[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd

Vic

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Leder karbån ström=

Ja
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte hängt med var gäller elväxlar, men
> varför? Växla snabbare? Lägre vikt? Vad? Jag
> missar uppenbarligen det uppenbara.

för att man kan? :D:D växlar snabbare? ja, men är nog egentligen marginellt, dåck äre inga problem att växla med framväxeln från säg lilla till stora under full belastning (bara klingorna klarar det så :D).
Lägre vikt? nej, är väll typ 60 gram tyngre än vanliga DA.

egentligen är väll den största fördelen på tempohoj, där man kan få knappar/reglage i stort sett vart man vill på hojen + att man kan dra kablar internt me hur mycket böjar som helst utan att påverka funktion osv.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> kanske ett dumt påpekande; men då bjuder jag på
> tillfället (som om inte det dyker upp ofta) att
> håna mig;
>
> Om kablarna ligger å skaver i ramen, finns inte
> risk att de så småningom blir skadade, ramen
> strömförande och Fiffi får ström i pungen?
> (det sista kanske på skämt, men inte det
> första)
>
> schnyggt å coolt bygge, I like!


ska nog mycket till för att skava av kabeln, + att kabeln inte ska fara runt massa där inne, därav t.ex. buntband som håller kablarna på plats i rören :D
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Så...
Varför Di2 och varför bygger jag in kablar?

Lite arguement utan rangordning. Notera att inga har att göra med prestanda/vikt eller nåt egentligt rationellt.

- För att prova om jag kan (bygga in batteriet / löda in kablarna).
- För att det blir snyggt,cleant med intern dragning.
- För att kompenenterna är snygga.

Jag önskar att jag fick cykla så mycket på min hoj att jag nötte av kablarna inuti ramen... men jag tror verkligen INTE att det kommer att hända.

OM det blir skrammel i ramen återstår att se. OM det blir det av "junction" kabeln så kommer jag att skicka in skumgummi bitar runt den via styröret ner i underöret. Batterisladden är så lång att den ligger skruvad längs med väggen inuti sadelröret så den känns safe. Om det blir det av de andra, FD eller RD så kommer jag få tänka till ordentligt.

//F
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> OM det blir skrammel i ramen återstår att se. OM
> det blir det av "junction" kabeln så kommer jag
> att skicka in skumgummi bitar runt den via
> styröret ner i underöret. Batterisladden är så
> lång att den ligger skruvad längs med väggen
> inuti sadelröret så den känns safe. Om det blir
> det av de andra, FD eller RD så kommer jag få
> tänka till ordentligt.

Ett alternativ för att komma åt att dämpa 'skramlande' kablar långt in i ramrören är
36-482_m.jpg

50:- http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Fogskum/Fogskum/
(Kanske behöver kompletteras med ett längre rör/slang)


/Håkan
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett alternativ för att komma åt att dämpa
> > 'skramlande' kablar långt in i ramrören är
> >
> http://biltema.se/ProductImages/36/medium/36-482_m
>
> > .jpg
> > 50:-
> >
> http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Fogskum/Fogsk
>
> > um/
> > (Kanske behöver kompletteras med ett längre
> > rör/slang)
> >
> >
> > /Håkan
>
> Känns som att be om problem när man sen kommer
> fram till att man inte är nöjd med det. Hur får
> man ut skummet då?
>
> //F

bränner ut det? spränger ut det? :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Atlas

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Nu får nån förklara detta med buntband på sladden i rören. Då sladden är mjuk kommer ju buntbanden att jägga sig raka i rören.
 

gabbeon

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu får nån förklara detta med buntband på
> sladden i rören. Då sladden är mjuk kommer ju
> buntbanden att jägga sig raka i rören.

Bara om det finns tillräckligt med slack.
 

mickescott

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många växlingar räcker batteriet till ??
> och vad händer när batteriet tagit slut ?

Vad gör du när batteriet tar slut i mobilen?

På Di2 får man varning på låg nivå långt innan cykeln blir singlespeed

Jag laddar 1-2ggr per säsong ca 6000km
 

cerro

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
mickescott skrev:
-------------------------------------------------------
> sikkel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många växlingar räcker batteriet till ??
>
> > och vad händer när batteriet tagit slut ?
>
> Vad gör du när batteriet tar slut i mobilen?

Haha, fin jämförelse
 

Fiffi

Medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Byggtillfälle fyra (nu blir allt klart).

Ok nu ska det sista göras. Kedjan sätts på, reglagen kommer på plats, växlarna trimmas enkelt in.


IMG_6123.JPG ht=483

Reglagen är nu på. Utanpå bromswirehöljena och växelkablarna sitter nu kortare stumpar av okrympt krympplast. Notera att det även sitter krympplast bakom kopplingen till "junction" kabeln och sista biten av wirehöjet till bakbromsen.
Den överflödiga bitarna av växelkablarna är dragna åt sidan intill reglagen.


IMG_6124.JPG ht=483

All krympplast är nu värmd och upptejpad på styret. Notera också att de extra looparna av växelkabeln är upptejpade längs med styret. Ännu är inte bromswires på plats.


IMG_6125.JPG ht=483

Styrlinda på likaså bromswires. Cykeln klar för testkörning.


IMG_6129.JPG ht=483

Hela härligheten från sidan. Ramen är i stl 58. Sadelhöjd 788mm. Drop: 100mm och Spets sadel till styre centrum: 590mm.


IMG_6130.JPG ht=483

Den här bilden tittar vi bara på och njuter. Synd att det inte blev 6.66kg bara. Skulle nog ganska enkelt kunna banta ner cykeln 200g om jag bytte till en sadel som var modernt lätt, bytte styre och lite annat småkrams. Men det som är på cykeln är saker jag trivs med. Jag är ju ändå det största hotet själv till att denna cykel inte ska få plågas så hårt som den verkligen är värd. Må vädret vara varmt, solen stå högt, och regnet hålla sig på behörigt avstånd.

//F
 
Senast redigerad av en moderator:

Jensen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Byggtillfälle fyra (nu blir allt klart).
>
> Ok nu ska det sista göras. Kedjan sätts på,
> reglagen kommer på plats, växlarna trimmas
> enkelt in.
>
>
>
> Reglagen är nu på. Utanpå bromswirehöljena och
> växelkablarna sitter nu kortare stumpar av
> okrympt krympplast. Notera att det även sitter
> krympplast bakom kopplingen till "junction" kabeln
> och sista biten av wirehöjet till bakbromsen.
> Den överflödiga bitarna av växelkablarna är
> dragna åt sidan intill reglagen.
>
>
>
> All krympplast är nu värmd och upptejpad på
> styret. Notera också att de extra looparna av
> växelkabeln är upptejpade längs med styret.
> Ännu är inte bromswires på plats.
>
>
>
> Styrlinda på likaså bromswires. Cykeln klar för
> testkörning.
>
>
>
> Hela härligheten från sidan. Ramen är i stl 58.
> Sadelhöjd 788mm. Drop: 100mm och Spets sadel till
> styre centrum: 590mm.
>
>
>
> Den här bilden tittar vi bara på och njuter.
> Synd att det inte blev 6.66kg bara. Skulle nog
> ganska enkelt kunna banta ner cykeln 200g om jag
> bytte till en sadel som var modernt lätt, bytte
> styre och lite annat småkrams. Men det som är
> på cykeln är saker jag trivs med. Jag är ju
> ändå det största hotet själv till att denna
> cykel inte ska få plågas så hårt som den
> verkligen är värd. Må vädret vara varmt, solen
> stå högt, och regnet hålla sig på behörigt
> avstånd.
>
> //F

GRYMT snyggt bygge, minst sagt.
 

cerro

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Riktigt fint och imponerande bygge. Fint val av styre med. Höll i ett sådant på en Canyon CF SLX racer idag. 6,69kg för en så lätt ram och hjul måste det vara en hel del tungt på eller?
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Shimano Di2 intern batterimodd
Fiffi skrev:
-------------------------------------------------------
> Styrlinda på likaså bromswires. Cykeln klar för
> testkörning.

Instämmer i hyllningskören.
Du får väl återkomma med 'kabelskrammelrapport' efter provcyklingen.


> Den här bilden tittar vi bara på och njuter.
> Synd att det inte blev 6.66kg bara. Skulle nog
> ganska enkelt kunna banta ner cykeln 200g om jag
> bytte till en sadel som var modernt lätt, bytte
> styre och lite annat småkrams.

Skall du tävla med cykeln?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1616054


/Håkan
 
Topp