.

n3wton

Aktiv medlem
Om du har ett par reglage liggande kan du ju prova hur bromsverkan blir med V-bromsarna. Bockens reglage drar ju mindre wire, men rätt justerade kan det nog funka ändå.
Förmodar att ju tightare man justerar desto bättre bromsverkan får man trots fel pull-ratio eller vad det heter.
I nuläget är det tight mellan bromsarmarna och skärmarna, och om man går mot "mini-v" så låter det som att det lär bli ännu mer tight = icke funktionellt.

Har inga reglage, men får väl börja leta efter något lämpligt. Vilka lvg-reglage gällde för 8-delat och vilka ska man undvika? Samtidigt var väl mtb-bakväxel och lvg-reglage kompatibla hela vägen upp till 10-delat? Ny kassett tillsammans med beggad bakväxel och reglade för 10-delat är kanske ingen jättestor investering heller..

Om det går mot cantilever - är det Avid Shorty Ultimate som gäller då? Det är det enda namnet på canti jag känner till där användarna talar om sina bromsar i positiva ordalag.

Många frågor nu..

LWB

Aktiv medlem
Är det inte det som ProblemSolvers Travel Agents är till för, så att man kan köra lvg-reglage ihop med v-bromsar?

velovin

Aktiv medlem
Förmodar att ju tightare man justerar desto bättre bromsverkan får man trots fel pull-ratio eller vad det heter.
I nuläget är det tight mellan bromsarmarna och skärmarna, och om man går mot "mini-v" så låter det som att det lär bli ännu mer tight = icke funktionellt.

Har inga reglage, men får väl börja leta efter något lämpligt. Vilka lvg-reglage gällde för 8-delat och vilka ska man undvika? Samtidigt var väl mtb-bakväxel och lvg-reglage kompatibla hela vägen upp till 10-delat? Ny kassett tillsammans med beggad bakväxel och reglade för 10-delat är kanske ingen jättestor investering heller..

Om det går mot cantilever - är det Avid Shorty Ultimate som gäller då? Det är det enda namnet på canti jag känner till där användarna talar om sina bromsar i positiva ordalag.

Många frågor nu..

Haha, många frågor som sagt. Jag kan bara svara knapphändigt på dem - är också ett fan av skivbromsar.

Vad jag vet är MTB och lvg-växlarna kompatibla upp till 9-delat. Välj en indexering på reglaget så kan du ta vilken 6-9-delad växel som helst (såklart med en massa andra förbehåll som max antal tänder på kassetten osv).

Jag vet inte mer om vilka 8-delade reglage som var bra (men 9-delade Sora med intern wire-dragning skulle jag valt), inte heller vilka cantisar du bör satsa på. Det fina i kråksången är ju dock att dessa gamla drivlinor är väldigt billiga i jämförelse med moderna grejor.

n3wton

Aktiv medlem
Man vill ju gärna ha intern dragning (dvs utmed styret), speciellt om man ska få plats med korg på pakethållaren och slippa utstickande höljen där.

Travel agents hade varit en lösning såklart. De monteras ju ganska snyggt och prydligt tillsammans med bromsen. Gillar dock inte riktigt krumeluren vajern behöver göra - även om själva agenten (?) är solitt tillverkad (har kört med sådan till växel mellan Campa-reglage och Shimano-växel). Det är den där gnagande känslan på att systemet inte helt är optimerat för driftsäkerhet som skaver..

761EED79-FC93-422F-A520-9411CF1082B7.png

n3wton

Aktiv medlem
Någon som är sugen på ett byte mellan en landsvägsgrupp för fälgbroms av acceptabel kvalitet och i gott skick upp till 2x10 (3x8, 2x9 funkar också) och en i princip komplett 1x10 SLX mtb-grupp som inte rullat så mycket? I lådan ligger även reserv-bromsreglage, men bortse från Ultegra-oken och SON-lampan. Kanske blir lite skevt byte men man måste börja någonstans tänker jag.. Letar även styre!

C22AAECF-7189-42BA-A8A6-E42D5A7B9BDA.jpeg

Harvar ut budskapet i Yardsale-tråden också så får vi väl se vart det leder..😊

Willie

Aktiv medlem
Spännande vändning!

Blir det ett brett gravel styre mad flare så du kan ha kvar korgen?

n3wton

Aktiv medlem
Spännande vändning!

