[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Gört!😄

Några saker att tänka på (som gäller åtminstone för mitt bygge):

- Landsvägsreglage har inga justerskruvar på reglagen, och mtb-ramar har inga på diagonalröret. Barrel-adjusters är då att rekommendera. Jag gick på högmod (och snålhet när en uppsättning kostade nästan 500 kr), och menar därför att jag aldrig behöver justera växlar eller bromsar (i fält). Bakväxeln som är det kinkiga i ekvationen har justerskruv inbyggd.

- Man behöver ha bromsarna hyfsat tight justerade för att få bite-pointen på rätt ställe. Utan justerskruvar är det lite kinkigt att få det perfekt, men det går med lite noggrannhet. Därtill vill man ha bromsarna i ett läge där man enkelt kan lossa vajern och få ut hjulet ur ramen, men ändå så tight som möjligt. "Justerfönstret" är därmed lite smalt för att få optimal funktion. Med tanke på hur många mekaniska problem som folk råkar ut för till följd av bristande underhåll/kunskap/etc vid gruppcykling så hade jag inte rekommenderat v-bromsar med landsvägsreglage till någon som inte är relativt trygg i sitt mek-game tror jag.

- Jag sitter ganska raceigt på mina övriga cyklar. Mätte inte jättenoggrant innan jag bestämde mig för att gå på bockstyre, men var ändå ganska säker på att jag höll mig inom min komfortzon för sittställning. Väl monterat visar det sig att cykeln är ganska låg och lång. Förmodligen såpass att om jag suttit i en mer "komfortinriktad" sittställning till vardags så hade denna cykeln upplevts väldigt aggressiv i sittställningen. Dels har de gamla mtb-ramarna ganska långt överrör, kort styrrör men de har också ett litet framhjul som jag gissar leder till ett kortade A-C-mått än vad en typisk komfortracer kan ha (gissar lite här men känns så). Mao bör man välja en förhållandevis hög och kort ram om man inte är beredd på att sitt ganska framåtlutad. Finns väl en förklaring till att ALLA ombyggda gamla mtb-ramar med bockstyre har en styrstam som pekar mot himlen.😊

Tänkvärda tips, barrel adjusters till bromsarna ligger i den virtuella kundkorgen. Vad gäller växlar blir det fastnav, åtminstone till en början. Faktum var att det var den småsunkiga ramens horisontella dropouts som lockade in mig i det här bygget från början. Grusorienterad fixie med minimalt underhåll och låg budget är tanken - tänkt att stå i svärföräldrarnas lada.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Just det. En uppsättning för bromsvajer, en för växelvajer och sen frakt på det. Jag avrundade inte till exakta ören i meningen "nästan 500 kr", men hos min LBS handlade det om ca 250 + 170 kr. Historiskt sett vrider jag ALDRIG på justerskruvarna (är noga med kapning av höljen) och då tyckte jag det var dyrt.

Det där med specialhöljen andra än "Shimano som finns på löpmeter hos cykelhandlaren" ger jag inte så mycket för.
För en uppsättning bromsjusterare + dubbla uppsättningar vajrar + höljen + mer( kanske styrtapp, styre, styrlinda, däck o slang) blir inte fraktens andel särskilt hög men "besparingen" kan bli det. Men visst kostar det att köpa smådelar hos sin lokala handlare.
För åtminstone mig och mina cyklar, ffa pendlarcyklarna, har helkapslade lågfriktionsvajrar +höljen varit en fördel.

För andra som står i begrepp med att bygga om till bockstyre kan det vara bra att notera vilken effekt det får, om man inte är beredd på det.
+1

Man kan nästan, men bara nästan, ana en liten bit missriktad besserwissring från din sida Håkan.
Inte alls, möjligen lyser min bristande formuleringsförmåga igenom

Men oavsett det eller vilka vajrar du använder hoppas jag att du blir nöjd med din cykel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Grymt, tack för uppdateringen. Då går jag också glatt in på den väg som resten av internet avråder från: Lvg-reglage och V-broms i kombination.

