[Byggtråd]Scale 900 HMF Carbon i XL från XXL

jonte987

Aktiv medlem
Nä det är ju många av byggena där man köper skit och skruvar fast på en ram som är unika. Andra gången jag gjorde det tog det 20minuter.

De riktiga coola killarna byter nåt skit i gaffeln och sätter lila skruvar över allt.

Det är ändå ganska intressant att läsa om.

Det är väl typ est, dangerholm och egress som gör nåt utöver detta.

marr

Moderator
Forumvärd
jonte987 sa:
Nä det är ju många av byggena där man köper skit och skruvar fast på en ram som är unika. Andra gången jag gjorde det tog det 20minuter.

De riktiga coola killarna byter nåt skit i gaffeln och sätter lila skruvar över allt.

Det är ändå ganska intressant att läsa om.

Haha, ja där är några få, som är rätt långt före oss med lila skruvar.... Det är en annan liga, eller ja, annan sport rentav.

xyz-saft

Aktiv medlem
jonte987 sa:
...

Borde nästan ge semester från happy att missa magnus.bovall i den där skaran. Fast det är klart, han har ju ingen relevant utbildning.. ;)

jonte987

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
jonte987 sa:
...

Borde nästan ge semester från happy att missa magnus.bovall i den där skaran. Fast det är klart, han har ju ingen relevant utbildning.. ;)

Efter att ha googlat så minns jag hans senaste byggplan men det första var innan jag var aktiv. Ser fin ut.
Men visst, jag borde kanske lagt till ett artigt "det finns säkert fler"

inzani

Ny medlem
Jo vars finns den där att köpa? Jag och min sambo är ute efter varsin nämligen!

Senast ändrad:

inzani

Ny medlem
Ah visst förstår jag de är XXL. Men 12999 är mer lukrativt än 17999 ;) Särskilt när man ska byta ut lite komponenter och få ner vikten!

jonte987

Aktiv medlem
Ja och det kostade den för för 2v sen. Xxl kör med modern prisättning med random rea.

AddeKvark

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Wtf :) råkade just klicka hem de där EiE fälgarna från Kina som jag INTE skulle köpa... men 340-390 gram lättare hjul kanske är lite kul ändå.
Kan man få ett omdöme på fälgarna? Och vad fick du betala i frakt?

Tegheim83

Medlem
storfiskarn sa:
Tegheim83 sa:
jonte987 sa:
Ingenting har hänt. Cykeln är färdig sen länge.

XXL hojen köpes på XXL
https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-19-terrangcykel-unisex-vit/p/1159491_1_style
Jag menar såklart vad som hände med Sixten, hans finns ju inte kvar alls här längre...
Han blev avstängd från forumet, igen.
Aha, jag är ju newbie här inne så visste inte resorna, eller att man ens kunde bli avstängd :-)

HåkanC

Aktiv medlem
Tegheim83 sa:
Aha, jag är ju newbie här inne så visste inte resorna, eller att man ens kunde bli avstängd :-)
Första avstängningen i fyra veckor, from c:a 190605, diskuterades i den här, stängda, tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3561343/page=1

Andra avstängningen i ? veckor (ännu en gång 4v eller "straffskärpning"?), from 190819, kommenterades i den här, stängda, tråden av moderatorn: https://happyride.se/forum/read.php/1/3603153/3604704#msg-3604704

/Håkan

inzani

Ny medlem
Lyckades få tag i två st för reapriset 12.9'. Ska bli spännande och se om man köpt grisen i säcken!

nadderf

Aktiv medlem
MarcusEngqvist sa:
Köpte också en när dem hade REA för några veckor sen.

Fick sig en lätt facelift:)

Snyggt! Hade oxå tänkt köpa men den silvriga tråkiga färgen sa ifrån lite, men med lite lack blev den ju snygg! Kanske kommer en ny rea snart

Senast ändrad:

Genius1979

Ny medlem
Tasse74 sa:
någon som är sugen på ett objekt?
Undrar om inte XXL är ute och cyklar nu?
Är ingen lvg:are men till och med jag förstår att det blir många delar att byta om man, som dom föreslår i annonsen, ska cykla Vätternrundan med den...

inzani

Ny medlem

Kneecap

Aktiv medlem
MarcusEngqvist sa:
Ja i Volvos Cristal White Pearl, väger 8,5kg inkl pedaler.
Tjena!

Grymt snygg färg, tills man ska lacka om en plåt på bilen. Volvos garantier tillåter inte lackeraren att lägga merytor, då blir det såhär. Är ju inte helt lätt att lägga en pearl så den matchar resterande plåt, så skulle inte på lackeraren, han gör ett riktigt bra jobb.

received_792742477826796.jpeg

Men efter "lite" diskusion med verkstadschefen så löste det sig och den ska in på omlack.

Kneecap sa:
MarcusEngqvist sa:
Ja i Volvos Cristal White Pearl, väger 8,5kg inkl pedaler.
Tjena!

Grymt snygg färg, tills man ska lacka om en plåt på bilen. Volvos garantier tillåter inte lackeraren att lägga merytor, då blir det såhär. Är ju inte helt lätt att lägga en pearl så den matchar resterande plåt, så skulle inte på lackeraren, han gör ett riktigt bra jobb.

Men efter "lite" diskusion med verkstadschefen så löste det sig och den ska in på omlack.
Ja den färgen är nog inte smidig att färgmatcha. Har en xc90 i samma färg så hoppas jag inte behöver lacka om nått på den:)

Kneecap

Aktiv medlem
MarcusEngqvist sa:
Ja den färgen är nog inte smidig att färgmatcha. Har en xc90 i samma färg så hoppas jag inte behöver lacka om nått på den:)
Tjena!

Nej, hoppas inte får en repa på bilen, nu var det pga rost så det var inget alternativ att inte lacka om.

Kneecap

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Tror det är samma som min v90. Parkeringsskada som ska in i oktober så vi får se då.
Tjena!

Parkeringsskada är bättre än garantijobb. Försäkringsbolag betalar för att lacka merytor, vid garanti så lackas enbart den plåten som är skadad. Men enligt lackeraren så är den väldigt svårt att få perfekt ändå. Håll tummarna.

sparhawk

Medlem
Genius1979 sa:
Tasse74 sa:
någon som är sugen på ett objekt?
Undrar om inte XXL är ute och cyklar nu?
Är ingen lvg:are men till och med jag förstår att det blir många delar att byta om man, som dom föreslår i annonsen, ska cykla Vätternrundan med den...
Jag påpekade deras skrivning på en annan MTB-modell och fick det här svaret...

”Hej Peter,

Vad är du anser skulle vara olämpligt med cykeln när det gäller just Vättern?
Du har väl inte missat att det finns flera segment under Vätternrundan? MTB-vättern till exempel.

Vi håller dock med om att 300 km distansen lämpar sig bäst för exempelvis landsvägscyklar.

Ha en fin dag!

Hälsningar,
Customer Service”

Kul tråd, tack för all info.
Ska uppgradera hjulen på min Scale 900 Elite och satsar på ett par Hunt XC.
För att framtidssäkra min cykel, ska jag satsa på XD-standard eller Shimano micro spline? Antar att svaret är XD pga kompatibilitet med övriga Sram-komponenter på cykeln? Eller ska jag stanna på Sram/Shimano body? Kommer närmst att uppdatera till lättare kassett.

cykloton

Medlem
Kul tråd, tack för all info.
Ska uppgradera hjulen på min Scale 900 Elite och satsar på ett par Hunt XC.
För att framtidssäkra min cykel, ska jag satsa på XD-standard eller Shimano micro spline? Antar att svaret är XD pga kompatibilitet med övriga Sram-komponenter på cykeln? Eller ska jag stanna på Sram/Shimano body? Kommer närmst att uppdatera till lättare kassett.
Shimanos kasett går ju att använda till stans system. Jag kör stam gx eagle och skulle jag byta hjul skulle jag skaffa microspline just för att det finns fler kasetter att välja på, främst om man ska ha någon billig för skitväder ex. XD Body är däremot smidig för att inte kasetten gräver sig in i splinesen.

Shimanos kasett går ju att använda till stans system. Jag kör stam gx eagle och skulle jag byta hjul skulle jag skaffa microspline just för att det finns fler kasetter att välja på, främst om man ska ha någon billig för skitväder ex. XD Body är däremot smidig för att inte kasetten gräver sig in i splinesen.
Tack för informationen. Bra att veta att man kan köra Shimano-kassett på Sram-växel. Hittar lite olika info på nätet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer