[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Precis. Fördelen med att köpa något komplett är väl både för försäkringen "så här gammal,och så här dyr är cykeln" och att man inte får ngt affektionsvärde :)
Haha, exakt. Cykeln i tråden är typ 30 år och ihopskrapad av gamla delar = 0 kr i försäkringsvärde.😛

Problemet med cyklar utan affektionsvärde är väl att de också är fullständigt själadöda att cykla på. Jag lyxar till det såpass att det ändå måste vara roligt att cykla, även till affären eller jobbet.

Har sparat alla kvitton som ju ändå blir en del, inklusive vajrar, höljen och hela skiten, som jag tillsammans med lite bilder på cykeln sparar. Har gjort så tidigare utan att få användning av det, men inbillar mig (utan att ha provat) att jag har ett bra försäkringsbolag som ändå kan värdera den till något vid en stöld. Sen ska sägas att jag alltid såklart ser till att få med mig cykeln in om det är möjligt, och det är endast i undantagsfall som cykeln blir låst obevakad utomhus och då endast en liten stund.
 

ejma

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Pysselhörna ikväll. Investerade 15 kr i Ikeas skärbrädor under kvällen. Perfekt plast och tjocklek för att hålla sig styva när man cyklar men ändå vika sig om man kör över en sten eller dylikt. Böjen som blir av att man lägger lapparna inuti skärmen bidrar till att de håller sig styva också tror jag.
Snyggt slöjdade lappar!
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Just det, var ute och tog några bilder för någon vecka sedan i samband med första lite längre turen med cykeln. Därefter har det varit snöoväder vilket innebär dygnet-runt-arbete (snöröjning) till och från, så denna veckan har jag inte ens suttit på en cykel...

Bilderna blev kanske inte så bra, men det färdiga resultatet kan beskådas iallafall!

67CC617A-EA90-403E-A377-D088094F15F7.jpeg


4D677669-7321-4A7A-AD27-C026208F0868.jpeg


065B33C4-60F3-466A-A71D-EA0CC47A1031.jpeg


52AA5B17-6603-4344-9B4F-95A576F98BD2.jpeg
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Just det, var ute och tog några bilder för någon vecka sedan i samband med första lite längre turen med cykeln. Därefter har det varit snöoväder vilket innebär dygnet-runt-arbete (snöröjning) till och från, så denna veckan har jag inte ens suttit på en cykel...

Bilderna blev kanske inte så bra, men det färdiga resultatet kan beskådas iallafall!

Visa bilaga 527020

Visa bilaga 527021

Visa bilaga 527022

Visa bilaga 527023
Fin! Bilersättning istället för milersättning. Ser väldigt praktisk och robust ut, samtidigt som den är tilltalande.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Fin! Bilersättning istället för milersättning. Ser väldigt praktisk och robust ut, samtidigt som den är tilltalande.
Enda bekymret är att bilen som ska ersättas innehåller 200 liter diesel i tank och ungefär 200 verktyg, så jag är förpassad till ett bilåkande yrkesliv dessvärre. Jobbar dock till 98% i hemkommunen, så bilen rullar knappa 500 mil per år. Liten del pendling innebär mer tid till cyklingen, så det är alltid något! Fritidsaktiviteter där bilen kan skippas är dock desto fler, så där är tanken att denna cykel kommer in.

Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt... Klena ben kan det väl ändå inte vara..?😝
 

kais01

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Enda bekymret är att bilen som ska ersättas innehåller 200 liter diesel i tank och ungefär 200 verktyg, så jag är förpassad till ett bilåkande yrkesliv dessvärre. Jobbar dock till 98% i hemkommunen, så bilen rullar knappa 500 mil per år. Liten del pendling innebär mer tid till cyklingen, så det är alltid något! Fritidsaktiviteter där bilen kan skippas är dock desto fler, så där är tanken att denna cykel kommer in.

Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt... Klena ben kan det väl ändå inte vara..?😝
dåligt rullsnitt..?

ergonomi och utväxling ser ut att vara i sin ordning, och ingen släpande bromskloss? och du har väl inte valt squirt low temp till kedjan? vilken skräpprodukt, kedjan känns som om den gick i sirap.

och då blir däcken prime suspects...

ser ut att vara tjockt gummi i skuldrorna, närmast en garanti för dåligt rull. haft samma problem med conti city, och schwalbe marathon, alldeles för kraftiga i tjockleken paracentralt. mönstertjockleken i mitten tycks inte vara samma problem. blev iaf väsentligt bättre efter att jag med 24ans papper på vinkelslipen slipade ner tjockleken på mönstret längs kanterna:)
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
dåligt rullsnitt..?

ergonomi och utväxling ser ut att vara i sin ordning, och ingen släpande bromskloss? och du har väl inte valt squirt low temp till kedjan? vilken skräpprodukt, kedjan känns som om den gick i sirap.

och då blir däcken prime suspects...

ser ut att vara tjockt gummi i skuldrorna, närmast en garanti för dåligt rull. haft samma problem med conti city, och schwalbe marathon, alldeles för kraftiga i tjockleken paracentralt. mönstertjockleken i mitten tycks inte vara samma problem. blev iaf väsentligt bättre efter att jag med 24ans papper på vinkelslipen slipade ner tjockleken på mönstret längs kanterna:)
Finns endast däck och sittställning att skylla på. Men det är tråkigt att såga däcken redan på första turen. Kan också ha varit lite stökig cykling som var boven förvisso, men tycker nog att det brukar gå 5 km/h snabbare på den turen på annan cykel..

Nu sitter dubbdäcken på iallafall, så nu är det garanterat låg fart som gäller oavsett!😊
 

ejma

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Cykeln känns som en pansarvagn i tålighet. Däremot så blev jag förvånad över att rullsnittet på enda lite längre turen jag tagit var oroväckande lågt. Sitter lite högre än med bockstyre såklart, men kan annars inte riktigt se varför det gick så långsamt...
Kallt väder sänker farten ganska mycket. Min monstergravel med skärmar har nästan lika sittställning som en racer, men farten på vintern är mycket lägre än med en racer på sommaren. Tänker dock att all träning är bra även om det går långsamt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Finns endast däck och sittställning att skylla på. Men det är tråkigt att såga däcken redan på första turen. Kan också ha varit lite stökig cykling som var boven förvisso, men tycker nog att det brukar gå 5 km/h snabbare på den turen på annan cykel..

Nu sitter dubbdäcken på iallafall, så nu är det garanterat låg fart som gäller oavsett!😊
Vad är det för cykel som går i snitt 5 km/h snabbare? Är nog mer relevant än vad som är fel på nya objektet.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Den här, fast utan väskor då. Eller nä, med väskor (de har suttit på hela året). Vanliga "vardagscykeln". Den fuskar med supersnabba däck och raceig sittställning.

35EA69DB-3D27-4DCB-BB05-1967C191030D.jpeg


Men jag har ju inte gjort några mätningar öht. Tog bara en sväng och blev förvånad över superlångsamt snitt, så lågt ser jag aldrig annars, förutom vid ren stigcykling.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
det kan ju också röra sig om vindfång i bylsigare kläder?
Jag konstarade för något år sedan att jag gjort två 2 timmars rundor med nästan exakt samma snittpuls. Den ena i augusti på racer och den andra på vinterkittad mtb. Sommarrundan var på decimalen dubbelt så snabb....
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
det kan ju också röra sig om vindfång i bylsigare kläder?
Nepp. Fullkittad i landsvägskläder. Men en kombination av ny cykel och lite "försiktig" cykling (i mörker), lite sämre däck, lite sämre sittposition och eventuellt lite distraherad av att fundera på saker kring ny cykel gjorde förmodligen att det gick lite långsamt. Dessutom var min lampmontering ganska snygg, men lampan bländade via något rör i pakethållaren fram så att jag hade lite ont av det.

Med rätt förutsättningar kommer den vara snabb som vinden! Jag är inte alls speciellt vidskeplig eller har någon övertro till "moderna" grejer, så jag tror inte att cykeln kommer vara direkt långsam. Däremot så kommer såklart däck och sittställning straffa sig en del, men det är nog främst i lite högre farter (tänk lvg-körning). Nu ska jag ju bara till affären ju!😊
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Nu har hojen rullat lite klubbrunda med dubbdäck! Först blev jag retad över att jag hade cykelkorgen med, varpå jag kontrade med att de som blev avhängda skulle kunna få åka med fram i korgen. Någon gång i mitten av turen blev jag jämförd med den där tanten som åker skidor fort som satan med en stor tvättkorg i famnen i Sällskapsresan, om någon minns den referensen. Både jag och cykeln tog det som en komplimang!😊

Skämt åsido så går cykeln grymt fint! Styret kom dock till tidigt i min cykelkarriär och sedan dess har jag vant mig in med bockstyre i någorlunda raceig sittställning. Saknar bocken, med andra ord.

