[Byggtråd] Singular äventyrscykel, eller man-tager-vad-man-haver-cykel

jolov

Aktiv medlem
Har ni mer info om att ramarna skickas via justpedal? Lät ju lite intressant ändå

Sneglar lite på singularen, fearless warlock, Nordest Albarda 2, Brother Mehteh.
Singularen känns ju helt klart som den "finaste" cykeln, men inte särskilt ösig. Utan mer någonting du far ut och fincyklar långt på (Den känns extremt rene herse)
Nordest är ju antagligen byggd av samma sorts avgasrör som en Surly och väger därefter.
Warlock känns sjukt genomtänkt, men den vet man ju inte heller när den dyker upp.
Mehteh med stålgaffel är lite mellanting av allt

Bilagor

• Skärmavbild 2020-12-30 kl. 12.22.23.png
    Skärmavbild 2020-12-30 kl. 12.22.23.png
    32 KB · Besök: 31
Senast ändrad:

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Har ni mer info om att ramarna skickas via justpedal? Lät ju lite intressant ändå

Sneglar lite på singularen, fearless warlock, Nordest Albarda 2, Brother Mehteh.
Singularen känns ju helt klart som den "finaste" cykeln, men inte särskilt ösig. Utan mer någonting du far ut och fincyklar långt på (Den känns extremt rene herse)
Nordest är ju antagligen byggd av samma sorts avgasrör som en Surly och väger därefter.
Warlock känns sjukt genomtänkt, men den vet man ju inte heller när den dyker upp.
Mehteh med stålgaffel är lite mellanting av allt
Så här sa dem på IG angående order utanför UK
Screenshot_20201230-183233.png

n3wton

Aktiv medlem
Nu är cykeln klar!

19379022-A7A3-4DD6-B31A-1A2FED1946D1.jpeg

7A9E2B72-078F-4A17-AC83-D26DEBF776BE.jpeg

48EF539A-6D33-4C6C-BA60-A3EEC19C5722.jpeg

Eftersom jag sitter lite högre än normalt med händerna blir liksom handlederna vilande på styret, vilket inte känns riktigt optimalt. Behöver mao göra någon mindre justering i sittpositionen. Skulle kunna köra en styrstam med ännu mer negativ vinkel, men tror det sluttande överröret tillsammans med sådan styrstam ser lite konstigt ut..

Skärmarna är lite för tighta för att kunna cykla brötig stig med dessvärre. Eller framförallt är framskärmen för lång och tar i stenar och annat bös titt som tätt. Ska ta av den i bakkant en del, och kanske istället sätta på egolapp som tål att släpas i skiten men ändå skyddar fötterna mot skvätt.

Nya däcken är snabba! Men med snabbheten tappar man såklart greppet i skogen. Körde uppför några våta stigar och det är inga stigdäck öht.

Däcken, ramgeon och bromsarna gör att man kan köra obegränsat fort på grusväg. Cyklade på en lövig, gräsbevuxen gammal brandgata och där har jag aldrig kunnat cykla ens i närheten så fort med någon gruscykel tidigare. Roligt!

Mer utsvävning vid tillfälle..😊

n3wton

Aktiv medlem
Haha, på bilderna är det batterilampor, men så fort jag vet att cykeln är en keeper blir det Son-grejer!

Berk

Aktiv medlem
Eftersom jag sitter lite högre än normalt med händerna blir liksom handlederna vilande på styret, vilket inte känns riktigt optimalt. Behöver mao göra någon mindre justering i sittpositionen. Skulle kunna köra en styrstam med ännu mer negativ vinkel, men tror det sluttande överröret tillsammans med sådan styrstam ser lite konstigt ut..

Tycker att stammen ska ha samma lutning som överröret eller vara horisontalt. Horisontalt skulle också se bättre ut med styret som är nästan horisontalt till hoodsen.

n3wton

Aktiv medlem
Är nabbarna för små och sitter för tätt för att få fäste menar du?
Det är väl en kombination av en massa saker. De har ju mönster som ska minimera vägljud och ge bättre rull, och det är väl det i kombination med mönsterdjup och däckbredd som gör det.

Det ska sägas att det är i jämförelse med typ Maxxis Agressor som satt på innan.. I jämförelse med "vanliga" grusdäck har de ju ett enormt bett på stig.