Blir det ett brett gravel styre mad flare så du kan ha kvar korgen?
Ska sägas igen - jag är jättenöjd med cykeln och den funkar verkligen super, men jag saknar bockstyret och tänker att den kommer mer till sin rätt hos mig med det. Blir trött i händerna vid längre turer (+3h) vilket jag inte blir av bockstyre.

En del av det braiga med bock är att komma ner och undan fartvinden lite, så det blir vanligt styre typ 420-440 mm brett. Inte så Insta-coolt men jag använder ju inte Insta heller..😛

Får lösa korgproblemet med smalare korg om det behövs. Denna cykeln är någon eller ett par cm längre i ramen än min dedikerade randohoj där jag har 120-stam, så med lite vilja och en 80-stam (som jag har liggande) så hamnar kanske inte styret i allt för stor konflikt med korgen..

Bunnyhops och cykla på bakhjulet är så jäkla mycket svårare med bock än "rakt" styre, så sådana barnsligheter talar ju mot bockstyrekonvertering..

Willie

Aktiv medlem
Jag gillar idén! Klurat på bock till min gamla Mtb men har redan en 10-delad drivlina så får döda den först innan jag köper ett insta coolt styre..

Har ju v-bromsar med så får göra nått tufft av det med

n3wton

Aktiv medlem
Vi får väl se om detta faller i god jord hos trådens läsare...😊

E5C77AC5-DDE1-46B0-B7BE-DDF713D413C0.jpeg

Letade men hittade inget lämpligt begagnat för att bygga om till bock. Men någon rabatt på Bikester blev det Claris 3-8-reglage och ett Ritcheystyre för inte så långt över tusenlappen.

Med en lite kortare stam som jag har i en låda blir längden nästan spot on för mig.

n3wton

Aktiv medlem
Rejält dropp där, gött!
Efterapar mina andra cyklar ganska bra faktiskt! Har inte mätt styrhöjden exakt, men jag förmodar att den är ganska låg givet det lilla framhjulet även om den har ganska långt styrrör. Faktum är väl att den nästan blir FÖR lik min riktiga randohoj nu, minus stora hjul och skivbromsar då.

Eftersom den nu kommer gå lite längre turer behövde jag alltså lägre och smalare styre samt komma ner lite på cykeln, och då var enda alternativen bockstyre eller smalt gammalt mtb-styre, och eftersom mina händer inte pallar rakt styre behöver det vara bock!😊

n3wton

Aktiv medlem
Testmonterat för att kolla funktionen. Ormbo tills vidare. Dåligt med tid för tvätt i kombination med grisigt väder gör att jag mekar med smutsig cykel idag..

9DD249B5-4DB8-4354-A341-56334C75F1A4.jpeg

Bakväxeln funkar fint med nya reglagen. Skön kompabilitet mellan grejer från ca -97 och -22!

Framväxeln inte lika bra dock. Reglaget rör inte växeln i hela spannet. Det är en Shimano Tourney, och på den står det "Dual SIS Index". Betyder det att den är för tvådelat? Har funkat utmärkt med tredelade mtb-reglagen hittills. Den är lite glapp och framförallt glappar det där vajern svänger runt 180 grader (kommer nedifrån och vänder ner igen vid fästskruven). Kan hända att glappet där räcker för att sabba växlingen... Får fila lite på detta, och i värsta fall köpa en Tiagra-framväxel som garanterat passar reglagen.

Såhär ser glipan ut där vajern löper. Glipan försvinner när växeln landar mot ändlägesskruven, så det glappar ju helt klart när man spänner vajern.

7B5A691A-66C1-4229-9660-47231B8CC8B3.jpeg

Bromsarna borde ju egentligen fungera dåligt med landsvägsreglage och v-bromsar, men de fungerar utan anmärkning. Förmodar att frigången för bromsklossarna kan vara större om man har dedikerade reglage, men sålänge hjulen är någorlunda raka tror jag det här funkar fint. Ingen broms följt av max broms illustrerat nedan.

