[Byggtråd/RR] Från skiss i ett block + hög med rör till första riktiga provturen
Hej på er!
Nu har jag äntligen fått ordning på hojen så då var det dags att sammanfatta lite vad som faktiskt hänt.
Man skulle kunna börja historien med att jag är smålänning, med andra ord snål in i benmärgen. Lägg där till att jag tycker om att bygga saker och har tillgång till en helt okej verkstad.
För ett par år sedan så köpte jag min första FS hoj, första årets Rose DR Z i tron om att jag skulle bli blixtsnabb i de fina slingrande utförslöporna som jag gillar mest. Den hojen fick bland annat följa med till Rumänien för att utforska stigkulturen där. Det var som sagt min första fullgung och Hans Dampf 2,35 fick lätt plats både fram och bak. Det var dessutom min första 29a vilket kändes riktigt rätt på något märkligt sätt. Jag minns att tyskarna på Rose tyckte jag var helt dum i huvudet som ville ha Rock shox Reverb på en xc/stigcykel.
Efter en tid tröttnade jag på Rosen och bytte tillbaka till en HT, Cotic Solaris. Oj vad kul!
Med tiden blev den mer och mer utförsinspirerad, Pike gaffel, större skivor, kort stam, breda däck osv.
Efter att kört endurot uppe i Falun 2014 så insåg jag att det var sjukt kul! Jag var inte snabb men inbillar mig att jag iaf hade roligast.
Där någonstans började väl tanken på en lite köttigare heldämpad hoj. men snålheten och bristen på prisvärda men roliga alternativ som passade in på vad jag trodde mig vilja ha höll mig borta från köpknappen.
Efter att harvat enduro på HT i Flottsbro, GBG, Falun osv så kom tankarna tillbaka och återigen finkammades internet efter bra alternativ. Mer och mer hamnade jag in på Pinkbikes tråd Home made bikes och då kom den briljanta iden om att försöka bygga något själv.
Men vad skulle man bygga?
Singlepivot händes givet för första bygget då det är "lätt".
Geometri har jag tidigare inte funderat jättemycket över men nu var jag ju tvungen att välja alla mått själv.
Ideer hittades från Orange, Nicolai Geometron, Pole bikes mfl. men jag vågade inte riktigt gå all in på allt för lång reach.
Det tänkta användningsområdet är ju trots allt famförallt stigar kring Jönköping men även endurorejs, åre, kanske någon tur i alperna, Norge osv.
Efter att ha kikat lite på Vernerssons Orange five i Isaberg och Strutsabacken så blev jag mer och mer säker på vad jag ville ha.
Efter många sena kvällar framför datorn frenetiskt googlande och CAD pill så lyckades jag knåpa ihop något som verkade passa mina önskemål.
En hög med delar beställdes från England och plötsligt var vevlagerstandard, headtube och sadelstolpsdiameter vald.
Därefter fixade Arigo teknik fram 4130 rör i varierande storlek och filandet kunde börja. Det blev även en hel del träningslödning innan jag var nöjd med resultatet.
För att försöka få allt rakt och fint så köptes aluminiumprofiler in för att bygga en jigg av. Dessa kommer från Motedis i Tyskland.
Profilerna anlände strax innan jul och mellandagarna var räddade.
Det jag inser såhär i efterhand är att väldigt lite tid har gått till att faktiskt bygga cykel. Fixtruer och jiggar äter tid.
Här börjar ramen ta form och allt passar som det ska.
Här ses mitt torkställ.
Ramen lackades med hammarlack och ytan blev faktiskt kanonfin.
Om jag bara orkat vänta på att det torkat så vore resultatet ännu bättre.
Detta var förra helgen när det var EM i stan och målet var att vara klar till dess.
Den obligatoriska provrullningen mitt i natten när man egentligen borde sovit.
Nattbild i garaget.
Problem uppstod när jag skulle frakta hem hojen och thulestället inte ens nästan räckte upp till diagonalröret.
Lösningen blev att pysa ur luften ur gaffeln och spänna ihop den med ett spännband.
Efter lite dämparkrångel så fick jag äntligen hem en ny/extra och provrullningen var ett faktum.
Rullade hemifrån vid 20.30 för att ge mig upp i skogen och känna på hur den betedde sig.
Sittsällningen känns kanon, då den är ganska lång så känns den ganska XC lik även med 35mm stam.
Då den är flack så är den väl inte jätte rapp i styrningen men ack så stabilt.
Viktmässigt så trodde jag att den skulle bli tyngre men den känns faktiskt helt okej rapp och smidig. Men vägt den har jag inte vågat.
Det är ju inte så att jag har några lätta komponenter heller direkt.
Den allmäna känslan är att den är precis vad jag ville ha.
Lite mer info.
Reach 495mm
Stack 640mm
Top tube 649mm
Chain stay 433mm
BB drop 25mm
HA 65 grader
Slag fram 150mm
Slag bak 135mm
Mer geometridata kan jag plocka ur CADen vid intresse.
Den är uppbyggd med lite blandat av gammalt och nytt.
Hjul hope hoops pro2 Evo / Flow Ex
Xt 11 delat
Reverb
Hope Tech 3 E4
Den nya hämparen fungerade mycket bättre än den gamla som nu fått åka iväg på service/reparation.
Denna turen är den körd helt orginal men kanske ska slänga i ett par ringar för att få den att inte bottna ur allt för lätt.
Strandhäng
Så några slutsatser:
-Det är kul att bygga sin egen cykel
-Det tar mer tid än man tror
-Min hoj äter stökiga stigar till frukost
-Jag kommer behöva lära mig att kolla längre fram när jag cyklar. Svängarna kommer mycket fortare än man tror
Nu har jag äntligen fått ordning på hojen så då var det dags att sammanfatta lite vad som faktiskt hänt.
Man skulle kunna börja historien med att jag är smålänning, med andra ord snål in i benmärgen. Lägg där till att jag tycker om att bygga saker och har tillgång till en helt okej verkstad.
För ett par år sedan så köpte jag min första FS hoj, första årets Rose DR Z i tron om att jag skulle bli blixtsnabb i de fina slingrande utförslöporna som jag gillar mest. Den hojen fick bland annat följa med till Rumänien för att utforska stigkulturen där. Det var som sagt min första fullgung och Hans Dampf 2,35 fick lätt plats både fram och bak. Det var dessutom min första 29a vilket kändes riktigt rätt på något märkligt sätt. Jag minns att tyskarna på Rose tyckte jag var helt dum i huvudet som ville ha Rock shox Reverb på en xc/stigcykel.
Efter en tid tröttnade jag på Rosen och bytte tillbaka till en HT, Cotic Solaris. Oj vad kul!
Med tiden blev den mer och mer utförsinspirerad, Pike gaffel, större skivor, kort stam, breda däck osv.
Efter att kört endurot uppe i Falun 2014 så insåg jag att det var sjukt kul! Jag var inte snabb men inbillar mig att jag iaf hade roligast.
Där någonstans började väl tanken på en lite köttigare heldämpad hoj. men snålheten och bristen på prisvärda men roliga alternativ som passade in på vad jag trodde mig vilja ha höll mig borta från köpknappen.
Efter att harvat enduro på HT i Flottsbro, GBG, Falun osv så kom tankarna tillbaka och återigen finkammades internet efter bra alternativ. Mer och mer hamnade jag in på Pinkbikes tråd Home made bikes och då kom den briljanta iden om att försöka bygga något själv.
Men vad skulle man bygga?
Singlepivot händes givet för första bygget då det är "lätt".
Geometri har jag tidigare inte funderat jättemycket över men nu var jag ju tvungen att välja alla mått själv.
Ideer hittades från Orange, Nicolai Geometron, Pole bikes mfl. men jag vågade inte riktigt gå all in på allt för lång reach.
Det tänkta användningsområdet är ju trots allt famförallt stigar kring Jönköping men även endurorejs, åre, kanske någon tur i alperna, Norge osv.
Efter att ha kikat lite på Vernerssons Orange five i Isaberg och Strutsabacken så blev jag mer och mer säker på vad jag ville ha.
Efter många sena kvällar framför datorn frenetiskt googlande och CAD pill så lyckades jag knåpa ihop något som verkade passa mina önskemål.
En hög med delar beställdes från England och plötsligt var vevlagerstandard, headtube och sadelstolpsdiameter vald.
Därefter fixade Arigo teknik fram 4130 rör i varierande storlek och filandet kunde börja. Det blev även en hel del träningslödning innan jag var nöjd med resultatet.
För att försöka få allt rakt och fint så köptes aluminiumprofiler in för att bygga en jigg av. Dessa kommer från Motedis i Tyskland.
Profilerna anlände strax innan jul och mellandagarna var räddade.
Det jag inser såhär i efterhand är att väldigt lite tid har gått till att faktiskt bygga cykel. Fixtruer och jiggar äter tid.
Här börjar ramen ta form och allt passar som det ska.
Här ses mitt torkställ.
Ramen lackades med hammarlack och ytan blev faktiskt kanonfin.
Om jag bara orkat vänta på att det torkat så vore resultatet ännu bättre.
Detta var förra helgen när det var EM i stan och målet var att vara klar till dess.
Den obligatoriska provrullningen mitt i natten när man egentligen borde sovit.
Nattbild i garaget.
Problem uppstod när jag skulle frakta hem hojen och thulestället inte ens nästan räckte upp till diagonalröret.
Lösningen blev att pysa ur luften ur gaffeln och spänna ihop den med ett spännband.
Efter lite dämparkrångel så fick jag äntligen hem en ny/extra och provrullningen var ett faktum.
Rullade hemifrån vid 20.30 för att ge mig upp i skogen och känna på hur den betedde sig.
Sittsällningen känns kanon, då den är ganska lång så känns den ganska XC lik även med 35mm stam.
Då den är flack så är den väl inte jätte rapp i styrningen men ack så stabilt.
Viktmässigt så trodde jag att den skulle bli tyngre men den känns faktiskt helt okej rapp och smidig. Men vägt den har jag inte vågat.
Det är ju inte så att jag har några lätta komponenter heller direkt.
Den allmäna känslan är att den är precis vad jag ville ha.
Lite mer info.
Reach 495mm
Stack 640mm
Top tube 649mm
Chain stay 433mm
BB drop 25mm
HA 65 grader
Slag fram 150mm
Slag bak 135mm
Mer geometridata kan jag plocka ur CADen vid intresse.
Den är uppbyggd med lite blandat av gammalt och nytt.
Hjul hope hoops pro2 Evo / Flow Ex
Xt 11 delat
Reverb
Hope Tech 3 E4
Den nya hämparen fungerade mycket bättre än den gamla som nu fått åka iväg på service/reparation.
Denna turen är den körd helt orginal men kanske ska slänga i ett par ringar för att få den att inte bottna ur allt för lätt.
Strandhäng
Så några slutsatser:
-Det är kul att bygga sin egen cykel
-Det tar mer tid än man tror
-Min hoj äter stökiga stigar till frukost
-Jag kommer behöva lära mig att kolla längre fram när jag cyklar. Svängarna kommer mycket fortare än man tror