[Byggtråd] Singular äventyrscykel, eller man-tager-vad-man-haver-cykel

n3wton

Aktiv medlem
På hela internet finns det knappt en enda stålcykel med plats för normalstora mtb-däck, skärmar och bockstyre. Alla som ska cykla på äventyr gillar att bli duschade i vatten från vägen. Eller är solskenscyklister. Hårda solskenscyklister, men ändå.

Det finns ett litet antal cykelramar som uppfyller kraven som jag hade tänkt mig. Eftersom det som vanligt ska hållas igen på budgeten väljer jag krångliga lösningar som i slutänden blir dyrare än tänkt. Första budgetlösningen är att använda ett befintligt hjulpar, där dynamon har qr-axel. Hade den haft TA-axel hade det varit lättare med ram, men nu blev alltså kravet skivbromsar, gott om däckutrymme, qr-axlar och inte för lång reach. De två senaste punkterna är ju rakt motsatta mot vad de flesta nya ramar har, så det gjorde nyköp svårt.

Jag börjar få en ganska bra cykelpark för att kunna cykla iväg långt långt bort. När som helst kommer tiden till att göra just det också infinna sig. Tills dess går äventyren oftast ut på att cykla fel och därefter behöva släpa skärmförsedd rando-hoj genom skogen. Nu ska det gå att cykla genom skogen också är tanken. Och vid första bästa tillfälle också packa ner tältet och dra till Silk Road eller så. När som helst!

Eftersom ramletandet gick dåligt tar jag och slaktar en cykel jag redan har. Det är en Singular Gryphon i storlek large, byggd för att cykla i skogen med bockstyre för ett tiotal år sedan och har således omodernt kort reach. Ser förmodligen helt rätt ut på lite håll, men saknar totalt fästen för allt vad utrustning heter. Jag hade gärna sett ett rakare topprör för att få plats med ramväska plus två vattenflaskor, men eftersom de flesta nya liknande cyklar också har det ska det nog fungera.

674354B2-9E39-42EF-A579-A03467746E8B.jpeg

Tanken i grova drag ser ut såhär:

Ram: Singular Gryphon

Hjul: Son-dynamo fram, Hope Pro 4 bak. Ryde-fälgar (19 mm innerbredd, vilket blir kanon för detta ändamål). Många ekrar.

Växelsystem: Shimanos hydrauliska 2x11, tidig utgåva motsvarande Ultegra men utanför rangordningen. GRX 812-bakväxel för stort omfång på kasetten pga dåliga förutsättningar med framväxel på ramen. Hade hellre kört 2x11 men det får gå. Slx 11-42-kassett, 36-klinga fram. 36-42 ska grovt motsvara lägsta växel 32-36 som jag kört innan och klarar mig fint på. Blir det bergig cykling med massa packning går det alltid att gå tillbaks till 32 fram. Gammalt Slx-vevparti.

Bromsok blir antingen Shimano Slx eller några lägre specade ok som jag har i en låda, beroende på om jag får tag i ett par slangar med banjo eller ej under helgerna. 203/185-skivor.

Däck: Rene Herse Fleecer Ridge. 55 mm breda. Blev utskälld i däck-för-XC-tråden men gillar mina andra Rene Herse-däck, och givet packning osv går det förmodligen inte fort nog för att behöva något annat. Gott rull som i deras övriga däck, men med funktion för att kunna rulla nerför blöta stigar i lagom takt är planen.

Belysning: Son Edelux är tanken, som åker på när cykeln testats lite och beroende på om det ska på något litet rack fram för att stödja en väska eller ej. Bak blir det skärmmonterad Son-lampa, för att det är så jäkla snajsigt. Och fungerar bra med tilltänkta sadelväskan.

Skärmar: Gilles Berthoud 60-millimeters. Osäker på om de täcker däcken jag tänkt, men bak får jag inte in mer i ramen. Kompromissar förmodligen med däckval om det krisar. Även om hela tanken faller med mindre däck.. Skärmstagsfästen improviseras fram men måste se hyfsat ut. Bryggorna mellan sadel- och kedjestag borras upp för att kunna montera genomgående skruv.

Väskor: Carradice Camper Longflap bak. Kanske en aning provocerande val, men jag är tveksam inför en vanlig rando-sadelväska som sticker ut, och gillar utformningen på Campern. Tror det blir lätt att rota runt bland grejerna i den. Plus att remmarna matchar ramen, och jag är en sucker för saker som lovar mig att dom kommer hålla livet ut. I övrigt har jag en ramväska från Restrap. De övriga sjutton väskorna man måste ha för att cykla långt på riktigt får vi ta senare..

Här är högen med nytt och gammalt, brokigt och fint, som jag hoppas få ihop till något någorlunda vettigt. Förstår att chanserna ser klena ut, men det finns en ganska tydlig målbild.

B8B1F72F-DB6D-4234-85D1-F4783405F803.jpeg

F25667D3-BE85-4E70-B0CA-C744D3D54146.jpeg

Eller skulle jag bara köpa den där Soma Wolverinen i storlek 58 jag av en slump såg hos lokala cykelhandlaren idag, och tumma lite på däckutrymmet men i gengäld få en massa vettiga fästen... Hm..

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Just det! Du som har en begagnad Kona Process 111-ram i storlek large eller dylik kortslagigt och bombsäkert - hojta till om du ska sälja. Jag har ju ingen cykel att cykla i skogen med längre..

jolov

Aktiv medlem
Dom är fina dom där gamla singularcyklarna.

men vilken modell av wolwerinen var det? 😁😁

n3wton

Aktiv medlem
Julen har både stått för dörren och stått ivägen för cykelbyggandet. Ikväll kom jag dock ut en sväng för nedmontering, rengöring av ram samt fix med hjulen, följt av lite provmontering.

Känns fint! Sadelstolpen är ca 2-4 cm för låg på bilderna men med min insert. Behöver ny. Övriga delar förutom hjulen är också bara för att testa lite, vet inte riktigt hur lång stam osv som behövs.

Förutom att jag kommer behöva borra i sadel- och kedjestagsbrygga samt tillverka diverse skärmfästen så verkar skärmarna fungera. Däcken på bilderna är ca 54 mm, dvs samma som ska sitta på senare. Känns smala när man är van vid 30 mm breda fälgar och 2,4-däck, men skärmarna ska ju få plats med.

Fram behöver jag skicka ner skärmen från gaffelröret en aning, och måste tillverka en grej till det. På bromssidan borde jag kunna använda bromsoksskruven för att sätta fast skärmstagen. Andra sidan får rostfria svep runt gaffelrören, vilket är en aning fulmek men tror det ska duga tills vidare. På bilderna sitter alltså skyddsplasten kvar på skärmarna och de ligger bara på däcken.

0F9C2871-ECC1-4BDE-ADC7-06A71B267B8D.jpeg

426E2169-C83D-4599-8D7F-3493A22F9EF9.jpeg

Ursäkta röran och orolig bakgrund. Det byggs parallellt om fler saker än cyklar..

velovin

Aktiv medlem
Snajdigt. Det är ett hyfsat lyxproblem när du måste plocka fram en Singular-ram som plan B.

Är det bara skyddsplasten som luras, eller är det svarta Berthoud-skärmar i 60mm? Jag hittar dem bara i silver i den storleken.

n3wton

Aktiv medlem
Haha, jo. Jag älskar verkligen ramen, och enda smolket är att den saknar fästen. Och kanske att den får en kilometerlång sadelstolpe..

Skärmarna är rostfria silvriga.

Funderar på sadelstolpe, styrstam och styre, om de ska vara svarta eller silvriga. Silver är snajsigt, men ibland kan jag tycka att det stjäl showen och sticker ut på ett dåligt sätt..

n3wton

Aktiv medlem
Skoj!😄 Hur många Gryphons finns det i Sverige tro? Roligt att två byggs med skärmar i just detta nu!

Jag har fått mer ledigt från familjeåtagandena. Just nu ska det svarvas fäste för framskärm. Bakskärmen nästan på plats, men använder en skärm som distans när jag monterar nästa (lägger dem på varandra uppepå däcket) så kan inte visa bild riktigt ännu.

Edit: kopplade nu att det är en Swift och inte en Gryphon du bygger på jolov!

LWB

Aktiv medlem
Haha, jo. Jag älskar verkligen ramen, och enda smolket är att den saknar fästen. Och kanske att den får en kilometerlång sadelstolpe..

Skärmarna är rostfria silvriga.

Funderar på sadelstolpe, styrstam och styre, om de ska vara svarta eller silvriga. Silver är snajsigt, men ibland kan jag tycka att det stjäl showen och sticker ut på ett dåligt sätt..
S.I.L.V.E.R

Jag byggde fincykeln med svart och det ångrar jag nu. Men skit samma, din Singular kommer att bli kanon oavsett!

velovin

Aktiv medlem
Jag är också ambivalent till silverskärmar. Efter den här slaskvintern måste jag ha något värre än en Fendor bendor där bak till min Wolverine, men både Berthoud och Honjo finns bara i silver i 60 mm. Frågan är om det kan bli bra att lacka, har tillgång till bra utrustning, men inte till kunnande :)

jolov

Aktiv medlem
Jag är också ambivalent till silverskärmar. Efter den här slaskvintern måste jag ha något värre än en Fendor bendor där bak till min Wolverine, men både Berthoud och Honjo finns bara i silver i 60 mm. Frågan är om det kan bli bra att lacka, har tillgång till bra utrustning, men inte till kunnande :)

Jag tog velo orange pga 63mm bredd :) skulle nog behöva lacka cykeln för att silverdetaljerna ska komma till sin rätt, det är ju lite mer... elegant?

n3wton

Aktiv medlem
Jag var tveksam kring styrstam och stolpe ska sägas. Skärmar ska såklart vara rostfria!😛

n3wton

Aktiv medlem
Fick svarvat/tillverkat fäste för framskärmen idag åtminstone. Tog en stund då gaffelröret varken var runt eller slätt inuti. Nedtill behövde jag ha en vinkel för att skärmen skulle sitta rakt därtill, och den tog en stund att få snygg.

I fästet är det fräst ett par spår som möter upp hålen för gaffelbenen, så att allt är väldränerat. Dessa slutar precis nedanför gaffelröret så att även detta är helt ventilerat och dränerat. Tänkte först ha genomgående skruv rakt igenom gaffelrör och fäste, men var rädd att det skulle vara svårt att få det helt stumt (med skrammel som följd. Gängade därför hål både framifrån och bakifrån för att kunna dra åt ordentligt från två håll. I botten ett gängat hål för skärmen.

D46D974A-FC12-49E6-BC8D-B8882EF6F80D.jpeg

2F92907B-A212-4F8A-A5CC-EBBC9363734B.jpeg

Nu ska det nattas barn, sen kanske kanske montera skärmstagen. Fästen i ram är redan monterade så det ska bara borras lite i skärmarna och bockas lite stag..

n3wton

Aktiv medlem
Skärmar på plats. De sitter tight och fint, men jag hade nog planerat mer utrymme mellan skärm och däck. På en annan cykel jag har byggs det gärna upp tallbarr och sand, som blir som en armerad kaka, om man cyklar stig. Får se hur det fungerar.

F66A76EA-F709-4347-9203-73F673F05351.jpeg

DEE80D1B-2C1F-4F47-B5BF-F0463C16CA5F.jpeg

47306936-0BF0-4114-87B0-5FD9E8D1BBE5.jpeg

Själva fulmeket i form av lösa klämmor och fäste i skivbromsfästet.

A3C6DC68-F229-46C4-8F92-5EDB27CE7613.jpeg

2554FB85-8A1B-4034-82D5-F711E4CDB6E1.jpeg

FF676DB7-FFAF-4DB9-93F0-EA7EC5D82C5F.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Det är Tubus som tillverkat klämmorna. Lite kinkigt med storleken, och jag har inte riktigt monterat dem som man ska (distanserna ska sitta på utsidan..). Rostfria och ganska gedigna.

LWB

Aktiv medlem
Snyggt n3wton!

Du har säkert bra koll, och det är hur som helst lättare sagt än gjort när man ska få ihop breda skärmar och feta däck, men rent teoretiskt så är det bra om det är som tajtast mellan skärm och däck längst bak/ner, så att allt som har plats att ta sig in där också har utrymme att följa med däcket runt och ta sig ut På Den Andra Sidan. Om det däremot blir tajtare längs med skärmens längd så vill det gärna bli kaka av alltihop.

n3wton

Aktiv medlem
Mycket bra tips! Lärde mig det den hårda vägen på en annan cykel som packade ihop så mycket grus att det inte gick att ta sig hem utan att ta loss hjulet och skrapa rent..

Det är inte gjort i en handvändning att montera skärmar. I detta fallet ville jag ha dem längre ut än vad de egentligen är tänkta för, och om man sätter dem i spänn i ena änden är det lätt att andra änden istället böjs inåt, osv. Väl på plats och testkörda några mil så blir det dock som en naturlig förlängning av cykeln och svårt att kunna leva utan.😊

Nu däckmontering!

image.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Såja!

A52EA981-002A-4E6C-9532-67FAB1199AE1.jpeg

Har krånglat med styre i sju svåra år nu. Blev en konstig kompromiss med bredd och 25,4-millimetersstyre i 400-bredd till slut. Egentligen ska jag nog byta mellan denna och en annan cykel som har bredare styre. Denna cykel ska ju cyklas mer stökigt och borde ha bredare styre av den anledningen. Svårt att få tag i något när man vill cykla NU!

Murdock

Aktiv medlem
Såja!

Visa bilaga 461413

Har krånglat med styre i sju svåra år nu. Blev en konstig kompromiss med bredd och 25,4-millimetersstyre i 400-bredd till slut. Egentligen ska jag nog byta mellan denna och en annan cykel som har bredare styre. Denna cykel ska ju cyklas mer stökigt och borde ha bredare styre av den anledningen. Svårt att få tag i något när man vill cykla NU!
Standard casing?

n3wton

Aktiv medlem
Det är en skam att jag lever i ett kaos i mitt garage, eftersom det inte går att ta bra bilder. Ikväll har jag fått på lite fler saker, och nu börjar det verkligen ta sig. Ska fota ordentligt när cykeln är färdigbyggd, för det förtjänar den!!

Både lång blank sadelstolpe utan setback och styre var svårt att få tag i. Slutade med att stolpen fick smaka på filen för att väskhållaren skulle få plats och autosolen för att få bort ful logga, samt att tänkta budgetstyret blev finstyre från Nitto/Grand Bois (dock vanligt compact-styre, om än för 25,4-klämma). Känns 90-procentigt på nöjdhetsskalan.

6EF17354-6B5F-4D1A-B61A-A09E64A51D51.jpeg

I övrigt är bakväxel och kedja på, samt då de korrekta däcken.

C2FA2BC0-A98E-4B12-B37B-D753E0FDC298.jpeg

A087638E-8922-466D-B91F-8D1A88520804.jpeg

Väskhållaren och förmodligen väskan också kanske kommer sticka lite i ögonen på folk. Men grejerna ska ju med på något vis... Cykeln ser (och är) en aning baktung tror jag.

Var också tvungen att visa upp världens bästa kedjebrytare. Den är som ett litet konstverk och rena fröjden att använda. Verktygsnörden myser. Jag säljer inte/jobbar inte för Hozan ska kanske tilläggas..😛

0290E630-65B6-425D-900F-8062CD30AEDC.jpeg

Sen en mekfråga:
Jag har tydligen cyklat runt ett tag med vevarna förskjutna åt vänster. Vevpartiet ska ganska exakt 1,5 mm åt höger för att hamna centrerat. Jag märkte det nu eftersom nya (mem beggade) veven inte gick att ställa lagerspänningen på utan att spännskruven bottnade, vilket inte var fallet tidigare.

I nuläget har jag en 2-millimetersdistans mot vevlagerhylsan innanför vevlagret på båda sidor. Kan det stämma att jag ska ha 2 mm på vänster sida och 3,5 mm på höger? Vet att jag har sparat distanser någonstans men minns inte vilka tjocklekar de är. Har ju ändå bytt vevlager flera gånger på denna cykeln utan att notera detta..

Tror vevarna är icke-boost. Vevlagerhylsan är 73 mm (eller borde åtminstone vara det).

6D6DA6E9-3CC3-4D08-B23C-64CF643A079D.jpeg

Edit: om det nu är så att jag saknar distanser går det förmodligen lika bra med 2 mm på ena och 4 mm på andra sidan. En halv millimeter kan ju knappast vara avgörande, snarare inom mätfelsmarginalerna hos han som höll i skjutmåttet...

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
Vad jag kan se på min cykel med ht2 är det iaf två distanser på drivsidan och en på andra sidan. Cykeln är väll 67mm och lagret 73mm?

jolov

Aktiv medlem
Min hylsa är 68mm, har en 2.5mm spacer på varje sida av vevlagret. (Vilket jag iofs just nu flyttat till två på ena sidan pga för lat för att justera om kedjelinjen vid drevet)

n3wton

Aktiv medlem
Uppdaterar lite om hur jag förstått saken: vevlagerhylsan kan vara antingen 68 eller 73. (på gängat BSA). Ett standard Shimano mtb-lager ska användas med distanser på en 68-hylsa och utan på en 73.

Min cykel har 68-hylsa. Som av en händelse låg det en distans som är 1,5 mm tjock i reservdelslådan.. Nu har jag flyttat runt distanser och laborerat lite för att hamna perfekt centrerat. Det blev utflytt ca 2 mm på drivsidan i slutänden, och då är vevarna perfelt centrerade. Dock blev kedjelinjen inte bra. Har flyttat drevet två millimeter utåt (bara), så den kan ju inte varit så snygg innan heller. Måste prova med de andra SLX-vevarna som satt på innan och se hur det blir.. Tar tid med småpillet!

jonte987

Aktiv medlem
Uppdaterar lite om hur jag förstått saken: vevlagerhylsan kan vara antingen 68 eller 73. (på gängat BSA). Ett standard Shimano mtb-lager ska användas med distanser på en 68-hylsa och utan på en 73.

Min cykel har 68-hylsa. Som av en händelse låg det en distans som är 1,5 mm tjock i reservdelslådan.. Nu har jag flyttat runt distanser och laborerat lite för att hamna perfekt centrerat. Det blev utflytt ca 2 mm på drivsidan i slutänden, och då är vevarna perfelt centrerade. Dock blev kedjelinjen inte bra. Har flyttat drevet två millimeter utåt (bara), så den kan ju inte varit så snygg innan heller. Måste prova med de andra SLX-vevarna som satt på innan och se hur det blir.. Tar tid med småpillet!
Stämmer det? Det skiljer ju 5mm. På MT800 ska man ha en extra 2.5mm på varje sida
Capture.JPG

n3wton

Aktiv medlem
Äh, har velat väl länge nu. Tar tillbaks allt jag sagt tidigare.

Bytt vevparti, eftersom det tvådelade inte funkar att köra med singelklinga, tror jag. Nu tillbaks med det gamla vevpartiet som från början är tredelat och därför har en centrerad mittenposition. Sånt jag egentligen vet ju. Det gamla vevpartiet med annan klinga blir nog kanske också lite mer diskret, plus att det andra egentligen var ganska fult.

Var inte helt nöjd på slutet nu heller eftersom jag fick det till 75 mm med spacers och vevlagerhylsa. Från Jontes bild verkar det ju dock som att måttet ska vara 75,5 mm. Går man till 73 som jag gjorde så mosar man ihop plastdistansen mellan lagerskålarna på sista försöket...

Ska prova läsa instruktionsboken nästa gång. Jag tar mitt straff och handlar nytt vevlager..😛

jonte987

Aktiv medlem
Jag har kvar 2x2.5mm spacers från ett nu sålt mt800 som monterades på 73mm. Om nån blir glad för det.

n3wton

Aktiv medlem
Någon i Göteborgsområdet som kan tänkas undvara en ändhylsa med hals som ska sitta i reglageänden av wiren? Svårhittad lokalt och trodde den skulle ingå i wiresetet som är inköpt men icke..

BA7B5C27-9726-4364-9E3A-5537EA569521.png

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Grym tråd! Du kanske har sett nya Peregrine från Singular, ska ha plats för 60 mm däck i 650b och verkar bra?

Appropå fästen kanske man kan be ngn snäll Happyit modda? Annars borde en så händig individ som du kunna fixa det med lite fästen från Ceeway och Mapgas. Russmeyer här på forumet har gjort det, tror jag kan länka byggtråd från LFGSS om du vill.

P

Paco

Guest
Om ingen i Gbg kan avvara en hylsa så kan jag lägga en på lådan när jag ska hämta paket senare idag.

n3wton

Aktiv medlem
Grym tråd! Du kanske har sett nya Peregrine från Singular, ska ha plats för 60 mm däck i 650b och verkar bra?

Appropå fästen kanske man kan be ngn snäll Happyit modda? Annars borde en så händig individ som du kunna fixa det med lite fästen från Ceeway och Mapgas. Russmeyer här på forumet har gjort det, tror jag kan länka byggtråd från LFGSS om du vill.
Tack!

En Peregrine har ju eftersökts i många många år men har bara sett en enda till salu, i fel storlek.. En ny version säger du? Låter mycket intressant! Har sett att han tillverkar titanversioner av Swift och Gryphon. Lite över budget till detta bygge dock. Sammanfattar bygget som att jag hade ram, hjul och ett par reglage. Alla andra "smågrejer" drar som vanligt iväg i kostnad.. Men det blir nog en sån där cykel som behålls i många många år. Ser fram emot jungfruturen!

Fästen är egentligen inga problem att ordna (har allt som behövs om än inte erfarenheten att löda "fint" nog) men vill slippa omlackning. Om cykeln visar sig bli funktionell och använd har jag för avsikt att montera ner och löda fast fästen för nätta bak- och framracks för att stödja väskor. Det där Carradice-fästet som sitter monterat nu skulle jag nog inte cyklat jorden runt med, eftersom det är för stor risk att man till slut knäcker fästet eller sadelrailsen och då står man med en väska som inte går att få med, eller att behöva ståcykla till närmsta civilisation som kan uppbringa ny sadel eller hållare.

Länka gärna!😊

jolov

Aktiv medlem

Nya singularen ser fin ut, men känns som att dom har spårat lite i pris? 1000GBP för en stålram börjar närma sig en nivå där man överväger custom istället. Speciellt nu då dom kommer börja säljas efter brexit

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Jag tror att det är 850 gbp vid föreställning och då får man ju Columbus rör och ett ebb vevlager. Dom jag förstått det kommer EU kunder få sitt ramkitt via Holland så brexit blir kanske inget problem? Jag är själv väldigt sugen men håller med om att det är nära custom priser (dock utan gaffel och vevlager, Patrik Tegnér tar väll typ 2800 för en gaffel)?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Tack!

En Peregrine har ju eftersökts i många många år men har bara sett en enda till salu, i fel storlek.. En ny version säger du? Låter mycket intressant! Har sett att han tillverkar titanversioner av Swift och Gryphon. Lite över budget till detta bygge dock. Sammanfattar bygget som att jag hade ram, hjul och ett par reglage. Alla andra "smågrejer" drar som vanligt iväg i kostnad.. Men det blir nog en sån där cykel som behålls i många många år. Ser fram emot jungfruturen!

Fästen är egentligen inga problem att ordna (har allt som behövs om än inte erfarenheten att löda "fint" nog) men vill slippa omlackning. Om cykeln visar sig bli funktionell och använd har jag för avsikt att montera ner och löda fast fästen för nätta bak- och framracks för att stödja väskor. Det där Carradice-fästet som sitter monterat nu skulle jag nog inte cyklat jorden runt med, eftersom det är för stor risk att man till slut knäcker fästet eller sadelrailsen och då står man med en väska som inte går att få med, eller att behöva ståcykla till närmsta civilisation som kan uppbringa ny sadel eller hållare.

Länka gärna!😊
Här kommer länken:https://www.lfgss.com/conversations/318013/

Jag lyckades föö övertyga mig själv genom inlägget ovan + att det låga pundet var ett tecken på att jag borde skaffa en Peregrine, så nu är handpenning betald

Topp