4487B363-5ACC-4D02-A6D6-F188B991235B.jpeg

9648BE91-0655-48CD-91CB-12B3C229DE64.jpeg

Jag har byggt ganska många cyklar, men ingen landsvägscykel på mtb-ram. Det saknas ställskruvar vid vajerstoppen på diagonalröret har jag märkt, då dessa sitter i reglagen på en mtb. Mao får jag sätta på sådana där barrel-adjusters på höljena. Åtminstone för framväxeln. Det händer ju en gång var tredje år eller så att jag behöver justera (noga med att kapa höljena snyggt och då händer nästan inget med justeringen över tid), men ändå bra att ha möjligheten i fält.

Saknar cykeln för tillfället för söndagarnas distansrundor, så ska försöka få ihop den imorgon. Hänger på snälla barn och snäll fru!

velovin

Aktiv medlem
Testmonterat för att kolla funktionen. Ormbo tills vidare. Dåligt med tid för tvätt i kombination med grisigt väder gör att jag mekar med smutsig cykel idag..

Visa bilaga 537528

Bakväxeln funkar fint med nya reglagen. Skön kompabilitet mellan grejer från ca -97 och -22!

Framväxeln inte lika bra dock. Reglaget rör inte växeln i hela spannet. Det är en Shimano Tourney, och på den står det "Dual SIS Index". Betyder det att den är för tvådelat? Har funkat utmärkt med tredelade mtb-reglagen hittills. Den är lite glapp och framförallt glappar det där vajern svänger runt 180 grader (kommer nedifrån och vänder ner igen vid fästskruven). Kan hända att glappet där räcker för att sabba växlingen... Får fila lite på detta, och i värsta fall köpa en Tiagra-framväxel som garanterat passar reglagen.

Såhär ser glipan ut där vajern löper. Glipan försvinner när växeln landar mot ändlägesskruven, så det glappar ju helt klart när man spänner vajern.

Visa bilaga 537529

Bromsarna borde ju egentligen fungera dåligt med landsvägsreglage och v-bromsar, men de fungerar utan anmärkning. Förmodar att frigången för bromsklossarna kan vara större om man har dedikerade reglage, men sålänge hjulen är någorlunda raka tror jag det här funkar fint. Ingen broms följt av max broms illustrerat nedan.

Visa bilaga 537530

Visa bilaga 537531

Jag har byggt ganska många cyklar, men ingen landsvägscykel på mtb-ram. Det saknas ställskruvar vid vajerstoppen på diagonalröret har jag märkt, då dessa sitter i reglagen på en mtb. Mao får jag sätta på sådana där barrel-adjusters på höljena. Åtminstone för framväxeln. Det händer ju en gång var tredje år eller så att jag behöver justera (noga med att kapa höljena snyggt och då händer nästan inget med justeringen över tid), men ändå bra att ha möjligheten i fält.

Saknar cykeln för tillfället för söndagarnas distansrundor, så ska försöka få ihop den imorgon. Hänger på snälla barn och snäll fru!

Kul att höra att bromsarna funkar!

Raka styren i all ära, men bock är ändå snyggast.

velovin

Aktiv medlem
Har du hunnit testa bromsarna ute på vägen än? Håller på och bygger ihop något liknande, men cantisarna som sitter på är VÄLDIGT trötta. Skulle vara fint att bara smälla på V-bromsar och cykla visslande in i solnedgången.

n3wton

Aktiv medlem
Ja, det har jag! Har varit dålig på att uppdatera bara.. Cykeln har varit klar och jag har hojat en del med den.

Visst skulle man kunna ha liiiite tightare ingreppspunkt på bromsarna (dvs att bromsarna tog tidigare med mindre utslag på bromshandtaget), men det är verkligen inget problem i praktiken. Bromsverkan är helt utan anmärkning - det biter ordentligt!

Förutom att det är "skrapigt" med fälgbroms, och att fälg och däck blir ganska grisiga vid blött väder, finns det liksom inget att anmärka på med v-bromsar i jämförelse med skivbromsar. Jag har alltså aldrig cyklat med fälgbromsar i vuxen ålder (bara kört skivor) och var ganska skeptisk, men dessa bromsarna fungerar utmärkt!

velovin

Aktiv medlem
Ja, det har jag! Har varit dålig på att uppdatera bara.. Cykeln har varit klar och jag har hojat en del med den.

Visst skulle man kunna ha liiiite tightare ingreppspunkt på bromsarna (dvs att bromsarna tog tidigare med mindre utslag på bromshandtaget), men det är verkligen inget problem i praktiken. Bromsverkan är helt utan anmärkning - det biter ordentligt!