Hur är det nu igen, visst funkar 8-delade landsvägsreglage med 8-delad mtb-bakväxel? Hur funkar sådana reglage med v-bromsar? Det lutar mao en aning mot att bygga om till bockstyre.
 

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Nu har hojen rullat lite klubbrunda med dubbdäck! Först blev jag retad över att jag hade cykelkorgen med, varpå jag kontrade med att de som blev avhängda skulle kunna få åka med fram i korgen. Någon gång i mitten av turen blev jag jämförd med den där tanten som åker skidor fort som satan med en stor tvättkorg i famnen i Sällskapsresan, om någon minns den referensen. Både jag och cykeln tog det som en komplimang!😊

Skämt åsido så går cykeln grymt fint! Styret kom dock till tidigt i min cykelkarriär och sedan dess har jag vant mig in med bockstyre i någorlunda raceig sittställning. Saknar bocken, med andra ord.

Hur är det nu igen, visst funkar 8-delade landsvägsreglage med 8-delad mtb-bakväxel? Hur funkar sådana reglage med v-bromsar? Det lutar mao en aning mot att bygga om till bockstyre.

Funkar fint med växlandet, att få bromsarna att lira med bockstyrets reglage blir dock värre. Då är du hänvisad till canti eller mini-V. Finns det kanske någon variant av Shiftmate som gör att det funkar?
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Funkar fint med växlandet, att få bromsarna att lira med bockstyrets reglage blir dock värre. Då är du hänvisad till canti eller mini-V. Finns det kanske någon variant av Shiftmate som gör att det funkar?
Enkelt men inte hela vägen, kan man säga då!😛 Jag som varit så nöjd med att fälgbromsarna funkar kanonbra (första cykeln med fälgbroms i vuxen ålder). Mini-v ska väl vara rätt okej ändå? Cantis gnäller ju alla på oavbrutet, så det är jag inte supersugen på..

Shiftmate har jag använt till en bakväxel en gång. Fungerade elegant, men långsiktiga driftsäkerheten och elegansen i monteringen (och priset!!) gör att jag inte är så sugen..
 

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Enkelt men inte hela vägen, kan man säga då!😛 Jag som varit så nöjd med att fälgbromsarna funkar kanonbra (första cykeln med fälgbroms i vuxen ålder). Mini-v ska väl vara rätt okej ändå? Cantis gnäller ju alla på oavbrutet, så det är jag inte supersugen på..

Shiftmate har jag använt till en bakväxel en gång. Fungerade elegant, men långsiktiga driftsäkerheten och elegansen i monteringen (och priset!!) gör att jag inte är så sugen..

Om du har ett par reglage liggande kan du ju prova hur bromsverkan blir med V-bromsarna. Bockens reglage drar ju mindre wire, men rätt justerade kan det nog funka ändå.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Om du har ett par reglage liggande kan du ju prova hur bromsverkan blir med V-bromsarna. Bockens reglage drar ju mindre wire, men rätt justerade kan det nog funka ändå.
Förmodar att ju tightare man justerar desto bättre bromsverkan får man trots fel pull-ratio eller vad det heter.
I nuläget är det tight mellan bromsarmarna och skärmarna, och om man går mot "mini-v" så låter det som att det lär bli ännu mer tight = icke funktionellt.

Har inga reglage, men får väl börja leta efter något lämpligt. Vilka lvg-reglage gällde för 8-delat och vilka ska man undvika? Samtidigt var väl mtb-bakväxel och lvg-reglage kompatibla hela vägen upp till 10-delat? Ny kassett tillsammans med beggad bakväxel och reglade för 10-delat är kanske ingen jättestor investering heller..

Om det går mot cantilever - är det Avid Shorty Ultimate som gäller då? Det är det enda namnet på canti jag känner till där användarna talar om sina bromsar i positiva ordalag.

Många frågor nu..
 

LWB

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Är det inte det som ProblemSolvers Travel Agents är till för, så att man kan köra lvg-reglage ihop med v-bromsar?
 

velovin

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Förmodar att ju tightare man justerar desto bättre bromsverkan får man trots fel pull-ratio eller vad det heter.
I nuläget är det tight mellan bromsarmarna och skärmarna, och om man går mot "mini-v" så låter det som att det lär bli ännu mer tight = icke funktionellt.

Har inga reglage, men får väl börja leta efter något lämpligt. Vilka lvg-reglage gällde för 8-delat och vilka ska man undvika? Samtidigt var väl mtb-bakväxel och lvg-reglage kompatibla hela vägen upp till 10-delat? Ny kassett tillsammans med beggad bakväxel och reglade för 10-delat är kanske ingen jättestor investering heller..

Om det går mot cantilever - är det Avid Shorty Ultimate som gäller då? Det är det enda namnet på canti jag känner till där användarna talar om sina bromsar i positiva ordalag.

Många frågor nu..

Haha, många frågor som sagt. Jag kan bara svara knapphändigt på dem - är också ett fan av skivbromsar.

Vad jag vet är MTB och lvg-växlarna kompatibla upp till 9-delat. Välj en indexering på reglaget så kan du ta vilken 6-9-delad växel som helst (såklart med en massa andra förbehåll som max antal tänder på kassetten osv).

Jag vet inte mer om vilka 8-delade reglage som var bra (men 9-delade Sora med intern wire-dragning skulle jag valt), inte heller vilka cantisar du bör satsa på. Det fina i kråksången är ju dock att dessa gamla drivlinor är väldigt billiga i jämförelse med moderna grejor.
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Man vill ju gärna ha intern dragning (dvs utmed styret), speciellt om man ska få plats med korg på pakethållaren och slippa utstickande höljen där.

Travel agents hade varit en lösning såklart. De monteras ju ganska snyggt och prydligt tillsammans med bromsen. Gillar dock inte riktigt krumeluren vajern behöver göra - även om själva agenten (?) är solitt tillverkad (har kört med sådan till växel mellan Campa-reglage och Shimano-växel). Det är den där gnagande känslan på att systemet inte helt är optimerat för driftsäkerhet som skaver..

761EED79-FC93-422F-A520-9411CF1082B7.png
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Någon som är sugen på ett byte mellan en landsvägsgrupp för fälgbroms av acceptabel kvalitet och i gott skick upp till 2x10 (3x8, 2x9 funkar också) och en i princip komplett 1x10 SLX mtb-grupp som inte rullat så mycket? I lådan ligger även reserv-bromsreglage, men bortse från Ultegra-oken och SON-lampan. Kanske blir lite skevt byte men man måste börja någonstans tänker jag.. Letar även styre!

C22AAECF-7189-42BA-A8A6-E42D5A7B9BDA.jpeg


Harvar ut budskapet i Yardsale-tråden också så får vi väl se vart det leder..😊
 

n3wton

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Spännande vändning!

Blir det ett brett gravel styre mad flare så du kan ha kvar korgen?
Ska sägas igen - jag är jättenöjd med cykeln och den funkar verkligen super, men jag saknar bockstyret och tänker att den kommer mer till sin rätt hos mig med det. Blir trött i händerna vid längre turer (+3h) vilket jag inte blir av bockstyre.

En del av det braiga med bock är att komma ner och undan fartvinden lite, så det blir vanligt styre typ 420-440 mm brett. Inte så Insta-coolt men jag använder ju inte Insta heller..😛

Får lösa korgproblemet med smalare korg om det behövs. Denna cykeln är någon eller ett par cm längre i ramen än min dedikerade randohoj där jag har 120-stam, så med lite vilja och en 80-stam (som jag har liggande) så hamnar kanske inte styret i allt för stor konflikt med korgen..

Bunnyhops och cykla på bakhjulet är så jäkla mycket svårare med bock än "rakt" styre, så sådana barnsligheter talar ju mot bockstyrekonvertering..
 

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Retro-mtb till affären - nu med kompabilitetsfråga!
Jag gillar idén! Klurat på bock till min gamla Mtb men har redan en 10-delad drivlina så får döda den först innan jag köper ett insta coolt styre..

Har ju v-bromsar med så får göra nått tufft av det med
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer