[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
I den här byggtråden så ska jag försöka bygga in Shimanos Di2 batteri och kablar så mycket som möjligt på min nya racer. Inspirationen till detta har jag fått mest från här:

http://s277.photobucket.com/albums/kk44/zyman2464/

Samt GurraGs tråd här på happy:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1333184/page=1

Jag vill lägga in batteriet i sadelstoplen (vilket jag har sett någonstans på nätet som jag just nu inte hittar) och ha så mycket av allt kablage internt i ramen. Kruxet är att man då måste ha batterierna på rad istället för bredvid varandra. För att fixa det så måste batteriet sågas isär.

För att lösa det så har jag köpt en komplett Di2 grupp och det "nya" elektroniska så har jag köpt lite saker på ELFA.se
- Krympslang i tre bredder.
- 0.25mm2 3-polig sladd, 2meter lång
- Tre stycken kontakter för att koppla in det moddade batteriet i systemet samt i laddaren. (en hona och två hanar)

För dig som är lite sugen på mer exakt vad jag har köpt så är det dessa artikelnummer:
44-013-68, 44-013-64, 55-780-18, 55-077-53, 55-167-47, 55-167-30.

Så nu slut på tramset och till bilderna...


IMG_5859.JPG ht=483

Materialet från elfa.


IMG_5860.JPG ht=483

Kontakterna isärplockade och innan de var pålödda.


IMG_5864.JPG ht=483

Sladden pålödd på honkontakten och utan hylsa.


IMG_5865.JPG ht=483

Alla kontakter och sladdarna klara.


IMG_6041.JPG ht=725

Di2 batteriet sågas isär för att få ut batterierna.


IMG_6042.JPG ht=483

Batteripacket isärsågat. Hade jag varit liiiite smartare så hade jag kunnat löda av orginalkontakten innan jag sågde snittet mellan batterierna och då undvikt de fula sågskavet på kontakten. Lätt att vara efterklok.


IMG_6046.JPG ht=483

Plasthöjet till batteriet avplockat.


IMG_6049.JPG ht=483

Elektronikretsen avlödd från batterierna samt orginalkontakterna.


IMG_6050.JPG ht=483

Honkontakten pålödd på kretsen.


IMG_6051.JPG ht=483

Batterierna är vikta till på rad och sladdar pålödda på batterierna.


IMG_6052.JPG ht=483

Kretsen nu helt inlödd med batteriet och sladd. Notera att den gröna sladden bara kommer att användas av laddaren, den sladden kommer att inte att användas när systemet är i drift.


IMG_6054.JPG ht=483

Krympslang påvärmd runt batterierna.


Jag har faktiskt inte provat om batteriet funkar nu... så det kan bli att jag får dra ner brallorna och få ta tillbaka allt här ovan. Hemsk tanke.

Nästa steg.
- Göra iordning laddaren.
- Borra/dremla hål i ramen och vevlagerhylsan.
- Ta isär och löda ihop Di2 kablaget.
Fortsättning följer...
 
Senast redigerad av en moderator:

GurraG

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Bra Fiffi.
Härligt att det finns fler som inte är rädda för rutig plast o utan större tvekan sätter sågen i Di2-prylarna.
Det där kommer att gå hur bra som helst. Finns en i min närhet som har opererat in batteriet i ramen och tillverkat en extra reglageknapp att ha på styret. Behöver du hjälp så kan han bistå med tips o svar på frågor.

Mvh
/G
 

Tille

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Kul projekt.
HTC-teamet har väl batteriet i sadelstolpen. Har dock inte kollat deras tekniska lösning.
 

cerro

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Åh, varför finns ingen "gilla-knapp"? Kul att se fler som tar bort de fula batteriet ifrån utsidan. Antar att du sett Coloclimbers projekt på weighweenies?
 

prahna

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Ett tips till andra som gör samma sak, använd andningsfiltet när du sågat carbonfiber, det är vår tids asbest....
Annars måste jag säga coolt, skulle tveka innan jag slaktade ett di2:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Åh, varför finns ingen "gilla-knapp"? Kul att se
> fler som tar bort de fula batteriet ifrån
> utsidan. Antar att du sett Coloclimbers projekt
> på weighweenies?


Precis Cerro, den tråden var det. Måste hitta den igen. Jag laddade ner alla bilder från den men det är ju mycket annan inspiration i den tråden om jag inte minns fel.

//F
 

bsandborgh

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Var kommer anslutningen för laddaren sitta? Eller tänker du ta bort sadelstolpen vid varje laddtillfälle?