Förutom att det är "skrapigt" med fälgbroms, och att fälg och däck blir ganska grisiga vid blött väder, finns det liksom inget att anmärka på med v-bromsar i jämförelse med skivbromsar. Jag har alltså aldrig cyklat med fälgbromsar i vuxen ålder (bara kört skivor) och var ganska skeptisk, men dessa bromsarna fungerar utmärkt!

Grymt, tack för uppdateringen. Då går jag också glatt in på den väg som resten av internet avråder från: Lvg-reglage och V-broms i kombination.

Jag har ett tråkigare utgångsmaterial (Marvil-ram), men tänkte väga upp med att måla den i någon klatschig färg.

n3wton

Aktiv medlem
Grymt, tack för uppdateringen. Då går jag också glatt in på den väg som resten av internet avråder från: Lvg-reglage och V-broms i kombination.

Jag har ett tråkigare utgångsmaterial (Marvil-ram), men tänkte väga upp med att måla den i någon klatschig färg.
Gört!😄

Några saker att tänka på (som gäller åtminstone för mitt bygge):

- Landsvägsreglage har inga justerskruvar på reglagen, och mtb-ramar har inga på diagonalröret. Barrel-adjusters är då att rekommendera. Jag gick på högmod (och snålhet när en uppsättning kostade nästan 500 kr), och menar därför att jag aldrig behöver justera växlar eller bromsar (i fält). Bakväxeln som är det kinkiga i ekvationen har justerskruv inbyggd.

- Man behöver ha bromsarna hyfsat tight justerade för att få bite-pointen på rätt ställe. Utan justerskruvar är det lite kinkigt att få det perfekt, men det går med lite noggrannhet. Därtill vill man ha bromsarna i ett läge där man enkelt kan lossa vajern och få ut hjulet ur ramen, men ändå så tight som möjligt. "Justerfönstret" är därmed lite smalt för att få optimal funktion. Med tanke på hur många mekaniska problem som folk råkar ut för till följd av bristande underhåll/kunskap/etc vid gruppcykling så hade jag inte rekommenderat v-bromsar med landsvägsreglage till någon som inte är relativt trygg i sitt mek-game tror jag.

- Jag sitter ganska raceigt på mina övriga cyklar. Mätte inte jättenoggrant innan jag bestämde mig för att gå på bockstyre, men var ändå ganska säker på att jag höll mig inom min komfortzon för sittställning. Väl monterat visar det sig att cykeln är ganska låg och lång. Förmodligen såpass att om jag suttit i en mer "komfortinriktad" sittställning till vardags så hade denna cykeln upplevts väldigt aggressiv i sittställningen. Dels har de gamla mtb-ramarna ganska långt överrör, kort styrrör men de har också ett litet framhjul som jag gissar leder till ett kortade A-C-mått än vad en typisk komfortracer kan ha (gissar lite här men känns så). Mao bör man välja en förhållandevis hög och kort ram om man inte är beredd på att sitt ganska framåtlutad. Finns väl en förklaring till att ALLA ombyggda gamla mtb-ramar med bockstyre har en styrstam som pekar mot himlen.😊

jonte987

Aktiv medlem
Mullet? Kortare reach och högre stack. Kan man slå en en external cup så hjälper det också.

HåkanC

Aktiv medlem
- Landsvägsreglage har inga justerskruvar på reglagen, och mtb-ramar har inga på diagonalröret. Barrel-adjusters är då att rekommendera. Jag gick på högmod (och snålhet när en uppsättning kostade nästan 500 kr)

Så mkt som 500 SEK för en uppsättning "barrel-adjusters" behöver man inte betala, för bromsvajer finns det för 11 € för ett par!
Bättre vajrar + höljen kommer med "barrel-adjusters", dvs då behöver man inte köpa extra.
Eller rättare sagt åtminstone till Jagwire Elite Sealed för växel ingår det.
För ett budgetbygge kanske många drar sig för att köpa vajrar + höljen för 35 €, men den bättre funktionen liksom den längre livslängden gör det köpvärt.
Åtminstone enl mig

- Jag sitter ganska raceigt på mina övriga cyklar. Mätte inte jättenoggrant innan jag bestämde mig för att gå på bockstyre, men var ändå ganska säker på att jag höll mig inom min komfortzon för sittställning. Väl monterat visar det sig att cykeln är ganska låg och lång. Förmodligen såpass att om jag suttit i en mer "komfortinriktad" sittställning till vardags så hade denna cykeln upplevts väldigt aggressiv i sittställningen. Dels har de gamla mtb-ramarna ganska långt överrör, kort styrrör men de har också ett litet framhjul som jag gissar leder till ett kortade A-C-mått än vad en typisk komfortracer kan ha (gissar lite här men känns så). Mao bör man välja en förhållandevis hög och kort ram om man inte är beredd på att sitt ganska framåtlutad. Finns väl en förklaring till att ALLA ombyggda gamla mtb-ramar med bockstyre har en styrstam som pekar mot himlen.😊
Därför kan det vara bra att veta vilken stack o reach man har både på nuvarande cyklar, åtminstone de med en sittställning man trivs med, och jmf med den nya, innan man köper styrtapp mm.
Det är ju inte särskilt svårt att mäta stack o reach på befintlig cykel/ram

Men det går ju förstås att gå all-in
c944b475a7e8f68d0df5567af01ae2c767f4d84d_8646d05d38d2027c6a4e99922bd56f1b

Rennrad richtig vermessen - Radvermessung mit Datenblatt

n3wton

Aktiv medlem
Så mkt som 500 SEK för en uppsättning "barrel-adjusters" behöver man inte betala, för bromsvajer finns det för 11 € för ett par!
Bättre vajrar + höljen kommer med "barrel-adjusters", dvs då behöver man inte köpa extra.
Eller rättare sagt åtminstone till Jagwire Elite Sealed för växel ingår det.
För ett budgetbygge kanske många drar sig för att köpa vajrar + höljen för 35 €, men den bättre funktionen liksom den längre livslängden gör det köpvärt.
Åtminstone enl mig

Därför kan det vara bra att veta vilken stack o reach man har både på nuvarande cyklar, åtminstone de med en sittställning man trivs med, och jmf med den nya, innan man köper styrtapp mm.
Det är ju inte särskilt svårt att mäta stack o reach på befintlig cykel/ram

Men det går ju förstås att gå all-in
c944b475a7e8f68d0df5567af01ae2c767f4d84d_8646d05d38d2027c6a4e99922bd56f1b

Rennrad richtig vermessen - Radvermessung mit Datenblatt
Just det. En uppsättning för bromsvajer, en för växelvajer och sen frakt på det. Jag avrundade inte till exakta ören i meningen "nästan 500 kr", men hos min LBS handlade det om ca 250 + 170 kr. Historiskt sett vrider jag ALDRIG på justerskruvarna (är noga med kapning av höljen) och då tyckte jag det var dyrt.

Det där med specialhöljen andra än "Shimano som finns på löpmeter hos cykelhandlaren" ger jag inte så mycket för. Följ mig på Strava så ser du vad jag utsätter mina cyklar för, och trots det har jag noll bekymmer med höljen och vajrar (hemligheten är hur man förvarar och underhåller grejerna). Det gäller att skilja på teori och verklighet.

Nu råkar ju jag vara en människa som betalat en massa pengar för bikefit för att i detalj sitta exakt rätt på mina cyklar som används mest. Jag vill därför påminna lite om att detta bygge är tillkommet av en ram jag fått gratis samt av delar som jag till stora delar redan haft liggandes. I ett sånt projekt har man inte så stor nytta av att mäta reach och stack på millimetern, eftersom jag ändå inte kommer byta ram även om den inte är optimal.

Jag har mätt effektiva överröret, samt ställt cykeln bredvid mina andra cyklar. Av en ren tillfällighet är den ganska snarlik i geo med en 80-stam. Det är mest tur snarare än uttänkt - vilket är helt okej. För andra som står i begrepp med att bygga om till bockstyre kan det vara bra att notera vilken effekt det får, om man inte är beredd på det. För min del var det uttalade målet att komma ner och fram, för att jag saknade sittställningen från mina andra cyklar när jag cyklade längre snabbdistans. Detta står i tråden.

Man kan nästan, men bara nästan, ana en liten bit missriktad besserwissring från din sida Håkan.😛

Topp