Jag har ett tråkigare utgångsmaterial (Marvil-ram), men tänkte väga upp med att måla den i någon klatschig färg.
Det verkar vara så himla olika från reglage till reglage. Exempelvis fungerade det inte särskilt bra med Shimanobrifters (90-tal) i kombination med centrumdragna Mafacbromsar (60-tal) och då ska v-bromsar dra mer vajer än Mafac. Men för vissa verkar det gå jättebra.
 

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Riktigt snyggt resultat! Ser lagom aggressivt ut tycker jag.

Me frågan är om du får plats med en korg mellan bocken nu ;)

//W
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Riktigt snyggt resultat! Ser lagom aggressivt ut tycker jag.

Me frågan är om du får plats med en korg mellan bocken nu ;)

//W
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇
 

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇

Haha, jag vet hur det är.. jag ska bara sen spårar det ur igen 😂
 

joohan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Haha, don't mention the war!😂

Den får plats på längden, men då är den lång så in i satan. Men jag vill helst inte prata om att jag byggt en cykla-till-affären-cykel som inte går att cykla till affären med. Igen.😇
Alltså om ursprunget till tråden var en cykla-till-affären-cykel som klarar att stå ute utan tillsyn så skulle jag nästan säga den där cykeln är ett totalt misslyckande. 😜 men en grym cykel är det.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Jag har levlat upp i cykelmekaniker-kunskaperna och precis byggt klart ett par nya hjul till Hardrocken av skänkta nav och beggade fälgar. Frampakethållaren rök tillfälligt på ren känsla (fyra skruvar) efter att bilden togs, så nu är det en riktig gravel-killer!

2C2D595E-462D-4F55-96A8-23DEFD822A4B.jpeg


Till helgen blir det en lite längre grustur för att försöka cykla sönder hjulen.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Vilken hoj!

3A891077-63BC-4BCF-BFB9-11EA5248ECB2.jpeg


Nyss hemkommen från tiomilatur på en blandning av asfalt, grus och "stig" (läs hjälpligt grusat motionsspår och ridvägar i skogen), och cykeln känns fantastisk!

Behöver justera framväxeln en aning, men i övrigt känns den verkligen superfin! Jag kommer från mtb-cykling från början, och vid cykling på stigdelarna av dagens tur hoppade jag på alla stenar och rötter jag kunde hitta. Grym känsla att kunna cykla lite hur som helst utan att vara rädd för att cykeln inte riktigt pallar med - med en mtb-ram kan man dunka på ganska bra känns det som.

I övrigt är den ganska snabb i styrningen och med feta däck driver det gött i branta grusbackar och annat. Känns mao pigg och riktigt rolig att cykla på. Rimligt snabb också tror jag.

Man ska dock se upp så man inte hamnar för lågt och långt fram med händerna om man går i tankar att sätta bock på en gammal mtb. Min cykel är väldigt raceig (på ett för mig bra sätt!), men om jag inte varit beredd på det hade jag förmodligen kunnat bli överraskad - det går från att vara en kort cykel till att bli en väldigt lång!

Cykeln fick mycket uppmärksamhet på dagens klubbrunda. Man kan väl sammanfatta det som att denna cykel förmodligen aldrig kommer låsas fast och lämnas. Den blänker som en diamant.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med bockstyre!
Ser ut som det kommer bli lite mer cyklat med den än bara till affären!
Jo, så är det ju..😛 Efter bockstyrekonverteringen har den inte rullat till affären en enda gång tror jag. Dels beror det på att jag tog bort pakethållaren och korgen fram, men framförallt beror det på att jag köpte lastcykel som numer står för all sådan cykling.

Denna cykeln har rullat ganska mycket under vinterhalvåret då jag cyklar mycket distansrundor på grus. Det är verkligen en fullt funktionell cykel som inte skäms för sig på något sätt. Dessutom blir den ofta ett samtalsämne när man cyklar med moderna gravelhoj-cyklister som till vissa delar tycker den är fin, men samtidigt till vissa delar stör sig på att det helt odramatiskt går att cykla med på frifarts-sträckorna bland de snabba cyklarna med denna "gamla häck".
 

Köp & Sälj

Topp