Det är ju alltid svårt att jämföra fart på utomhussegment på Strava (pga väder och vind etc), men på ett platt asfaltssegment gick det oväntat fort. Cykeln upplevs inte alls seg på något vis. Däremot gör väl både däckvolymen och en slackare geo att hela världen är utslätad i jämförelse med tidigare gruscykeln med 37/42-däck eller stålräsern med 32..

n3wton

Aktiv medlem
Man får väl uppdatera lite här efter att ha gjort lite drastiska saker under året. Cykeln är både slaktad och såld. @phipforks som köpte den är en Singular-älskare av rang och har gett cykeln ett mycket mer värdigt liv än vad jag kunde ge den på slutet. Jag ser fram emot lite bilder på den i sin rätta stig-bockstyre-skepnad!

Det var rätt beslut att skrota cykeln i den skepnad den hade efter ombyggnation, men jäklar vad jag saknar den. Träffade nye ägaren för någon vecka sedan och erbjöd mig att köpa tillbaks den, men det var inte aktuellt. Erbjudandet kvarstår dock!😊

Jag har kommit till insikt att min länge eftersökta cykla-långt-vart-som-helst-cykel förmodligen inte är vad jag letat efter. På något vis blir en cykel som den som byggdes här både för dålig på vägen och för dålig på stigen. Trivdes liksom ingenstans på den. Något som ska kunna allt brukar ju ofta vara medelmåttigt på det mesta men inte riktigt bra på något. Sådan var känslan med denna cykeln. Som singlespeed-mtb är det dock en helt fantastisk cykel, så skuggan ska falla på mig snarare än Singular!

IMG_6114.JPG

Bild från sista färden i början av året.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Jag lovar att starta en byggtråd med min mk3 Peregrine när den landar och om du får för svår ångest så har jag en Swift som står, som dessutom är moddad av @frankfurt med fästen för skärm och rack på framgaffeln (plus att det finns en stel Ritchey gaffel i kolfiber ngnstans i gömmorna)!

jolov

Aktiv medlem
Jag lovar att starta en byggtråd med min mk3 Peregrine när den landar och om du får för svår ångest så har jag en Swift som står, som dessutom är moddad av @frankfurt med fästen för skärm och rack på framgaffeln (plus att det finns en stel Ritchey gaffel i kolfiber ngnstans i gömmorna)!

Min swift gick av :( vilken storlek är din? Hur desperat ska jag vara? 😂

n3wton

Aktiv medlem
Man borde verkligen inte sälja sin Singular om man har en sådan, så gör inget dumt med din gamla!😊

Jag tror att gaffeln på Gryphonen gjorde väldigt mycket för känslan i cykeln. Den var ju icke-dämparkorrigerad så den blev kort och bra, samtidigt som den var gjord i finstål vilket gjorde den snärtig och go. På Swiften är det väl inte riktigt på samma vis om jag minns rätt, då den är dämparkorrigerad och dessutom lite mer rak i sin form tills skillnad från Gryphonen som är rejält rakead (heter det väl?). Swift är säkert superfin på många sätt, men som dedikerad skogscykel en aning daterad. Gryphonen som är kort och konstig och bockstyrig och singelspeedig är lika daterad, men samtidigt totalt tidlös. Äh, hur dum kunde man vara som sålde den, med fina singlespeed-hjul och allt..😔

Ser fram emot byggtråd på en Peregrine! En tidig sådan i rätt storlek kan jag byta mot en njure! Fast jag skulle ju inte ha någon sådan cykel var det ju bestämt...!

n3wton

Aktiv medlem
Är nabbarna för små och sitter för tätt för att få fäste menar du?
Uppdaterar här för att en rolig grej hände. Sålde mina Rene Herse Fleecer Ridge som testades på Singular-hojen i denna tråden, men idag kom de ut till försäljning av han som köpte dem av mig, och då köpte jag faktiskt tillbaks dem! Ska testa dem på nya FS-hojen när den går på grus eller snäll stig, är planen. Minns det som att de rullade magiskt bra, och de är ju lätta och extremt följsamma och goa. Får se om de dör vid första bästa möte med sten mot däcksida, men fungerar de så hade det varit roligt!

30185058-91E5-4DA6-AB64-7E9419E1AD1A.jpeg

Dyker samma erbjudande om att köpa tillbaks Singular-hojen så kommer jag också slå till direkt! @phipforks , säg till när du beställt den där nya titan-Gryphonen i XL som jag vet att du vill ha...😉

Topp