//B
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Var kommer anslutningen för laddaren sitta? Eller
> tänker du ta bort sadelstolpen vid varje
> laddtillfälle?
>
> //B

Jag kommer att ta bort sadelstolpen vid laddning. Som jag har förstått det så är ju detta inte så ofta, kanske 1 max 2 gånger per säsiong.
//F
 

Tille

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer att ta bort sadelstolpen vid laddning.
> Som jag har förstått det så är ju detta inte
> så ofta, kanske 1 max 2 gånger per säsiong.
> //F

Du får cykla lite mer. :-)
 

Carl A

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
jag tror fiffi i själva verket bygger en rammonterad motor. Hela denna råden är bara ett alibi han skall peka på när han avslöjas och säga: "jag trodde det var inyggnad av DI2".

Förutom det moraliskt förkastliga med rammotor är jag imponerad.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul projekt.
> HTC-teamet har väl batteriet i sadelstolpen. Har
> dock inte kollat deras tekniska lösning.


tror de kör den under sadeln faktiskt. på tempohojen. scott plasma tt, kommer ju med hål i sadelstolpen just för detta :D


fan, jag trodde jag skulle bli först med denna modd här på happy :D jag hade dock tänkt använda ett radiobilsbatteri, som är på 1000 mah, så ska hålla typ det dubbla mot shimanos. så slipper man hålla på att fixa o dona med eget batteribygge :D är detta ja funderat på efter tips från en på ww som byggt ett sånt här egent bygge: http://shop.ehobbyasia.com/gandp-7-4v-1000mah-20c-li-po-battery-t-plug.html

sen har jag beställt shimanos kabelsett för just scott plasma tt, som har en 1 meter lång batterisladd, så man slipper förlänga befintliga :D

dessa säljer färdiga kitt: http://www.calfeedesign.com/product/components/di2-internal-battery/ men väger amn in priset, äre nästan bättre att göra det själv, om man inte har tummen mitt i handen då :D fast de säljer alltså till o med färdiga stolpar me batteri, kul att ett företag vågar satsa på sånt :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Tille

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul projekt.
> > HTC-teamet har väl batteriet i sadelstolpen.
> Har
> > dock inte kollat deras tekniska lösning.
>
>
> tror de kör den under sadeln faktiskt. på
> tempohojen. scott plasma tt, kommer ju med hål i
> sadelstolpen just för detta :D

Det jag såg var Goss' cykel från MSR. På vissa bilder ser man att det inte sitter under downtuben som hos Cavs. Men det kan så klart vara så att det sitter under sadeln.
http://velonews.competitor.com/2011...to-race-san-remo_164193/attachment/goss-venge
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tille skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Kul projekt.
> > > HTC-teamet har väl batteriet i sadelstolpen.
> > Har
> > > dock inte kollat deras tekniska lösning.
> >
> >
> > tror de kör den under sadeln faktiskt. på
> > tempohojen. scott plasma tt, kommer ju med hål
> i
> > sadelstolpen just för detta :D
>
> Det jag såg var Goss' cykel från MSR. På vissa
> bilder ser man att det inte sitter under downtuben
> som hos Cavs. Men det kan så klart vara så att
> det sitter under sadeln.
> http://velonews.competitor.com/2011/03/gallery/cav
> endishs-specialized-venge-ready-to-race-san-remo_1
> 64193/attachment/goss-venge

glömde att de till i år bytt till specialized, inte scott längre :D
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Andra meck tillfället. Idag har jag fått ihop laddaren igen med hjälp av det tomma skalet från batteriet och dragit in alla kablar. Sen testade jag också att hela systemet fungerade.


IMG_6056.JPG ht=483

Det som är kvar av batteripacket återanvänds till ett att kunna ladda batteriet. Jag limmade ihop det med 20 år gammal Humorol hobbylimm.


IMG_6069.JPG ht=483

Batteriet isatt på orginalladdaren. Hepp!


IMG_6057.JPG ht=483

Vevlagerhylsan fulmaskad inför håltagning med Dremel. Notera kemistativet med dammsugaren i bakom.


IMG_6059.JPG ht=483

Hålet klart. Hålet är ca 12mm i diameter. Det visade sig senare vara på vippen för litet för att smidigt kunna rymma alla kablar utan problem.


IMG_6061.JPG ht=483

Ovalt utgångshål för framväxelkabeln. Ca 8x7mm.


IMG_6063.JPG ht=483

Ovalt ingångshål på undersidan av överröret för "junction" kabeln. Också 8x7mm.


IMG_6064.JPG ht=483

Snören idragna i genom ramen för att sedan bytas ut mot kablar.


IMG_6065.JPG ht=483

Kablar indragna i ramen. Notera här att jag har klippt av hela fästbryggan som ska sitta under vevlagret på mitt kabelset.


di2wiringcolors.jpg ht=576

Detta är kopplingsschemat för Shimano Di2. Det är i princip bara att löda ihop alla färger med varandra förut att vit Junction-kabel ska lödas ihop med grön framväxel (FD). Tricky, detta missade jag först.


IMG_6066.JPG ht=483

Alla kablar ihoplödda igen och förberedda att dras tillbaka in i ramen. Jag la ett par varv tunn tråd och krympslang runt detta paket och en ögla runt om vevlager hylsan så att det går att fiska tillbaka kablarna utåt igen.

//F
 

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

Jilster

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fint bygge fiffi. Verkligen imponerande. Finns det inte risk för att det skramlar om kablarna i ramen? Verkar ju sjukt irriterade att få fylla den med byggskum för att få tyst ;-)
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> ½ OT men vad är det för ram du bygger i?

Det är en Canyon Ultimate CF SLX i stl 58.
//F
 
Senast redigerad av en moderator:

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint bygge fiffi. Verkligen imponerande. Finns det
> inte risk för att det skramlar om kablarna i
> ramen? Verkar ju sjukt irriterade att få fylla
> den med byggskum för att få tyst ;-)

Ja, jag har funderat en del på detta. Men kommit fram till att det nog inte är ett problem. GurraG har i alla fall inte haft såna problem vad jag vet.

Kablarna är mjukare än man tror och gissningvis så kommer eventuella skrammelljud överröstas av allmän fartvind, ljudet av högprofilhjul och publikens vrål när jag cyklar förbi. Eller nåt.

//F
 

Jilster

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Ville inte sätta spöken i huvudet på dig Fiffi. Det är säkert inga problem. Mycket snyggt bygge måste jag övrigt tillägga!
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fint bygge fiffi. Verkligen imponerande. Finns
> det
> > inte risk för att det skramlar om kablarna i
> > ramen? Verkar ju sjukt irriterade att få fylla
> > den med byggskum för att få tyst ;-)
>
> Ja, jag har funderat en del på detta. Men kommit
> fram till att det nog inte är ett problem. GurraG
> har i alla fall inte haft såna problem vad jag
> vet.
>
> Kablarna är mjukare än man tror och gissningvis
> så kommer eventuella skrammelljud överröstas av
> allmän fartvind, ljudet av högprofilhjul och
> publikens vrål när jag cyklar förbi. Eller
> nåt.
>
> //F


du satte inga buntband på kablarna? så som shimano brukar ha, för att de just inte ska studsa runt inuti ramen
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> du satte inga buntband på kablarna? så som
> shimano brukar ha, för att de just inte ska
> studsa runt inuti ramen

Jag skulle hellre använda skumplast/frigolit-ringar istf buntband, åtminstone om man både vill hålla ihop kablarna och minimera 'skramlet' från dem.
Sådana ringar går enkelt att själv klippa/stansa/hugga ur lämpligt material.


/Håkan
 

mickescott

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
HåkanC skrev:
---------------------------
>Jag skulle hellre använda skumplast/frigolit-ringar istf buntband, åtminstone om man både vill >hålla ihop kablarna och minimera 'skramlet' från dem.
>Sådana ringar går enkelt att själv klippa/stansa/hugga ur lämpligt material.

Hur tänkte du där?
Blir inte hålen i ramen lite väl stora då?

Oklippta stripes funkar kanon på min Di2 :)
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du satte inga buntband på kablarna? så som
> > shimano brukar ha, för att de just inte ska
> > studsa runt inuti ramen
>
> Jag skulle hellre använda
> skumplast/frigolit-ringar istf buntband,
> åtminstone om man både vill hålla ihop kablarna
> och minimera 'skramlet' från dem.
> Sådana ringar går enkelt att själv
> klippa/stansa/hugga ur lämpligt material.
>
>
> /Håkan

ja, jag förstår inte heller hur du menar? buntbanden gör ju att det blir som en fjäder, som håller kabeln still i rören. finns väll en anlending till att det interna kabelkittet till di2 kommer med just massa buntband redan påsatta på kabeln.
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Tredje mecktillfället. Komponenter monteras, kopplas ihop.


IMG_6115_fix.jpg ht=483

Den indragna kabeln i kedjestaget nu inkopplad till den monterade bakväxeln. Notera att detta hål är ett befintligt hål som jag använder.



IMG_6116.JPG ht=483

Bakväxeln från sidan. Det finns tillräckligt med slack i kabeln för att bakväxlen ska kunna vrida sig nedåt när kassett och kedja är monterade.



IMG_6118.JPG ht=483

Framväxlen. Enkelt, snyggt. Två små klisterlappar ska väck när bygget är klart.


IMG_6119.JPG ht=483

Naturligtvis så har framgaffeländarna slipats så att man slipper justera om snabbkopplingen varendagång man tar i och ur hjulet.


Nästa tillfället:
- Reglagen
- Kedja
- Bromswires
- Allmän justering
- Få till sladd herket under styret.
- Styrlinda

//F
 

JT

Ny medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Naturligtvis så har framgaffeländarna slipats
> så att man slipper justera om snabbkopplingen
> varendagång man tar i och ur hjulet.

Nu kommer hjulet trilla ut hela tiden och du kommer krascha och dö.

Glöm inte att ta bort klistermärkena på framväxeln... :-)
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
mickescott skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur tänkte du där?
> Blir inte hålen i ramen lite väl stora då?

Det gäller satt välja rätt typ av skumplast/frigolit, dvs en som går att klämma ihop mkt men som ändå sedan fjädrar tillbaka,
och självklart dimensionera och klippa/stansa/hugga ringarna noggrannt.




Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Framväxlen. Enkelt, snyggt. Två små
> klisterlappar ska väck när bygget är klart.

Jag instämmer i hyllningskören till detta snygga bygge.
Dessutom undrar jag var genomföringsbussningen på framväxelkabeln kommer ifrån?

> "Ickecyklister - Tomheten i liv som deras chockerar mig." /Tim Crabbé

Han heter egentligen Hans Maarten Timotheus (Tim) Krabbé

http://wiki.obdeventer.nl/index.php/Dossier_Tim_Krabbé

Men oavsett stavning är Cyklisten en mkt läsvärd bok.



/Håkan
 

jesperC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Snyggt. Att ta upp hålet i vevlagerhylsan känns ju som det enda egentligt knepiga. Man kanske skall ta och plocka fram borrmaskinen...


Gällande sladd-härket under styret. Så tyckte jag det blir betydligt renare att strajpa upp kopplingsdosan under styrstammen istället för att ha den fäst på höljet till frambroms-wiren.

Till i år har jag dock bytte till Shimanos flightdeck-dator så nu slipper jag kopplingsdosan helt då hållaren för datorn ersätter den.



//j
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gäller satt välja rätt typ av
> skumplast/frigolit, dvs en som går att klämma
> ihop mkt men som ändå sedan fjädrar tillbaka,
> och självklart dimensionera och
> klippa/stansa/hugga ringarna noggrannt.

kan ju funka. buntband är ju en liknande lösning, som ändå känns lättare, lite som shimano tänkt (med tanke på att kabelkittet kommer med dem redan påsatta på kabeln). men kunde vara intressant att pröva me skumgummit, gäller bara att man inte får in vatten i ramen :D

> Dessutom undrar jag var genomföringsbussningen
> på framväxelkabeln kommer ifrån?
>

> /Håkan


Shimano. följer mig veterligen med di2 interna kabelkitt.

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------

> Till i år har jag dock bytte till Shimanos
> flightdeck-dator så nu slipper jag kopplingsdosan
> helt då hållaren för datorn ersätter den.
>
>
>
> //j

synd bara att den är så jäkla dyr :D


Fiffi, som redan nämnts, grymt bygge. riktigt snyggt gjort.
 

Stervelo

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Jag har inte hängt med var gäller elväxlar, men varför? Växla snabbare? Lägre vikt? Vad? Jag missar uppenbarligen det uppenbara.
 

42Hz

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Stervelo skrev:
------------------to-------------------------------------
> Jag har inte hängt med var gäller elväxlar, men
> varför? Växla snabbare? Lägre vikt? Vad? Jag
> missar uppenbarligen det uppenbara.

Uppenbarligen! Det är ju givetvis för att det är dyrare. ;)
 

Carl A

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
kanske ett dumt påpekande; men då bjuder jag på tillfället (som om inte det dyker upp ofta) att håna mig;

Om kablarna ligger å skaver i ramen, finns inte risk att de så småningom blir skadade, ramen strömförande och Fiffi får ström i pungen? (det sista kanske på skämt, men inte det första)

schnyggt å coolt bygge, I like!
 

slice me nice

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Jag är inne på samma spår som Stervelo, dvs jag ser inte riktigt vitsen med elektroniska växlar (förutom att det är "det senaste" då). Blir det mer aero? Mer exakt växling?
 

slice me nice

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju för att bli snabbare, snyggare och
> smartare.

Fast det där var ju lite som att svara "därför" på frågan varför.

Varför blir det snabbare och smartare? Snyggare är jag med på, särskilt om man bygger in det mesta som Fiffi gör. För snyggt är det, riktigt snyggt.
 

JT

Ny medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
slice me nice skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är inne på samma spår som Stervelo, dvs jag
> ser inte riktigt vitsen med elektroniska växlar
> (förutom att det är "det senaste" då). Blir det
> mer aero? Mer exakt växling?

Om du provar det (gärna på en tempocykel) så kommer du förstå.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer