Fiffi
Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
I den här byggtråden så ska jag försöka bygga in Shimanos Di2 batteri och kablar så mycket som möjligt på min nya racer. Inspirationen till detta har jag fått mest från här:
http://s277.photobucket.com/albums/kk44/zyman2464/
Samt GurraGs tråd här på happy:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1333184/page=1
Jag vill lägga in batteriet i sadelstoplen (vilket jag har sett någonstans på nätet som jag just nu inte hittar) och ha så mycket av allt kablage internt i ramen. Kruxet är att man då måste ha batterierna på rad istället för bredvid varandra. För att fixa det så måste batteriet sågas isär.
För att lösa det så har jag köpt en komplett Di2 grupp och det "nya" elektroniska så har jag köpt lite saker på ELFA.se
- Krympslang i tre bredder.
- 0.25mm2 3-polig sladd, 2meter lång
- Tre stycken kontakter för att koppla in det moddade batteriet i systemet samt i laddaren. (en hona och två hanar)
För dig som är lite sugen på mer exakt vad jag har köpt så är det dessa artikelnummer:
44-013-68, 44-013-64, 55-780-18, 55-077-53, 55-167-47, 55-167-30.
Så nu slut på tramset och till bilderna...
Materialet från elfa.
Kontakterna isärplockade och innan de var pålödda.
Sladden pålödd på honkontakten och utan hylsa.
Alla kontakter och sladdarna klara.
Di2 batteriet sågas isär för att få ut batterierna.
Batteripacket isärsågat. Hade jag varit liiiite smartare så hade jag kunnat löda av orginalkontakten innan jag sågde snittet mellan batterierna och då undvikt de fula sågskavet på kontakten. Lätt att vara efterklok.
Plasthöjet till batteriet avplockat.
Elektronikretsen avlödd från batterierna samt orginalkontakterna.
Honkontakten pålödd på kretsen.
Batterierna är vikta till på rad och sladdar pålödda på batterierna.
Kretsen nu helt inlödd med batteriet och sladd. Notera att den gröna sladden bara kommer att användas av laddaren, den sladden kommer att inte att användas när systemet är i drift.
Krympslang påvärmd runt batterierna.
Jag har faktiskt inte provat om batteriet funkar nu... så det kan bli att jag får dra ner brallorna och få ta tillbaka allt här ovan. Hemsk tanke.
Nästa steg.
- Göra iordning laddaren.
- Borra/dremla hål i ramen och vevlagerhylsan.
- Ta isär och löda ihop Di2 kablaget.
Fortsättning följer...
http://s277.photobucket.com/albums/kk44/zyman2464/
Samt GurraGs tråd här på happy:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1333184/page=1
Jag vill lägga in batteriet i sadelstoplen (vilket jag har sett någonstans på nätet som jag just nu inte hittar) och ha så mycket av allt kablage internt i ramen. Kruxet är att man då måste ha batterierna på rad istället för bredvid varandra. För att fixa det så måste batteriet sågas isär.
För att lösa det så har jag köpt en komplett Di2 grupp och det "nya" elektroniska så har jag köpt lite saker på ELFA.se
- Krympslang i tre bredder.
- 0.25mm2 3-polig sladd, 2meter lång
- Tre stycken kontakter för att koppla in det moddade batteriet i systemet samt i laddaren. (en hona och två hanar)
För dig som är lite sugen på mer exakt vad jag har köpt så är det dessa artikelnummer:
44-013-68, 44-013-64, 55-780-18, 55-077-53, 55-167-47, 55-167-30.
Så nu slut på tramset och till bilderna...
Materialet från elfa.
Kontakterna isärplockade och innan de var pålödda.
Sladden pålödd på honkontakten och utan hylsa.
Alla kontakter och sladdarna klara.
Di2 batteriet sågas isär för att få ut batterierna.
Batteripacket isärsågat. Hade jag varit liiiite smartare så hade jag kunnat löda av orginalkontakten innan jag sågde snittet mellan batterierna och då undvikt de fula sågskavet på kontakten. Lätt att vara efterklok.
Plasthöjet till batteriet avplockat.
Elektronikretsen avlödd från batterierna samt orginalkontakterna.
Honkontakten pålödd på kretsen.
Batterierna är vikta till på rad och sladdar pålödda på batterierna.
Kretsen nu helt inlödd med batteriet och sladd. Notera att den gröna sladden bara kommer att användas av laddaren, den sladden kommer att inte att användas när systemet är i drift.
Krympslang påvärmd runt batterierna.
Jag har faktiskt inte provat om batteriet funkar nu... så det kan bli att jag får dra ner brallorna och få ta tillbaka allt här ovan. Hemsk tanke.
Nästa steg.
- Göra iordning laddaren.
- Borra/dremla hål i ramen och vevlagerhylsan.
- Ta isär och löda ihop Di2 kablaget.
Fortsättning följer...
Senast redigerad av en moderator: